برآمدگی
معنی کلمه برآمدگی در لغت نامه دهخدا

برآمدگی

معنی کلمه برآمدگی در لغت نامه دهخدا

( برآمدگی ) برآمدگی. [ ب َ م َ دَ / دِ ] ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی برآمده. نتو. حدبه. محدب بودگی. برجستگی. || بلندی و ارتفاع در جایی یا عضوی. || آماس. رجوع به برآمدن و برآمد شود.

معنی کلمه برآمدگی در فرهنگ فارسی

( بر آمدگی ) حالت و چگونگی بر آمده یا بلندی و ارتفاع در جایی یا عضوی .

معنی کلمه برآمدگی در فرهنگستان زبان و ادب

برآمدگی
{bulge} [مهندسی بسپار- تایر] نقطۀ ضعیفی در دیوارۀ تایر که در هنگام باد کردن تایر بالا می آید
{ridge} [پزشکی-دندان پزشکی] در کالبدشناسی ، ساختاری برآمده و برجسته

معنی کلمه برآمدگی در دانشنامه عمومی

برآمدگی. برآمدگی یا اندام های بیرونی یا زائده ( به انگلیسی: Appendage ) در زیست بی مهرگان عبارت است از بیرون زدگی بخش هایی از بدن یا دراز شدن طبیعی اندامی از بدن. از دست و پا یا دُم می توان به عنوان برآمدگی در مهره داران یاد کرد. هر اندامی که از چارچوب اصلی بدن بیرون زده باشد، به عنوان برآمدگی دانسته می شود.
چند مورد از برآمدگی های بدن عبارتند از:
• آب شش
• پاهای مخصوص راه رفتن
• پاهای مخصوص شنا کردن
• اندام های جنسی
• بخشی از دم
• شاخک
• و …
برآمدگی (فلسفه علم). نوپدیدی، ظهور یافتگی، برآیش یا برآمدگی ( به انگلیسی: Emergence ) ، در فلسفه، نظریه سامانه ها، علم و هنر، هنگامی رخ می دهد که "کل چیزی بزرگتر از جمع اعضا باشد"، به این معنی که کل سیستم رفتاری از خود بروز می دهد که اعضایش آن را ندارند. این رفتارها به علت فعل و انفعالات بین اعضا، بروز پیدا می کنند.
ظهور یافتگی نقش کلیدی در نظریه سامانه های پیچیده بازی می کند. به عنوان نمونه، پدیدهٔ حیات که در زیست شناسی مورد مطالعه قرار می گیرد یک خاصیت برآمده از شیمی است، و پدیدهٔ روانشناسی در حقیقت برآمده از پدیده عصب شناسیِ موجودات زنده است.
در فلسفه، نظریه هایی که بر ویژگی های برآمده تأکید می کنند، برآمده گرایی نامیده می شوند. تقریباً تمام اَشکالِ برآمده گرایی شامل شکلی از معرفت شناسی یا هستی شناسیِ تقلیلناپذیر به سطوح پایین تر هستند.
در فلسفه، برآمدگی بیشتر به عنوان یک ادعا در مورد سبب شناسی، علت رخدادها، در ویژگی های یک سیستم شناخته می شود. یک ویژگیِ برآمده از یک سیستم، در این بحث، یعنی ویژگی که مختص به هیچ یک از اجزای سیستم نیست ولی به عنوان ویژگی کل سیستم دیده و شناخته می شود. نیکلای هارتمان، از اولین فیلسوفان مدرنی که در مورد برآمدگی نوشته است، از آن با عنوان categorial novum به معنای دسته بندی جدید نام برده است.
ایدهٔ برآمدگی کمابیش از زمان ارسطو مطرح بوده است. جان استورات میل و جولیان هاکسلی دو تن از دانشمندان و فیلسوفانی هستند که در رابطه با این موضوع نوشته اند.
لغت «برآمدگی» توسط جورج هنری لوئیس به وجود آمد که چنین نوشته بود:
هر نتیجه ( برآیندی ) ، حاصل جمع یا تفریق نیروهای عمل کنندهٔ مؤثر است؛ جمع می شوند اگر هم جهت باشند و تفریق می شوند اگر خلاف جهت یکدیگر باشند. علاوه بر این، هر برآیندی را می توان به مولفه هایش تجزیه کرد، به این دلیل که آنها همگن و قیاس پذیر هستند. برای ویژگی های برآمده، قضیه متفاوت است. به جای جمع کردن حرکتِ قابل اندازه گیری با حرکت قابل اندازه گیری دیگری، یا جمع کردن چیزهایی که از یک جنس هستند با یکدیگر، یک همکاری مشترک بین چیزهایی با جنس های متفاوت وجود دارد. برآمدگی متفاوت از مولفه های تشکیل دهنده اش است چرا که آنها قیاس پذیر نیستند و نمی توان به جمع یا تفریق آنها تقلیلشان داد.
جفری گلداشتاین، اقتصاددان، تعریف فعلی برآمدگی را در مجله برآمدگی ارائه کرد. گلداشتاین در ابتدا برآمدگی را: «ظهور بدیع و منسجم ساختارها، الگوها و ویژگی ها در طی فرایند خودسازمان دهی در سیستم های پیچیده» تعریف کرده بود. تعریفِ گلداشتاین را می توان برای توصیف ویژگی های این تعریف با جزئیات بیشتر، توضیح داد:
معنی کلمه برآمدگی در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه برآمدگی

