بدبین

معنی کلمه بدبین در لغت نامه دهخدا

بدبین. [ ب َ ] ( نف مرکب ) کسی که در امری یا درهمه امور بنظر سؤظن نگرد مقابل خوش بین. ( فرهنگ فارسی معین ). آنکه چشم به عیب دیگران دارد. چشمی که بدی را می بیند :
یکی آنکه در نفس خودبین مباش
دگر آن که در جمع بدبین مباش.سعدی ( بوستان ).دیده بدبین بپوشان ای کریم عیب پوش
زین دلیریها که من در کنج خلوت می کنم.حافظ.در آن بساط که حسن تو جلوه آغازد
مجال طعنه بدبین و بدپسند مباد.حافظ.- امثال :
برکنده به ، آن چشم که بدبین باشد
بدبین همه جا در خور نفرین باشد.( جامعالتمثیل ).|| در اصطلاح فلسفه ، آن که آفرینش را پر از یأس و حرمان و بدبختی داند مقابل خوش بین. ( فرهنگ فارسی معین ). دهرنکوه. ( یادداشت مؤلف ). || صاحب چشم بد. آنکه عین الکمال دارد. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه بدبین در فرهنگ عمید

کسی که به هر امری و پیشامدی از روی بدگمانی نگاه کند.

معنی کلمه بدبین در فرهنگ فارسی

( اسم صفت ) ۱ - کسی که در امری یا در هم. امور بنظر سوئ ظن نگرد مقابل خوش بین. ۲ - آنکه جهان آفرینش را پر از یائ س و حرمان و بدبختی داند مقابل خوش بین .

