برانی

معنی کلمه برانی در لغت نامه دهخدا

برانی. [ ب َرْ را ] ( ع ص نسبی ) منسوب است به بر، بر غیر قیاس. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). علانیه. ( یادداشت مؤلف ). در مقابل جَوّانی . ( اقرب الموارد ) : فی کلام سلمان رضی اﷲ عنه : من اصلح جوانیه اصلح اﷲ برانیه ؛ ای من اصلح سریرته اصلح اﷲ علانیته ؛ یعنی کسی که امور باطنی خود را اصلاح دهد، خدای تعالی امور ظاهری او را اصلاح دهد. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || وحشی دور از مطلب. ( یادداشت مؤلف ). بی سواد و عامی. ( فرهنگ فارسی معین ).
برانی. [ ب َ رْ را ] ( ص نسبی ) خارجی. ( از دزی ج 1 ص 61 ). و رجوع به برانیة شود.
برانی. [ ب َرْ را ] ( ص نسبی ) منسوب است به بَرّانیَّه و آن دهی است در بخارا. جمعی از محدثان از این ده برخاسته و به برانی شهرت یافته اند. رجوع به الانساب سمعانی شود.
برانی. [ ب َ ی ی ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ برنیة. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به برنیة شود.
برانی. [ ب ُ ] ( اِ ) بورانی. طعامی است از اسفناج سرخ کرده به روغن و بر آن تخم مرغ نیم رو کرده و نیز بادنجان سرخ کرده بروغن با ماست یا کشک. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به بورانیه شود : و کانت ملوک بنی هاشم لایتناولون شیئاً من اطعمتهم الا بحضرته [ بحضرةیوحنابن ما سویه ] و کان یقف علی رؤوسهم و معه البرانی بالجوارشنات الهاضمة. ( عیون الانباء ج 1 ص 175 ).
برانی. [ ب ُرْ را ] ( حامص ) برائی. صفت بران. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به بران شود.

معنی کلمه برانی در فرهنگ معین

(بِ رّ ) (ص . ) بی سواد، عامی .

معنی کلمه برانی در فرهنگ فارسی

( صفت ) بی سواد عامی . توضیح در عربی بمعنی ظاهر از هر چیز و ضد ( جوانی ) است .
برائی صفت بران .

معنی کلمه برانی در ویکی واژه

بی سواد، عامی.

