بروجرد

معنی کلمه بروجرد در لغت نامه دهخدا

بروجرد. [ ب ُ ج ِ ] ( اِخ ) وروجرد. وروگرد. ولوگرد. بروگرد . شهرکیست خرم [ از جبال ] و بانعمت ، و از وی زعفران و میوه نیک خیزد. ( حدود العالم ، ذیل بروگرد ). شهری است بین همدان و کرج ، اول قریه ای بود بعد بزرگ شد. ( از مراصدالاطلاع ). لقب این شهر دارالسرور بوده است. ( یادداشت دهخدا ). شهری است زیبا از بلاد جبل در هجده فرسنگی همدان. این شهر انهار و اشجار زیاد دارد. ( از الانساب سمعانی ). شهری است بین همدان و کرج ، با همدان هجده فرسنگ و با کرج ده فرسنگ فاصله دارد. طول آن نیم فرسخ و عرض آن اندک است. ابتدا قریه ای بیش نبودو چون «حمولة» وزیر آل ابودلف کارش بالا گرفت آنجا رامنزلگاه خود ساخت و منبری در آنجا برای خود اختیار نمود. شهری است مستحکم و پر خیر و برکت که میوه های آن به کرج ( کرج ابودلف ، کره رود ) حمل میشود. زعفران نیز در آنجا میروید. ( از معجم البلدان ). نام شهری است نزدیک به همدان و اصل در آن پیروزگرد بوده یعنی شهر فیروز و معرب شده است. ( از آنندراج ). شهر بروجرد مرکز شهرستان بروجرد از استان ششم کشور بوده ، مشخصات آن بشرح زیر است : مختصات جغرافیایی - این شهر در 48 درجه و 40 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 54 دقیقه عرض شمالی واقع است و اختلاف ساعت آن با تهران 11 دقیقه است. فاصله بروجرد نسبت به شهرهای مجاور بشرح زیر است : طهران 533، خرم آباد 111، همدان 143، اراک 226، خمین 275، گلپایگان 323، ملایر 57 کیلومتر. هوای شهر سردسیر سالم و در تابستان معتدل و در زمستان خیلی سرد می شود. شهر بروجرد طبق آخرین صورت اداره آمار دارای 46هزار تن سکنه است و در حدود 900 باب مغازه و دکاکین و دوهزار عمارات مختلف و پنج دستگاه ساختمان دولتی متعلق به شهرداری ، بهداری ، فرهنگ ، پست و تلگراف و دارائی است. دو بازار بزرگ آن مشهور به بازار مسجد شاه و بازار مسجد جامع است. از میدان مرکزی شهر دو خیابان در جهت شمال و جنوب احداث شده به خیابان شاهپور مشهور و طرفین آن به شوسه ملایر - خرم آباد منتهی می گردد. آب آشامیدنی از قنوات امامزاده جعفر و غلامعلی خان بیرجندی تأمین می شود. در این شهر 4 دبیرستان و 12دبستان پسرانه و 7 دبستان دخترانه وجود دارد. اکثر ساکنان شهر مسلمان و شیعه اثناعشری می باشند. در حدود 2500 تن کلیمی نیز در این شهر ساکنند. از بناهای تاریخی شهر بنای مسجد جامع است که از آثار قرن چهارم هجری است. بناهای مسجد شاه ، امامزاده جعفر، امامزاده قاسم ، امامزاده بیژن ، شاهزاده ابوالحسن نیز از آثارقدیمه آن میباشد. ( از فرهنگجغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه بروجرد در فرهنگ فارسی

شهرستانی است از استان ششم ( لرستان ) که از شمال به ملایر از جنوب و مغرب به خرم آباد و از مشرق به اراک محدود است هوای آن معتدل ملایم و سالم است . جمعیت حوزه بروجرد ۱۳٠۲۸۱ تن و جمعیت شهر بروجرد ۱٠۱۳۴۵ تن است . مشرق و مغرب آن را کوههایی احاطه کرده اند . مرتفعترین قله آنها ( کوه گرو ) حدود ۴۲٠٠ متر ارتفاع دارد .
شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های استان ششم کشور بوده و محدود است از شمال به شهرستان میر از جنوب و مغرب به شهرستان خرم آباد از مشرق به شهرستان اراک هوای شهرستان معتدل و سالم و میزان بارندگی آن بطور متوسط در سال ۴۵ سانتیمتر است .

