بدخلق

معنی کلمه بدخلق در لغت نامه دهخدا

بدخلق. [ ب َ خ ُ ]( ص مرکب ) بدخو و لجوج. ( ناظم الاطباء ). بدخو و شریر.( آنندراج ). تَرِش. تارش. عزور. عیذان. متدنس. عنفص.( منتهی الارب ). || جسور. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بدخلق در فرهنگ فارسی

بدخو و لجوج بدخو و شریر .

معنی کلمه بدخلق در ویکی واژه

scontroso

جملاتی از کاربرد کلمه بدخلق

استالین در سازماندهی ماهر بود و دیگران را بر اساس قدرت درونی، عمل‌گرایی و هوشمندی‌شان قضاوت می‌کرد. او اذعان داشت که می‌تواند بی‌ادب و توهین‌آمیز باشد، اما به ندرت با عصبانیت صدایش را بلند می‌کرد؛ با وخامت سلامتی‌اش در سنین بالاتر، به‌طور فزاینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و بدخلق شد. علی‌رغم تندخویی، می‌توانست بسیار جذاب باشد؛ در مواقع آرام، شوخی می‌کرد و ادای دیگران را درمی‌آورد. مونتفیوره می‌گوید این جذابیت «بنیان قدرت استالین در حزب» بوده است. به گفتهٔ رابرت سرویس، او «قاطع، کاردان، با اعتماد به نفس و جاه‌طلب» بود.
ابوالفرج اصفهانی می‌نویسد: ام اسحاق از زیباترین زنان قریش و بدخلق‌ترین آنها بود.
بیش از همه با خویشتن کند بد آنکس که بدخلق خواستار است
شیخ الاسلام گفت: کی مذهب «ملامت» نه آنست کی بر شریعت نیائی کی ملامت آنست: کی بر نفس خود نیائی و خود را قبول ننگاری. ملامت نه آن بود که کسی بوی حرمتی کار کند، تا او را ملامت کنند، ملامت آن بود کی «در» کار اللّه از خلق تا باک بود، و سر خود او را می‌گوشد و صافی می‌دارد، ببدخلق باک ندارد، هر گه کی کرد کار تو بتوریا شود، و سخن تو بتو دعوی شود، آنگا سرهنگ بی.
ادیبی گفت، هر کست گوید که مکارئی خوش خلق یا واسطه ای بدخلق یا شتربانی که جو ندزدد یا خیاطی که از پارچه ندزدد یا کوری که سنگین دل نبود یا معلمی که توانگر یا کوتاه قدی فاقد تکبر یا بلندقدی راست قامت را دیده است، باورش مکن.
حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمود که «فقر نسبت به بعضی عقوبت است از جانب خداوند و نسبت به بعضی کرامت و علامت آن فقری که کرامت است آن است که صاحب خود را خوش خلق می کند و مطیع پروردگار می گرداند و شکایت از حال خود نمی کند و خدا را بر فقر خود شکر می کند و علامت آن که عقوبت است آن است که صاحب خود را بدخلق می کند و معصیت پروردگار را می نماید و شکایت می کند و به قضای الهی راضی نیست» و از این حدیث مستفاد می شود که هر فقیری را بر فقر ثواب نیست، بلکه ثواب و فضیلت از برای فقری است که صاحب آن راضی و شاکر باشد و به قدر کفاف قانع باشد و طول امل نداشته باشد و اما آن که راضی نباشد، و مایل به بسیاری مال باشد، و آلوده به ذلت حرص و طمع گردد، و به واسطه طمع و حرص، اخلاق او بد شود، و مرتکب اعمالی گردد که شیوه اهل مروت و آبرو نباشد، او را ثوابی نیست، بلکه گناهکار است.
بدخلق شده ست زال دنیا از صحبت کدخدای گردون
هیلنبرگ از شخصیت‌های طراحی شده در کتاب کمیکش استفاده کرد. او "همسایه کناری بدخلق باب‌اسفنجی" را به شکل یک هشت‌پا طراحی کرد زیرا سر بزرگ این گونه را دوست داشت؛ او گفت "هشت‌پاها سر بزرگی به‌شکل پیاز دارند، و اختاپوس فکر می‌کند که یک روشنفکر است، پس مطمئنا او سر بزرگی به‌شکل پیاز خواهد داشت." هیلنبرگ توضیح داد که اختاپوس به‌طور معمول با شش پا ترسیم شده است چون "در طراحی انیمیشن ساده‌تر بود که به‌جای هشت پا او را با شش پا بکشیم". اختاپوس فقط در دو قسمت با هشت پا نمایش داده شد: قسمت لایو اکشن به‌نام "فشار" در فصل دو و قسمت "فروخته شده!".
حکیمی، زیبا صورتی بدخلق و خوی را دید. گفت: خانه اما زیباست ولی ساکنش زشت است.
گر ز رفتار به مردم نتوانی ره برد نسخه نیک و بدخلق ز سیما بردار