بر دست

معنی کلمه بر دست در لغت نامه دهخدا

بردست. [ ب َ دَ ] ( ص مرکب ) مقابل فرودست. بالادست. مقابل زیردست. ( یادداشت مؤلف ) :
بود دستورش آن زمان بردست
دادگرپیشه مسیح پرست.نظامی. || ( با تاء مکسور ) بواسطه ٔ. بتوسط. بدست. وسیله ٔ. به اهتمام : و اندر سنه اثنی و ثلاثین [ و اربعمائة ] باره شارستان تمام شد بردست امیربوالفضل. ( تاریخ سیستان ). || در اختیار. بدست. بفرمان :
سخنهات چون در گلستان خوست
ترا هوش بردست کیخسروست.فردوسی.- بر دست گرفتن ؛ بدست گرفتن. بر کف قرار دادن.
- || باور کردن. ( ناظم الاطباء ). استوار داشتن و بیت ذیل شاهد هر دو معنی است :
هر که او گیرد بردست شراب
هرچه او گویدبردست مگیر.امیرمعزی.- بردست و پا زدن ؛ از غرور سخن باشارت کردن. ( آنندراج ) :
مزن بردست و پا گر عیب خود پوشیده میخواهی
که میگردد ز ایما و اشارت لال تر مردم.صائب ( آنندراج ).

معنی کلمه بر دست در فرهنگ معین

(بَ دَ ) (ق . ) حاضر، آماده .

معنی کلمه بر دست در فرهنگ فارسی

مقابل فرودست مقابل زیر دست .

معنی کلمه بر دست در ویکی واژه

حاضر، آماده.