معنی کلمه بروجرد در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بروجرد (شهر). شهر بروجرد، مرکز شهرستان بروجرد، از شهرهای استان لرستان در ارتفاع ۱۵۸۰ متری از سطح دریا در ۱۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر خرم آباد (مرکز استان لرستان) و ۴۰۷ کیلومتری جنوب غربی شهر تهران واقع است.
گاهی حداکثر دمای آن به ۳۹ درجه و حداقل دمای آن به ۵ر۱۰ درجه زیر صفر می رسد. میانگین بارش سالانه آن حدود۴۴۰ میلیمتر است.
بناهای تاریخی
ویرانه های قلعه رَمیان (رمیو) در سه کیلومتری شهر بروجرد در آبادی رمیان واقع است. این شهر دارای بازار و کاروانسرای قدیمی است که سنگ نوشته ای به تاریخ ۱۲۰۹ در آن نصب شده است. از زیارتگاه های اهالی بروجرد امامزاده جعفر است که در مشرق شهر با گنبدی هرمی شکل قرار دارد. اصل بنا از دوره سلجوقی (۵۱۹)، و مزین به کاشی کاری هایی از دوره های صفویه و قاجاریه است.
مساجد شهر بروجرد
شهر بروجرد چندین مسجد دارد؛ از جمله مسجد قدیمی جامع در مشرق آن با آثاری از دوره های سلجوقی و صفویه که در سال های ۱۰۲۲ـ۱۲۰۹ چند بار قسمت هایی بر آن اضافه یا بخش هایی از آن مرمت شده است مسجد سلطانی یا مسجد شاه با کتیبه هایی از دوره قاجاریه که به احتمال (ضعیف) روی مسجدی قدیمی بنا شده است و مسجد قلعه در محله دودانگه که در ۱۳۱۰ـ۱۳۱۱ ساخته شده است.
مقبره مهم شهر
...
[ویکی فقه] بروجرد (شهرستان). شهرستان بروجرد در شمال استان لرستان و در مغرب ایران واقع است، مردم بروجرد شیعه اثنی عشری اند و به فارسی (با لهجه بروجردی) گفتگو می کنند.
از شمال به شهرستان های ملایر و نهاوند، از مغرب به شهرستان خرم آباد، از جنوب به شهرستان های دورود و خرم آباد و از مشرق به شهرستان سربند محدود و مشتمل بر دو بخش مرکزی (حومه)، و اُشترینان و هفت دهستان است.رشته کوه های زاگرس، از شمال غرب به جنوب شرق امتداد دارد. کوه گرّو/ گرین گَری (مرتفعترین قله، ۶۴۵، ۳ متر) در شمال غربی آن قرار دارد. رود باغشاه، زمین های مناطق روستایی شمال آن را مشروب می کند و چندین رشته قنات دارد.
محصولات کشاورزی و دامی
محصولات عمده آن غلات بویژه گندم، چغندر قند، دانه های روغنی و نباتات علوفه ای است. در مناطق شمالی بروجرد (دهستان های دره صیدی و بردسره) بیشترین مراتع وجود دارد؛ ازینرو دامداری در این دهستان ها و نیز سایر دهستان های شهرستان دارای اهمیت فراوان است. پرورش طیور نیز از جمله فعالیت های اقتصادی است. بازار فروش فرآورده های زراعی، دامداری و طیور، بیشتر شهر بروجرد است.
صنایع دستی
صنایع دستی شهرستان بروجرد، قالیبافی و قالیچه بافی است و ورشوسازی آن معروف بوده است. این شهرستان کارخانه سیمان دارد.
راه های مواصلاتی
...

معنی کلمه بروجرد در ویکی واژه

بردجرد
یکی از شهرها و مناطق استان لرستان که از گذشته‌های دور محل اسکنان اقوام لر و لک و بختیاری بوده‌است. بروجرد ممکن است از دو بخش برو - جرد شکل گرفته باشد و در زمان سیطره خلفای اسلامی بُروگرد اینگونه مکتوب شده است.
بروجرد معرب اصطلاح سرزمینی بروگرد است.