معنی کلمه بدبین در فرهنگستان زبان و ادب

{pessimist} [روان شناسی] فرد دارای نگرش بدبینی

معنی کلمه بدبین در ویکی واژه

pessimista

جملاتی از کاربرد کلمه بدبین

درمنازعات مردم وظیفه اصلی هر فرد اصلاح بین آنان است و این کار پسندیده ایست اما برخی عکس این کار را می‌نمایند؛ یعنی بنزین بر آتش می‌ریزند و این همان سخن چینی و نمامی است. این صفت موجب تفرقه بدبینی ونفرت می‌شود.
۱-مقادیر خوشبینانه و بدبینانه به هم نزدیک شوند طوری‌که با هم برابر شوند.
از طرف دیگر، برخی از دانشمندان نیز دیدگاه بدبینانه‌ای دارند. ژاک مونو نوشته که «سرانجام انسان می‌داند که او در گسترهٔ بی‌تفاوتی کیهان تنهاست و به‌طور اتفاقی از آن پدید آمده‌است.» در سال ۲۰۰۰، پیتر وارد، زمین‌شناس و دیرینه‌شناس، و دونالد برونلی، اخترزیست‌شناس، کتابی با عنوان زمین بی‌همتا: چرا حیات پیچیده در جهان هستی نادر است منتشر کردند. در این کتاب، آن‌ها به زمین سیارهٔ بی‌همتا پرداخته‌اند، که طی آن ادعا می‌کنند حیات مشابه زمین در جهان هستی نادر اما حیات میکروبی رایج است. وارد و برونلی این نظریه که تکامل بر روی سیارات دیگر ممکن است مبتنی بر ویژگی‌های ضروری مشابه زمین مانند دی‌ان‌ای و کربن نباشد را قابل تأمل می‌یابند.
از غایت خودپسندی و خودبینی عالم همه نیکند و تو شان بدبینی
یاگو به تحریک اتلو می‌پردازد تا او را به کاسیو و دزدمونا بدبین کند. دزدمونا ناغافل دستمالش (که هدیهٔ اتلو به او بوده) را به زمین می‌اندازد. امیلیا دستمال را پیدا می‌کند و به درخواست یاگو دستمال را به او می‌دهد، بی‌خبر از آنکه یاگو چه نقشه‌ای در سر دارد. اتلو وارد صحنه می‌شود و یاگو به او می‌قبولاند که دزدمونا و کاسیو به او خیانت کرده‌اند. اتلو قسم می‌خورد دزدمونا و کاسیو را بکشد و یاگو را به معاونت خود می‌گمارد. صحنهٔ سوم از پردهٔ سوم، نقطهٔ عطف نمایش‌نامه است که در آن یاگو موفق می‌شود بذر شک و بدبینی را در ذهن اتلو بکارد و لاجرم سرنوشت او را رقم بزند.
هی سر زلف خون آن شوخ پری زاده زند خوی بدبین که شبیخون بهر افتاده زند
اعطای این امتیاز، مخالفت روس‌ها را دربرداشت و منجر به گرفتن امتیاز گمرکات شمال و امتیاز خط‌آهن جلفا و قزوین به روسیه شد. بعد از مدتی به خاطر مخالفت دو کشور روس و انگلیس و بدبینی شاه نسبت به وی، بار دیگر امین‌السلطان، در سال ۱۳۲۱ ه‍.ق از صدارت عزل شد.
ای روی این دو دیده بدبین من سیه! تا بهر چه به دیدن روی نکو شود؟
دیده خفاش را میلی است هر خط شعاع مهر عالمتاب را از دیده بدبین چه باک؟
توان کرد تشبیه با خارپشتش که خار است در چشم بدبین سراسر
در همان دوران لاوی وارد یکی از کارناوال‌ها شد، او به کارناوال‌ها و نمایش‌های شعبده‌بازی، با نگاهی بدبینانه می‌نگریست و بر این باور بود که مردم حاضرند پول بپردازند که کسی فریب‌شان بدهد و گیج‌شان کند بلکه شاید از زندگی تکراری و یکنواخت‌شان بگریزند. او می‌گفت:
کامرون با دو تن از "شاگردهای" همکار خود، جین فوندا، که در کمون هیپی ها بزرگ شده بود، و آدام رد ایگل، یک لاکوتا که پدرش به مسیحیت گرویده است، دوست می شود. این سه نوجوان به دلیل سرکشی متقابل و بدبینی آنها نسبت به هدف اردوگاه با هم پیوند می خورند...
غافل مشو از حال خود ای رِند خرابات یعنی نگران باش که بدبین نگران است
بما روح کورش نظاره کند چو بدبیند ازما کناره کند
چهره زرد سپند نظر بدبین است ورنه در پرده دل لاله ستانی داریم
زمانی که یوگسلاوی درخواست استرداد پاولیچ را به اتهام قتل‌عام به ایتالیا ارائه کرد، کای دورسی ابراز نگرانی کرد که در صورت استرداد پاولیچ، او ممکن است موسولینی را متهم کند و زمانی که همتایانش در کاخ چیگی اعلام کردند احتمال وجود پاولیچ وجود ندارد، بسیار اطمینان یافتند. استرداد می‌شود.[۸۳] لاوال بدبینانه به یک روزنامه‌نگار فرانسوی گفت که مطبوعات فرانسوی باید از ترورهای مارسی دست بردارند زیرا فرانسه هرگز برای دفاع از ناموس کشور ضعیفی مانند یوگسلاوی وارد جنگ نمی‌شود.[۸۳]
تحقیقات انجام شده در یک مطالعه مقایس بزرگ که در ژورنال روانشناسی پزشکی منتشر شده‌است، نشان داد که "افراد تنها به احتمال زیاد دارای مشکلات سلامت و روانی هستند؛ تغییر مداوم شغل می‌دهند و نسبت به همسالان خود که احساس ارتباط با دیگران می‌کنند (صرف نظر از دارایی و جنسیت) نسبت به توانایی خود در موفقیت در زندگی بدبین هستند.
خاکساری شد حصار از دیده بدبین مرا گوهر از گرد یتیمی پرده حال خودست
گلبن باغ خویشتن بینان شده چون دُلم دُلم بدبینان
تنهایی طولانی مدت به‌طور گسترده‌ای نزدیک به شرایط کاملاً مضر تلقی می‌شود. در حالی که تنهایی گذرا به‌طور معمول ما را برای بهبود روابط با دیگران انگیزه می‌دهد؛ تنهایی مزمن اما می‌تواند تأثیر متضاد داشته باشد. این در حالی است که هوشیاری پیشرفته ممکن است برای افرادی که دوره‌های طولانی را پشت سر گذاشته‌اند بدون اینکه دیگران را بشناسند، قضاوت کنند و می‌تواند به بدبینی و سوءظن بیش از حد افراد دیگر منجر شود، که به نوبهٔ خود می‌تواند بر روابط بین فردی مضر باشد.