بدهی
معنی کلمه بدهی در لغت نامه دهخدا

بدهی

معنی کلمه بدهی در لغت نامه دهخدا

بدهی. [ ب ِ دِ ] ( اِ مرکب ) دَین. وام. فام. قرض. بده. وام که ستده باشند. مقابل طلب. ( یادداشت مؤلف ). پولی که شخصی بدیگری مدیونست. آنچه که کسی ملزم است بدیگری بپردازد. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح حسابداری ) حساب مخصوصی است که در آن بدهکاری شخص را یادداشت کنند و مقابل آن حساب ، «دارایی » است که در آن سرمایه و طلب شخص را درج کنند. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بدهی در فرهنگ معین

( ~. ) ( اِ. ) ۱ - آنچه بدهکار باید به بستانکار بپردازد. ۲ - قرض .

معنی کلمه بدهی در فرهنگ عمید

پولی که باید به دیگری پرداخت شود، قرض.

معنی کلمه بدهی در فرهنگ فارسی

کالا یا پول که از کسی دیگری وام گرفته، و باید به او بدهد
( اسم ) پولی که شخصی بدیگری مدیونست آنچه که کسی ملزم است بدیگری بپردازد. یا حساب مخصوصی بنام بدهی که در آن بدهکاری را یادداشت کنند و مقابل آن حساب ( دارایی ) است که در آن سرمایه را درج کنند .

معنی کلمه بدهی در دانشنامه عمومی

بدهی یا دین ( جمع آن دیون ) بیانگر تعهد یک شخص حقیقی یا حقوقی بدهکار به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر بستانکار است. بدهی معمولاً به دارایی واگذارشدهٔ بستانکار به بدهکار اشاره دارد، اما می تواند به عنوان استعاره برای بیان تعهدات اخلاقی یا سایر تعاملات اقتصادی نیز استفاده شود. بازپرداخت بدهی معمولاً شامل دو بخش «اصل بدهی» وبهره ی آن است. که معمولاً پرداخت بدهی در بازه زمانی مشخصی باید صورت گیرد.
پلوتارک، تاریخ نگار یونانی می نویسد: «البته ایرانیان دروغ را گناه ثانوی می پندارند، ولی بدهی را گناه اصلی. چرا که بلافاصله پس از بدهی، دروغ پشت سر آن می آید و از سوی دیگر وام دهندگان نیز دروغ های بیش تری می گویند، برای آنکه آن ها در کتاب های حسابداری خود، موارد جعلی را خواهند نوشت، و خواهند آورد که میزان بسیاری از فلان و بهمان را به افراد داده اند، در حالی که در حقیقت کم تر از آن را داده اند. و تنها بهانهٔ آن ها برای دروغ گویی، طمع است، نه الزام و نه فقر مطلق، بلکه حرص سیری ناپذیر آن ها دلیل دروغ گویی آن ها می شود. نتیجهٔ این موضوع آن است که نه خودشان لذت و بهره ای می برند و هم برای قربانیانشان مصیبت آور خواهند بود. »
بدهی (فیلم ۱۹۹۹). بدهی ( لهستانی: Dług ) فیلمی در ژانر درام و تریلر است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به رابرت گونرا اشاره کرد.

معنی کلمه بدهی در دانشنامه آزاد فارسی

بدهی (liability)
در حسابداری، تعهّدی مالی. در هر ترازنامه، بدهی ها در کنار دارایی ها قرار می گیرند تا ثروت یک شخص یا شرکت را در تاریخ معیّنی نشان دهند. سازمان های تجاری غالباً بین بدهی های جاری از قبیل اضافه برداشتها، اعتبار تجاری و ذخایر، و بدهی های بلندمدت نظیر اوراق قرضه، اوراق قرضۀ رهنی و وام های بدون وثیقه تفکیک قایل می شوند.

معنی کلمه بدهی در ویکی واژه

passivo
آنچه بدهکار باید به بستانکار بپردازد.
قرض.

