براتی

معنی کلمه براتی در لغت نامه دهخدا

براتی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) منسوب به برات. وجه برات. ( آنندراج ). || جامه کهنه و امثال آن باشد زیرا که امثال این چیزها در وجه برات دهند. ( انجمن آرا ). جامه کهنه و امثال آن که در وجه برات مواجب بمردم دهند. ( برهان ) ( از فرهنگ فارسی معین ) :
براتی پوش اندام تو سیم است
برادرزاده زلفت نسیم است.دهلوی ( از انجمن آرا ).از این شعر چنین مفهوم میشود که براتی پوش ملازمانی اند که قابل آن نیستند که از جامه خانه پادشاه یا حاکم ، خلعت خاص پوشند بلکه ایشان را براتی بکسی حواله نمایند که به اندازه پایه او جامه به او دهد. ( انجمن آرا ). در مازندران این لفظ به مرتبه ای متعارف است که در غیر لباس نیز بکار رود چنانکه بعد از طعام خوردن بقیه را که بملازمان دهند آنرا نیز براتی گویند. ( آنندراج ) :
ز نو تازه کن خلعت حسن هر دم
پس آنگه براتی بشمع خور انداز.شرف الدین شفروه ( از انجمن آرا ).|| مردمی که در عروسی همراه داماد بخانه عروس روند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه براتی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱- جام. کهنه و مانند آن که در وجه برات مواجببمردم دهند.۲- مردمی که در عروسی همراه داماد بخان. عروس روند .

جملاتی از کاربرد کلمه براتی

درمصر رخت مرا نباتی فرمای بآن لبان براتی
خطت هر روز رسمی نو در آرد به خون من براتی دیگر آرد
خطا گفتم مگر سلطان حسنش براتی بر شه خاور نوشتست
ز لعلت زکاتی شکر می‌ستاند ز رویت براتی قمر می‌ستاند
این نرم‌افزار شامل یک سری فرایندهای از پیش برنامه‌ریزی شده است که نحوه و چگونگی تعامل سیمکارت با دنیای خارج را مشخص می‌کند و دستورها را مستقل از گوشی و شبکه مخابراتی آغاز می‌کند. به واسطه این ابزار سیمکارت قادر به ایجاد ارتباطی تعاملی بین شبکه و کاربر برای دسترسی و کنترل شبکه است. همچنین به وسیله آن سیمکارت قادر است دستورهایی را برای نمایش منوها یا دریافت دستورها از کاربر در گوشی نمایش دهد.
ماهواره اسپوتنیک-۱ یک ماهواره کروی-شکل آلومینیومی با قطر ۵۸ سانتیمتر بود که چهار عدد آنتن مخابراتی به بدنهٔ آن متصل بودند. باتری‌ها، ابزارهای الکتریکی و دستگاه‌های مخابراتی آن در محفظه‌ای بسته در داخل آن قرار داشتند. درون اسپوتنیک-۱ با گاز نیتروژن و فشاری برابر ۱٫۳ بار (۱۳۰ کیلوپاسکال) پر شده بود. این ماهواره با ۵۸ سانتیمتر (۲۳ اینچ) قطر، از یک توپ والیبال هم کوچک‌تر بود و تنها با ۱ وات برق کار می‌کرد.
در سال‌های اخیر، تحولات عظیمی در سیستم‌های مخابراتی این شهرستان صورت گرفت و رشد چشمگیری در توسعه ارتباطات حاصل شد. احداث مراکز تلفن دیجیتال در نقاط شهری و روستایی شهرستان، ساخت ایستگاه‌های مخابراتی، راه‌اندازی شبکه دیتا، راه‌اندازی تلفن همراه، پروژه بزرگ فیبر نوری شهر جهرم و دیگر خدمات گسترده مخابراتی از جمله این تحولات در سال‌های اخیر می‌باشد.
وقتی محیط و فاصلهٔ بین دورهای یک مارپیچ با طول موج قابل مقایسه باشند، آنتن به صورتی کاملاً متفاوت رفتار می‌کند. شعاع اصلی تشعشع در جهت طولی خواهد بود و کار در حالت محوری انجام می‌شود. آنتن‌های مارپیچی که در حالت محوری کار می‌کنند، بر روی ماهواره‌های مخابراتی و وسایل نقلیهٔ فضایی و نیز ایستگاه‌های زمینی نصب شده‌اند.
مثالی داد مه را در سواری براتی مشک و در پرده‌داری
ز آتش غم جست باز همچو براتی شمع یا به خودش در پذیر یا ز خودش وارهان
اگر پیوند شامل یک ماهواره انتقال ارتباطات باشد، پیوند معکوس شامل هر دو پیوند رو-به-بالا (مرکز تلفن همراه به ماهواره) و یک پیوند رو-به-پایین (ماهواره به مرکز پایه) است که با هم یک‌نیمه هپ (یک نوع ارتباط مخابراتی) است را تشکیل می‌دهند.
اگر غنا طلبی مشق خاکساری‌کن حضورگنج براتی‌ست سرنوشت خراب
در ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۵ نوکیا شرکت آلکاتل-لوسنت را به ارزش ۱۶٫۶ میلیارد دلار تصاحب کرد تا با خریداری رقیب فرانسوی خود، در حوزه تجهیزات مخابراتی وارد رقابت جدی با هواوی و اریکسون شود.
تاکشد شوق انتظار خجلت از افسردگی رنگ می‌جستم براتی بر بهار آورده‌ام
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کلوب بروخه، باشگاه فوتبال اسلوان براتیسلاوا، اشاره کرد.
کره شمالی اعلام کرد ماهواره مخابراتی کوانگ میونگ سونگ-۲ را به همراه موشک دوربرد یونها در مدار زمین قرار داده‌است. تعدادی از کشورها آن را یک آزمایش نظامی و نقض قطعنامه ۱۷۱۸ شورای امنیت دانسته‌اند. شورای امنیت با درخواست ژاپن برای تشکیل جلسه فوق‌العاده موافقت کرد. چین هوا، سی‌ان‌ان
کو معتمدی که گوید اسباب معاش گر می شود اطلاق براتی بفرست
درنهایت داوطلبان به نیروگاه برق الدوره، نیروگاه برق بغداد جنوبی، کارخانه تصفیه آب ۷آوریل، کارخانه تصفیه آب الدوره، سیلو غذایی تجیو، پالایشگاه نفت الدوره و تأسیسات مخابراتی المامون اعزام شدند.
کار تورمیل، رمزگشایی ارتباطات مخابراتی است.
توانگر کند مفلسان طرب را براتی است از نقد خوشتر شکوفه