براندی

معنی کلمه براندی در فرهنگ معین

(بِ ) [ انگ . ] (اِ. ) نوعی مشروب انگلیسی .

معنی کلمه براندی در فرهنگ عمید

نوعی نوشابۀ الکلی قوی که از تقطیر شراب یا تفالۀ انگور تهیه می شود.

معنی کلمه براندی در فرهنگ فارسی

نوشابه الکلی قوی که از تقطیر شراب یا، تفاله انگور ساخته میشود
( اسم ) نوعی عرق انگلیسی .

معنی کلمه براندی در ویکی واژه

نوعی مشروب انگلیسی.

جملاتی از کاربرد کلمه براندی

بیشتر اوقات در فیلم‌های اکسپرسیونیستی از نورپردازی ساده اما با کانتراست زیاد زوایای تیز و تاریکی و روشنی زیاد استفاده می‌شد و با روشن کردن صحنه به صورت تخت و هموار، بر پیوند آدم‌ها و دکور تأکید می‌شود. در برخی از موارد از سایه‌های زیاد و تاریک اما با زوایای تیز (به خلاف نورپردازی رامبراندی) برای از ریخت انداختن افزون تر اشیا و آدم‌ها استفاده می‌شود. سینمای اکسپرسیونیسم آلمان با شیوهٔ نورپردازی اش تأثیر مهمی بر آوانگاردیسم متقدم سینمایی نهاد.
براندیش تا چارهٔ کار چیست برو بوم ما را نگهدار کیست
و آن گه که لبّیک گوید بجواب نداء حق تا از نداء قیامت براندیشد که فردا بگوش وی خواهد رسید و نداند که آن نداء سعادت خواهد بود یا نداء شقاوت.
تپهٔ گوش، تپه‌ای واقع در ساحل شرقی رود آندوئین و جنوب دریاچهٔ نن‌هیتوئل بالاتر از آبشار رائوروس. این قله یکی از سه بلندی در آبشار رائوروش بود و آمون‌هن تپهٔ قرینه‌اش در ساحل غربی بود. در بین آن‌ها و در مرکز آبشار رائوروس جزیرهٔ تول براندیر سربرآورده که هیچ‌کس بر روی آن قدم نگذاشته‌است.
و نماز بامداد بکردند و کوس فروکوفتند و براندند. و من گرد بر گرد امیر پنجاه و شصت جمّازه جنیبتی میدیدم و غلامی سیصد در سلاح غرق‌ و دوازده پیل با بر گستوان‌ و عدّتی سخت قوی‌ بود. و این روز نیم فرسنگی براندیم، غریو از خصمان برآمد و از چهار جانب بسیار مردم نیرو کرد و دست بجنگ بردند جنگی سخت‌ . و هیچ جای علامت‌ طغرل و یبغو و داود پیدا نبود که گفتند بر ساقه‌ اند، همه مردم خیاره و جنگی پیش کرده و خود در قفای ایشان مستعد تا اگر چیزی بود، بروند بر اثر بنه. و از سختی سخت‌ که این روز بود، راه نمی‌توانست برید مردم ما و نیک میکوشیدند .
ز پیش خویش صد بارم براندی بخواری آستین بر من فشاندی
ای‌بی استامبراس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکننده نوشیدنی‌های الکلی قوی در کاوناس، لیتوانی است. این شرکت در سال ۱۹۰۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این کشور همچنین بزرگترین صادرکننده مشروبات الکلی قوی و یکی از بزرگترین مالیات دهندگان در لیتوانی است. معروف‌ترین مارک‌های این شرکت عبارتند از ودکا لیتوانیایی، ۹۹۹ (تلخ)، گلوریا (براندی)، استومبرو استارکا (تلخ)، کروپنیکاس (لیکلور) و پوئما (لیکور). نام شرکت به معنای گاومیش کوهان‌دار اروپایی ترجمه می‌شود.
چو طبع من رهی از مدح تو براندیشد کشد ز مرتبه بر آسمان مقام مقال
او به همراه شریک زندگی خود چندین دکترای افتخاری و جایزه از جمله وینست توسط موزه ملی ساختمان در تقدیر از کمک‌های آنان به آمریکا دریافت نمود و چندین جایزه دیگر از قبیل جایزه براندیس برای معماری، توماس جفرسون مدال یادبود معماری، جایزه ارتراس طراحی و جایزه ریچارد برای معماری کلاسیک، جایزه بین‌المللی معماران انجمن آمریکایی و مدال تعالی البرت سیمونز به او اهدا گردید.
