براستی

معنی کلمه براستی در لغت نامه دهخدا

براستی. [ ب ِ ] ( ق مرکب ) ( از: ب + راستی ) حقاً. ( یادداشت مؤلف ). الحق. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه براستی در فرهنگ فارسی

حقا الحق .

جملاتی از کاربرد کلمه براستی

کآنجا براستی کند اظهار عدل و داد تعدیل کفر و دین شود اندر صف معاد
بدین ترتیب فضایی پهناور داریم که در معرض امواج سیل آسای نور قرار گرفته، و گنبدی مرکز داریم که به نظر می‌رسد بر نوری تکیه دارد که از پنجره‌ها به درون می‌فرستد. نور عنصر اسرارآمیز این بناست، نوری که بر سطح موزائیک می‌تابد و می‌درخشد، نوری که از سطح مرمرها منعکس می‌شود. طراحی براستی منحصربه‌فرد ایا صوفیا نشانگر سازه‌ای بسیار پیشرفته و پروژه بلند همت و منحصربه‌فرد در عهد عتیق است.
باید ز کژی براستی میل کنیم اصلاح کژی ز صدر تا ذیل کنیم
چون تو ملک براستی و داد کی نشست چون تو فلک بدانش و دولت کرا بخاست
حکایتی علم الله براستی گفتی چنانکه نیست در او جای هیچ بحث و نظر
بالاش براستی بالای دل ماست یا رب چه بلائیست که کارش بالاست
از تکاپو چون عنان پیچد به میدان نبرد در تزلزل مرکز این تودهٔ غبراستی
قوله تعالی: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ الآیة التدبّر فی اللّغة النّظر فی ادبار الامور. تدبّر آنست که در آخر کارها نظر کنی، تا اوّل و آخر آن بهم سازی و راست کنی. ربّ العالمین میگوید درین آیت که: چرا نشنوند منافقان این قرآن را؟! و چرا در آن تفکّر و تأمّل نکنند؟! و در اوّل و آخر آن ننگرند؟! تا بدانند که آیات آن براستی و درستی و پاکی همه بیکدیگر ماند، و یکدیگر را تصدیق میکند، در آن تناقض و تفاوت نه، و اگر جهانیان همه بهم آیند، و عقلها و علمها همه درهم پیوندند، تا مثل آن بیارند، نتوانند، و عاجز شوند، چنان که ربّ العزّة گفت: قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ الآیة. مجاهد گفت: معنی آنست که چرا نیندیشند درین قرآن تا بدانند که مخلوق نیست، و بسخن مخلوق مانده نیست؟! مصطفی (ص) گفت: «فضل کلام اللَّه علی غیره کفضل اللَّه علی خلقه».
اسکندال دختر وندال سوج و یک زن ناشناخته برزیلی بود که گفته شده او تنها زن فانی محسوب می‌شد که تا به حال وندال براستی عاشقش شده بود. او حاضر به زندگی در زیر سایهٔ پدرش نبود، در نتیجه همراه با مادرش به برزیل رفت و در آنجا بزرگ شد، اما به نظر می‌رسید او به‌طور کامل از میراث خود آگاه بود. در شمارهٔ ۶ کمیک‌های اتحاد شروران به‌طور رسمی تأیید شد که این شخصیت در میان معدود ابرتبهکارهای همجنس‌گرای دنیای دی‌سی قرار دارد.
«وَ هُوَ الَّذِی أَحْیاکُمْ» اوست آنکه شما را زنده کرد، «ثُمَّ یُمِیتُکُمْ» پس آن گه بمیراند شما را، «ثُمَّ یُحْیِیکُمْ» پس زنده گرداند شما را، «إِنَّ الْإِنْسانَ لَکَفُورٌ» (۶۶) این مردم براستی که ناسپاس است.
قوله تعالی: یا أَیُّهَا النَّاسُ ای مردمان! قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ آمد بشما این فرستاده، بِالْحَقِّ براستی، مِنْ رَبِّکُمْ از خدای شما، فَآمِنُوا بگروید، خَیْراً لَکُمْ شما را آن به است، وَ إِنْ تَکْفُرُوا و اگر کافر شوید، فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ خدایراست هر چه در آسمان و زمین چیز است، وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً (۱۷۰) و خدای دانا است راست دانش همیشه‌ای.
براستی اگر آدم بدی بمردی وی پدید کی شدی او را زجنب چپ حوا