برهم‌کنش

برهم‌کنش

معنی کلمه برهم‌کنش در فرهنگستان زبان و ادب

{interaction} [فیزیک] انتقال و تبادل انرژی میان دو ذره یا بین ذره و موج

معنی کلمه برهم‌کنش در دانشنامه عمومی

بَرْهَمْکُنِشْ یا دَرْهَمْکُنِشْ یا اَنْدَرْکُنِشْ یا تعامل یا تداخل ( به انگلیسی: Interaction ) عملی ست که میان دو یا چند موجودیت، پدیده، یا فرایند – که اثر متقابل برهم دارند – رخ می دهد. هنگامی که دو یا چند چیز، به کنش و واکنش با هم می پردازند، گویند که آنها با یکدیگر اندرکنش دارند. اندرکنش در اجسام می تواند حالت آن ها را تغییر داده یا بر طرز انجام تحول اجسام تأثیر بگذارد. همچنین در پدیده ها اندرکنش موجب به وجود آمدن پارامترهای اضافی می شود که باید در محاسبه ها منظور شوند. یکی از زمینه های مهم برهم کنش ها تداخلات دارویی هستند که باید جدی گرفته شوند.
• برهم کنش مواد محلول در یک حلال ( تأثیر متقابل بر میزان حلالیت یکدیگر )
• برهم کنش کولنی ذرات باردار
• قانون سوم نیوتن در مورد نیروها
• تعامل انسان و ماشین ( تعامل کاربر با واسط کاربر )
• تداخلات دارویی و شیمیایی ( فارماکوکینتیک )

معنی کلمه برهم‌کنش در ویکی واژه

انتقال و تبادل انرژی میان دو ذره یا بین ذره و موج.

جملاتی از کاربرد کلمه برهم‌کنش

این محرک‌های داخلی ممکن است از جانب محرک‌های خارجی همانند فروپاشی بخش، زلزله ها، یا برهم‌کنش با آب‌های زیرزمینی درست گردند. بعضی از این محرک ها فقط در شرایط محدودی کار می کنند. همانند، فروپاشی قسمت (مکانی که قسمتی از کناره آتشفشان در یک زمین لغزش عظیم فرو می ریزد) می تواند تنها باعث جوشش یک اتاقک ماگمایی بسیار کم عمق گردد. تمایز ماگما و باز شدن حرارتی نیز به عنوان محرک برای جوشش از اتاقک های ماگما عمیق بی اثر می باشند.
این آزمایش علاوه بر به چالش کشیدن ایده‌های عقل سلیم ما در مورد توالی زمانی در روابط علت و معلولی، از جمله آزمایش‌هایی است که به شدت به ایده‌های ما درباره موضعیت حمله می‌کند: این ایده که اشیا نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند تا زمانی که با هم در تماس باشند، اگر این ارتباط با قرار گرفتن در ارتباط فیزیکی مستقیم نباشد، دست کم از طریق برهم‌کنش از طریق پدیده‌های میدان مغناطیسی یا دیگر چیزها از این قبیل باید باشد. : 199 
در شرایط آزمایشگاهی، برهم‌کنش‌های الکترون‌های منفرد را می‌توان با استفاده از آشکارسازهای ذرات مشاهده نمود، که امکان اندازه‌گیری ویژگی‌های خاصی مانند انرژی، اسپین و بار را فراهم می‌کند. با پیدایش روش‌هایی مانند دام پل یا دام پنینگ می‌توان درات باردار را در فضای کوچکی برای مدتی طولانی نگاه داشت. این کار امکان اندازه‌گیری دقیق ویژگی‌های ذره را فراهم می‌کند.
سه گونه برهم‌کنشی نیز مشتمل بر فرماندهی، هدایت و کاوشگری هستند.
میکروسکوپ الکترونی یک پرتو متمرکز را به سوی یک نمونه هدایت می‌کند. در نتیجه برهم‌کنش پرتو با ماده، برخی از الکترون‌ها ویژگی‌هایشان مانند حرکت، جهت، زاویه، فاز نسبی و انرژی تغییر می‌کند. میکروسکوپیست‌ها می‌توانند این تغییرات را ثبت کنند تا تصاویر با دقت اتمی از ماده تولید کنند.
در مورد امواج پادتقارنی، حل معادله موج برای دو الکترون در حال برهم‌کنش، نتیجه می‌دهد که احتمال اینکه هر دو ذره یک جفت، حالت کوانتومی یکسانی را داشته باشند، صفر است. این اصل بسیاری از ویژگی‌های الکترون را توضیح می‌دهد. این موضع سبب می‌شود که گروه‌های الکترون‌های محدود در یک اتم، به جای اینکه همگی در یک مدار روی هم قرار بگیرند، اوربیتال‌های اتمی مختلفی را در اتم اشغال کنند.: ۱۶۲–۲۱۸ 
نتایج زیانبار معمولاً با بروز نتایجی مانند بیماری، مرگ، تغییر در وزن بدن، تغییر در میزان آنزیم‌ها، از دست دادن عملکرد یا کارایی یا تغییر آسیب‌شناختی (پاتولوژیک) شناسایی شده در سطح میکروسکوپی، ماکروسکوپی یا فیزیولوژیک نمایان می‌شوند. همچنین، پیامدهای مضر ممکن است با علائمی که بیمار از وجود آن‌ها خبر می‌دهد، شناسایی شوند. آثار نامطلوب ممکن است تغییری قابل بازگشت یا غیرقابل بازگشت ایجاد کنند که ممکن است شامل افزایش یا کاهش حساسیت فرد در برابر مواد شیمیایی دیگر، غذاها و یا فرایندهای دیگر مانند برهم‌کنش داروها باشد.
همچنین از طریق برهم‌کنش با ذرات مجازی می‌توان اختلاف اندک (در حدود ۰٫۱٪) گشتاور مغناطیسی ذاتی الکترون از مگنتون بور را توضیح داد.
آشکارسازهای گاز به طور معمول آشکارسازهای تک پیکسلی هستند که فقط نرخ دوز متوسط را بر روی حجم گاز یا تعداد فوتون‌هایی که برهم‌کنش دارند را همانطور که در بالا توضیح داده شد اندازه‌گیری می‌کنند، اما آن‌ها را می‌توان با داشتن سیم‌های متقاطع پرشمار در یک محفظه سیمی به صورت مکانی تفکیک نمود.
امواج رادیوئی، ریزموج، نور (فروسرخ، مرئی، فرابنفش) پرتو ایکس و اشعه گاما. در فیزیک ذرات این تشعشع الکترومغناطیس نمایانگر برهم‌کنش الکترومغناطیسی ذرات باردار است.