برهانی

معنی کلمه برهانی در لغت نامه دهخدا

برهانی. [ ب ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به برهان. مدلَّل. مبرهن. ( یادداشت دهخدا ) :
حجتی بپْذیر برهانی ز من زیراکه نیست
آن دبیرستان کلی را جزین جزوی گوا.ناصرخسرو.- دلیل برهانی ؛ دلیل الزام آور. ( ناظم الاطباء ). رجوع به دلیل شود.
برهانی. [ ب ُ ] ( اِخ ) امیرالشعراء عبدالملک برهانی نیشابوری. از شاعران اوایل عهد سلجوقی و معاصر و مورد علاقه الب ارسلان و پدر معزی شاعر معروف است. وی در آغاز دولت ملکشاه ( جلوس 465 هَ. ق. ) در قزوین درگذشت. تخلص برهانی ظاهراً از لقب الب ارسلان ( برهان امیرالمؤمنین ) مأخوذ است. اشعاری از او در تذکره ها و کتب ادبی ثبت است. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه برهانی در فرهنگ فارسی

( صفت ) عبد الملک برهانی ملقب به امیر الشعرائ از شاعران اوایل عهد سلجوقی و معاصر و مورد علاقه الب ارسلان و پدر معزی است . وی در آغاز دولت ملکشاه ( جلوس ۴۶۵ ه. ق . ) در قزوین بدرود حیات گفت . تخلص برهانی ظاهرا از لقب الب ارسلان (برهان امیر المومنین ) ماخوذ است . اشعاری از او در تذکره ها و کتب ادبی ثبت است .
امیرالشعرائ عبدالملک برهانی نیشابوری از شاعران اوایل عهد سلجوقی و معاصر و مورد عقه الب ارسن و پدر معزی شاعر معروف است .