دانشگاه براندیس دیویس توانست بورسی برای رفتن به دانشگاه برندیس بگیرد. وی در یک راهپیمایی با فیلسوف مکتب فرانکفورت، هربرت مارکوزه، برخورد کرد و بعدها به کلاس‌های او رفت. دیویس در یک مصاحبهٔ تلویزیونی می‌گوید: «هربرت مارکوزه به من یاد داد که می‌توان در عین حال یک فرد دانشگاهی، یک فعال سیاسی، یک پژوهش‌گر، و یک انقلابی بود.»
براندیش از آن بندهٔ پر گناه که از خواجه مخفی شود چند گاه
صد چشمه ز چشم من براندی و شدی بر آتش فرقتم نشاندی و شدی
من از آن فتح چون براندیشم یادم آید همی ز فتح کتر
مشهورترین ساکن اشتوکن کورد بروهان بود. او در سال ۱۵۲۶ یک آبجو کم رنگ اختراع کرد. ماءالشعیر برویهان تخمیر شده به نام او به شهر هانوفر رونق اقتصادی قابل توجهی بخشید و موقعیت مهمی در زمینه آبجوسازی در آن زمان داشت. لوتیه لاگه از رسم نوشیدن آبجو برویهان همراه با براندی نشات گرفته‌است.
از عمر شاد گردم از بهر نام و ننگ غمگین شوم چو باز براندیشم از فنا
به هر حمله خیلی فکندی نگون به هر زخم جویی براندی ز خون
در اواخر قرن نوزدهم، اختراع دوربین‌ها همانند اینترنت امروزه بحث‌های اخلاقی را برانگیخت. طی سمینار بررسی حقوق دانشگاه هاروارد در سال ۱۸۹۰، وارن براندیس حریم خصوصی را از دیدگاه اخلاقی تعریف کرد.
این واکنش در دماهای بالاتر بسیار سریع‌تر تشکیل می‌شود؛ بنابراین می‌توان غلظت‌های بالاتری از اتیل کاربامات را در نوشیدنی‌هایی که در طول فرآوری گرم می‌شوند؛ مانند ویسکی، براندی و سایر نوشیدنی‌های مقطر مشاهده کرد. افزون بر این، گرما دادن پس از بسته‌بندی چه در حین حمل و نقل یا چه در زمان آماده‌سازی، سطح اتیل کاربامات را افزایش خواهد داد.
ماجرای سیاسی دیگری که در مقیاس کوچکتری اتفاق افتاد مربوط یه بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۸ در مکزیکوسیتی است. دو ورزشکار آمریکایی رشته دو و میدانی به نام‌های تامی اسمیت و جان کارلوس بخاطر پیروزی در مسابقات دو ۲۰۰ متر به نشانه جنبش حمایت از حقوق سیاهان سلام نظامی با مشت‌های گره خورده دادند. در پاسخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک «آی او سی» آوری براندیژ از کمیته ملی المپیک ایالات متحده آمریکا خواست که این دو ورزشکار را به کشورشان بازگرداند و گرنه تیم دو و میدانی این کشور را اخراج خواهد کرد. مقامات ورزشی آمریکایی نیز ناگزیر آن دو را به کشور بازگرداند.
دریاچه‌ای بزرگ در مسیر رود آندوئین بین امین مویل و شرق روهان. این دریاچه دقیقاً ۳۲ کیلومتر طول (از شمال به جنوب) و ۱۶ کیلومتر پهنا (شرقی-غربی) دارد. در ورودی شمالی رود به دریاچه، مردمان گاندور در زمان سلطنت رومنداکیل دوم مجسمهٔ پادشاهان، آرگونات را آن‌جا ساختند تا نشانه‌ای برای مرز شمالی قلمروشان باشد اگرچه در زمان جنگ حلقه این مرز کیلومترها عقب کشیده شده بود. در خروجی جنوبی دریاچه سه تپه دیده می‌شود؛ آمون‌هن، در ساحل غربی، آمون لائو در ساحل شرقی و تول براندیر به شکل جزیره‌ای بین این دو. هیچ‌کس تا به حال قدم بر این جزیره نگذاشته چرا که سرعت و فشار آب به‌خاطر همجواری تول‌براندیر یا آبشار رائوروس اجازه نزدیکی قایق‌ها به آنجا را نمی‌دهد.