جملاتی از کاربرد کلمه بدهی

و راندن کشتی بر روی دریا و ساختن و شکل آن چنان که فرو نشود و هدایت کشتی به آن تا باد کژ و راست بشناسد و آفریدن ستاره تا دلیل وی بود آنجا که همه عالم آب بود و هیچ نشان نبود از همه عجیب تر، بلکه آفرینش صورت آب در لطیفی و روشنی و پیوستگی اجزای وی به یکدیگر. و در بستن حیات همه خلق از حیوان و نبات در وی از همه عجیب تر که اگر به یک شربت محتاج شوی و نیابی همه مالهای روی زمین بدهی و اگر آن شربت را که در باطن توست راه بسته شود که بیرون نتواند آمد، هرچه داری بذل کنی تا از آن خلاص یابی. و در جمله عجایب آب و دریاها هم بی نهایت است.
تا سال ۱۹۹۵، یک میلیارد متر مکعب از این گاز ذخیره شده بود و مجموعه ۱٫۴ میلیارد دلار بدهی داشت؛ بنابراین، کنگره ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۶ طرح ذخیره هلیوم را متوقف کرد. مصوبه خصوصی‌سازی هلیوم سال ۱۹۹۶ (قانون عمومی ۱۰۴–۲۷۳)، وزارت کشور ایالات متحده آمریکا را بر آن داشت که ذخایر هلیوم را تخلیه کند و فروش از سال ۲۰۰۵ آغاز شد.
هنگامی‌که غصن سکان هدایت این شرکت ژاپنی را در دست گرفت، نیسان بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بدهی داشت و از ۴۸ مدل خودرویی که تولید می‌کرد، تنها ۳ مدل سود دهی داشت.
ما آب به رایگان نمی‌دهیم؛ به ما نفت بدهید تا به شما آب بدهیم.
پو در بوستون به دنیا آمد. دومین فرزند دو بازیگر بود. پدرش در سال ۱۸۱۰ خانواده را ترک کرد و مادرش یک سال بعد درگذشت. بعد از این، جان و فرانسس آلن از ریچموند، ویرجینیا سرپرستی او را برعهده گرفتند. هرچند هیچ‌وقت به صورت رسمی سرپرستی او را نپذیرفتند، ولی پو تا اواخر نوجوانی پیش آن‌ها بود. تنش‌ها بین ادگار و جان آلن بر سر بدهی‌ها شروع شد، خصوصاً آن‌هایی که از طریق قمار ایجاد شده بود و باعث شد پو نتواند به دانشگاه برود. او برای یک ترم در دانشگاه ویرجینیا درس خواند، ولی به دلایل مالی نتوانست ادامه دهد. پو با آلن بر سر مخارج تحصیلی‌اش درگیر شد و بعد از آن تحت نام مستعار وارد ارتش شد.
اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفته بود نظر من برای انتخابات یازدهم آقای ناطق‌نوری بود اما ایشان نپذیرفت و حسن روحانی را پیشنهاد کرد و سپس من به همراه ایشان تصمیم گرفتیم به‌طور مشترک به روحانی پیشنهاد کاندیداتوری بدهیم بی شک نقش علی‌اکبر ناطق‌نوری در رسیدن حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری بی بدیل است.
وقت آن آمد کز باده مرا مست کنی گاه آن آمد کز بوسه مرا بدهی داد
ما سپر انداختیم گردن تسلیم پیش گر بکشی حاکمی ور بدهی زینهار
سبو بدهیم و دریایی ستانیم چرا ما از چنین سودی نفیریم
می‌بدهی تا نکنم بی‌خودی مهر کنی قند ز دست مگس
برآورد میزان بدهی اسکاتلند مشکل است. طبق گزارش مخارج و درآمد دولت محلی اسکاتلند، با توجه به جمعیت اسکاتلند، سهم آن در بدهی بریتانیا ۹۲ میلیارد پوند است و این میزان ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی است؛ ولی محاسبه با استفاده از توازن مالی، میزان تخمینی این بدهی ۵۶ میلیارد پوند خواهد بود که ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی اسکاتلند است. شیوه‌های محاسبهٔ دیگر، رقم‌های متفاوتی به دست خواهد داد.
با بدهی ویوندی در سال ۲۰۰۴، ۸۰ درصد از ویوندی یونیورسال (از جمله استودیو و پارک‌های تفریحی) به جنرال الکتریک، شرکت مادر ان‌بی‌سی فروخته شد. شرکت ابررسانه ای جدید به ان‌بی‌سی یونیورسال تغییر نام داد، در حالی که یونیورسال به عنوان یک شرکت تابعه تولید باقی ماند. پس از آن معامله، جنرال الکتریک ۸۰٪ سهام ان‌بی‌سی یونیورسال را در اختیار داشت و باقی هنوز در دست ویوندی مانده بود؛ اما در سال ۲۰۱۱ جنرال الکتریک باقی سهام را از ویوندی خریداری کرد.
ساقیا گر قدحی خمر پیاپی بدهی من به غمازی اسرار نهان برخیزم
گفت: ای مادر! شرم می‌دارم که بایست نفسانی خواهم از خدای. بیا تو بده که آنچه بدهی از آن او بود.
در زمان شمیتا در زمین کشاورزی نباید صورت گیرد و این کار بر اساس هالاخا ممنوع است. هیچ فعالیت کشاورزی برای افزایش محصول نباید صورت گیرد. هر نوع میوه‌ای که در این سال کاشته شود بدون صاحب بوده و می‌تواند توسط هر کسی برداشته شود. قوانین خاصی برای خرید و فروش وجود دارد. همچنین در این سال تمامی بدهیها، غیر از بدهیها به خارجیها (جنتیلها) باید لغو شوند.
اگر تو این زمانم یار گردی خطی بدهی و پذرفتار گردی
ایجادِ این کلونی با موفقیت همراه نبود. زمین آن مناسب شیوه‌های کشاورزیِ آلمانی نبود، انواع بیماری در آن شیوع یافت، و آمد و شُد به کلونی با سختی و کُندی صورت می‌گرفت. برنارد فورستر که با بدهی‌هایی فزاینده روبه‌رو شده بود، ۳ ژوئن ۱۸۸۹ با مسموم کردنِ خویش دست به خودکشی زد. چهار سال بعد همسر او الیزابت کلونی را برای همیشه ترک کرد و به آلمان بازگشت. این کلونی هنوز پابرجا است و ناحیه‌ای از دپارتمان سن پدرو در پاراگوئه به‌شمار می‌رود.
تو همچو منبع ماهی به عینه چندانی که بیشتر بدهی فیض بیشتر یابی
گفتم از عشق تو جان ندهم دل نکنم گفت اگر در غم ما جان بدهی دل نکنی
فعالیت‌های او در دوران نمایندگی مجلس باعث شد ۱۲۰ هزار تومان زیر بار قرض برود، بنابراین با تشویق دوستانش به بازی در فیلم ترغیب شد تا بتواند بدهی طلبکاران را پرداخت کند. امامعلی حبیبی نخستین‌بار در فیلم سینمایی ببر مازندران به کارگردانی ساموئل خاچیکیان ظاهر شد. او پس از این فیلم، در جهنم سفید، آدم و حوا، رام کردن مرد وحشی و مرد جنگل نیز به ایفای نقش پرداخت.