بر سری

معنی کلمه بر سری در لغت نامه دهخدا

برسری. [ ب َ س َ ] ( اِ مرکب ، ق مرکب ) عبارتست ازبار قلیلی که بر بار کثیر برسر گذارند و آنرا سرباری نیز گویند. ( آنندراج ). علاوه. سرباری. || برسر. بعلاوه. باضافه. علاوه بر. اضافه بر. فاضل. ( یادداشت مؤلف ). زاید ( یادداشت مؤلف ) و بیشتر. ( یادداشت مؤلف ). فضله. فضول. ( یادداشت مؤلف ) :
یکی جامه وین باد روزه ز قوت
دگر اینهمه بیشی و برسری است.رودکی.چنان کامدی همچنان بگذری
خور و پوشش افزون ترا برسری.ابوشکور.پلنگی که خوانی همی بربری
از او چار صد پوست بد برسری.فردوسی.گر سکندر برگذار لشکر یأجوج بر
کرد سدی آهنین آن بود دستان آوری
هر گروهی را که بالاشان بدستی بیش نیست
تیغ هندی بس بود سدش نباید برسری.عنصری.سه چندان دهم من بفرمانبری
دگر خلعت و هدیه ها برسری.اسدی ( گرشاسب نامه ).چنان کامدی همچنان بگذری
خور و پوشش افزون ترا برسری.اسدی.چون سوی صراف شوی با پشیز
رانده شوی و خجلی برسری.ناصرخسرو.مراد خدای از جهان مردم است
دگر هرچه بینی همه برسری است.ناصرخسرو.بخشش و مردی و دین و داد باید شاه را
هر چهارش هست و تأییدی الهی برسری.معزی ( از آنندراج ).تو را بجزاء آن برسری از تکالیف پیغمبری امامتت دهم. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ). معنی آیه آن بود که مال مردمان بباطل مخوری آنگه برسری آنچه توانی بدهن حاکم باز نهی. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ).
عنصری از خدمت محمود دائم فخر کرد
زانکه دادش درهم و دینار و خلعت برسری.ازرقی.ورنه در ره سرفرازانند کز تیغ اجل
هم کلاه از سرت بربایند هم سر برسری.سنایی.ای سزاواری که هستی برسری ابن السری
جز سری بن السری نبود سزاوار سری.سوزنی.وارثان انبیا اینک چنین باشد گواست
علم و تقوی بی نهایت پس تواضع برسری.انوری.تا که ز لعل لبت کدیه کنم بوسه ای
نقد روان میدهم گوهر دل برسری.شمس طبسی.و کس به ابیورد فرستاد تا ملک اختیار الدین را بگرفتند و با او خود برسری قصد سرداشت تا بمال خود چه رسد. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه بر سری در فرهنگ معین

( ~. سَ )(حر اض . )علاوه بر، اضافه بر.

