برساخته
معنی کلمه برساخته در لغت نامه دهخدا

برساخته

معنی کلمه برساخته در لغت نامه دهخدا

برساخته. [ ب َ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) محصول. مصنوعی. مزور.ساختگی. منحوت. مصنع. ( یادداشت مؤلف ) :
چه باشد سخنهای برساخته
شب و روز اندیشه پرداخته.شمسی ( یوسف و زلیخا ).|| مهیا. آماده. مجهز. ساخته. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به برساختن و ساختن و ساخته در همین لغت نامه شود.

معنی کلمه برساخته در فرهنگ فارسی

محصول ساختگی .

معنی کلمه برساخته در فرهنگستان زبان و ادب

{coined} [زبان شناسی] واژه ای که با استفاده از فرایند برساختن به وجود آمده و وارد یک زبان شده است

معنی کلمه برساخته در دانشنامه عمومی

برساخته (فلسفه). در فلسفه، برساخته، ابژه ای است که ایده آل است، یعنی ابژه ذهن یا اندیشه، به این معنا که می توان گفت وجود آن به ذهن سوژه بستگی دارد. این در تضاد با هر ابژه ای احتمالاً مستقل از ذهن است، که ظاهراً وجود آنها به وجود یک سوژه مشاهده کننده آگاهانه بستگی ندارد. بنابراین، تمایز بین این دو اصطلاح را می توان با تمایز بین پدیده و نومنون در سایر زمینه های فلسفی و با بسیاری از تعاریف معمولی از اصطلاحات رئالیسم و ایده آلیسم نیز مقایسه کرد. در نظریه تطابق حقیقت، ایده ها، مانند سازه ها، باید بر اساس میزان مطابقت آنها با ارجاع دهنده هایشان، که اغلب به عنوان بخشی از واقعیت مستقل از ذهن تصور می شوند، مورد قضاوت و بررسی قرار گیرند.
به عنوان اشیاء وابسته به ذهن، مفاهیمی که معمولاً به عنوان سازه ها در نظر گرفته می شوند شامل اشیاء انتزاعی مشخص شده با نمادهایی مانند ۳ یا ۴ یا کلماتی مانند آزادی یا سرما هستند که در نتیجه استقرا یا انتزاع دیده می شوند که بعداً می توان به آنها اعمال کرد. اشیاء قابل مشاهده یا مقایسه با سایر سازه ها. بنابراین، فرضیه ها و نظریه های علمی ( مثلاً نظریه تکامل، نظریه گرانشی ) ، و همچنین طبقه بندی ها ( مثلاً در طبقه بندی بیولوژیکی ) ، نیز موجودیت های مفهومی هستند که اغلب به عنوان سازه هایی به معنای فوق در نظر گرفته می شوند. در مقابل، بیشتر چیزهای عینی و روزمره که ناظر را احاطه می کنند را می توان به عنوان عینی طبقه بندی کرد ( به معنای واقعی بودن، یعنی تصور می شود که وجود خارجی برای مشاهده گر وجود دارد ) .
اینکه چه مقدار از آنچه ناظر درک می کند عینی است بحث برانگیز است، بنابراین تعریف دقیق سازه ها در دیدگاه ها و فلسفه های مختلف بسیار متفاوت است. این دیدگاه که حواس بیشتر یا تمام ویژگی های اشیاء خارجی را مستقیماً می گیرند، معمولاً با اصطلاح رئالیسم مستقیم همراه است. بسیاری از اشکال نام گرایی، فرآیند ساخت مفهومی را به خود زبان نسبت می دهند، به عنوان مثال، ساختن ایده «ماهی» با ایجاد تمایز بین کلمه «ماهی» و واژه های دیگر ( مانند «صخره» ) یا از طریق نوعی شباهت بین ارجاعاتی که کلاسی که با کلمه به آنها اشاره می کند شامل می شود. برعکس، ایده آلیسم افلاطونی به طور کلی معتقد است که «واقعیت» مستقل از موضوع وجود دارد، اگرچه این واقعیت به عنوان ایده آل دیده می شود، نه فیزیکی یا مادی، و بنابراین نمی توان آن را با حواس شناخت. به این ترتیب، ایده "آزادی" یا "سردی" به همان اندازه واقعی است که "صخره" یا "ماهی بودن".

معنی کلمه برساخته در ویکی واژه

واژه‏ای که با استفاده از فرایند برساختن به وجود آمده و وارد یک زبان شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه برساخته

