برخلاف

معنی کلمه برخلاف در لغت نامه دهخدا

برخلاف. [ ب َ خ ِ ] ( ص مرکب ) ( از: بر + خلاف ) برعکس و برضد. ( آنندراج ). برعکس و برضد و بطور خلاف. ( ناظم الاطباء ). مخالف چیزی :
یک نفس آن تیغ برآر از غلاف
چند غلافش کنی ای برخلاف.نظامی.

جملاتی از کاربرد کلمه برخلاف

الف. عدم وحدت صفات با ذات (برخلاف نظر معتزله و فلاسفه و متکلمین شیعه)
نبودم برخلاف رایت ای دوست ازآن روزی که باتو عهد بستم
ازدواج همجنس‌ها در آرکانزاس در ۹ مه ۲۰۱۴ و با حکم یک قاضی آرکانزاس مبنی بر اینکه ممنوعیت ازدواج همجنس‌ها در ایالت برخلاف قانون اساسی آمریکا است، برای مدت کوتاه یک هفته‌ای، در آن ایالت مجاز شد. در این مدت بیش از ۴۵۰ زوج ازدواجشان را ثبت کردند. دیوان عالی آرکانزاس در ۱۶ مه ۲۰۱۴ حکم قاضی ایالت را متوقف کرد تا به اعتراض مقامات ایالت در این خصوص رسیدگی شود.
برخلاف ویروس‌ها و کرم‌های رایانه ای، اسب‌های تروجان عموماً سعی در تزریق خود به پرونده‌های دیگر ندارند یا در غیر این صورت خود را تبلیغ می‌کنند.
گر کند اجرام و ارکان برخلافت امتزاج قدرتت بخشد بکون ارکان و اجرامی دگر
منتصر برخلاف متوکل، رویه ملایمی را با شیعیان و علویان در پیش گرفت؛ وی را به سبب خوی نرمش الحلیم نیز نامیده‌اند.
و بدان که چون خالی شدن از خشم ممکن نیست، فرو خوردن خشم مهم است. قال الله تعالی «والکاظمین الغیظ والعافین عن الناس» ثنا گفت بر کسانی که خشم فرو خورند. و رسول (ص) گفت، «هرکه خشم فرو گیرد حق تعالی عذاب خود از او فرو گیرد. و هرکه از حق تعالی عذر خواهد، بپذیرد و هرکه زبان نگاه دارد حق تعالی عورت بر وی بپوشد». و گفت رسول (ص)، «هرکه خشم نتواند راند و فرو خورد، ایزد سبحانه و تعالی روز قیامت دل وی از رضای خود پر کند»، و گفت، «دوزخ را دری است که هیچ کس بدان در اندر نشود الا کسی که خشم خود برخلاف شرع براند» و گفت، «هیچ جرعه ای که بنده فرو خورد نزد حق تعالی دوست تر از جرعه خشم نیست و هیچ بنده ای آن فرو نخورد الا که حق تعالی دل وی به ایمان پر کند.»
برخلاف خلق فردا بر زمین خواهند داشت چشم از شرم دو شغلش حاتم و نوشیروان
برخلاف آخر ز مرگ خویشتن خلق را آزرد ایرج میرزا
وی به عنوان سیاست‌مداری چپ‌گرا که از حقوق کارگران و حق رأی زنان حمایت می‌کرد، شناخته می‌شد. وی برخلاف نظر سنتی که فقط زنان را برای زنای محصنه مجازات می‌کرد، نویسنده حرکتی بود که زنای محصنه را به عنوان یک جرم مدنی برای مردان در نظر گرفت.
هشت‌پاهای حلقه‌آبی برخلاف اندازه کوچک (۱۲ تا ۲۰ سانتی‌متر) و رفتار نسبتاً رامشان، از زهردارترین موجودات دریایی به‌شمار می‌روند و زهرشان که دارای نوروتوکسین تترودوتوکسین قوی است می‌تواند انسان را از پا درآورد.
خیلی دانشمندان دیگری سعی در تکرار آزمایش‌های او داشتند. ویلیام کروکز در ۱۹۰۹ موفقیت خود را اعلام نمود. اوتو راف در ۱۹۱۷ مدعی تولید الماس‌هایی تا قطر ۷ میلی‌متر شد، اما بعد تر ادعای خود را پس گرفت. در ۱۹۲۶، دکتر جی. ویلارد هارشی از دانشکدهٔ مک فرسون آزمایش‌های مواسان و راف را تکرار کرد و الماس مصنوعی را تولید نمود؛ آن نمونه هم‌اکنون در موزهٔ مک فرسون در کانزاس در معرض نمایش است. برخلاف گفته‌های مواسان، راف و هارشی، دیگر آزمایش کنندگان در تکرار عملیات‌هایشان ناکام بودند.
چنان خواهم که جاویدان بمانی ولیکن برخلاف چرخ وارون
نار هرکس برخلاف آب برمی آورد دردمی از روزگار همنشین خود دمار
در روایات سنتی اسماعیل جد بزرگ اعراب محسوب می‌شود. اعراب خود را از نسل اسماعیل می‌دانند. برخلاف یهودیان و مسیحیان، مسلمانان معتقد به پیغمبری و رسالت اسماعیل هستند. اما در عین حال تنها ابراهیم در قرآن امام خوانده شده‌است.
تا همی بارد قلم در دست تو سحر حلال برخلاف تو قدم بر داشتن باشد حرام
فرقه‌ئی‌ امروز بر آن ذوالعفاف نسبت خود داده ولی برخلاف
برخی از منتقدین طراحی آیفون ۱۳ را مورد انتقاد قرار دادند چرا که به جز نوع چینش دوربین‌ها و ابعاد کوچک‌تر بریدگی نمایشگر فرق دیگری با آیفون ۱۲ نداشت. توانایی شارژ لایتنینگ ۲۰ وات، شارژ چی ۷٫۵ وات و شارژ بی‌سیم مگ‌سیف ۱۵ وات هیچ تفاوتی با آیفون ۱۲ نداشت و این موضوع نیز مورد انتقاد قرار گرفت. برخی از منتقدین معتقد بودند که اپل نمی‌داند چگونه سرعت شارژ آیفون‌ها را بیشتر کند. موضوع دیگری که منتقدین به آن انتقاد داشتند، این بود که نرخ نوسازی نمایشگر در آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی برخلاف ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس ۱۲۰ هرتز نیست و همچنان ۶۰ هرتزی است که حتی در سال ۲۰۲۰ و برای آیفون ۱۲ نیز قدیمی بود.
اگر گردون به یک ذره بگردد برخلاف تو همه دوران او ایام نحس مستمر بادا