جملاتی از کاربرد کلمه برانی

مران تو بنده مدحتگرای ولی ولایت زهر درش که برانی تو از در دگر آید
بده کشتی می تا خوش برانیم از این دریای ناپیداکرانه
به جعفر صادق منسوب است از پدرانش نقل کرده که محمد در یکی از خطبه‌های خود چنین گفته است: «[خدا] برای مردم پیامبرانی فرستاد تا حجت قاطع او بر مخلوقاتش باشند و فرستادگانش به سوی آنان بر آنان گواه باشند. در میان آنان پیامبرانی مبعوث کرد که بشارت و هشدار دهند.» طباطبایی می‌گوید که خدا با فرستادن انبیا، هدایت مردم را به کمال رسانده است؛ زمانی که آموزه‌ها و اعمال شریعت نازل شده به کمال رسید، نبوت نیز پایان می‌یابد. به همین دلیل است که قرآن به این نکته اشاره می‌کند که اسلام آخرین و کامل‌ترین دین و محمد خاتم پیامبران است. حلی می‌گوید: «انبیا از ملائکه برتری دارند، زیرا پیامبران با قوه عقلا تعارض دارند و آن را به تسلیم عقل وادار می‌کنند."
شهر آن توست و شاهی فرمای هر چه خواهی گر بی عمل ببخشی ور بی‌گنه برانی
علاوه بر موارد یادشده، نام خنوخ در کتاب اول تواریخ ایام، رساله به عبرانیان، و رساله یهودا آمده‌است.
نفس را از خود ار برانی تو اندر این رزم از نرانی تو
ما نه زان بیخبرانیم که هشیار شویم یا به بانگ جرس قافله بیدار شویم
گر برانی تو یکی بند بپا مسکینم گر بخوانی تو یکی چشمه طلب عطشانم
این عبارت عمدتاً برای اطلاق به عرب‌ها و آشوریان و عبرانیان به کار می‌رود. شناخته‌شده‌ترین زبان‌های سامی زنده نیز عربی؛ عبری و آشوری هستند. بیشتر مردم سوی غربی خاورمیانه از نژاد سامی شمرده می‌شوند و زبان ویژه خود را دارند. آرامی‌ها‌، کلدانی‌ها‌، نبطی‌ها‌ از دیگر اقوام سامی هستند.
هوای دل به پیروزی برانیم که هم پیروز بخت و هم جوانیم
در سال ۲۰۰۱، بازماندگان این حمله و اعضای خانواده‌شان شکایتی علیه حماس و ایران مطرح کردند و مدعی شدند که ایران از حماس حمایت مالی و لجستیکی کرده است. دادگاه موافقت کرد و ۷۱/۵ میلیون دلار به عنوان خسارات جبرانی و ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان خسارات جزایی از سوی ایران به نفع شاکیان صادر کرد.
باز می‌آیم که نگذارم به عالم کج روی رهزنانرا رهبرانیم رهروانرا راهوار
این ترانه همان سال توسط لورا برانیگن نیز بازخوانی و به عنوان دومین آهنگ آلبوم کنترل نفس منتشر شد.
گمان مبر که روی از برابرم هرگز گرم برانی دایم تو از برابر خویش
هزار بار گر از خدمتم برانی تو دگر بیایم و خدمت کنم به جان و سرت
اعضا براساس پاسخ جامعه (از طریق رای دادن) به پرسش‌ها و پاسخ‌هایشان «شهرت» پیدا می‌کنند. شهرت به معنای اعتماد کاربران به پاسخ‌هایی است که می‌دهند، است. امتیازات بر اساس سطح شهرت داده می‌شود، کاربرانی که بالاترین شهرت را دارند، دارای امتیازات مشابه با مدیران هستند.
یک پروژه آزمایشی به یک راه‌اندازی اولیه سیستم برای تولید اشاره دارد که دامنه محدودی از راه حل نهایی در نظر گرفته شده را هدف قرار می‌دهد. دامنه ممکن است به دلیل تعداد کاربرانی که می‌توانند به سیستم، فرآیندهای تجاری متأثر از آن، شرکای تجاری درگیر یا محدودیت‌های دیگر به تناسب دامنه دسترسی داشته باشند، محدود شود. هدف از یک طرح آزمایشی، آزمایش اغلب در یک محیط تولید است.
علاوه بر این برای هر هنرمند جدول محبوب‌ترین برای ترانه‌ها و هر آلبوم نیز موجود است. (در شرایطی که امکان اسکوربل کردن ترانه وجود داشته باشد) در قسمت دیگر جدول کوچکی از شنوندگان برتر ترانه‌ها و هنرمندان وجود دارد که بر اساس نسبت تعداد آهنگ‌ها یا آهنگ‌های مربوط به هنرمند به کل آهنگ‌های شنیده شده ایجاد می‌شود. این امکان طوری طراحی شده که کاربرانی که ۱–۲ آهنگ را فقط برای مدت کوتاه گوش می‌دهند وارد این جدول نشوند.
پشت‌بندهای اشاره‌گر در اصل برای کاربرانی که دارای بینایی ضعیف هستند و نیز نمایشگرهایی که رویت‌پذیری پایین ممکن است مشکل‌ساز باشد فراهم شده‌اند. مثلاً در ال‌سی‌دی‌ها در روشنایی آفتاب، پیدا کردن اشاره‌گر ممکن است مشکل باشد.
جزایر قناری / سبته / ملیلیه / پلاساس د سبرانیا (اسپانیا) • مادیرا (پرتغال) • مایوت / رئونیون (فرانسه) • سنت هلینا / اسنشن / تریستان (انگلستان) • صحرای غربی