سپس فرصت بیشتر به دهانه رفت تا تپه‌های شنی را بررسی کند. هنگام پایین‌آمدن مریخ‌نورد، برآمدگی‌های مختلف سنگ مورد بررسی قرار گرفت. از ترس اینکه مریخ‌نورد برای همیشه گیر کند، تصمیم گرفته‌شد که به داخل تپه‌های شنی حرکت نکند. در عوض، فرصت قبل از اینکه به لبه دهانه برگردد، روی برخی از سنگ‌های اطراف تپه‌های شنی کارهایی انجام داد. در بین راه، با تخته‌سنگی، ملقب به «ووپمای» روبرو شد که شواهد غیرقطعی را اثبات می‌کند که سنگ‌های نزدیک زیر دهانه قبل و بعد از تشکیل دهانه تحت تأثیر آب قرار گرفته‌اند.
این مار پوزه ای کوتاه، سر پهن و گردنی مشخص دارد. فلس های روی سر کوچک و تیغه دار هستند. دمی کوتاه دارد و برآمدگی هایی شاخ مانند متشکل از چندین فلس در بالای چشم ها دیده می شود.
شولتس زمستان ۱۹۴۲/۱۹۴۳ به جبهه شرقی بازگشت و در قالب گروه ارتش جنوب در مقابل ضد حملات ارتش سرخ در ناحیه دونتس به‌کارگرفته شد. روز ۱۱ مارس سال ۱۹۴۳ یگان او در درگیری‌های شدید بر سر خارکوف حضور داشت و توانست بیش از ۱۰۰ تانک و تعداد زیادی قطعه توپخانه دشمن را منهدم کند. شولتس روز ۱ آوریل سال ۱۹۴۳ به درجه سرهنگ دومی ترفیع گرفت و فرماندهی هنگ زرهی خود را عهده‌دار شد. او این هنگ را اوایل ماه ژوئیه در عملیات سیتادل علیه برآمدگی کورسک رهبری کرد. به جهت نشان دادن شجاعت و حمیت فراوان در نبردهای نواحی چون بلگورود و پروخوروفکا روز ۶ اوت سال ۱۹۴۳ شمشیرهای صلیب شوالیه به او اعطا گردید.
در پایین‌تر از سر استخوان ران دو برجستگی دیگر به نام‌های برآمدگی (تروکانتر) بزرگ و برآمدگی کوچک قرار دارند. این دو برجستگی محل اتصالات عضلات قوی اطراف مفصل ران هستند. در انتهای دیستال استخوان لُقمه‌های داخلی و خارجی را داریم که در ناحیه زانو قرار دارند.
تقریباً یک سانتی‌متر جلوتر از لبه سوراخ بزرگ، یک برآمدگی کوچک است به نام تکمه حلقی که رافه حلق روی آن می‌چسبد.
اغلب زمانی که قسمت چفت‌شدن پلاستیکی است استفاده می‌شود. حلقه‌ها امکان سفت‌شدن آسان را فراهم می‌کنند اما برآمدگی‌ها جداکردن اجزا را دشوار می‌کند.
حرکت تقدیمی حرکتی است که به موجب خم بودن محور زمین نسبت به مدار خود ایجاد می‌شود و در نتیجهٔ کشش گرانشی خورشید، ماه و سیاره‌ها بر برآمدگی استوای زمین به‌وجود می‌آید. این حرکت موجب می‌شود که نقاط اعتدال در میان صورت‌های فلکی به سمت مغرب حرکت کنند. محور چرخش زمین، مخروطی را طی ۲۵۷۶۵ سال طی می‌کند. در حال حاضر محور چرخشی زمین تقریباً در امتداد ستاره قطبی است ولی به‌دلیل این حرکت چند هزار سال دیگر نمی‌توان از این ستاره به‌عنوان ستارهٔ قطبی استفاده کرد.
لقمه (کوندیل): در قسمت خلفی کنار فوقانی راموس استخوان فک تحتانی برآمدگی وجود دارد که در مفصل گیجگاهی‌زیرواره‌ای (تمپورومندیبولار) به استخوان گیجگاهی مفصل می‌شود.
پس از برگشتن ورق جنگ به ضرر آلمان، سال ۱۹۴۲ با انتصاب به فرماندهی گروه ارتش دن قادر به شکستن محاصره ارتش ششم در استالینگراد نشد. با این وجود سال ۱۹۴۳ با یک ضد حمله درخشان خارکوف و اراضی وسیع دیگری را مجدداً به تصرف آلمانی‌ها درآورد و مقادیر زیادی از نیروهای دشمن را منهدم کرد. نیروهای او در گروه ارتش جنوب انبر جنوبی تهاجم آلمان به برآمدگی کورسک را تشکیل می‌دادند. عدم موفقیت در این نبرد و سایر اختلاف نظرها با هیتلر در ارتباط با چگونگی پیشبرد جنگ در نهایت منجر به عزل او در ماه مارس سال ۱۹۴۴ شد. فون مانشتاین دیگر هیچگاه هیچ جایگاه فرماندهی دریافت نکرد و پس از پایان جنگ ماه اوت سال ۱۹۴۵ به اسارت بریتانیایی‌ها درآمد.
این کار برای ایجاد فرورفتگی و برآمدگی در قطعه کار می‌شود تا به انگشتان و دست این اجازه را بدهد که محکم‌تر به قطعه چسبیده و مانند سطح صیقلی فلز، نلغزد. این خطوط به صورت مارپیچ