برخط

معنی کلمه برخط در فرهنگستان زبان و ادب

{on-line} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی] وضعیت یا حالت وصل بودن به رایانۀ مرکزی

معنی کلمه برخط در ویکی واژه

وضعیت یا حالت وصل بودن به رایانۀ مرکزی.

جملاتی از کاربرد کلمه برخط

از سال ۱۹۸۶، این اتحادیه مدیریت و تهیه «فهرست برخط گراموتکس» را هم بر عهده دارد که اینک دربرگیرندهٔ بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ عنوان است و برای توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌های موسیقی که حقِ عضویت پرداخت می‌کنند، در دسترس است.
هنگامی که آخرین پیکسل‌ها به حراج گذاشته شده بودند، مقاله‌ای راجع به تیو در مجلهٔ برخط بی‌بی‌سی نیوز منتشر شد. وال استریت ژورنال دربارهٔ صفحهٔ اصلی میلیون دلاری و تأثیرات آن بر جامعهٔ اینترنتی نوشت «آقای تیو خودش در جامعهٔ اینترنتی به یک فرد مشهور تبدیل شده‌است . . . قوهٔ ابتکار و خلاقیت . . . تصویری جالب از کارآفرینی اینترنتی را برایمان مجسم می‌کنند».
آدیومیتد وب‌گاهی است از نوع شبکه‌های اجتماعی که برای آهنگ‌سازان و خوانندگان مستقل و هواداران آنها برخط شده‌است. ثبت نام و هزینه در این وب‌گاه رایگان می‌باشد. دفتر مرکزی این وب‌گاه میامی واقع در فلوریدا است.
تاب و تب سُبحه بهل‌، رشتهٔ زنّار گسل قطرهٔ می! جوش زن و برخط پیمانه‌ برآ
ناصر حقّم و هرجا که روم برخط عدل بود رهگذرم
جمع در او، کهتر و مهتر همه برخط ساقی نهاده، سر همه
زیر ابرخط فرو غ آفتاب عارضش دیده روشندلان را پرگهر دارد هنوز
ادارهٔ کل آموزش و پرورش تهران به ۱۹ منطقه تقسیم شده‌است و آموزگاران می‌توانند به صورت برخط، از طریق وبگاه متعلق به آموزش و پرورش تهران درخواست انتقال میان منطقه‌ای دهند.
قمار برخط نوعی از قمار است که افراد در یک فضای غیرحضوری مثلا یک سایت اینترنتی با بستن شرط با مبالغ مختلف به انجام قمار میپردازند.
تا به‌کی خواهی زلاف بخت بر سرها نشست برخط‌تسلیم می‌باید چونقش پا نشست
گردنانرا سر برخطّ منست زانکه هم داور و هم دادگرم
سیگارچی حرفه روزنامه‌نگاری را در نوجوانی با نوشتن در نشریات ورزشی محلی آغاز کرد. وی هنگام تحصیل در دانشگاه تهران برای روزنامه‌های اصلاح طلب گزارش تهیه می‌کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی به شهر زادگاهش در شمال ایران بازگشت و در نشریه گیلان امروز به عنوان سردبیر مشغول به کار شد. در همین زمان او وبلاگ خود را با نام پنجره التهاب راه‌اندازی کرد که شامل اخبار، تفسیر و شعر می‌شد. سیگارچی با پرداختن به مسائل نقض حقوق بشر در ایران در وبلاگش در میان جامعه برخط ایران نقش برجسته‌ای یافت.
در یک نظرسنجی برخط برای توزیع‌های لینوکس در سال ۲۰۱۲، اوبونتو و مشتقاتش بیش از ۵۱ درصد آرای کلی را دریافت کرد که زیر شاخه‌های لینوکس مینت کمتر از ۱۶٪ آرا را به خود نسبت دادند.[نیازمند منبع]
مد نگهت، برخط هر لوح مزاری در پنجه مژگان تو سررشته پندیست
الگوریتم موازی که در ادامه خواهد آمد، نشان می‌دهد که چگونه چندین مجموعه آماری را که به صورت برخط محاسبه می‌شوند، ادغام نمود.
از سر گذشت گردون سر برخط حوادث نالان و اشک ریزان همچون قلم بمانده
تعاریف علامات تندای موسیقی ایتالیایی بر اساس لغت‌نامهٔ موسیقی هاروارد یا لغت‌نامهٔ برخطّ زبان ایتالیایی
کردن ننهد کردن جز برخط عشق تو جولان نکند فتنه، جز بر سر کوی تو
در دیکشنری برخط آکسفورد اصطلاح‌ها در بخشی مجزا و در زیر کلید واژه آورده شده‌اند.
ای لعل تورا نهاده جان سر برخط روی تو کشیده بر سر ساغر خط