بدهکار

بدهکار

معنی کلمه بدهکار در لغت نامه دهخدا

بدهکار. [ ب ِ دِ ] ( ص مرکب ) مقروض و وامدار. ( ناظم الاطباء ). کسی که بدیگری پولی رامقروض است. ( از اصطلاحات فرهنگستان ). مدیون. غریم. فام دار. مقابل طلبکار و بستانکار. ( یادداشت مؤلف ).
- امثال :
بدهکار را که بحال خود گذاشتی طلبکار می شود. ( امثال و حکم دهخدا ج 1 ص 407 ).
|| ( اصطلاح بانک محاسبه برداشتها و بدهکاریهای مشتری که در ستون بدهکار یادداشت کنند. مقابل بستانکار. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بدهکار در فرهنگ معین

(بِ دِ ) (ص فا. ) ۱ - دارای بدهی . ۲ - مدیون .

معنی کلمه بدهکار در فرهنگ عمید

وام دار، قرض دار، مدیون، کسی که چیزی یا پولی وام دارد و باید بدهد.

معنی کلمه بدهکار در فرهنگ فارسی

وامدار، قرضدار، مدیون
( صفت ) کسی که پولی یا چیزی وام دارد وامدار مقروض قرضدار مقابل بستانکار. یا محاسب. برداشتها و بدهکاریهای مشتری که در ستون ( بدهکار ) یادداشت کنند مقابل بستانکار.

معنی کلمه بدهکار در دانشنامه عمومی

بدهکار ( یا مدیون ) به شخصی ( حقیقی یا حقوقی ) گفته می شود که دینی یا دیونی به نفع شخص ( حقیقی یا حقوقی ) دیگر بر عهده او است؛ و وی موظف به پرداخت آن دین یا دیون است.
در حسابداری دوطرفه، حساب بدهکار در سمت راست ترازنامه نمایش داده می شود.
• درگاه حسابداری
• حسابداری
• اصطلاحات حسابداری
• مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های بدون منبع
• همه مقاله های خرد
• مقاله های خرد حسابداری

معنی کلمه بدهکار در ویکی واژه

debitore
دارای بدهی.
مدیون.

