برقی

معنی کلمه برقی در لغت نامه دهخدا

برقی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) منسوب به برق در همه معانی. || هر دستگاه که با خود برق بحرکت درآید یا ایجاد حرکت کند چون چرخ برقی و تراموای برقی و اجاق برقی و غیره. || کسی که بکار برق و ساختن آلات و ادوات که منسوب به آن است پردازد. || بسرعت و بشتاب. زود: برقی برو برگرد.
- کفش برقی ؛ قسمی کفش که از ورنی سازند و براق است.
|| قسمی جامه که از آن رویه کفش کنند. ( یادداشت مؤلف ).
برقی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) منسوب است به برق رود و آنرا برقه نیز نامند و آن دهی است به قم. ( الانساب سمعانی ).
برقی. [ ب َ قی ی ] ( ص نسبی ) منسوب است به برقة که از اعمال مغرب میباشد. ( از انساب سمعانی ).
برقی. [ ب َ قی ی ] ( اِخ ) رجوع به ابوالقاسم شود.
برقی. [ ب َ قی ی ] ( اِخ ) رجوع به ابوبکر شود.
برقی. [ ب َ قی ی ] ( اِخ ) محمدبن خالد برقی قمی ، مکنی به ابوعبداﷲ. از محدثان و از اصحاب حضرت رضا و امام جعفر علیهماالسلام است. بعضی کنیت او را ابوالحسن دانسته اند. ازوست : 1- کتاب العویص. 2- کتاب البقرة. 3- کتاب المحاسن. 4- کتاب الرجال. رجوع به الفهرست ابن الندیم شود.
برقی. [ ب َ رَ ] ( ص نسبی ) منسوب به بَرَق بمعنی بره ، و برقی بیت کبیری است در خوارزم به بخارا. ( از انساب سمعانی ). خواجه عبداﷲ برقی از سلسله خواجگان را این نسبت است. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه برقی در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - مربوط به برق . ۲ - ویژگی آن چه با برق کار می کند. ۳ - برق کار. ۴ - (عا. ) فوری ، سریع .

معنی کلمه برقی در فرهنگ فارسی

منسوب است به برق بمعنی بره و برقی بیت کبیری است در خوارزم به بخارا خواجه عبدالله برقی از سلسله خواجگان را این نسبت است .

معنی کلمه برقی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برقی (ابهام زدایی). برقی ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • احمد بن محمد برقی، محدّث، مورّخ و مؤلف، امامی قرن سوم• محمد بن خالد برقی، از راویان و مؤلفان امامی مذهب قرن دوم و اوایل قرن سوم• اسماعیل بن احمد برقی، ادیب، شاعر و مؤلف عربی زبان قرن پنجم• خواجه عبدالله برقی، نخستین کس از میان جانشینان منصوبِ خواجه یوسف همدانی (متوفی ۵۵۵) برای تعهّد مرجعیّت روحانی• ابوعلی حسن بن خالد برقی، از راویان موثّق شیعه و از اصحاب امام هادی (علیه السّلام) و صاحب کتاب النوادر
...
[ویکی شیعه] برقی (ابهام زدایی). برقی می تواند اشاره به یکی از عناوین زیر اشاره داشته باشد:

معنی کلمه برقی در ویکی واژه

elettronico
مربوط به بر
ویژگی آن چه با برق کار می‌کند.
برق کار.
فوری، سری

جملاتی از کاربرد کلمه برقی

و هم او گوید وقت صوفی برقی بود سوزنده.
یکی اندر عقب آمد چو برقی ازو پرسید کی دانای شرقی
روزها نسبت به شب برقی است کز ابر سیاه می نماید گوشه ابرو و پنهان می شود
در اکتبر ۱۹۱۱ پاپیولر مکانیکس به معرفی موتورسیکلت الکتریکی جدیدی پرداخت. او ادعا می کرد که این موتورسیکلت برقی برد ۷۵ مایل (۱۲۱ کیلومتر) تا ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) به ازای هر بار شارژ دارد. این موتورسیکلت دارای یک کنترل کننده سه سرعته بود که سرعت آن ۴ مایل (۶٫۴ کیلومتر)، ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) و ۳۵ مایل (۵۶ کیلومتر) در ساعت بود.
بود برقی ز آسمان کرم زادن و مردنش به هم نزدیک
جلوهٔ برقی است در میخانه هشیاری مرا از پی تغییرِ بالین است بیداری مرا
در ماه مه سال ۲۰۰۸، این شرکت برای تأمین توان برج نظارت و سرور، برای بریتیش موتورز و ای‌بی، سامانه‌های برقی تأمین شده با انرژی خورشیدی ساخت.
آوای نو نخستین نشریه برقی - چاپی درون افغانستان بود که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی در شهر هرات افغانستان، به سردبیری ستار سعیدی منتشر می‌شد.
فیّاض اگر عنایت برقی رسا بود از سبزة امید به ساحل توان رسید
در سال ۱۹۹۹ مجموعاً ۳۸۲٬۳۹۷ کیلومتر جاده، ۸٬۶۸۲ کیلومتر راه‌آهن (۲٬۱۳۳ کیلومتر برقی)، ۱۱۸ فرودگاه (۶ فرودگاه بین‌المللی)، ۱٬۲۰۰ کیلومتر راه آبی در ترکیه کار حمل و نقل را بر عهده داشتند.
ای آنک ز یک برقی از حسن جمال خود این جمله هستی را در حال عدم کرده
جابجایی به سمت پایین (یا نوع گرانشی): بخار پس از وارد شدن به محف‍ظه، ابتدا مناطق بالایی را پر می‌کند، چرا که چگالی آن کمتر از هوا است. این فرایند هوا را به پایین فشرده می‌کند، و آن را از طریق تخلیه ای که اغلب شامل سنسور دما است، بیرون می‌کند. تنها زمانی که تخلیه هوا کامل شود، عمل تخلیه متوقف می‌شود. جریان معمولاً توسط یک تله بخار یا یک شیر برقی کنترل می‌شود، اما گاهی نیز از سوراخ‌های تخلیه استفاده می‌شود که اغلب با یک شیر برقی همراه است. مادامی که بخار و هوا مخلوط می‌شوند، می‌توان مخلوط را از مکان‌هایی غیر از پایین به بیرون راند.
تا چه برقی سوزناک است این که نامش هست عشق هستِ هستش نیستِ نیست ونیستِ نیستش هستِ هست
دو سوم آلودگی ذرات حمل و نقل جاده ای (نه فقط اتومبیل‌ها) از گرد و غبار لاستیک، ترمز و جاده ناشی می‌شود، دولت انگلیس در ژوئیه ۲۰۱۹ اعلام کرد و پیش‌بینی می‌شود که آلودگی ریزگردها حتی با اتومبیل‌های برقی نیز افزایش یابد.
اگر دارد مطر برقیست صادق بصدق‌النور از آن گردید لایق
جیمی اسمیت با نواختن ارگ برقی هموند در دهه ۱۹۵۰ این ساز را وارد دنیای موسیقی جاز کرد.
خودروهای برقی را می‌توان در ایستگاه‌های شارژ متنوعی شارژ کرد، این ایستگاه‌های شارژ را می‌توان در مناطق عمومی و منازل مسکونی نصب کرد. خودروی تسلا مدل ۳ پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ بوده‌است و طبق تأیید سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا، حداکثر مسافت قابل طی با این خودرو با شارژ کامل ۵۰۰ کیلومتر می‌باشد.
اتوبوس های شهری برقی کرج قادرند با هر بار شارژ کامل مسافت ۲۵۰کیومتر را پیمایش کنند.
این لایه حفاظتی می‌تواند به عنوان یک پوشش مقاوم در برابر فرسایش و خوردگی عمل کند و سطح فلز را در برابر آسیب‌های خارجی محافظت کند. به همین دلیل، استفاده از آنتی سیز می‌تواند به حفظ و نگهداری از محصولات فلزی مانند لوله‌ها، ماشین‌آلات، ابزارهای برقی و … کمک کند و عمر مفید آن‌ها را افزایش دهد.
آتشی جست و از آن شهر یکی نیمه بسوخت همچو برقی که درافتد به یکی تودهٔ نی