جملاتی از کاربرد کلمه بر سری

اینصفات و زین هزاران بیش و عصمت بر سری با وصی مصطفی یعنی علی المرتضاست
قزاقستان دارای 11 مسیر بین قاره ای از جمله مسیرهای راه آهن و جاده و بسیاری از خطوط لوله نفت و گاز است. موقعیت جغرافیایی این کشور امکان انتقال کالا از چین به اروپا را سه تا چهار برابر سریعتر از سایر مسیرها می دهد.درصد صادرات فناوری پیشرفته (به عنوان سهمی از صادرات تولیدی) از قزاقستان از تنها 4.46 درصد در سال 1995 به 37.17 درصد در سال 2014 افزایش یافته است. یکی از عوامل اصلی که باعث این رشد شد، پروژه تجاری سازی فناوری بود که توسط گروه بانک جهانی و دولت قزاقستان توسعه یافته و اجرا شد. از طریق این پروژه، 65 استارت آپ فناوری قزاقستانی بودجه و آموزش دریافت کردند که به آنها کمک کرد تا نوآوری های خود را وارد بازار کنند.
پس از عرضهٔ محصول، در کمتر از یک ماه، اپل یک میلیون آی‌پد فروخت که دو برابر سریع‌تر از فروش آی‌فون بود. تا مارس ۲۰۱۱، نه ماه پس از عرضهٔ محصول، پانزده میلیون آی‌پد فروخته‌شد. بر طبق برخی معیارها، این موفق‌ترین عرضهٔ یک محصول مصرفی در تاریخ بود.
تیغ چون بر سری فراز کشند ریگ ریزند و نطع باز کشند
مزیت پردازش خارج از ترتیب به عنوان دستورالعمل خط لوله رشد می‌کند و تفاوت سرعت بین حافظه اصلی (یا حافظه کش) کند و پردازنده وسیعتر می‌شود. بر روی ماشین آلات مدرن، پردازنده چندین برابر سریع تر از حافظه است. بنابراین یک پردازنده با اجرای به ترتیب بیشتر زمان خود را منتظر می‌ماند تا داده برسد، اما با اجرای خارج از ترتیب می توانیم تعداد زیادی از دستورالعمل های بعدی را پردازش کنیم.
گهی که بار دهد شاه بر سریر سرور که باد تا به قیامت به عهد او معمور
بر سریر خم مربع می نشیند همچو خشت هر که قالب را درین میخانه خالی می کند
چون به ملک اندر بر آرد گردی از مردان مرد داد او را تاج و تخت و ملک عالم بر سری
او به زبان فرانسوی مسلط و کمی هم با انگلیسی آشنایی دارد، که البته میزان تسلط او به زبان انگلیسی بنابر دو روایت کتاب و سریال، متفاوت است. بر اساس خود کتاب رمان دایی جان ناپلئون، تسلطش بر زبان انگلیسی چندان بالا نیست، اما بنابر سریال دایی جان ناپلئون (کاری از ناصر تقوایی - پیش از انقلاب) انگلیسی اسدالله میرزا تقریباً کامل و روان است. اما ملاک این مقاله، رمان ایرج پزشک زاد می‌باشد!
ای بر سپهر رفعت خورشید نور بخش وی بر سریر دولت جمشید نامدار
از آنجا که بر سریر حکمرانی، خودکامگی تکیه زده و بر دل رنجور مردم تازیانه‌هاست، یاد دردهای مشترک‌مان را پایانی نیست اما همین صدای قلاده‌های بر گردن و پاهای در زنجیر رقص لغزان شکستن را می‌آوازد.
است ولی در بدترین حالت (وقتی آرایه ورودی به صورت معکوس مرتب شده باشد) زمان اجرای آن دو برابر سریع تر از حالت عادی الگوریتم می‌باشد.
ز شوق طاعتت صد ره نهاده اسد داغ ارادت بر سرین است
پای همت می‌زدم بر فرق چرخ مستعار تکیه‌ای گر بر سریر بوریا می‌داشتم
خودی را باز ماند از همعنانی برآمد بر سریر لامکانی
از نکویی بود آن رشک پری یوسف و چاه و زنخدان بر سری
در دهه ۱۹۷۰ استاروبینسکی، بر روی نظریه تابش هاوکینگ و به طور خاص نظریه پیدایش ذرات در جهان و همچنین تابش سیاهچاله‌های چرخان (۱۹۷۳/۷۴) کار کرد. او در سال ۱۹۷۹ به تورم کیهانی پرداخت و پیشگام این نظریه در روسیه بود. در این تئوری فرض می‌شود که اندازه جهان چهار برابر سریعتر از سرعت نور در حال بزرگ شدن است.
ام‌آی-۱۳ یک سازمان اطلاعاتی بریتانیایی تخیلی در سری کتاب‌های کامیک انتشارات مارول کامیکس می‌باشد. این سازمان که مقرش وایت‌هال لندن است، اولین بار در اکسکالیبر سری اول شماره ۱۰۱ام (۱۹۹۶) به وسیله وارن الیس، کریس کلرمونت و مارک بگلی ساخته شد.
همچنین حزب کمونیست سری لانکا و حزب جامعه برابر سری لانکا گرچه خود را عضو این ائتلاف نمی‌دانند اما با آن همکاری می‌کنند.