برهه

معنی کلمه برهه در لغت نامه دهخدا

( برهة ) برهة. [ ب ُ /ب َ هََ ] ( ع اِ ) روزگار و زمان دراز. ( منتهی الارب ).پاره ای از روزگار. ( دهار ) ( مهذب الاسماء ). قطعه ای اززمان دراز. ( از اقرب الموارد ). ج ، بُرَه. ( دهار ).

معنی کلمه برهه در فرهنگ عمید

۱. روزگار.
۲. قسمتی از وقت و زمان.

معنی کلمه برهه در فرهنگ فارسی

روزگار، قسمتی از وقت و زمان، برهات جمع
روزگار و زمان دراز پاره ای از روزگار .

معنی کلمه برهه در ویکی واژه

1.مقطع

جملاتی از کاربرد کلمه برهه

تبدیل شدن بازیگران جوان ساعت خوش به ستاره‌های تلویزیون، چندان در آن برهه زمانی خوشایند مدیران تلویزیون نبود. ساعت خوش در اوج، یک مرتبه به پایان رسید. این تصمیم اتفاقی برای خود بازیگران هم عجیب بود.
مقصود از «کید» در این آیه، سوء قصدی بود که ابرهه دربارهٔ مکه داشت و می‌خواست ساختمان کعبه را تخریب کند. «فی تضلیل» به معنی تباه و باطل ساختن است. این کلمه با «اضالل» هر دو به یک معنا است. و مقصود از کید آنان را در تضلیل قرار دادن، این است که خداوند نقشه‌شان را تباه و زحماتشان را بی‌نتیجه ساخت، آنها راه افتادند تا کعبه را ویران کنند، ولی در نتیجه تضلیل الهی، خودشان هلاک شدند.
لا نبالی من لیال شیبتنا برهه بعد ما صرنا شبابا من رحیق دائما
مخالفت با اختلاط نژادی، که تحت عنوان حفظ به اصطلاح خلوص نژادی عرضه می‌شود، از درون مایه‌های رایج جنبش‌های برتری طلبی نژادی است. اگرچه این تصور که اختلاط نژادی مطلوب نیست در برهه‌های مختلف تاریخ ظهور کرده‌است، اما در اروپا در دوره استعمار از شهرت خاصی برخوردار شد.
تا در نوادر قصص آید که ابرهه در کفر لشکری سوی بیت الحرم کشید
روزنامه آذربایجان روزنامه‌ای تاریخی در منطقه آذربایجان است که در برهه‌های مختلفی از تاریخ توسط نیروهای مختلف سیاسی چاپ می‌شد. مشهورترین دوره چاپ آن مربوط به زمانیست که روزنامه ارگان رسمی فرقه دموکرات آذربایجان بود و توسط نیروهای خودمختار در منطقه آذربایجان به چاپ می‌رسید و به تهران ارسال می‌شد.
آن گه ابرهه گفت: یا ام حبیبه مرا خود زر و سیم فراوان است، و حاجت بدین نیست.
بر اساس روایات اسلامی پرستار محمّد (ام‌ایمن) گفته می‌شد که یک اسیر از ارتش حبشه بوده، و از مسلمانان انتظار می‌رفت که سنگ قبر ابورقال (کسی که ابرهه را هدایت می‌کرد) را در المقمس سنگباران کنند. از طرف دیگر نوشته‌هایی که از جنوب عربستان یافت شده پیروزی سپاه حبشه را جشن گرفته و محل جنگ را بسیار دور از مکه ثبت می‌کنند.
ابرهه چون قلزمی آمد بجوش وان سپاهش همچو ابری در خروش
یا بیارم سنگها زین منجنیق چون جنود ابرهه بر این فریق
گر خصم به کین تو کشد دست چون ابرهه بر زیان کعبه
خاقانی ار به باره کشد دست بدتر است از ابرهه که پیل کشد جنگ کعبه را
