برهمی

معنی کلمه برهمی در لغت نامه دهخدا

برهمی. [ ب َ رَ ] ( ص ، اِ ) خوارزمی در مفاتیح العلوم ( چ مصر ) گوید مفرد براهمه است به معنی یکی از اشراف عُبّاد هند.
برهمی. [ ] ( اِ ) به هندی قسمی از بیش است. ( تحفه حکیم مؤمن ) ( مخزن الادویة ). رجوع به بیش شود.

معنی کلمه برهمی در فرهنگ فارسی

به هندی قسمی از بیش است .

جملاتی از کاربرد کلمه برهمی

در صورتی که تمامی ویژگی هائی که با مدد از اوهام خویش بدقیق ترین معنی برای خداوند برهمی شمرید، ساخته و پرداخته ای چون شماست و به خود شما مردود است.
پگاه خاستن آید نشان مرد درو که روزِ ابرهمی باز به رسد بشکار
ابراهیم حسینی حنفی با لقب برهان‌الدین شهرت‌یافته به ابن حمزهٔ دمشقی (۱۶۴۵–۱۷۰۸م) (نسب: ابراهیم بن محمد بن محمد کمال‌الدین بن احمد بن حسین؛ حسینی حنفی) محدث و زبان‌شناس نحوی شامی بود. از اهالی صدور دمشق بود، همان‌جا زاده شد و بر برخی نواحی‌اش والی بود، به مصر سفر کرد و از علمای آن فراگرفت. به روم (آناتولی) نیز سفر داشته. در مصر، در سال ۱۰۹۳ق نقابة الأشراف (نمایندگیِ شریف‌نسبان/هاشمی‌تباران/سادات) را برگرفت، سپس در دمشق نیز برهمین منصب بود. از حدود ۸۰ شیخ (استاد) فراگرفت. در راه حج، در جایگاهی که ذات الحج نامیده می‌شد، درگذشت. البیان و التعریف فی اسباب ورود الحدیث الشریف و حاشیه علی شرح الألفیه لابن منصف از آثار اوست.
بگفتا زود رو ای مرد ابله که گیری تو بزت را برهمین ره
در طول دوره استالینیستی، اکثر کارگران شوروی برای کار خود بر اساس سیستم نرخ مقاطعه‌ای دستمزد دریافت می‌کردند. بنابرهمین دستمزدهای فردی آن‌ها مستقیماً با میزان کاری که تولید می‌کردند، مرتبط بود. هدف این سیاست تشویق کارگران به زحمت و تلاش و در نتیجه افزایش تولید تا حد امکان بود. سیستم نرخ پیمانکاری منجر به رشد بوروکراسی و ناکارآمدی قابل توجهی در صنعت شوروی شد. علاوه بر این، مدیران کارخانه مکرراً سهمیه‌های تولید شخصی را که به کارگران داده می‌شد، دستکاری می‌کردند تا از پایین آمدن بیش از حد دستمزد کارگران جلوگیری کنند.
برهمی جوید دلم ناکشته تخم کاشکی یک تخم هرگز کشته‌ای
گزارش‌هایی نیز در مورد بستن محکومین به پرتابهٔ توپ و شلیک کردنشان در هوا وجود دارد. در یکی ازین موارد یک محکوم برهمین را، که به سلطان میسور حیدر علی گفته بود پس از مرگ می‌خواهد به ویکونتا (بهشت ویشنو) برود، به دستور او به تعدادی صاروخ بستند و به هوا شلیک کردند.
به پیغمبرهمی گفتند مجنون شد علی مانا که‌آن‌شه‌رانه‌خوردستی‌نه‌خواب و نه نعاس استی
ز باد چفته شود برگ زرد گل ، گویی مگر کسی بفسان برهمی زند دینار
درخت سبز تازه شام و شبگیر که ماه از برهمی تابد بر او بر
ستاره بر او برهمی خون گریست همی گفت کین خستهٔ زار کیست
با مرسلان نسازی با عالمان همی ای مادرت جلب بچه ره برهمی روی
ای طبع اثیر برهمی میزن کز دل گره غم تو بگشادم
براساس آنچه کتب مختلف تاریخ ثبت کرده‌اند، ارشک موسس سلسله اشکانی پس از غلبه بر پادشاهان سلوکی در منطقه‌ای به نام «آساک» تاج شاهی بر سر گذاشت و این سلسله را تشکیل داد.شهرهای ساخته شده در عهد اشکانی در محدوده خراسان بزرگ اختصاص داده بودم. در این راه، نسا و مرو را در حد توان معرفی کردم اما باز هم هستند شهرهایی که در عهد اشکانیان در خراسان ایجاد شده‌ و اکنون آثاری از آنان برجای است، اما آن‌گونه که باید و شاید مورد تحقیق و کاوش قرار نگرفته و برهمین اساس تاریخچه کامل و مدونی ندارند.[۲]
در عهد اشکانی در محدوده خراسان بزرگ اختصاص داده بودم. در این راه، نسا و مرو را در حد توان معرفی کردم اما باز هم هستند شهرهایی که در عهد اشکانیان در خراسان ایجاد شده‌ و اکنون آثاری از آنان برجای است، اما آن‌گونه که باید و شاید مورد تحقیق و کاوش قرار نگرفته و برهمین اساس تاریخچه کامل و مدونی ندارند. در این نوشتار اشاره‌ای مختصر به چند شهر دیگر ساخته شده توسط پادشاهان پارتی در خراسان بزرگ می‌کنم.[۱] قوچان بدون شک از قدیمی ترین شهر های ایران و جهان بوده است
ارگاسم زنانه چه بواسطه یک رابطه بین شخصی و چه به وسیلهٔ هر ترکیبی از فعالیت‌های تحریکی، نعوظی/تخیلی کسب گردد، نمود درهم و برهمی از شرایط روانی فیزیولوژیکی و اثر اجتماعی جامعه، خواهد بود.