جملاتی از کاربرد کلمه برهانی

نیکویی را به روی معجزه ای دلبری را به زلف برهانی
آنگاه گفت: و صانع عالم حکیم است، و چوحکیم کاری خواهد کردن که مر آن کار را دو طریق باشد، یکی طریقی باشد که آن کار از آن طریق زود کرده شود، و از مخاطر ایمن باشد، و دیگر طریقی باشد که آن کار از آن طریق دیر کرده شود، و بر خطرهاء بسیارش باید گذشتن تا تمام شود، بر صانع حکیم لازم باشد کآن کار را اگر بر آن طریق زودتر و بی خطر‌تر ممکن باشد کردن، بر آن طریق دیرو پر خطر نکند آنرا.و گفت: این دیگر مقدمه‌ئی است مسلم و برهانی.
برهانی همراه با امید استقلال تهران توانست قهرمان لیگ دسته یک امید ایران در سال ۰۱–۱۴۰۰ و لیگ برتر امید استان تهران در سال ۰۲–۱۴۰۱ شود.
سید نصرالله برهانی همچنین کتابی با عنوان «برهانی بر تارک زمان» در مورد خدمات و مبارزات پدر و جد خود به رشته تحریر درآورد که منبع اصلی اطلاعات در مورد گذشته این خاندان به‌شمار می‌رود.
آرش برهانی در کل ادوار لیگ ایران با زدن ۱۴۳ گل، دومین آقای گل ادوار لیگ ایران پس از غلام‌رضا عنایتی و با ۱۸۵ گل را دارد. همچنین در سال ۱۳۸۸_۱۳۸۷ آرش برهانی از استقلال با ۲۱ گل به آقای گلی رسید.
برهانی با زدن ۱۱۵ گل در لیگ برتر با پیراهن دو تیم استقلال (۸۰) و پاس تهران (۳۵) پس از عنایتی و رجب‌زاده سومین گلزن تاریخ لیگ برتر است.
برهان‌الدین ابراهیم دُسوقی بن ابی المجد ملقب به ابوالعینین (سدهٔ ۱۲ق.) یکی از بزرگان صوفی مصر بود. وی بنیادگذار فرقه دسوقیه (برهانیه) است.
وَ لَمَّا جاءَ أَمْرُنا و آن گه که فرمان ما آمد، نَجَّیْنا هُوداً برهانیدیم هود را، وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ و ایشان که گرویده بودند با او، بِرَحْمَةٍ مِنَّا بمهربانی از ما، وَ نَجَّیْناهُمْ مِنْ عَذابٍ غَلِیظٍ (۵۸) و برهانیدیم ایشان را از عذابی بزرگ.
در مصاف نظر از حجت قاطع بر خصم پور برهانی چون رستم دستان از سام
برهانی برای تیم ملی امید و بزرگسالان ایران نیز بازی کرده و با تیم ایران موفق به کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه شد. وی برای تیم ملی ایران در ۳۷ مسابقه ۱۰ گل به ثمر رساند و در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ در تمامی مسابقات و در جام جهانی ۲۰۰۶ در دو بازی مقابل مکزیک و آنگولا به میدان رفت و با تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۴ قهرمان مسابقات غرب آسیا شد. آرش برهانی به مدت ۷ سال برای تیم ملی ایران بازی کرد.
آرش برهانی (زادهٔ ۲۳ شهریور سال ۱۳۶۲ در کرمان) بازیکن فوتبال پیشین و مربی فوتبال کنونی ایرانی است. آرش برهانی در ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ از فوتبال خداحافظی کرد.وی با ۱۰۸ گل رسمی ، بهترین گلزن تاریخ باشگاه فوتبال استقلال و همچنین دومین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر خلیج فارس است.
خسروا شاها گر آمد عمر برهانی بسر تا قیامت وارث عمر چنان چاکر تویی
آرش برهانی با ۱۰۸ گل زده بالاتر از فرهاد مجیدی بهترین گلزن تاریخ باشگاه فوتبال استقلال تهران است، او با لباس استقلال صاحب دو عنوان آقای گلی شد، یک بار نیز در لیگ برتر ایران فصل ۱۳۸۸-۱۳۸۷ با ۲۱ گل آقای گل شد، و در فصل ۱۳۸۹-۱۳۸۸ با ۵ گل زده این عنوان را در جام حذفی ایران هم تکرار کرد.
مدعی گر ز رخت معجزه خواهد، بنمای با که روشن‌تر ازین حجت و برهانی هست؟
شیخ الاسلام گفت: که از بوبکر یزدانیار ارمی پرسیدند: که مرد که بحق آید بر چه آید؟ گفت: بران آید که وازان نگردد، و واز که باو آمده بود، اوی بنه گردد گفت: این وجود است. و او که از عدم آمده بود گفت: که شیرینی مستقبل چشد چنانک طلحی ماضی چشید این کمینه ایذ، و آنک از وجود آید اوی هرگز باز نگردد. شیخ الاسلام گفت: که بوبکر یزدانیار اللّه تعالی را بخواب دید گفت: خداوندا! حاجت. گفت: چه حاجت خواهی مه ازان کم داری! نه ترا از دست بند صوفیان برهانیدم؟
آرش برهانی در ۱۶ شهرآورد برای تیم استقلال بازی کرده‌است و موفق به زدن ۳ گل در این بازیها شده‌است.که البته یکی از گلهای برهانی در بازی دوستانه شهرآورد تهران بوده و در جمع گلهای رسمی این بازیکن محسوب نمی‌شود.
زبان بنده برهانی همیشه به مدح و آفرینت بود ذاکر
چونان برهانیدی شیران عرین را کاهو مثل آورد ز حزم و حذر شیر
آرش برهانی با ۲ گلی که در مقابل مس کرمان در هفته ۲۱ لیگ برتر۹۲–۹۱ به ثمر رساند، با پیشی گرفتن از علی جباری بازیکن اسبق استقلال با ۸۹ گل زده به ۹۱ گل زده با پیراهن استقلال رسید و عنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال را از آن خود کرد. وی صدمین گل خود را در دیدار مقابل سایپا در روز ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ به ثمر رساند و پس از آن اشک شوق ریخت.
به علم انکار کردی صد فلاطون را به تحقیقی به عجز اقرار دادی صد قلیدس را به برهانی