برانگیخته

معنی کلمه برانگیخته در لغت نامه دهخدا

برانگیخته. [ ب َ اَ ت َ / ت ِ ] ( ن مف مرکب ) مبعوث. || بلندشده. برخاسته. || تحریک شده. وادارشده. منبعث.تحریض شده. ( ناظم الاطباء ). رجوع به برانگیختن شود.

معنی کلمه برانگیخته در فرهنگ معین

( ~. اَ تَ ) (ص مف . ) تحریک شده ، تحریض گردیده .

معنی کلمه برانگیخته در فرهنگ عمید

۱. وادارشده.
۲. تحریک شده.

معنی کلمه برانگیخته در فرهنگ فارسی

( اسم ) تحریک شده تحریض گردیده .

معنی کلمه برانگیخته در فرهنگستان زبان و ادب

{excited} [شیمی، مهندسی بسپار] ویژگی هـر سامانه که در حـالت پایه نباشد

معنی کلمه برانگیخته در ویکی واژه

تحریک شده، تحریض گردیده.

جملاتی از کاربرد کلمه برانگیخته

مقامات قول دادند که تجهیزات ایمنی بهتری را در ایستگاه‌های مترو نصب کنند و مواد شیمیایی مقاوم آتش را روی فضای داخلی قطارهای مترو دئگو اسپری کنند.[نیازمند منبع] شش ایستگاه برای نوسازی از رده خارج شده و در آوریل ۲۰۰۳ بازسازی شدند. بسیاری این فاجعه را «ننگ ملی» دانستند و بحث در مورد اینکه آیا کره جنوبی در طی صنعتی شدن سریع، صرفه‌جویی‌های امنیتی بیش از حد کرده‌است، برانگیخته شد. چند قطار مترو در سراسر کشور متعاقباً برای بهبود استانداردهای مقاوم در برابر آتش در طی چند سال پس از این سانحه مرمت شدند.
زمالیه بت ها برانگیخته زهر خرقه صد رقعه آویخته
قفس ها ز هرشاخی آویخته در او مرغ دستان برانگیخته
یکی همچو خور تیغ زرین به دست برانگیخته اسب چون پیل مست
جوان‌ چون‌ شنید آن که‌ خون‌ ریخته‌ است چنان‌صعب‌شوری‌برانگیخته است
دو تن دید شوری برانگیخته به مردی جوان اندر آویخته
بر اساس قانون جدیدی که به امضاء حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان رسیده، زنان شیعه‌مذهب موظفند، در هر زمان نیازهای جنسی شوهرشان را برآورده کنند. بر طبق قانون جدید، زنان حق ندارند بدون اجازه‌ی همسر از منزل خارج شوند. قانون جدید خشم مدافعان حقوق زنان را برانگیخته است. دویچه وله فارسی
گویا ابن هندو سرانجام تاوان این روابط صمیمانه با صاحب بن عباد را نیز داده‌است (نک‍: محقق، ۲۰۷)، زیرا بعید نیست که صاحبیات وی، حسد ابوالفضل ابن عمید را برانگیخته باشد. ابن عمید به گزارش ابوحیان (ص ۲۵۳) در کار گروهی از اهل کتابت از جمله ابن هندو چندان دسیسه کرد که عاقبت مورد سرزنش یاران خود قرار گرفت.
حکیم این جهان را چو دریا نهاد برانگیخته موج او تندباد
زین نقش نوآیین که برانگیخته غالب کاغذ همه تن وقف سپاس قلمستی
برای امامان اسماعیلی داشتن ارتباط با پیروانش که در سراسر جهان گسترده است همیش با چالشها و متاثر از احوال و اوضاع محلی آنها بوده است. آقاخان دوم با روابطی که امپراتوری بریتانیا داشت توانست ارتباط خود را با پیروانش که در خارج از شبه قاره آسیا زندگی می کردند، به ویژه آنهایی که در نواحی اکسوس علیا، برمه، و آفریقای شرقی زندگی می کردند، افزایش دهد. او به خاطر کار خود به رسمیت شناخته شد که "وظایف مسئولانه و طاقت فرسای خود را به نحوی انجام داده که تحسین و تایید جامعه را برانگیخته است."
آن کدام‌اند و کیان‌اند و کجا می‌باشند کز خرد دور و برانگیخته با اوباش‌اند
