برشک
معنی کلمه برشک در لغت نامه دهخدا

برشک

معنی کلمه برشک در لغت نامه دهخدا

برشک. [ ب ِ رِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چانف بخش بمپور شهرستان ایرانشهر. سکنه آن 125 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
برشک. [ ب َ ش َ ] ( اِ ) شکنجه و معصر. || تسمه و تنگ و زین بند. ( آنندراج ).

معنی کلمه برشک در فرهنگ فارسی

شکنجه و معصر یا تسمه و تنگ و زین بند .

معنی کلمه برشک در دانشنامه عمومی

برشک، روستایی از توابع بخش لاشار شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است. و به معنی پادشاه میباشد
برشک ( نام یک سوپ قدیمی دزفولی هست که شامل پیاز سرخ شده واب وکمی ارد میباشد )
این روستا در دهستان چانف قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 563 نفر ( 149خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه برشک

هست نفاق و وفاق هر دو درو مجتمع مشرک اگر نیستی هر دو به هم برشکن
به باغ روی تو آییم و خانه برشکنیم هزار خانه چو صحرا کنیم مردانه
ابوزید، عبدالرحمان بن محمد تلمسانی شهرت‌یافته به ابن امام و همراه برادرش عبدالرحمان به اولادِ امام (؟- ۱۳۴۰م) فقیه مالکی و آموزگار الجزایری بود. زندگی‌نامه‌نویسان او را مشهورترین و بالاترین فقیه روزگار خود در مغرب دانسته‌اند. در برشک (قورایهٔ کنونی) زاده شد و در تونس درس خواند و سپس به الجزیره بازگشت. سلطان ابی‌حمّو موسی یکم برای او مدرسه‌ای ساخت تا در درس دهد. در تلمسان درگذشت. شرح اثر اوست.
چه میگویم که هر بیتی که گفتم چو گل از شادی او برشکفتم
چو آن مرز یکسر به دست آوریم به توران زمین برشکست آوریم
بگفتند کزماکه زیباترست که برنیک وبد برشکیباترست
ابرش یا ابرشک روستایی در دهستان پیوه ژن بخش احمدآباد شهرستان مشهد استان خراسان رضوی ایران است.
همی گشت و می‌جست و می‌بست دست همه لشکر سام یل برشکست
اره‌های نواری چند مزیت عمده نسبت به اره لنگ‌ها دارند. این مزایا عبارتند از ایجاد برش باریکتر که موجب اتلاف‌های کمتری می‌شود، برش سریع و کارآمد که نرخ هزینه در هر برش را پائین می‌آورد، و برشکاری هموار و دقیق.
ابوموسی، عیسی تلمسانی شهرت‌یافته به ابن الامام، همراه برادرش عبدالرحمان به اولادِ امام (؟ -۱۳۴۸م) (نسب: عیسی بن محمد بن عبدالله، ابن الامام) فقیه مالکی و مجتهد الجزایری بود. همراه برادرش عبدالرحمان ابن امام از عالمان بزرگ مغرب شمرده می‌شدند. ابوموسی در شهر برشک (قورایهٔ کنونی) زاده شد، پدرش امامی در یکی از مساجد آن بود، از این رو هر دو برادر به ابن الامام شهرت یافتند. در تونس و مغرب درس خواند، سپس به الجزیره بازگشت و مدتی در ملیانه قضاوت را برعهد داشت. در سال ۷۲۰ق هردو به شرق سفر کنند و با ابن تیمیه مناظره‌ای سخت داشتند. ابوموسی هشت سال پس از درگذشت ابوزید به‌هنگام طاعون سال ۷۴۹ق درگذشت.
برآن سر بود ابر برشکالی که دریا را کند از آب خالی
خیبرشکن از موشک‌های بالستیک ایرانی‌است که دارای برد ۱۴۵۰ کیلومتر عنوان شده است. به گزارش منابع ایرانی، این موشک تماماً بومی‌سازی شده است و از سوخت جامد استفاده می‌کند. به گزارش منابع ایرانی، این موشک می‌تواند در هنگام فرود، با قدرت مانورپذیری بالا، به سپرهای موشکی نفوذ کند.
پس از خوردن شب ورا شاه گفت حدیثی به رستم چو گل برشکفت
در این محیط ‌که جز گرد عجز ساحل نیست مگر چو موج ببندید برشکستن خویش
در این دوره کارگران جابه‌جاشده شغل جدیدی پیدا می‌کنند و شرکت‌های در حال برشکستگی توسط دیگران خریداری یا منحل می‌شوند و نیروی کار، کالاهای سرمایه‌ای و سایر منابع اقتصادی که در کسب‌وکارهایی قبلی شکست خورده‌اند و پس از رکود اقتصادی از بین رفته بودند، دوباره در صنایع جدیدی به کار گرفته می‌شوند. احیای اقتصادی فرآیندی است که طی آن اقتصاد خود را از آسیب‌هایی که متحمل شده‌است التیام می‌بخشد و راه را برای رشد آینده هموار می‌کند.
می شادمانی و بزم و طرب فراوان تر از آب در برشکال
او همیشه در جمع طلاب مشهد سخن می‌گفت و در همان روزهای ابتدای ورودش به حوزه، از آزادی، استقلال و نبرد با استعمار سخن می‌گفت. وی در ایام تبلیغی در محله‌های حسن بلبل، فریمان، سیاه کوه شاوان و سرچشمه برشک مشهد و حوالی آن منبر می‌رفت. گفته می‌شود به دلیل نفوذ کلام و صراحت لهجه‌ای که به وی لقب سید اسماعیل واعظ داده بودند. وی همچنین از شیخ غلامرضا طبسی واعظ نیز بهره می‌گرفت.