برست

برست

معنی کلمه برست در فرهنگ فارسی

شهری در اتحاد جماهیر شوروی ( روسیه سفید ) که سابقا متلق به لهستان بود نزدیک بوگ ۱۶۷٠٠٠ سکنه . در آنجا معاهده صلح ( سوم مارس ۱۹۱۸ م . ) بین آلمان و شوروی منعقد گردید .

معنی کلمه برست در دانشنامه عمومی

برست (بندر لنگه). برست، روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۲۲۸ نفر ( ۶۲ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه برست در دانشنامه آزاد فارسی

برِسْت (فرانسه)(Brest)
پایگاه دریایی و بندر صنعتی در ولایت فینیستر، با ۲۰۱,۵۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۰). یک دانشکدۀ نیروی دریایی، چندین مرکز علوم دریایی، یک دانشگاه، و یک مرکز پژوهش های اقیانوس شناسی دارد. صنایع آن عبارت اند از وسایل الکترونیکی، کشتی سازی، تولید مواد شیمیایی، و کاغذ. این شهر از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴ در اشغال آلمان بود که از آن به منزلۀ پایگاه زیردریایی استفاده می کرد. با بمباران های متفقین و عقب نشینی آلمان ها، بخشی از این شهر قدیمی ویران شد. پس از این که کاردینال ریشِلیو در ۱۶۳۱ در آن پایگاه دریایی ساخت، پیشرفت شهر و لنگرگاه نیز آغاز شد. در دهۀ ۱۶۸۰ یک مهندس نظامی با نام ووبان استحکامات نظامی در شهر تأسیس کرد. در طی تاریخ، کشورهای فرانسه و انگلستان اغلب بر سر برست اختلاف داشته اند. پیش از الحاق برتانی به فرانسه در ۱۵۳۲، برست دوبار تحت سلطۀ انگلیسی ها بود.

معنی کلمه برست در ویکی واژه

روئیدن و جوانه زدن گیاه، جوانه زد. مگر کان درختی کزین کین برُست/ به آب دو دیده توانیم شُست «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه برست

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لانس، باشگاه فوتبال آنژه، باشگاه فوتبال استاد برستوا ۲۹، باشگاه فوتبال گنگام، و باشگاه فوتبال قره‌باغ اشاره کرد.
گر ریختم سرشگ چو سیمو سمن ز چشم زیبد که دوست سیم سرین و سمنبرست
مانند دیگر خدایان مصری، آنوبیس هم صورت حیوانی داشته و هم انسان‌واره بوده‌است. آنوبیس با بدن انسان و سر سیاه رنگ شغال که نماد مرگ و زوال است و همچنین گوش‌های بلند و کشیده به عنوان نماد غرور تصویر می‌شد. از آنجا که شغال‌ها اغلب برای پیدا کردن غذا اطراف قبرستان‌ها پرسه می‌زدند، این اعتقاد در مصریان باستان به وجود آمد که آنها مراقب مردگان هستند.
در تاریخ طبرستان دربارهٔ شهر آمل آمده
هرک فرمان کرد، از خذلان برست از همه دشواریی آسان برست
آسمان را و زمین را خبرست و معلوم کآسمان همچو زمین امر تو را منقادست
جعفر شهری دربارهٔ قبرستان سر قبر آقا و ماهیت اغلب افراد به خاک سپرده شده در این محل، نوشته‌است:[نیازمند منبع]
ز وصل تو کمرت همچو من به هیچ برست وگرچه با تو پدر دست در میان آورد
در کنار رودخانه همجوار روستا چندین آثار از پل‌های قدیمی دیده می‌شوند که با سنگ‌وساروج ساخته شده قبرستان گبری نیز در اطراف روستا دیده شده‌است که در هنگام کشاورزی آثاری چون سفال و ظروف مسی و همچنین آثار سازه‌های خشتی هم دیده شده‌است.
گر مقبلیست گنج سعادت از آن اوست ور مدبرست، رنج زیادت چه می‌بری؟
چه بوده‌ست اتّصال از بدوِ فطرت به مرگ از دوستی نتوان برستن
خورشید در زمان فرمانروایی خود دارای زنان بسیاری بود؛ جانشین او که از نخستین همسرش، ورمجه هرویه، زاده شده‌بود «هرمز» نام داشت. این پسر پس از گشایش طبرستان، به همراه دو برادر و خواهرانش به بند کشیده شد و دین اسلام را پذیرفت. همچنین یکی از فرزندان خورشید در زمان مرگش، در جایگاه سفیر، در چین بود.
چرا خوش نرانم بدان صیدگاه؟ که بی دود ابرست و بی گرد راه
وی فیلم‌نامه‌نویس فیلم‌هایی مانند: ابرستاره، شبی در راکسبری، بروس قدرتمند، کلیک (فیلم ۲۰۰۶)، جک و جیل و هزار کلمه (فیلم) بوده است.
چندین هزار قلعه کفار را شکست زآن کمترینه قلعه مشهور خیبرست
نصیحتش نکنم زان کجا برسته او کس از متاع نصیحت نبرد بوی رواج
خرم نشین که موکب نوروز در رسید می خور که بخت بر در و معشوق در برست
استان مازندران پیش از اسلام تپورستان (به پهلوی: ) نامیده می‌شد که برگرفته از نام قوم تپوری (به یونانی: Τάπυροι) می‌باشد که پس از اسلام قوم طبری نام گرفتند و سرزمینشان طبرستان نامیده شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لیل، باشگاه فوتبال استاد برستوا ۲۹، و باشگاه فوتبال کان اشاره کرد.
مراسم چهلم مهسا امینی چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ در قبرستان آیچی شهر سقز برگزار شد. با وجود تلاش نیروهای امنیتی حکومت ایران برای جلوگیری از برگزاری مراسم و بستن راه‌ها، هزاران نفر در این قبرستان تجمع و علیه حکومت شعار دادند. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان گزارش داد نیروهای امنیتی به سوی عزاداران تیراندازی کردند. پدر، مادر و برادر مهسا تحت‌الحفظ مأموران امنیتی در خانه خود در حبس بودند و به آن‌ها اجازه خروج از خانه و رفتن به مزار مهسا داده نشد.