سنبل است آنکه تو از لاله برانگیخته‌ای یا بنفشه است‌ که بر طرف چمن ریخته‌ای
التون مایو در فیلادلفیا بر روی یک کارخانهٔ نساجی پژوهش‌هایی را به عمل آورد تا بتواند روشی را برای کاهش آمار بسیار بالای گردش نیروی کار در آن کارخانه ایجاد کند. همکاری التون مایو با مطالعات مربوط به اثر هاثورن و هم‌چنین، پژوهش‌ها و آثارش در استرالیا، وی را در میان اندک دانشمندان اجتماعی زمان خود قرار داد که تحسین عمومی را برانگیخته بودند.
وی در رابطه با پیاتزولا و چیک کوریا گفته‌است: «پیاتزولا تأثیر ژرفی بر پیشرفتهای من به عنوان یک موزیسین و یک انسان گذاشت. ما با هم دوستان نزدیکی شدیم که با پست با هم در تماس بودیم و بعداً در طی این تفریح، شگفتی و علاقه من شدیداً برانگیخته شد تا این انسان بزرگ را بیشتر بشناسم.» ” چیک کوریا نیز شخص دیگری است که تأثیر زیادی در زندگی من داشته‌است. او یک حامی شگفت‌انگیز و الهام برانگیزترین شخص در موسیقی و یک دوست بوده‌است. ” ” نواختن با چیک اولین قدم مهم در پیشرفت من به عنوان یک نوازنده بوده‌است. ”
شهر بر هم زده آشوب دو چشم سیهت این چه فتنه است ندانم که برانگیخته‌ای
او در اظهارنظری مردم اسرائیل را دوست خواند و با این اظهاراتش موجب برانگیخته‌شدن خشم بسیاری از کسانی شد که اسرائیل را دشمن خود می‌دانستند. در پی این ماجرا ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با امضای بیانیه‌ای خواستار برخورد جدی با وی شدند. پس از انتشار این بیانیه، وی در ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ طیّ نامه‌ای به حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی واژهٔ اسرائیل در جهان امروز را منفورترین واژه‌ای دانست که مترادف نژادپرستی، خیانت، خشونت، مکر و فریب است.
بعد از اینکه احمد قوام در هجدهم آذر ۱۳۲۶ نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد و دولتش سقوط کرد، حکیمی بار دیگر به نخست‌وزیری رسید و در ششم دی دولت خود را به مجلس معرفی کرد. او در نخستین اقدام حکومت نظامی را که اعتراضات گسترده‌ای برانگیخته بود در ۲۲ دی ۱۳۲۶ لغو کرد.
رابرت لوید از روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت که گاهی اوقات این داستان "کمی بیش از حد عامیانه و افسانه ای" است، اما "عجیب و غریب بودن معاصر آن برنده می‌شود" و به این نتیجه رسید که "همه چیز برای دیدن است". لوید بعداً نوشت که این "نوعی کیفیت هنری" را در طراحی و محیط آن برانگیخته است، و اگرچه نوشتار "کمی بیش از حد به قصد خود" احساس می‌کرد، اما در کل لذت بخش تر شد. در نیویورک تایمز، مایک هیل نیز احساس می‌کرد که نوشتار گاهی ضعیف است و داستانها "به طرز خطرناکی نازک" هستند، اما نتیجه گرفت که مک هیل محیطی را ایجاد کرده‌است که ارزش بازدید را دارد.
مقاله اصلی ویگنر واکنش‌های زیادی را در طیف وسیعی از رشته‌ها برانگیخته و الهام‌بخش بوده‌است. این واکنش‌ها شامل ریچارد همینگ در علوم کامپیوتر، آرتور لسک در زیست‌شناسی مولکولی، پیتر نورویگ در داده‌کاوی، مکس تگمارک در فیزیک، ایور گراتان-گینس در ریاضیات و ولا ولوپیلای در اقتصاد بوده‌است.