جملاتی از کاربرد کلمه بدهکار

در ۴۹۵ ق.م. و در سال کنسولی آپیوس کلاودیوس و پوبلیوس سرویلیوس،[یادداشت ۶] شورشی روی داد که در آن جمعیتی انبوه از بدهکاران بر فروم رم یورش بردند و شکوه کردند که چرا وقتی از پرداخت دیون ناتوانند طلب‌کاران باید ایشان را به بردگی بکشانند؛ ایشان از سنا خواستند بدین مشکل رسیدگی کند. کنسول کلاودیوس به سنا پیشنهاد کرد که بدین اعتراضات توجهی نکند و با خشونت پاسخشان دهد، حال‌آنکه کنسول سرویلیوس مایل به راه‌حل‌های میانه و آشتی با توده‌ها بود.
در دوره رکود بزرگ افراد بدهکار به بانک که سپرده هایشان در بانک مسدود شده بود، حساب‌های سایرین در بانک را به قیمتهای پایینتر می‌خریدند و از آن حساب‌ها به قیمت اسمی برای بازپرداخت بدهی هایشان استفاده می‌کردند.
نیدهام ظاهراً با دختران و زنانی که برای او کار می‌کردند بی رحم بود. آن‌ها مجبور شدند لباس‌هایشان را از او اجاره کنند، و اگر قادر به پرداخت اجاره‌های گزاف نبودند، آنها را مجبور می‌کرد تا مشتریان بیشتری بگیرند یا آنها را به زندان بدهکاران بسپارند تا زمانی که خواسته‌های او را برآورده کنند. قهرمان در فانی هیل (۱۷۴۸) طعمه می‌شود. وقتی برای جذب مشتری خیلی پیر یا بیمار بودند، آنها را بیرون می‌انداخت.
باقری درمنی از بدهکاران بزرگ بانکی بود. اگرچه او به سلطان قیر مشهور شد، اما تنها یکی از اتهامات او به معامله قیر مرتبط است. رسیدگی به پرونده اتهامات اقتصادی او با وجود ۳۳ متهم دیگر چهار سال طول کشید. یکی دیگر از این متهمان برادر او بود. به‌گفته قاضی این پرونده قاضی صلواتی، تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری ایران، سردفتران و کارمندان بانک ملی ایران هم در میان متهمان هستند. با این حال شماری از متهمان این پرونده از مهلکه گریخته‌اند.
اسناد دریافتنی اوراقی است که به موجب آن بدهکاران متعهد می‌شوند مبلغ معینی را در موعد معینی در وجه حامل یا فرد مشخصی بپردازند. حساب‌های دریافتنی نماینده مطالبات واحد از بدهکاران است که در نتیجه فروش مواد یا ارائه خدمات به‌طور نسیه ایجاد شده‌اند و رسمیت آن‌ها از اسناد دریافتنی کمتر است.
عده‌ای معتقدند که در نبود حجم انبوهی از بدهی‌ها، تورم منفی به وجود می‌آید زیرا کاهش قیمت افزایش قدرت خرید را باعث خواهد شد. چون دوره‌های تورم منفی به ضرر بدهکاران است (شامل بیشتر کشاورزان) این دوره‌ها گاه باعث واکنش‌های مردمی می‌شود. برای مثال در سال‌های پایانی قرن نوزدهم پوپولیستها خواهان بخشش بدهی‌ها یا کنارگذاشتن استاندارد جدید طلا شدند و استفاده از استاندارد نقره (بیشتر بودن سرعت عرضه نقره از طلا باعث می‌شود نقره کمتر از طلا عامل تورم منفی باشد)، استاندارد دو فلزی یا پول کاغذی همانند آنچه اکنون وجود دارد شدند.
گروهی وامدار خویش را نزد والی بردند و ادعا کردند که هزار دینار بدیشان بدهکار است.
کن ازخویشتن دور تشویش را بدهکارت ار مفلس وبینواست
وی در دفاعیات خود گفت «اینجانب حبیب القانیان، افتخار می‌کنم کلیمی ایرانی هستم… تا به حال هیچ گونه کمک یا اعانه به نفع اسرائیل نداده و نخواهم داد. من موافق کشتار مردم فلسطین نیستم… افتخار می‌کنم دارای سهمی از کارخانجات پلاسکو، ملامین، پلاستیک شمال، لوله شمال و کارخانه یخچال جنرال الکتریک و پروفیل آلومینیوم می‌باشم.» وی همچنین تأکید کرد هیچ دارایی به نام او در اسراییل وجود ندارد. او در وصیت‌نامه‌اش از وراثش درخواست کرد که به حساب‌هایش رسیدگی کنند و بدهکاری‌هایش را به افراد مربوط پرداخت کنند و حقوق عقب افتاده کارمندانش را به آنان بدهند. او ضمن خداحافظی از خانواده‌اش از آن‌ها خواست که یک سال برایش دعا کنند.
پس از دستیابی به قدرت، آنتیوخوس به حفظ روابط حسنه با جمهوری روم توجه کرد و در سال 173 قبل از میلاد سفارتی را با بخشی از غرامت پرداخت نشده که هنوز از معاهده آپامه 188 قبل از میلاد بدهکار بود به رم فرستاد. در حالی که سفارت در آنجا یک معاهده دوستی و اتحاد مجدد با رم را تضمین کرد، که به کمک این واقعیت که آنتیوخوس با کمک یومنس دوم، متحد اصلی رم در منطقه به قدرت رسیده بود، کمک زیادی کرد.
مردی به نام البرز پس از آزادی از زندان سراغ دریا، خواهرش می رود که سر بدهکاری های مالی به مردی، در چنگال او اسیر است؛ البرز برای کمک به خواهرش با شخصی به نام شهباز آشنا می شود...