بربط. [ ب َ ب َ ] ( معرب ، اِ ) معرب بربت بمعنی سینه بط زیرا که ساز بربط شبیه است به سینه بط. ( غیاث اللغات ). کلمه فارسی است معرب مرکب از بر بمعنی سینه و بت بط مرغابی چه هیأت آن بسینه مرغابی و گردن آن ماند. ( مفاتیح العلوم خوارزمی ). و آن مرکب از چهار تار است نام زفت ترین آن چهار بم است و تاری را که بعد از بم است مثلث خوانندو تار بعد از مثلث را مثنی نامند و چهارمین را که از همه باریکتر است زیر گویند و عرب بربط را عود نام دهد. ( مفاتیح العلوم ). نام سازی است مشهور و بعضی گویند بربط ساز عود است و آن طنبور مانندی باشد کاسه بزرگ و دسته کوتاه. ( غیاث ) ( برهان ). از ذوات الاوتار بوده و با زخمه آنرا مینواخته اند. ( یادداشت بخط مؤلف ). عود. ( بحر الجواهر ) ( دهار ) ( زمخشری ) ( مهذب الاسماء ) ( شرح قاموس ). ابوالشهی. مزهر. ( دهار ) ( السامی ) ( یواقیت العلوم ). کران. ( مهذب الاسماء ) ( السامی ). بربت. ( السامی فی الاسامی ). وتر بربط از روده و زه بوده است. رجوع به مقدمة الادب ذیل کلمه وتر شود. بربط با زخمه و مضراب زده میشده است اسدی در کلمه شکافه گوید:شکافه زخمه مطربان بود که بدو بربط و چغانه زنند. رجوع به فرهنگ اسدی شود. بربط تار امروزین است و آنرا عود نیز خوانند در اول صاحب چهار تار بوده و اکنون چهارده تار دارد. ( یادداشت بخط مؤلف ) : گهی سماع زنی گاه بربط و گه چنگ گهی چغانه و طنبور و شوشک و عنقا.زینتی.آنرا که با مکوی و کلابه بود شمار بربط کجا شناسد و چنگ و چغانه را.شاکر بخاری.چو نومید برگشت از آن بارگاه ابا بربط آمد سوی باغ شاه.فردوسی.چو من دست کردم به بربط دراز سرشکش زدیده برون راند راز.فردوسی.بدو شادمان گشت بهرام و زن نشستند و گفتند بربط بزن.فردوسی.حاسدم گوید که شعر او بود تنها و بس باز نشناسد کسی بربط زچنگ رامتین.منوچهری.نوآئین مطربان داریم و بربطهای گوینده مساعد ساقیان داریم و ساعدهای چون فله.منوچهری.با طرب دارم و مرد طرب آرایت با سماع خوش و با بربط و با نایت.منوچهری.بگوشم قوت مسموع و سامع بسازد نغمه بربط شنیدن.ناصرخسرو.چون بگوش آیدت از بربطی آن راهک نو
معنی کلمه بربط در فرهنگ معین
(بَ بَ ) [ معر. ] ( اِ. ) عود،از آلات موسیقی شبیه تار که کاسه اش بزرگتر و دسته اش کوتاه تر است .
معنی کلمه بربط در فرهنگ عمید
از آلات موسیقی شبیه تار با کاسه ای بزرگ تر و دسته ای کوتاه تر، عود.
معنی کلمه بربط در فرهنگ فارسی
عود، یکی از آلات موسیقی شبیه تار ( اسم ) یکی از متداولترین و مهمترین سازهای دوره های گذشت. تاریخ ایران و عرب . در ساختمان این ساز و جنس چوب واوتار آن دقت فراوان میشده . و آن طنبور مانندی است کاسه بزرگ و دست. کوتاه عود .
