برسی

معنی کلمه برسی در لغت نامه دهخدا

برسی. [ ب َ ] ( اِ ) ماندگی و کوفت. ( آنندراج ).

معنی کلمه برسی در فرهنگ فارسی

ماندگی و کوفت .

جملاتی از کاربرد کلمه برسی

المپیاکوس نیکوزیا (یونانی: Ολυμπιακός Λευκωσίας) یک باشگاه فوتبال قبرسی است که در شهر نیکوزیا قرار دارد.
اکبر هاشمی رفسنجانی در اسفند ۱۳۶۰ در مصاحبه با هفته نامه موقف عربی گفت: «ما نمی‌خواهیم در سایه رژیم فعلی عراق، به هیچ توافقی با بغداد برسیم… و این سری نیست که آن را فاش کنم که صدام حسین توسط میانجی‌ها موافقت کرد طبق مواد و شرایط قرارداد الجزایر و بدون قید و شرط، عقب‌نشینی کند… ولی ما این پیشنهاد را رد کردیم و با هرگونه توافقی مخالفت خواهیم کرد.» … «مادامی که رژیم فعلی عراق، طرف دوم توافق باشد. .. این توافق باید با ملت عراق و پس از پیروزی امضا گردد. ما حاضر نیستیم دست از حمایت از سازمان‌های مخالف رژیم عراق برداریم.» او دربارهٔ پیشنهاد عربستان برای پرداخت خسارت به ایران تاکیدکرد: «این پیشنهاد و پیشنهادهای مخالف را قبول نمی‌کنیم، مسئله ضرر و منفعت نیست، مسئله، مسئله حق و باطل است.»
در هستی اگر به عمر نوحی برسی در هر نفسی زو به فتوحی برسی
تفسیر او از منابع مفسرهایی مانند طبری، طبرسی و عیاشی بوده‌است. کتابی که اکنون به نام او چاپ شده‌است، توسط محمدحسین حرزالدین از لابه‌لای سایر کتاب‌ها استخراج شده و توسط انتشارات دارالمفید بیروت چاپ شده‌است.
عقل عطار چون ره تو گرفت ره به سر می‌نشد قلم برسید
طبرسی در مجمع البیان دربارهٔ مدنی بودن آیات دیگری از سوره چنین گزارش کرده‌است که آیات سیزدهم و هشتاد و یکم در مسافرت و به هنگام هجرت به مدینه بر پیامبر اسلام نازل شد. همچنین بنابر سیاق آیات و مضمون آنها گزارش مکی بودن سوره از قوت بیشتری برخوردار است. قرشی در تفسیر احسن الحدیث انکار معاد از جانب مشرکان را سبب نزول سوره می‌داند و معتقد است که نزول آن یک باره بوده‌است.
بر این لبم چو از آن بخت بوسه‌ای برسید شکر کساد شد از قند خوش زبانی من
از استان گیلان: می‌توان با گذر از شهرک تاریخی ماسوله، روستاهای ماجولان، جلال‌آباد، طهارم دشت، دهستان شال، روستاهای دیز قشلاق، کرین به روستای گردشگری لرد رسید و با پیگیری تابلوهای راهنما به آبشار سیبیه خانی برسید.
خاکساری قسمت صاحبدلان امروز نیست در صدف گرد یتیمی داشت برسیماگهر
چون برسی به بحر ما واقف حال ما شوی تا نرسی به ما چو ما عارف ما کجا شوی
این فرایند تکرار می‌شود تا این که به آخرین مرحله برسیم.
مشکل این روش این است که ممکن است بسیار کند عمل کند. به‌طور میانگین برای جدول‌های ۹ × ۹ حدود ۱۵۰۰۰ تغییر در حالت یک خانه در این روش ایجاد می‌شود گرچه برای حالات بد ممکن است حدود ۹۰۰ هزار دور طول بکشد. همچنین وقتی الگوریتم به ترتیب اعداد ۱ تا ۹ را برای هر خانه امتحان می‌کند می‌توان سودوکویی طراحی کرد که تعداد مراحل زیادی طول بکشد. جدول سمت چپ طوری درست شده که سطر اول اعداد ۹، ۸، ۷ … ۱ به ترتیب در سطر اول قرار می‌گیرند که این باعث می‌شود حالات خیلی زیادی بررسی شوند تا به جواب درست برسیم.
برسینه ما قدرشناسان جراحت تیری که خطا گشت فزون کارگر آید
جایی برسید او به یک دم کان جا نرسد کسی به صد سال
بسوختم چه کنم گرچه طاقتم برسید به صد مجاهده صبری به کار می دارم
وسایل نقلیه اعم از اتوبوس، قطار، هواپیما و ... همیشه دیرتر از موعد حرکت می‌کنند، مگر آنکه شما دیر برسید. در این صورت درست سر وقت رفته‌اند.
اگر شرکت‌ها نتوانند نشان دهند که چه کسی به داده‌های مشتریان دسترسی دارد و چگونه مانع دستیابی کارمندان غیرمجاز به اطلاعات می‌شوند، نخواهند توانست از حسابرسیِ ظرفیت‌های خود، به وسیلهٔ مشتریانِ آینده با موفقیت بیرون بیایند.
کنون با سپاهی چو ابرسیاه به خدمت رسیدم دراین رزمگاه
بدین کار، یزدان پناه تو باد ظفر پیشرو برسیاه تو باد
عدد بزرگتر را بر عدد کوچکتر تقسیم می کنیم؛ اگر باقی‌مانده صفر بود، پس عدد کوچکتر همان ب.م.م دو عدد است؛ وگرنه عدد کوچکتر را بر باقی‌مانده تقسیم قبلی تقسیم می‌کنیم و این فرایند را تا جایی پیش می‌بریم تا به باقی مانده صفر برسیم.