بدبینی

معنی کلمه بدبینی در لغت نامه دهخدا

بدبینی. [ ب َ ] ( حامص مرکب ) عمل بدبین. ببدگمانی نگریستن در امری یا در همه امور.
- بدبینی کردن ؛ به دیده سؤظن در امور نگریستن. عیب جویی کردن :
مکن هیچ بدبینی از دیگران
وگر نیک بینی تو خو کن برآن.( گرشاسب نامه ).|| در اصطلاح فلسفه ، اعتقاد به اینکه جهان پر از بدبختی و یأس و حرمان است . مقابل خوش بینی. ( فرهنگ فارسی معین ). دهرنکوهی.

معنی کلمه بدبینی در فرهنگ عمید

بدگمانی، بدبین بودن.

معنی کلمه بدبینی در فرهنگ فارسی

۱ - عمل بدبین ببد گمانی نگریستن در امری یا در هم. امور مقابل خوش بینی . ۲ - اعتقاد باینکه جهان پر از بدبختی و یائ س و حرمان است مقابل خوش بینی .

معنی کلمه بدبینی در فرهنگستان زبان و ادب

{pessimism} [روان شناسی] نگرشی که برحسب آن روند امور رو به تباهی است و آرزوهای آدمی برآورده نمی شود

جملاتی از کاربرد کلمه بدبینی

نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۸ بین ۱۴۰۰ مدیر مشاغل غیر هیدروکربنی روسی نشان داد که سطح بالایی از بدبینی وجود دارد و اکثریت افراد، اوضاع اقتصادی کشور را «فاجعه بار» توصیف کردند. ۷۳٪ از پاسخ دهندگان در کسب و کار های بزرگ و ۷۷٪ در متوسط و کوچک با «بحران» سروکار دارند در حالی که تنها ۴٪ آن را «خوب» توصیف کرده‌اند. ۵۰٪ از افزایش نرخ مالیات حقیقی رنج می‌برند، ۶۰٪ با افزایش تعرفه خدمات عمومی مواجه شدند. در سال ۲۰۱۹ وزارت منابع طبیعی و محیط زیست روسیه ارزش منابع طبیعی را ۸۴۴ میلیارد دلار یا ۶۰٪ تولید ناخالص داخلی کشور تخمین زد.
با مرگ پدرش و پس از پی بردن به اینکه او جانشین مورد نظر نیست، دستور می‌دهد طرفداران وصیت پدرش را اعدام کنند. او با بدبینی از تاج و تخت در برابر مدعیان احتمالی محافظت می‌کند.
مواجهه با کلاهبرداری توسط ابزارهای استفاده‌کننده از دو نتیجه متفاوت بوده‌است: بدبینی‌ها از مواجهه تاریخی به عنوان چارچوبی استفاده کرده‌اند که از طریق آن می‌توانند تمام ارتباطات روحی را ذاتاً کلاهبرداری بدانند، در حالی که معتقدان تمایل دارند ابزارهای خود را از بین ببرند اما همچنان به مداخله در این کشورها ادامه می‌دهند. اطمینان کامل از ارزش معنوی آن برای آن‌ها.
داستان زنی که منتظر بود در حقیقت کنجکاوی لحظه به لحظه‌ای است که راوی جوان در زندگی شخصی ورا انجام می‌دهد تا از رازهای این عشق و انتظار عجیب سردر بیاورد. راوی داستان لحظه‌ای ورا را به حال خود رها نمی‌کند و این پایداری و سماجت در کشف رازهای این زن کم‌کم رشته صمیمیت و الفتی میان آن دو به وجود می‌آورد که در نهایت با جدایی آن دو از هم به پایان می‌رسد. مکین نویسنده‌ای است که به شهادت آثارش نسبت به عشق و روابط عاشقانه بین زن و مرد بسیار بدبین است و فرجام عشق را در آثار این نویسنده جدایی و فراق است که رقم می‌زند. شاید بتوان علت بدبینی او را تجربه‌های تلخ سیاسی‌اش دانست
