برملا

معنی کلمه برملا در لغت نامه دهخدا

برملا. [ ب َم َ ] ( ص مرکب ، ق مرکب ) آشکار و ظاهر و هویدا. ( آنندراج ). بطور آشکار و بی پرده و در نظر همه. ( ناظم الاطباء ). علناً : بخواندم برملا و استاد دیوان حاضر بود و جمله ندیمان. ( تاریخ بیهقی ص 644 ). برملا ازخوارزمشاه شکایت کرده سخنان ناملایم گفته. ( تاریخ بیهقی ص 327 ). مرا... بخواند چون بخدمت رسیدم برملا گفت با ما نخواستی به تماشا آمدن ؟ ( تاریخ بیهقی ص 162 ).
خسرو سلطان نشان خاقان اکبر کز جلال
روزگارش عبده الاصغر نویسد برملا.خاقانی.قدحها ملا کن به من ده که من خود
ز قوت اللسان برملا می گریزم.خاقانی.مادحت گر مدح گوید برملا
روزها سوزد دلت زآن سوزها.مولوی.هر سحر از عشق دمی می زنم
روز دگر می شنوم برملا.سعدی.- برملا افتادن ( اوفتادن ) ؛ فاش و ظاهر شدن. ( آنندراج ). عام شدن و آشکارا گشتن. ( ناظم الاطباء ) :
مگو آنچه گر برملا اوفتد
سخنگو از آن در بلا اوفتد.سعدی.- برملا افتادن ( فتادن ) از پرده ؛ از پرده بیرون افتادن :
یارب به لطف خویش گناهان ما ببخش
روزی که رازها فتد از پرده برملا.سعدی.رازم از پرده برملاافتاد
چند شاید به صبر پنهان داشت ؟سعدی.رازش از پرده برملا افتاده. ( گلستان سعدی ).
- برملا کردن ؛ آشکار کردن پنهانی را. ( یادداشت دهخدا ).

معنی کلمه برملا در فرهنگ عمید

به طور آشکار و هویدا، آشکارا.
* برملا شدن: (مصدر لازم ) آشکار شدن.