جملاتی از کاربرد کلمه بر دست

چه . . . یر است این ز . . . یر خر زبر دست که خر چون دید زو، آنگونه بشکست
وی همسر فاطمه پهلوی، دختر رضا شاه پهلوی نیز بود. هنگامی که خاتمی در حوالی سد دز در حال پرواز با کایت بود، سقوط کرد و درگذشت. پس از مرگ وی شایعاتی مبنی بر دست داشتن خانواده سلطنتی و ساواک در مرگ او پراکنده شد. پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای زنده نگهداشتن یاد وی، به پایگاه خاتمی تغییر نام داد.
همی مجمر عود بر دستشان که عطرش همی کرده بد مستشان
مقیمان حرم را حلقه بر دست من اندر حلقهٔ دردی کشان مست
چندین وکیل گفتند که وکالت آزاردیدگان را به صورت رایگان بر عهده خواهند گرفت. رسانه‌های داخل ایران پس از انتشار خبر دستگیری کیوان امام‌وردی شروع به پوشش گستردهٔ رویداد کردند هرچند صداوسیما تا دست کم ۷ شهریور آن را پوشش نداد.
نخستین ازدواج شاه اسماعیل دوم با دختر خالش‌بیگم (خواهر شاه تهماسب) و شاه نعمت‌الله یزدی بود که در ۱۵۵۵ میلادی صورت گرفت. پس از اینکه شاه اسماعیل دوم زمام امور سلطنت را بر دست گرفت با دختران پیره محمدخان استاجلو، شمخال سلطان چرکس و حسین سلطان خنوسلو[یادداشت ۱۵] ازدواج کرد.
قرآن شیعی یا آیات شیعی قرآن صدها آیهٔ منسوب به قرآن هستند که در منابع شیعه و احادیث امامان شیعه وجود دارند، ولی در نسخه فعلی قرآن—موسوم به مصحف عثمان—یافت نمی‌شوند. اغلب این آیات مرتبط با موضوع حق علی بن ابی‌طالب بر جانشینی محمد و در ملامت خلفای سه‌گانه است. باور به تحریف قرآن از سوی خلفا، حداقل تا قرن چهارم هجری—تسلط آل بویهٔ شیعه بر دستگاه خلافت—نزد شیعیان وجود داشته‌است.
بر دست خواجگی بنشسته که ناگهان مرگش ز در درآید و گوید که العجل
چو سرگرم گردد هم آنگه ز می زنم دست بر دست گویم که هی
کاشکی بر دست کار چاپکی بخت ما با چشمت استاد آمدی
در سال ۱۲۸۷, رودلف یکم، اوتوکار را شکست داد و کنترل اتریش را بر دست گرفت. در سال ۱۲۸۲ او پسرانش را با دوک نشین های اتریش و اشتایرمارک وسلط داد و بدین وسیله فرمانروای بر آن سامان را برای دودمان هابسبورگ تضمین کرد.
بارها طوایف گوناگون از زیردستان به‌ویژه گیلانیان و دیلمیان گرد هم آمدند تا جامه توحش به دولت بپوشند اما آرزوی آنها برآورده نشد. روزانه پنج بار تا اذان در گوش‌هایشان به صدا در می‌آید، صف اندر صف پشت سر امامان به نماز [می‌ایستند] و قرآن عربی کریم را می‌خوانند. در مسجدها پارسایی را به این زبان [عربی] برایشان موعظه می‌کنند- «[گسترده] بمانند بر دست‌ها و دهن»، ریسمان اسلام پاره نشود و دژ آن ویران نگردد.
بر برگ بید قطره فشان شد چو دید ابر بر دست شاه خنجر گوهرنگار سبز
گفته می‌شود محمد پیامبر اسلامی به برخی افراد توصیه کرده‌است «برای سلامتی بدنشان» از آن استفاده کنند. همچنین در حدیث آمده‌است: "برخی از افراد قبیله" اوکل "یاً اورینا "به مدینه آمدند و آب و هوای آنجا برای آنها مناسب نبود … بنابراین پیامبر دستور داد که به گله شترها (میلچ) بروند و شیر و ادرار آنها را بنوشند (به عنوان دارو) … بنابراین آنها طبق دستورالعمل پیش رفتند و بعد از اینکه سالم شدند ".
اگر من شوم کشته بر دست اوی نگردد سیه روز چون آب جوی
دانشمندان در حال رصد تاثیر تغییرات آب و هوا و مصرف آب بوده‌اند. همانند، هر سال آب کثیری از رودخانه‌ها برای برف سازی در پیست‌های اسکی منحرف می‌گردند، که اثر بخشی آن هنوز ناشناخته می‌باشد. علاوه بر این، کاهش ناحیه یخبندان همراه با زمستان‌های پی در پی با بارندگی کمتر از حد انتظار ممکن است اثر بخشی‌های آینده بر رودخانه‌های آلپ و همچنین تأثیری بر دسترسی به آب در ناحیه پست داشته باشد.
تسهیم سود یا سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ها، یکی از فرم‌های دستمزد است که در آن کارگران و کارمندان یک کارخانه یا واحد تولیدی علاوه بر دستمزد یا حقوق ماهیانه‌شان سهمی از سود سالیانه آن واحد یا کارخانه می‌برند.
همه بسته گشتند بر دست من به ماهی گراینده شد شست من
شنیدم شد ز مغروری و مستی ز بر دستی دچار زیردستی
نقل است که: ملا محسن فیض کاشانی به قصد زیارت خانه خدا از کاشان حرکت نموده و در سر راه خود در اصفهان مهمان آقا حسین خوانساری شد. آقا جمال که نوجوانی بیش نبود، نزد فیض کاشانی شتافت، فیض کاشانی مسئله‌ای را از آقا جمال پرسید، اما او نتوانست از عهده پاسخ بر آید؛ زیرا تا آن هنگام چندان اهمیتی به کسب دانش نمی‌داد. فیض کاشانی دست بر دست زد و گفت: «حیف که درِ خانه آقا حسین بسته شد!». این سخن در آقا جمال تأثیر کرد و از همان لحظه کمر همت را بست و به کسب دانش پرداخت. سال بعد، ملا محسن به خانه آقا حسین آمد و با آقا جمال گفتگو کرد و احساس نمود که آقا جمال عوض شده و دارای فضیلت و دانش است. برای همین گفت: «این آقا جمال، غیر از آن آقا جمال است که ما پارسال او را دیدیم.»