معنی کلمه بربط در دانشنامه آزاد فارسی
بَربَط بَربَط (یا: عود) سازی از خانوادۀ سازهای زهی مضرابی. این ساز دارای کاسۀ طنینی بزرگی است که سینۀ مرغابی را تداعی می کند و احتمالاً نام «بربط» برگرفته از همین شکل خاص است. بر روی دهانۀ وسیع کاسۀ طنینی، صفحه ای چوبی قرار دارد که دارای سه شبکۀ جدا از هم است. دستۀ آن نسبتاً کوتاه است و بر روی آن هیچ دستانی بسته نمی شود. سرپنجه، که محل استقرار گوشی هاست، به سمت عقب متمایل است. این ساز دَه وتر (۲+۲+۲+۲+۲) و دَه گوشی دارد و در واقع دارای پنج ردیف وتر مضاعف است. هر ردیف متشکل از دو وتر است که به صورت هم صدا کوک می شوند. گاه در منطقۀ بم این ساز یک ردیف وتر مضاعف کشیده می شود و این عمل گاه در منطقۀ زیر صورت می گیرد. در چنین وضعیتی بربط شش ردیف وتر دارد. وترهای اضافه به منزلۀ واخوان کاربرد دارند و معمولاً روی آن ها انگشت گذاری نمی شود. وترهای مضاعف ردیف پنجم نیز غالباً به منزلۀ واخوان استفاده می شوند. وسعت صوتی این ساز دو اکتاو است. نوازندگان ویرتوئوزیته در تک نوازی ها معمولاً این وسعت را در منطقۀ زیر، گسترش می دهند. این ساز با مضرابی از جنس پَرِ کرکس یا پلاستیک انعطاف پذیر نواخته می شود. نسبت میان وترها فاصلۀ چهارم درست است؛ البته، به استثنای وترهای مضاعفِ ردیف چهارم و پنجم که فاصلۀ دوم بزرگ است. ابراهیم قنبری مهر، طراح و سازندۀ انواع سازها، بر این عقیده است که بربط فارسی از عود عربی ظریف تر، باریک تر و کوچک تر است و بر همین اساس، بربط هایی طراحی کرده و ساخته است. بربط های جدید دارای دسته ای بلند، کاسۀ کم حجم تر و صدای ظریف ترند که با زیباشناسی موسیقی ایرانی سازگارتر است.
معنی کلمه بربط در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] بربط، از سازهای زهیِ زخمه ای و نخستین نمونه خانواده عودهای دسته کوتاه است. در باره تاریخ دقیق پیدایش و خاستگاه نخستین آن نمی توان به طور قطع اظهارنظر کرد. فارمر پیشینه بربط را به هنر حجّاری هندی در سده دوم پیش از میلاد می رساند، امّا محققّان دیگر کهن ترین نشانه های تصویری آن را، که در بلخ شمالی (ازبکستان امروزی) یافت شده است، متعلق به سده نخست پیش از میلاد می دانند. با این همه، شواهد روشن تری در دست است که از وجود سازی بسیار شبیه به بربط در نقش برجسته ای در ناحیه گاندهاره در هند در فاصله سده های دوم تا چهارم میلادی حکایت می کند. نفوذ امپراتوری کوشان بر هنر گاندهاره و گستردگی دامنه این امپراتوری در خاور ایران، مؤیّد این احتمال است که کوشانیان بربط را در ایران معرفّی کرده اند. اگر روایات شاهنامه را در باره وقایع اواسط روزگار ساسانیان افسانه ای نپنداریم، از احتمال آشنایی ایرانیان با بربط در سده پنجم میلادی با اطمینان بیشتری می توان سخن گفت، زیرا به روایت فردوسی ده هزار تن از لوریان هندی که همگی در بربط نوازی مهارت داشتند، به دربار بهرام گور (۴۲۱ـ ۴۳۸ میلادی) بار یافتند. وجود واژه بربط در متون پهلوی اشکانی و فارسی میانه، مانند منظومه درخت آسوریگ و خسرو قبادان و ریدک وی، نشان می دهد که این ساز دست کم در مدتی از سلطنت اشکانیان و سرتاسر دوره ساسانیان در ایران رواج داشته است. نظر فارمر درباره خاستگاه بربط احتمالاً گسترش استفاده از بربط در ایران و وجود شواهد روشن تر در این باره موجب شده تا فارمر ضمن آوردن باربیتوس در شمار برخی از آلات موسیقی بیگانه که به یونان راه یافته، آن را همان بربط یا «عود قدیم» بداند و به ایرانی بودن آن تصریح کند. احتمالاً متغیّر بودن مرزهای شرقی ایران و دست به دست گشتن برخی ولایات در پی جنگها، موجب شده که فارمر، با آن که خاستگاه اولیه بربط را به هند رسانده است، آن را همچنان سازی ایرانی بداند. نظر مسعودی درباره خاستگاه بربط با این همه مورّخانی چون مسعودی بربط را سازی یونانی الاصل پنداشته اند که حکمای یونان آن را به قیاس طبایع اربعه با چهار تار ساخته اند. این ادعا تنها با طرح این بحث لغوی که بربط از ریشه یونانی باربیتوس مشتق شده، می توان قوت گیرد؛ اما جز زهی بودن، شباهت دیگری میان این دو ساز وجود ندارد، و برخی محققان نیز باربیتوس را مشتق از بربط دانسته اند بعلاوه اگر نظر بعضی از نویسندگان فرنگی را بپذیریم که سازهای با برش طولی گلابی شکل، منشأ هندی و ایرانی دارند ، دیگر نباید در نادرستی انتساب بربط به یونان تردید داشت. این نیز مسلم است که کتابت کلمه بربط در متون فارسی با املای عربی (یعنی بربط، نه بربت) هرگز به معنای تعلّق این ساز به اعراب نیست، بلکه تنها نمودار نفوذ فرهنگ عربی و اسلامی است. این احتمال هم وجود دارد که چون حرف «ت» در بربط تلفظ خاصی داشته است، فارسی زبانان برای حفظ و نشان دادن این ویژگی، آن را با طاء نوشته اند. فارسی بودن واژه بربط ...