معنی کلمه برملا در فرهنگ فارسی

مرکب ازحرف اضافه، آشکاراوهویدا

جملاتی از کاربرد کلمه برملا

این یک واقعیت تراژدی است که بیشتر سرمقاله نویسان نمی‌توانند یک هدف با برد-کوتاه را بزنند. اما اهداف دور را خوب می‌زنند. آن‌ها می‌توانند با مصونیت کامل در مورد اوضاع افغانستان با فضل‌فروشی حرف بزنند. برملا ساختن کثافت کاری‌های کلانتر، جرات بیشتری نیاز دارد.
در سال ۱۹۷۲، تحلیل‌گر آژانس امنیت ملی آمریکا، پری فل‌ووک (با نام مستعار "وینزلو پِک") برای خوانندگان مجله رمپارتز دربارهٔ آژانس امنیت ملی آمریکا و توافق یوکی‌یواس‌ای نوشت. او در سال ۱۹۷۶ در مقاله جداگانه‌ای در مجله تایم آوت وجود ستاد ارتباطات دولت بریتانیا را برملا کرد.
کی دیدمش که گریه سر حرف وا نکرد؟ رنگ شکسته راز دلم برملا نکرد
دانشمندی را دیدم به کسی مبتلا شده و رازش برملا افتاده. جور فراوان بردی و تحمل بی‌کران کردی.
ظلمی که بر حسین علی شد به کربلا کس در جهان، ندیده چنین ظلم برملا
شرمت نیامد ای فلک! از کرده های خویش کاین گونه ظلم های گران برملا کنی؟
نکو نبود به یکبار ترک ما گفتن ز ما بریدن و صد شکوه برملا گفتن
من مسلمانم، و چون مسلمانم بر من واجب است که استبداد را بکوبم و زشتی آن را برملا نمایم، و بدیهای آن را آشکار کنم…
وی در این کتاب به برملا ساختن چندین رویهٔ اساسی و مهمی می‌پردازد که ما انسان‌ها با چنین گرایشِ ناموجهی به شکلی نظام‌مند حیوانات را بدون در نظر گرفتنِ منافعشان مورد سوءاستفاده قرار می‌دهیم: رویه‌هایی همچون «دامداری صنعتی» یا استفاده از حیوانات برای خوراک و پوشاک، «استفاده از حیوانات در امر آزمایش». نهایتاً ازنظر وی، برما انسان‌هاست که با ترک این رویه‌ها و ترک رژیم گوشت‌خواری و روی آوردن به گیاهخواری هم مانع از درد و رنجِ بیهودهٔ انبوه حیوانات شویم هم بواسطهٔ ترک «دامداری صنعتی» به عنوان عامل اصلی گرمایش زمین و آلودگیِ هوا و آب‌ها باعث نجات طبیعت و محیط زیست شده و هم اینکه با افزایش میزان غذاهای گیاهی بواسطهٔ حذف دامداری به عنوان مصرف کنندهٔ اصلیِ خوراک گیاهی، فقر جهانی را ریشه کن کنیم.
تمامی این رسوایی‌های «خبررسانی» دستکاری شده که در مقطع زمانی ویژه انتشار، موفقیت بزرگی برای «کارفرما» محسوب می‌شدند، بسیار دیر برملا شدند و به همین خاطر علاقه مردم دنیا در رابطه با جعلی بودن آن‌ها و ابراز احساسات منفی مردم بسیار اندک بود.
خانواده علی‌اف از طریق پیوندهای خود، با کسب و کارهای اداره شده توسط دولت، خود را غنی ساخته‌اند. آن‌ها بخش‌های شایان توجهی از بانک‌ها، شرکت‌های ساختمانی و مخابراتی بزرگ و بخشی از صنایع نفت و گاز آذربایجان را در اختیار دارند. بخش بزرگی از این ثروت از طریق شبکه پیچیده شرکت‌های فرا ساحل مخفی است. در سال ۲۰۱۷ رسوایی پول‌شویی دولت جمهوری آذربایجان که یک پول‌شویی پیچیده بود برملا شد که در آن به حساب سیاستمداران برجسته اروپایی پول واریز می‌شد تا انتقاد از الهام علی‌اف را کمتر از قبل کنند و تصویر مثبتی از رژیم او را در رسانه‌ها به نمایش بگذارند.
وظیفه چهارم آن که اگر به ظاهر از ریا ایمن باشد و دل خود را از آن پاک کرده باشد و داند که اگر بر ملا دهد دیگران بدو اقتدا کند و رغبتها زیادت شود، برملا دادن این چنین کس را فاضلتر و این کسی بود که مدح و ذم مردمان نزدیک وی برابر بود و در کارها به علم حق تعالی کفایت کرده باشد.
خازنی بارها پیشنهادهای دربار برای پست و مقام‌های حکومتی را رد می‌کند و ترجیح می‌دهد در مقام یک دانشمند مستقل باقی بماند. اما سرنوشت او بس غم‌انگیز است: کارکنان دربار که وجود چنین ترازوی شگفتی را برملاکننده تقلب‌های خود می‌دانستند، آن را به آتش می‌کشند و خازنی از غصه ترازو، دق می‌کند و می‌میرد.
سبب سیم آن که ثنا او را بشارتی باشد بدان که دلهای دیگر صید وی خواهند شد که چون وی ثنا همی گوید، دیگران نیز اعتقاد همی کنند و آن سرایت همی کند، پس اگر برملا بود و از کسی بود که سخن او بپذیرند لذت آن بیشتر بود.
رازم از پرده برملا افتاد چند شاید به صبر پنهان داشت
تا نگردد خواری من برملا پیش کسان می‌نوازی بنده را ای بندهٔ رای تو من
واینک بنات فکرم مانده هنوز بکر از کس نهفته نیست حدیثی است برملا
برملا می‌شود امیر از او متنفر می‌شود و…
بی‌بی‌سی همیشه از اعلام رسمی هویت فردی که نقش استیگ را بازی می‌کند، خودداری کرده‌است. سؤال "چه کسی استیگ است؟" در اینترنت زیاد پرسیده شده‌است. هویت استیگ اول که سیاه‌پوش بود، پری مک‌کارتی بود که توسط یک روزنامه یکشنبه در ژانویه ۲۰۰۳ بعد از سری اول تخت‌گاز برملا شد. او در ویرایش دوم زندگی‌نامه‌اش این موضوع را تأیید کرد. استیگ اول در سال خود از برنامه خارج شد اما استیگ دوم نیز در زندگی‌نامه‌اش هویت خود را به عنوان بن کالینز نشان داد و بعد از آن از برنامه اخراج شد.
محمد البرداعی در سفر به ایران ، اعلام کرد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، در روز ۲۵ اکتبر از تاسیسات غنی‌سازی فردو بازدید خواهند کرد.او همچنین افزود تفسیر آژانس از قانون در مورد زمان برملا ساختن وجود این تأسیسات با تفسیر ایران متفاوت است.رادیو بی بی سی