برجاس

معنی کلمه برجاس در لغت نامه دهخدا

برجاس. [ ب ُ ] ( اِ ) نشانه تیر و غیره. ( غیاث اللغات ). نشانه تیر باشد اندر هوا. ( حاشیه فرهنگ اسدی ). آماجگاه و نشانه تیر و غیره و عرب آنرا که در هوا نشانه تیر کرده باشند برجاس گویند و آنرا که در زمین نشانه کنند هدف خوانند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( صحاح الفرس ). نشانه تیر که بلند برآرند به نیزه یابرچوبی. ( شرفنامه منیری ). نشانه گاه تیر باشد. ( فرهنگ اسدی ). نشانه اندر هوا. ( مهذب الاسماء ). هدف تیر که برچوبی نصب کنند. غرض. ( ناظم الاطباء ) ( یادداشت مؤلف ). برجاس هدف و غرضی است در هوا که بدان رمی شود وجوهری گمان برده است که این کلمه مولد است. ( از اقرب الموارد ). ج ، براجیس. ( اقرب الموارد ) :
منجمان آمدند خلخیان
ابا سطرلابها چو برجاسا.ابوالعباس عباسی ( از فرهنگ اسدی ).سوی او جست چو تیری سوی برجاسی
بایکی داسی ماننده الماسی.منوچهری.برجاس او بسر بر گه باز و گه فراز
چون چاکری که سجده برد پیش شاه ری.منوچهری.تیر وهم تو کز کمان بجهد
نجم برجیس باشدش برجاس.مسعودسعد.دل حسود تو نالان و مضطرب بادا
ز تیر حادثه مانند سینه برجاس.سیدحسن غزنوی.نشانه کردم خود را بگونه گونه گناه
نشانه چه که برجاس تیر خذلانم.سوزنی.چون بسوی دل او تیر سؤال سائل
تیر غازی برود راست ببرجاس و هدف.سوزنی.بفرمود تا آن جماعت را بردار... کنند... و تیر را برجاس سازند. ( نامه تنسر ).
کسان مرد راه خدا بوده اند
که برجاس تیر بلا بوده اند.سعدی ( آنندراج ).- برجاس وار؛ نشانه مانند. همانند نشانه و هدف :
وین هدهد بدیع درین اول ربیع
برجاس وار تاجی بر سر نهاده وی.منوچهری.|| سنگی که در چاه اندازند تا چشمه های آن گشوده و آب آن خوشمزه گردد.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || علامتی که از سنگ سازند مانند نشان و علامت راه. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه برجاس در فرهنگ معین

(بُ ) [ ع . ] ( اِ. ) هدف ، نشانة تیر. آماجگاه .

معنی کلمه برجاس در فرهنگ عمید

هدف، نشانۀ تیر، آماجگاه: کسان مرد راه خدا بوده اند / که برجاس تیر بلا بوده اند (سعدی۱: ۲۹۰ ).

معنی کلمه برجاس در فرهنگ فارسی

هدف، نشانه تیر، آماجگاه
( اسم ) هدف نشان. تیر آماجگاه .

معنی کلمه برجاس در ویکی واژه

هدف، نشانة تیر. آماجگاه.