معنی کلمه بربط در ویکی واژه
(موسیقی): سازی با کاسه طنین گلابی شکل بزرگ، دارای دسته کوتاه بدون پردهبندی و ده سیم که دوتا دوتا کوک میشوند و با مضراب نواخته میشود. (موسیقی): عود، از آلات موسیقی شبیه تار که کاسهاش بزرگتر و دستهاش کوتاهتر است. (حافظ): زهره در رقص آمد و بربط زنان میگفت نوش
جملاتی از کاربرد کلمه بربط
چو بربطم که دلم آشنای زخم تو شد چو بربطم که چو بنوازیم تو بخروشم
ساز اصلی محسنی تار بود، اما با نواختن سه تار و همانطور که گفته شد عود(بربط) نیز، آشنایی کامل داشت. وی همچنین در نواختن ویولن نیز مسلط بود و چون در شعبه موزیک نظام تحصیل کرده بود، نواختن سازهای بادی در ارکسترهای نظامی و غیر آن را نیز فراگرفته بود.
با آغاز جنگ ایران و عراق ابراهیم قنبریمهر نزدیک به ده سال را در روستای هشتگرد در انزوا زندگی کرد اما از آغاز دهه ۱۳۷۰ خورشیدی فعالیتهای گذشته خود را از سر گرفت. یکی از آنها بازسازی بربط ایرانی بود که با اندازهگیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشیهای ظروف بهجای مانده از دورهٔ ساسانی، بربتهایی را مشابه بربطهای آن دوره، به دو صورت متفاوت، یکی با صفحهٔ پوستی و دیگری با صفحهٔ چوبی ساخت. حسین بهروزینیا در کنسرتهای بسیاری از این ساز استفاده کرد.
خروش بربط و بانگ سرود و ناله چنگ ز بزم بر فلک سبز زر نگار رسد
مالشی بایست ما را زان که بربط را همی گوشمالی شرط باشد تا درآید در نوا
زهره در پیش چشم بهمن و دی به کفی بربط و به دیگر جام
بیار مطرب آن بربط خوش نوا که بی مغزیش مغز را شد دوا
آمد از هر طرف نوازش رود نالهٔ بربط و نوای سرود
ارسلان کامکار (زادهٔ ۲ دی ۱۳۳۹ در سنندج)، نوازندهٔ بربط، ویولن و آهنگساز ایرانی و از اعضای گروه کامکارها است.
کجا تواند مزمار ساختن بلبل کجا تواند بربط نواختن قمری
بربط سغدی را گردن بگیر زخمه به زیر و بم او برگمار
ابوالحسن علی بن نافع مشهور به زِریاب (۷۸۹م - ۸۵۷م ) موسیقیدان، خواننده بربطنواز و مروج سبک زندگی بود که در عراق، آفریقا و اندلس زیست.
۱۳۷۴) آهنگساز و نوازنده صاحب نام عود (بربط)، تار و ویولن، و معلم موسیقی ایرانی بود.
کی بود آیا که بار دیگرم صبحدم با بربط آیی بر سرم
لاجرم از سهم آن بربط ناهید را بندر هاوی برفت، رفت بریشم ز تاب