ژول ورن افسانه قدیمی اسکاتلندی «پرتو سبز» را برساخته‌است، نوری سبز رنگ که گاهی اوقات درست زمانی که خورشید در حال گذر از افق دریا است، وقتی آسمان صاف است، ظاهر می‌شود و بیننده را قادر می‌سازد تا از نزدیک به قلب خود نگاه کند و قلب دیگران را بخواند.
راست گویی عندلیب این چامه از دیوان من در مدیح شاه گلگون جامه از برساخته
به باورهای پاستافاریان مراسم مذهبی باید نشاط را گسترش دهند. آن‌ها جمعه‌ها را روز متبرکه می‌دانند. آن‌ها پس از دعا کردن از کلمهٔ «رامین» (یا «رعامین») استفاده می‌کنند؛ این نقیضه یک تکواژ مرکب برساخته از واژه‌های «آمین» و «رامن» (نوعی خوراک نودلی ژاپنی) است. در جشن «پاستوور»[یادداشت‌ها ۱۰] مقدار زیادی پاستا مصرف می‌شود و در طول ماه «رامنضان»[یادداشت‌ها ۱۱] تنها رامن می‌خورند؛ «روز جهانی شبیه دزدان دریایی صحبت کردن» هم یک روز مقدس برای پاستافاریان است.
نظریه‌پردازان گوناگون با فلسفه‌های مختلف، هرچند مشابه، زیر عنوان آنارکوکاپیتالیسم جای می‌گیرند. نخستین نسخهٔ شناخته شده از آنارکولیبرالیسم توسط اقتصاددانان مکتب اتریش و به ویژه موری راتبارد در نیمه قرن بیستم فرموله شد و برساخته از عناصری بود از اقتصاد مکتب اتریش، لیبرالیسم کلاسیک و اندیشه‌های فردگرایان آنارشیست آمریکایی لیزاندر اسپونر و بنجامین تاکر (البته با رد نظریه کار ارزش آنان).
براساس مقدمهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری، ابومنصور محمد بن عبدالرزاق و ابومنصور معمری هر دو، نسب خود را از طریق فرمانروایانی مشهور به کنارنگ به منوچهر پیشدادی می‌رسانیدند. گرچه بیرونی اینگونه سلسله‌نسب‌ها را برساختهٔ سخن‌پردازان دانسته، اما به گفتهٔ مینورسکی، سلسله‌نسب‌های این دو تن تا کنارنگ می‌تواند بهره‌ای از حقیقت داشته باشد.
تا کشته غمزه تو گردم برساخته‌ام بهانه‌ها را
در سالهای اخیر در جهت توانمند سازی زبان فارسی، برخی از فعل‌ها نیز ساخته شده‌اند. برای آگاهی از ریشه‌شناسی فعل های فارسی، به صفحه ریشه‌شناسی فعل رجوع کنید. در جدول زیر مواردی که با ستاره نشان داده شده‌اند، از فعل های برساخته می‌باشند.
فیزیک نوترینو که مدل استاندارد آن را برساخته است، در شناخت این فرایند وضع ناخوشایندی دارد. دیگر محدودهٔ ناخوشایند در این بررسی، هیدرودینامیکِ پلاسمایی است که ستارهٔ در حال مرگ را ساخته‌است؛ پلاسما دزمانی که فروریزش مغزه معلوم شد، چطور رفتار می‌کند، موج شوک چطور و چه‌وقت شکل می‌گیرد و چطور و چه‌وقت «متوقف» می‌شود و دوباره نیرو می‌گیرد.
سرانجام در جنگ اردشیر با اردوان در نبرد هرمزدگان در ۲۸ آوریل (برابر با ۹ اردیبهشت) ۲۲۴ میلادی، اردوان به‌دست اردشیر کشته و با کشته شدنش سلسلهٔ اشکانی نیز سرنگون شد. سال وقوع این نبرد به‌گواه کتیبهٔ شاپور یکم در بیشاپور تأیید شده است. گزارش مبسوط از نبرد هرمزدگان، احتمالاً برساخته‌شده برای تاریخ رسمی ساسانیان بوده‌باشد؛ اگر گمانهٔ مذکور درست باشد، این نگاشته احتمالاً «منبع اصلی تاریخ طبری» بوده است. پس از کشته‌شدن اردوان، کشورگشایی اردشیر پایان نیافت. طی فرایندی، خاندان‌های بزرگِ زمین‌دار پارتی، [خواسته یا ناخواسته] یا مطیع اردشیر شدند یا مغلوب وی گردیدند.
کهن کارگاهیست برساخته کزاو کس نشد کار پرداخته
لعل تو به بوسه عقل و جان را برساخته عقل جاودانی
تا عزم ‌کرد سلطان رفتن به جانب چین فغفور چین به چین در برساخته است ماتم
من سر از خجلت پیش انداخته خویشتن جای دگر برساخته
وآنگه ز وجود تو برساخته هستی را تا جمله حوادث را انوار قدم کرده
اکبر گنجی در آن مقالات از معتقدان به این سخن که «قرآن کلام خداست» می‌خواهد تنها یک دلیل برای صدق این مدعای خود بیاورند. گنجی معتقد است در طول تاریخ معتقدان به این مدعا که «قرآن کلام خداست» حتی یک دلیل منطقی برای ادعای خود نیاورده‌اند. وی همچنین در کتاب آسمانی یهودیان و مسیحیان تردید کرده‌است. گنجی در بخش دیگری از این مقالات مدعی می‌شود که امام دوازدهم شیعیان (امام زمان) وجود خارجی نداشته‌است و در اینباره می گوید: «دوازدهمین امام شیعیان (مهدی) وجود خارجی ندارد، امام غایب، برساختهٔ نزاع‌های خانوادگی بر سر ارث و میراث است.»
بسته است از مه نقابی آفتاب روی او تا نداند هر کسی خود را چنین برساخته
طوطیی را طوق از زر ساخته هدهدی را پیک ره برساخته
تاکه این دریا شود پرداخته یا نه کار ما شود برساخته