برافراشتن

معنی کلمه برافراشتن در لغت نامه دهخدا

برافراشتن. [ ب َ اَ ت َ ] ( مص مرکب ) برافراختن. افراشتن. بالا بردن. بلند کردن. ( ناظم الاطباء ). ترفیع :
بصدمردش از جای برداشتی
ز هامون بگردون برافراشتی.فردوسی.|| تشیید. شید. برافراشتن بنا. ( ترجمان القرآن ) : و پادشاهان محتشم را حث باید کرد بر برافراشتن بناء... ( تاریخ بیهقی ). رجوع به افراشتن شود.

معنی کلمه برافراشتن در فرهنگ معین

( ~. اَ تَ ) (مص م . ) ۱ - بالا بردن پرچم . ۲ - بنا کردن ساختمان .

معنی کلمه برافراشتن در فرهنگ عمید

= افراشتن

معنی کلمه برافراشتن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- بلند کردن ( درفش ورایت ) . ۲- بنا کردن ساختمان و بر آوردن آن . یا برافراشتن آواز. بلند کردن آواز.

معنی کلمه برافراشتن در ویکی واژه

به‌اهتزاز درآوردن، افراشتن، بالا بردن، بلند کردن
برپا کردن، استوار کردن

جملاتی از کاربرد کلمه برافراشتن

چو در زلف شب چین درانداختند علم بر در چین برافراشتند
علم ها ز هر سو برافراشتند همه رزمرا بزم پنداشتند
سر برافراشتن اروپای مدرن مصاف بود با آنچه که بسیاری از محققان افول امپراتوری عثمانی می‌خوانند، که در قرن ۱۸ میلادی با فروپاشی‌های اقتصادی، نظامی، و سیاسی رو به رو شده بود. در حالی که پیش از قرن ۱۸ میلادی عثمانی‌ها خود را از لحاظ قدرت نسبت به اروپاییان یا برتر، یا در میانه قرن ۱۸ ام برابر می‌دانستند، با پایان قرن ۱۸ میلادی رابطه قدرت میان امپراتوری عثمانی و اروپا شروع به تغییر در جهت پسند اروپاییان کرد.
عبادت در معابد کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان دارای اشتراک نمادها، نشانه‌ها، واژگان و لباس با فراماسونری است، از جمله لباس، پیش بند، دست دادن، برافراشتن بازوها و غیره. با این حال، معانی هر یک برای فراماسون‌ها و مقدسین آخرالزمان متفاوت است.
همه شب همی رزم را ساختند چو شد روز نعره برافراشتند
بیکباره نعره برافراشتند ز بارِه همان غیو برداشتند
به انصاف گردن برافراشتند به تحسین او بانگ برداشتند
آرونا آصف علی (به هندی: अरुणा आसफ़ अली) ‏(۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۰۹ در کالکا – ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۹۶ در دهلی نو) بانوی فعال سیاسی هندی که نقش برجسته‌ای در جنبش هند را ترک کنید به رهبری ماهاتما گاندی داشت. او امروزه برای برافراشتن پرچم کنگره ملی هند در میدان گواویلا تانک در بمبئی در ۱۹۴۲ میلادی به‌یادآورده می‌شود.
چسان دست مردی برافراشتند زمین را زکشته بیانباشتند
اسکات پاوری، کوهنورد آمریکایی که در مسیر فتح قله برود پیک هیمالیا با مجتبی، آیدین و پویا همراه بوده، در وبلاگ شخصی‌اش دربارهٔ آن‌ها می‌نویسد: «کوهنوردان با استعدادی بودند. نخستین بار آن‌ها را در ۱۰ ژوئن در اسلام‌آباد دیدار کردم و از همان اول حس کردم که تیم ایران نمی‌خواهد صبر کند. تیم آن‌ها متشکل از مردان بزرگ و با سخاوتی بود که برای بالا رفتن مصمم بودند. در طول صعود وقتی پای یکی از دوستانم از ۶ جا شکسته بود، با اینکه خودشان خیلی خسته بودند بازهم به او کمک کرد تا او را پایین بیاورند. آن‌ها غذاهای ایرانی که برای کل سفرشان آورده بودند را با بچه‌ها تقسیم کردند. آن‌ها می‌خواستند نشان بدهند که ایرانی‌ها چقدر مهمان نوازند و در نهایت هم پرچم ایران را آن بالا برافراشتند.»
نیروهای بریتانیایی، نیروهای محلی ژاندارمری بوشهر را خلع سلاح کرده، ۳ شناور مستقر در بندر یعنی ناوچه مظفری و قایق‌های مسلح آذربایجان و مازندران را ضبط کرده و پرچم بریتانیا را بر فراز دارالحکومه بوشهر (عمارت امیریه) برافراشتند.
علم ها به گردون برافراشتند به دارای دژ نعره برداشتند
در فوریه ۲۰۲۳، کوهن در تظاهراتی در دانشگاه تل آویو، جایی که گروهی از دانشجویان در مخالفت با حمله اخیر ارتش به جنین تظاهرات کردند، با معترضان روبرو شد. در جریان این درگیری، کوهن تلاش کرد پرچم فلسطین را از روی یکی از معترضان پاره کند. کوهن در سال ۲۰۲۳ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن برافراشتن پرچم دشمن یک جرم کیفری است که مجازات آن یک سال زندان است که شامل نمایش پرچم فلسطین نیز می‌شود.
این دو قصیده با چندین تنبیه‌ و پند نبشته آمد. و پادشاهان محتشم و بزرگ با- جد را چنین سخن بازباید گفت، درست و درشت‌ و پند، تا نبشته آید. و پادشاهان محتشم را حثّ‌ باید کرد برافراشتن بناء معالی‌ را، که هر چند در طبع ایشان سرشته است بسخن و بعث‌ کردن آنرا بجنبانند. و امیران گردن کش با همّت بلند همه از آن بوده‌اند که سخن را خزینه داری کرده‌اند و بما نزدیکتر سیف الدّوله ابو الحسن علی‌ است، نگاه باید کرد که چون مردی شهم‌ و کافی بود و همه جدّ محض متنبّی در مدح وی بر چه جمله سخن گفته است که تا در جهان سخن تازی است آن مدروس نگردد و هر روز تازه‌تر است و نام سیف الدّوله بدان زنده مانده است، چنانکه گفته است، شعر:
عده‌ای از سپاهیان بلند مرتبهٔ علویان طبرستان پس از افول این حکومت علم استقلال برافراشتند. از جمله این سپاهیان پیشین مرداویج زیاری بود که قصد احیای امپراتوری ساسانیان را داشت. او نواحی بسیاری را در سال ۳۱۹ هجری فتح کرد و سلسلهٔ زیاریان را تأسیس نمود. مرداویج در اوج قدرت خود به قتل رسید. پس از مرگ مرداویج، آل بویه که پیشتر در خدمت او بودند، قدرت یافته و جانشین مرداویج، وشمگیر، را شکست دادند و پس از آن حکومت زیاریان به طبرستان محدود شد ولی آل بویه به چنان قدرتی دست یافت که خلیفه مطیع آنان گشت.
دو لشکر سر از خواب برداشتند زکین تیغ و نیزه برافراشتند
علمهای زرین برافراشتند همی خویش در لحظه برداشتند