واقع‌گرایی (ادبیات) عریان و بدبینی بالزاک به سرشت انسانی که در آثارش هویداست، او را زمینه‌ساز ایجاد جنبش طبیعت‌گرایی (ادبیات) در ادبیات فرانسه کرده‌است. تأثیر او بر بسیاری از نویسندگان ناتورالیست از جمله امیل زولا کاملاً آشکار است. عوامل بسیاری در این بدبینی سهیم بودند، مثل دوران کودکی و اوضاع اجتماعی زمان او.
او در چند نوشته خودش نسبت به سازمان مجاهدین خلق به دولت آمریکا هشدار می‌دهد. طباطبایی می‌گوید که صداهای حامی مجاهدین خلق، درس‌های برخی از فاجعه بارترین اشتباهات سیاست خارجی ایالات متحده در چند دهه گذشته را نادیده می گیرند و از واشنگتن می خواهند که تاریخ را تکرار کند. او اضافه می‌کند که مجاهدین خلق یک گروه ناقض حقوق بشر و ضد آمریکایی است و مانند یک فرقه مجرم و منفور نزد مردم ایران دیده می‌شود و حمایت آمریکا از آنها موجب بدبینی مردم ایران به آمریکا می‌شود.
در ابتدا حنبلی بود، پس از سفر به نهروان مذهب شافعی را ترجیح داد و به همین خاطر مورد بدبینی‌های اکثریت حنبلی ساکن بغداد قرار گرفت؛ بعدها به تعصب برضد حنبلی‌ها متهم شد.
با عطف توجه شاهرخ میرزا، وی در شهر یزد به مسند قضا منسوب شد. بعد از چندی اطرافیان شاهرخ میرزا، موجبات بدبینی او نسبت به صائن الدین را فراهم کردند. چنان‌که از نوشته‌های صائن الدین بر می‌آید اتهام او عدول از طریقه سنت و جماعت و گرایش به تشیع و تصوف بود که در آثار صائن الدین قراین فراوانی برای اثبات آن وجود دارد.
اگر دچار شود چشم دل به بدبینی بدیده منظر زیبای دهر باشد زشت
مکن هیچ بدبینی از دیگران وگر نیک بینی تو خو کن برآن
فون هارتمن پسر ژنرال پروسی روبرت فون هارتمن در برلین به دنیا آمد و با این هدف که او حرفه نظامی را دنبال کند تحصیل کرد. در سال ۸۵۸ وارد هنگ توپخانه گارد ارتش پروس شد و در مدرسه توپخانه و مهندسی متحد رفت. او به درجه ستوان یکم رسید اما در سال ۱۸۶۵ به دلیل مشکل مزمن زانو از ارتش مرخصی گرفت. پس از مدتی تردید بین دنبال کردن موسیقی یا فلسفه، او تصمیم گرفت که دومی را حرفه خود کند و در سال ۱۸۶۷ دکترای خود را از دانشگاه روستوک دریافت کرد. در سال ۱۸۶۸ رسماً از ارتش استعفا داد. پس از موفقیت بزرگ اولین اثرش «فلسفه ناخودآگاه» (۱۸۶۹) - که انتشار آن منجر به درگیر شدن فون هارتمن در بحث بدبینی در آلمان شد - او کرسی های استادی را که توسط دانشگاه های لایپزیگ گوتینگن و برلین به او پیشنهاد شده بود، رد کرد.
وقت بدبینی و رفتار کج و حرص و طمع چشم خود را کور، دست و پای خود را شل کنید
در سال ۹۶ وی در لیست شهر سبز قرار داشت که بر خلاف نظر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان فهرست مستقلی منتشر کرد و موجب بدبینی کارشناسان نسبت به انسجام جبهه اصلاح طلبان شد، اما با اعلام نتایج، این فهرست شکست بزرگی خورد و حتی بعد از لیست اصولگرایان قرار گرفت.
دیده‌بانی را به بلبل داد آخر باغبان چشمِ بدبینی ببند و چشمِ صاحب خانه باش