این پروسه همزمان بود با اتفاقات مهم در عرصه سیاست نظیر اشغال سفارت آمریکا توسط نیروهای دانشجویان پیرو خط امام و نیز جنگ عراق با ایران. این در حالی بود که بسیاری از نیروهای چپ، در این برهه به دنباله روی از این یا آن جناح حاکمیت، یا «دفاع از میهن» در مقابل «دشمن متجاوز» پرداختند. در برابر امک دلیل ظهور این گرایش را این می‌دانست که این نیروهای چپ، نه طبقۀ کارگر بلکه «خلق» را نیروی انقلابی می‌دانستند؛ و علاوه بر این، معتقد بودند که در زمان حاکمیت طبقات غیر کارگر، و جمهوری اسلامی به عنوان چنان حاکمیتی، هر گونه دفاع از میهن حرکتی شوونیستی است. بنابراین اتحاد مبارزان کمونیست در برابر دفاع از میهن و تئوری‌های مرتبط با آن موضع مخالف گرفت.
در برهه‌ای که وی افسر ارتش عراق در زمان صدام حسین بود، روزنامه سان مدعی شد که وی توسط حملات هوایی نیروی ائتلاف کشته شده‌است. این ادعا نه توسط دولت آمریکا و نه توسط نیروهای داعش تأیید نشد؛ تا این‌که در سال ۲۰۱۵ رویترز و واشینگتن پست خبر زنده بودن وی را مخابره کردند.
حبشه تاخته سوی یثرب فیل با ابرهه ز مرغ هرب
از زمان ورود عرب‌ها و مسلمانان به هندوستان در سده هشتم پس از میلاد، تا کنون، رابطه اسلام و آئین هندو فراز و نشیب‌های بسیار داشته‌است؛ با وجود این بین دو دین تأثیرگذار در برهه‌هایی از تاریخ، تماس عمیق و گسترده‌ای وجود داشته‌است.
طبق گفتهٔ بیلبورد امینم در این برهه از زندگی‌اش دریافت آرزوهای موسیقایی‌اش تنها راه فرار از زندگی غم‌بارش است. پس از عضویت در افترمث در سال ۱۹۹۸، امینم نخستین آلبوم سر و سامان یافتهٔ خود به نام «اسلیم شیدی ال‌پی[و ۱۳]» را -که شدیداً تحت حمایت دکتر دره[و ۱۴] بود- منتشر کرد. به گفتهٔ بیلبورد، این آلبوم «سال‌های روشن پیش رو از دورانی بود که او از قبل آن را نوشته بود». شهرت این آلبوم در میان آلبوم‌های سال ۱۹۹۹ بیشتر و بیشتر می‌شد تا جایی که در پایان سال سه جایزه پلاتینیوم دریافت کرد.
خلاف افتاد میان ایشان و با یکدیگر حرب کردند. و ارباط بدست ابرهه کشته شد و مال و ملک وی همه برداشت. و هر چه زیر دست ارباط بود، از نواحی یمن، زیر دست خویش کرد. و فرمان و ملک خود بر همه یمن روان کرد. و این همه بی‌دستوری و بی‌فرمانی نجاشی کرد. چون خبر به نجاشی رسید، خشم گرفت بر ابرهه و سوگند خورد که ننشینم تا پای خویش بر خاک یمن نهم و خون ابرهه بریزم. ابرهه چون این خبر بشنید، رسولی بیرون کرد با هدیّه‌ها و تحفه‌های بسیار و خود را حجامت کرد و خون خویش در شیشه‌ای گرفت با انبانی خاک یمن بملک نجاشی فرستاد.
از جهاز ابرهه هم‌چون دده آن فقیران عرب توانگر شده
عامل دیگری که باعث رشد آینده پژوهی شد، دگرگونی درطراحی و ساخت جنگ‌افزارها بود. در سال‌های جنگ دوم جهانی، تانک‌ها، هواپیماها و کشتی ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی طراحی، تکمیل و ساخته می‌شدند. اما بعدها با پیچیده ترشدن انواع جنگ‌افزارها (موشک‌های قاره‌پیما، زیر دریایی‌های هسته‌ای و…)، کار برنامه ریزان صنایع جنگی دشوار شد بدین معنا که مدت درازی مثلاً ده سال از آغاز طراحی تا ساخته شدن نخستین نمونه محصول بطول می‌انجامید. در نتیجه فناوری بکارگرفته شده در آغاز طراحی، در طول پیشرفت پروژه دچار تغییرات بنیادین شده و اغلب در برهه ساخت نمونه نخستین، از رده خارج محسوب می‌شد.