بدنی

معنی کلمه بدنی در لغت نامه دهخدا

بدنی. [ ب َ دَ ] ( ص نسبی ) منسوب و متعلق به تن و بدن. ( ناظم الاطباء ) ( از غیاث اللغات ). || برنگ بدن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه بدنی در فرهنگ فارسی

منسوب و متعلق به تن و بدن یا برنگ بدن .

جملاتی از کاربرد کلمه بدنی

سمیعی از ۱۵ تیر ۱۳۲۴–۳۰ شهریور ۱۳۲۵ مسئولیت سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت. در دوره او کمیته ملی المپیک ایران تشکیل شد. پس از وی برای مدتی علی شایگان به ریاست سازمان تربیت بدنی منصوب می‌شود اما پس ا ط ۶ ماه یعنی در ۲۷ اسفند ۱۳۲۵ سمیعی مجدداً مسئولیت این سازمان را بر عهده می‌گیرد در دوره ریاست دوم او ایران بصورت رسمی به عضویت کمیته ملی المپیک درآمده و اساسنامه کمیته ملی المپیک نیز تصویب می‌شود.
دل بدنیا مده که نتوان داشت چشم بیمار پرسی از بیمار
در زیست‌شناسی، اندام‌ها به عنوان یگان‌های کارکردی منحصر بفردی که در یک جاندار محصورند؛ تعریف شده‌است. تمثیل اندام‌های بدنی در زیرساختارهای میکروسکوپی که مشاهده‌پذیر بوده، همین اندامک‌ها هستند که نویسندگان و پژوهشگران بسیاری در کارهای متفاوتی به همتایی میان این دو به بحث نشسته‌اند.
و یا که خورد چو او در بهشت گندم را کنون کشند بدنیا ز نسل او کیفر
مزایای فعالیت بدنی و ورزش هوازی بر عملکرد شناختی و سلامت مغز در حال تبدیل شدن به بحث‌های مهم در هر دو جامعه علمی و عموم مردم شده‌است. با وجود فراوانی شواهد علمی، محققان توصیه‌های بهداشت عمومی مشخص در این رابطه ندارند که بخشی از این مشکلات مربوط به عدم آگاهی و دانش کافی در مورد مکانیسم‌های دقیق اعمال تابع مغز است. علاوه بر این، یک نگرانی در این مطالعات به سبب دشواری تشخیص فعالیت‌های مغزی منحصر به فرد ناشی از ورزش است، به عنوان مثال این رفتارهای مغزی در ارتباط با تغییرات در دیگر عوامل سبک زندگی، مانند عادات غذایی و خواب نیز می‌باشد که همین مورد کار را برای محققان سخت‌تر می‌کند.
بر طبق گزارش‌های کامل و مدون این بازدیدها که در اداره تربیت بدنی آموزشگاه‌های شهر سبزوار نیز موجود می‌باشد این رود در مسیر کوهستانی خود آبشارهای متعددی را تشکیل می‌دهد.
پس از این حادثه، مادرش بیش از حد از او مراقبت می‌نمود و حتی برای کلاس شنا یا سایر فعالیت‌های بدنی به او اجازه نمی‌داد که از منزل خارج شود.
اردک سرسفید حدود ۴۶ سانتی‌متر طول داشته و دمی دراز و شق دارد. از نظر ظاهری دو جنس با یکدیگر تفاوت دارند و پرندهٔ نر بالغ دارای بدنی قرمز و خاکستری، سر بزرگ و سفید، گردن و تارُکی سیاه و نوکی آبی‌رنگ است. در مقابل، اردک سرسفید مادهٔ بالغ دارای بدنی قهوه‌ای-خاکستری، صورتی سفید و منقاری تیره‌رنگ بوده و بر روی گونه‌اش نیز خطی نوار مانند کشیده شده‌است.
شنا حرکت پایه‌ای است که از آن در تمرینات ورزشی و تربیت بدنی و به صورت رایج در تمرینات بدنی نظامی استفاده می‌شود. همچنین یک روش تنبیه متداول در آموزش‌های نظامی، مدارس ورزش و برخی از هنرهای رزمی محسوب می‌شود.
از صحبت نیکان نشود طینت بدنیک بادام همان تلخ برون از شکر آید
گفتم: بندگان من! بدنیا نگاه نکردید، و به بهشت میل نکردید، و از دوزخ نترسیدند. چه می‌طلبید؟
ای بدنیا شده مشغول و زعقبی غافل این جهان مزرعه ی عالم دیگر باشد
دست بالا بنما درزی ازان شال درشت تا بدانند که نازک بدنی زین دستست
مردان در تاریخ نقش‌های زیادی را ایفا کرده‌اند. پادشاهان بیشتر دولت‌ها را مرد بودند. مردان در کسب و کار نیز در اکثریت قرار داشتند. از ابتدا مردان به دلیل قدرت بدنی بیشتر، صاحب گله‌ها و مشاغل بودند. در میان انسان‌های غارنشین اکثر مردان در شکار و ارتباط با جهان بیرون از غار بودند. در جنگ‌ها میان قبایل و امپراتوری‌ها اکثر سربازان مردان بودند. طبق کتاب صد اکثر افراد اثرگذار در جهان مرد بوده‌اند.
تا چند به تربیت بدنی قانع به خزف ز در عدنی
بنما آن تن نازک ز قبا تا به چمن غنچه دیگر نکند دعوی نازک بدنی
مردمان، بدنیا، چونان شترانی اند که پس از رسیدن بسر منزل چشم براه سفری دیگراند. و نیز چونان شتران بسراغ گیاهی همی روند که در پشتشان نیزه داری بکمین نشسته است.
چنین گویند کو از عهد موسی بود تا این زمان باقی بدنیا
کلوب‌های ورزشی آندرانیک و اتحادیه کل فرهنگی و بدنی ارمنی دارای تیم‌های برجسته بسکتبال هستند که در اولین و دومین دسته‌بندی رسمی لیگ بسکتبال لبنان بازی کرده‌اند. با این وجود عضویت در این تیم‌ها مختلط بوده و محدود به ارمنی‌ها نیست و علاوه بر ارمنی‌ها سایر لبنانی‌های غیر ارمنی و نیز بازیکنان قراردادی خارجی را دربر خواهد گرفت.
در تمرین یوگا، معمولاً چهار سطح مختلف آسانا وجود دارد که بر اساس تجربه، توانایی بدنی و سطح مهارت تمرین‌کننده است.