جملاتی از کاربرد کلمه برجاس

هند در حال حاضر با مسئله آغاز رشد جمعیت و چالش کاستن از نابرابری اقتصادی و اجتماعی روبروست. اگرچه از آغاز استقلال، میزان فقر عمدتاً به خاطر انقلاب سبز و انجام اصلاحات اقتصادی کاهش چشمگیری یافته‌است، اما همچنان به عنوان یک معضل جدی پا برجاست.
ایبادان در جنوب غربی نیجریه، ۱۲۸ کیلومتری شمال شرقی شمال شهر لاگوس و ۵۳۰ کیلومتری جنوب غربی آبوجا، پایتخت فدرال واقع شده‌است و یک نقطه حمل و نقل برجسته بین منطقه ساحلی و مناطق داخلی کشور است. ایبادان از روزهای حکومت استعمار انگلیس مرکز مدیریت منطقه غربی نیجریه بوده‌است و بخش‌هایی از دیوار باستانی این شهر هنوز تا امروز پابرجاست. ساکنان اصلی شهر یوروباها و همچنین جوامع مختلف از دیگر مناطق کشور هستند.
سنگ هم به حال من‌ گریه‌ گر کند برجاست بی‌تو زنده‌ام یعنی مرگ بی‌اجل دارم
نسل موش ووحوش چون برجاست نفی آن نسل را مکن که خطاست
اعضای بنیان‌گذار دِ هو راجر دالتری (خواننده)، پیت تاونزند (نوازنده گیتار)، کیث مون (درامر) و جان انتویزل (نوازنده بیس) بودند. گروه با وجود چند وقفه در طی بیش از ۴ دهه فعالیت‌اش هنوز پابرجاست و با مرگ کیث مون در سال ۱۹۷۸ و انتویزل در سال ۲۰۰۲، راجر دالتری و پیت تاونزند تنها بازماندگان از ترکیب اولیهٔ دِ هو هستند.
اگر در خدمتشان فترت است عقیده سنتشان برجاست. اگر کار ایشان تباه است فضل تو آشکار است. خداوندا! بفضل خود جرم ایشان بپوش، بلطف خود کار ایشان بساز.
خمش ای دل که تو مستی مبادا به جهانی نگهش دار ز آفت که برجاست خدایا
یا که بر آخور بنات النعش بسته بر میخ قطب پا برجاست
این کاخ مربع شکل (۵/۶۰ متر * ۵/۶۰) است و ۶ ردیف ستون ۶ تایی سقف آن را با ارتفاعی بیش از ۲۰ متر نگهداری می‌کرده است. پس مجموع ستون‌های سه ایوان آپادانا (۳۶) به اضافه ستون‌های (تالار) ۷۲ عدد بوده و همین وضع در آپادانای داریوش در شوش هم یافته شده است که در حال حاضر از ۷۲ ستون آن، تنها ۱۴ ستون آن پابرجاست ته ستون‌های ایوان کاخ گرد ولی ته ستون‌های داخل کاخ مربع شکل است. اریک اشمیت، حفار تخت‌جمشید این کاخ را «عالی‌ترین، باشکوه‌ترین و وسیع‌ترین ساختمان‌های تخت‌جمشید» خوانده، مشتمل است.
به گفتهٔ برخی منابع شاه عباس یکم صفوی پیش از مرگ وصیت کرد که کالبدش را جایی دفن کنند که بر همه کس ناپیدا باشد. برخی منابع نیز مدعی‌اند کالبد او را به نجف آورده و در آنجا به خاک سپرده اند. اما بسیاری منابع می‌گویند شاه عباس در مازندران درگذشت و تصمیم بر آن بود که کالبد وی به اصفهان آورده شود ولی به دلایلی در میانهٔ راه کالبد در کاشان دفن شد. هم‌اکنون نیز آرامگاه قطعی شاه عباس در کاشان در امامزاده حبیب بن موسی برجاست و در آنجا به خاک سپرده‌شده‌است.
گرچه برنا‌یی از میان برخاست چه کنم حرص همچنان برجاست
به عقیده من، مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته، پیوسته ولایت را زنده و پابرجا می‌دارد … به عقیدهٔ من، همهٔ ادیان حق بوده و یک حقیقت زنده‌ای را دنبال می‌کنند و همهٔ ادیان در اثبات اصل وجود این حقیقت زنده مشترک‌اند. آری تنها مذهب تشیّع است که به زندگی این حقیقت، لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است که این حقیقت میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی و پابرجاس است. این نظر من است. آیا شما نیز نظرتان در این باب همین است؟ … من به خاطر بحث دربارهٔ شیعه و رسیدن به حقایق این مذهب، نزدیک بود پست تحقیقاتی خود را در دانشگاه سوربن از دست بدهم.[نیازمند منبع]
- شهر تاریخی انشان یکی از شهرهای کهن و تاریخی ایران در ناحیه بیضا که در مناطق سردسیر فارس قرار داشت و ویرانه‌های آن نزدیک آبادی تپه ملیان برجاست. یاقوت حموی، به نقل از حمزه اصفهانی، می‌نویسد: نام بیضا تازی شده کلمه فارسی «دَر اِسفید» احتمالاً دژ سپید است. نام فارسی آن، نَسا، نَسایک / نَساتک / نَشانک بود.
ازدواج ناهم‌تراز به ازدواج بین افرادی از دو طبقه اجتماعی متفاوت گفته می‌شود. این نوع ازدواج معمولاً بین مردی از یک خانواده سلطنتی و زنی از طبقه پایین‌تر رخ می‌دهد و مانع انتقال عناوین و موقعیت مرد به زن و فرزندان حاصل از ازدواج می‌شود. فرزندان این ازدواج کماکان مشروع تلقی می‌شوند و منع چندهمسری نیز پابرجاست.
عشق تا هست گرفتاری خاطر برجاست بی تعلق دل دیوانه نگردد هرگز
بنا به بررسی ذبیح‌الله صفا نسخه‌هایی از دیوان فرقتی در کتابخانه ملی پاریس برجاست، شامل قصیده، ترکیب، ترجیع، غزل، قطعه، رباعی و مثنوی که مجموعاً حدود دوهزار بیت است.
آتشی بود و نه پیداست از او غیر از دود گلشنی بود و نه برجاست از او غیر حشیش
مهر اگر تیره شود شمع شبستانش هست گر فتد چرخ ز پا قبّه او پابرجاست
در نیمهٔ نخست قرن سیزدهم میلادی، لشکریان مغول به ارمنستان هجوم آوردند و کل این ناحیه را مورد تهاجم قرار دادند و دست به کشتار ساکنان آنان و غارت اموالشان زدند. در پی این تهاجمات، سیل مهاجرت ارمنیان به خصوص سکنهٔ دشت آرارات به سمت شمال قفقاز و کریمه (شبه جزیره) آغاز شد. ارمنیان نخجوان نیز ابتدا در شبه جزیرهٔ کریمه سکونت گزیدند و سپس، به داخل خاک روسیه، به سمت سواحل دن (رود)، مهاجرت کردند و در کنار قلعهٔ دیمیتری روستوف ساکن شدند و شهر جدیدی به نام نخجوان نو بنا کردند که تا به امروز پا برجاست و در حال حاضر، در استان روستوف روسیه واقع شده‌است.
تو کمان راستی را بشکنی در زیر زه تیر مقصود تو کی بیند رخ برجاس را