جملاتی از کاربرد کلمه بروجرد

علوی بروجردی کتاب‌هایی تاًلیف کرده‌است، برخی از این آثار عبارتند از:
نام شریف آن جناب مولانا لطفعلی. والدش از اهل بروجرد بود. اما تولد آن حضرت در ارض اقدس روی نمود. از علوم رسمیه و فنون ادبیه بهره ور گردیده و بادهٔ فقر از جام ملامت کشیده. خراسان و پیشاور و کابل را سیاحت کرده و به خدمت جناب مسکین شاه پیشاوری و سید عالم شاه هندی رسیده. از ایشان تربیت‌ها دیده و آن گاه به جانب عراقین و فارس شتافته. سعادت خدمت حضرت سید قطب الدین شیرازی و آقا محمد هاشم دریافته و بنا بر اخلاص به خدمت جناب آقا محمد هاشم نام فرزند سعادتمند خود را محمد هاشم نهاده. غرض، سالهای سال رهسپر وادی ملامت و تارک سبیل مروت و سلامت بود و به انواع ممکنه نفس را مجاهده می‌فرمود. اغلب اوقات صائم و مشغول به ذکر دایم. جوعش مطلوب و عبادتش محبوب. تا آخر عمر در عبادت و مجاهده ولوع داشت و پیوسته همت بر عزلت می‌گماشت. بیشتر اوقات به خدمت و صحبت حضرت اوحدالموحدین حاج میرزاابوالقاسم شیرازی روی می‌آورد و صحبت کثیرالبهجت آن جناب را غنیمت می‌شمرد. الحق عالمی عابد و فقیری زاهد و سیاحی وارسته و متورعی خجسته بود. فقیر مکرر ادراک خدمت آن جناب را حاصل نمود.
اشرف بروجردی (زاده ۱۳۳۶) اشرف بروجردی نوه پسری علی‌محمد بروجردی عارف و فقیه ایرانی و فرزند محمد ابراهیم بروجردی است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نخستین زنی است که به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منصوب شد.
ره امید را گم کرده یک سر برفت اندر بروجرد از ملایر
در رده بعدی علمای قم و مراجع تقلید شیعه، افرادی مورد گمانه‌زنی قرار گرفته‌اند، از جمله: سید محمدجواد علوی بروجردی، سید علی‌اصغر میلانی، سید احمد مددی، محمدتقی شهیدی زنجانی، سید علی محقق داماد، علی کریمی جهرمی، مهدی شب‌زنده‌دار، مهدی گنجعلی (گنجی)، سید منیر خباز، ابوالقاسم علیدوست و علی‌اکبر سیفی مازندرانی. احتمال می‌رود ایشان به‌عنوان مراجع سال‌های آینده مطرح شوند.
گوهر کان بروجرد محمد که به نام از همه عالم امکانش برتر گیریم
خانه‌های تاریخی کاشان(خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عباسیان، خانه شریفیان)
رو کن دمی به سوی شهر بروجرد از صفا بنگر به کوه و دشت و بیابان جفای لر
پلوهای بروجرد و نهاوند یخ و مشک و گلاب و شربت قند
اسلام‌آباد روستایی است در شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان شیروان در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.
.تمامی جنگ های این روستا نا منظم بوده به طوری که فرماندهی پایگاه های این روستا به عهده دلاورمردانی چون سرداران شهیدمحمد بروجردی . شهید یعقوب حیدری بوده است
بروجرد و عراق و یزد وکرمان ز شیراز و صفاهان و خراسان
بروجرد و عراق و یزد و کرمان ز شیراز و صفاهان و خراسان
استان لرستان سرزمینی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که بین ۴۶ درجه و۵۱ دقیقه تا ۵۰ درجه و۲۲ دقیقه عرض شمالی در کوههای زاگرس میانی واقع شده‌است. اشترانکوه با ۴۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان است و پست‌ترین نقطه در جنوبی‌ترین منطقه استان واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۵۰۰ متر است. از دیگر کوه‌های بلند می‌توان به کوه گرین با ارتفاع ۳۷۰۰متر از سطح دریا در بروجرد نام برد.
از سید احمد زنجانی (پدرش)، سیدمحمد محقق داماد، ابوالقاسم خویی ،سیدمحمد حجت کوه کمری و سید حسین طباطبایی بروجردی، فقه و اصول را فرا گرفت.
روزی که موکب نواب رکن الدوله بر جناح نهضت بود، بسیار سعی و تلاش کردم که شاید برای گوهرکان بروجرد محمد که بنام از همه عالم امکانش برتر گیریم یک قبضه چاقو تحصیل کنم، صورت امکان نیافت وجود خارجی نداشت.
گفتم این قصه سخت بی‌ثمر است خود بروجرد رفتن دگر است
من خود شدم به شهر بروجرد در بهار وقتی که بود موسم نشو و نمای لر
احمد مهران از سیاستمداران ایرانی بود، که در دوره نوزدهم بعنوان نماینده بروجرد در مجلس شورای ملی حضور داشت.
سید حسین طباطبایی بروجردی در مسئله ۲۷۹۸ می‌نویسد: