برهمکنش

برهمکنش

معنی کلمه برهمکنش در فرهنگستان زبان و ادب

{interaction} [فیزیک] انتقال و تبادل انرژی میان دو ذره یا بین ذره و موج

معنی کلمه برهمکنش در دانشنامه عمومی

بَرْهَمْکُنِشْ یا دَرْهَمْکُنِشْ یا اَنْدَرْکُنِشْ یا تعامل یا تداخل ( به انگلیسی: Interaction ) عملی ست که میان دو یا چند موجودیت، پدیده، یا فرایند – که اثر متقابل برهم دارند – رخ می دهد. هنگامی که دو یا چند چیز، به کنش و واکنش با هم می پردازند، گویند که آنها با یکدیگر اندرکنش دارند. اندرکنش در اجسام می تواند حالت آن ها را تغییر داده یا بر طرز انجام تحول اجسام تأثیر بگذارد. همچنین در پدیده ها اندرکنش موجب به وجود آمدن پارامترهای اضافی می شود که باید در محاسبه ها منظور شوند. یکی از زمینه های مهم برهم کنش ها تداخلات دارویی هستند که باید جدی گرفته شوند.
• برهم کنش مواد محلول در یک حلال ( تأثیر متقابل بر میزان حلالیت یکدیگر )
• برهم کنش کولنی ذرات باردار
• قانون سوم نیوتن در مورد نیروها
• تعامل انسان و ماشین ( تعامل کاربر با واسط کاربر )
• تداخلات دارویی و شیمیایی ( فارماکوکینتیک )

معنی کلمه برهمکنش در ویکی واژه

انتقال و تبادل انرژی میان دو ذره یا بین ذره و موج.

جملاتی از کاربرد کلمه برهمکنش

روش عمل پذیرفته شده داروی حاوی پراکسید شامل برهمکنش آن با هم (محصول جانبی تخریب هموگلوبین) است که از پروتئولیز هموگلوبین به دست می‌آید. این تعامل منجر به تشکیل اکسیژن سمی و رادیکال‌های کربن محور می‌شود.
طول موج اشعه لیزر یکی از مهمترین پارامترهای اشعهٔ لیزر است که تأثیر زیادی بر نحوهٔ برهمکنش پرتو و بافت هدف دارد. طول موج معمولاً بر حسب نانومتر، میکرومتر و گاهی آنگستروم بیان می‌گردد.
فضاپیمای مارینر ۱۰ در فوریهٔ ۱۹۷۴ از بلندی کمتر از ۶٬۵۰۰ کیلومتری، زهره را مورد پژوهش قرار داد و معلوم شد که این ابرها حرکت منطقه‌ای دارند و با سرعتی بیش از ۲۴۰ کیلومتر در ساعت سیاره را دور می‌زنند و در مناطقی از زهره که رو به خورشید است، برهمکنشی میان جریان‌های بزرگ مقیاس همرفتی با این حرکت منطقه‌ای وجود دارد.
معمولاً اعتقاد بر این است که اسفنگولیپیدها از سطح سلول در برابر عوامل محیطی مضر با تشکیل یک برگچه بیرونی پایدار مکانیکی و مقاوم در برابر شیمیایی از لایه دولایه لیپیدی غشای پلاسما محافظت می کنند. مشخص شد که برخی از گلیکوسفنگولیپیدهای پیچیده در عملکردهای خاصی مانند تشخیص سلول و سیگنال دهی نقش دارند. تشخیص سلول عمدتاً به خواص فیزیکی اسفنگولیپیدها بستگی دارد، در حالی که سیگنال دهی شامل برهمکنش های خاص ساختار گلیکان گلیکوسفنگولیپیدها با لیپیدهای مشابه موجود در سلول های همسایه یا با پروتئین ها است.
در ۱۸۵۶ ویلیام فرل به عنوان یک فرض، وجود یک سلول چرخنده (سلول فرل) در ارتفاع متوسط را در نظر گرفت که با تأثیر از نیروی کوریولیس باعث به وجود آمدن باد غالب غرب می‌شود. فهم سینماتیک اینکه چقدر چرخش زمین بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد، در ابتدا ناقص بود. بعدها در قرن نوزدهم بود که وسعت کامل برهمکنش نیروی گرادیان فشاری و نیروهای واکنشی که علت نهایی حرکت توده‌های هوا در طول خطوط هم فشار بودند، درک شد.
اگر یک سیستم توصیف شده توسط یک گروه متعارف را بتوان به بخش‌های مستقل جدا کرد (این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که قسمت‌های مختلف برهمکنش نداشته باشند)، و هر یک از آن بخش‌ها دارای یک ترکیب (ماده) ثابت باشد، آن‌گاه هر بخش می‌تواند به عنوان یک سیستم برای خود دیده شود و توسط یک مجموعه متعارف که دارای همان دمای کل است توصیف شود. علاوه بر این، اگر سیستم از چندین بخش مشابه تشکیل شده باشد، هر قسمت دقیقاً توزیع مشابهی با قسمت‌های دیگر دارد.
علاوه بر پیوندهای هیدروژنی فوق، که عمدتاً از کمپلکس فلزی یا برهم کنش‌های فلز لیگاند است (مثل کمپلکس‌های فلز ترپیریدین) برهم کنش‌های یونی و برهمکنش‌های π-π نیز در ترمیم خود به خودی مواد، مورد توجه قرارگرفته اند. این پیوندها مشابه یک بست یا قلاب مولکولی عمل می‌کنند. به این صورت که با گسسته شدن پیوندهای شیمیایی (کووالانسی و غیر کووالانسی) در حین رخداد یک آسیب این پیوند قابلیت تشکیل مجدد رادارند.
تابع موج الکترون در یک شبکه نیمه‌هادی پخش می‌شود و با الکترون‌های ظرفیت برهمکنشی قابل چشم‌پوشی دارد و می‌توان با جایگزینی جرم آن با تانسور جرم مؤثر، از صوری‌سازی تک‌ذره استفاده نمود
انواع خاصی از تشعشعات (پرتوهای الکترونی، اشعه ایکس و اشعه ماوراء بنفش) انرژی کافی برای نفوذ در یک نمونه پلیمری و برهمکنش با اتم‌های سازنده یا الکترون‌های آن‌ها دارند.
حرکت و انتقال موکوسیلیاری (مخاطی-مژکی) به برهمکنش مخاط فیبروز با مژک‌های ضربان‌دار بستگی دارد.