بداهه

بداهه

معنی کلمه بداهه در لغت نامه دهخدا

( بداهةً ) بداهةً. [ ب َ هََ تَن ْ ] ( ع ق ) نااندیشیده. بالبداهه. ( یادداشت مؤلف ).
بداهه. [ ب َ هََ / هَِ ] ( از ع ، مص ) بداهة. بداهت. رجوع به این کلمه ها شود.

معنی کلمه بداهه در فرهنگ معین

(بِ یا بَ هِ ) [ ع . بداهة ] (اِ. ) نک بداهت ، بدیهه .

معنی کلمه بداهه در فرهنگ فارسی

( مصدر ) بداهت بدیهه
نا اندیشیده بالبداهه .

معنی کلمه بداهه در دانشنامه عمومی

بداهه (فیلم ۱۹۹۱). بداهه ( به انگلیسی: Impromptu ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۱ و به کارگردانی جیمز لاپینه است. در این فیلم بازیگرانی همچون جودی دیویس، هیو گرانت، مندی پتینکین، برنادت پیترز، جولیان سندز، رالف برون، ژرژ کورافاس، آنتون راجرز، اما تامپسون و آنا مسی ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه بداهه در دانشنامه آزاد فارسی

بِداهِه
از اصطلاحات موسیقی ایران به معنای خواندن یا نواختن بدون تمهید قبلی. اجرای موسیقی بدون طرّاحی یا تدوین اولیۀ آن را بداهه می گویند. در موسیقی شرق بداهه نوازی یا بداهه خوانی از مهارت بالای موسیقی دان نوازنده یا خواننده است و در موسیقی ایران رسیدن به این درجۀ از هنر، ارزش و اهمیت خاصی دارد. بداهه خوان یا بداهه نواز باید به مفاهیم موسیقی و نیز ابزار اجرایی آن از لحاظ تکنیکی کاملاً مسلّط و خوش ذوق باشد. در این صورت می تواند در زمان مناسب دانسته های خود را به شیوه ای بدیع ترکیب کند. برای بداهه نوازی یا بداهه خوانی نیز تمریناتی لازم است و شاگرد در مراحل آموزش باید بیاموزد که چگونه ملودی یا تم را می توان گسترش داد یا به موقع از قسمت های گوناگون ساز استفاده کرد. رعایت زمان بندی جمله های موسیقی و رعایت مبتدا و خبر و ... نیز از نکاتی است که در مراحل آموزش باید فرا گرفته شود. دربارۀ آواز بداهه، خواننده گذشته از آشنایی به ادبیات و درک مفاهیم ادبی باید به تلفیق شعر و کلام با موسیقی آشنا باشد و بتواند حرکت و سیر ملودی را با مفهوم درست کلام منطبق کند. در غیر این صورت، اثر او ارزش هنری چندانی ندارد. گفتنی است، واژه بداهه به صورت های بدیهه یا بداهت نیز به کار رفته است.

معنی کلمه بداهه در ویکی واژه

بداهة
نک بداهت، بدیهه.

جملاتی از کاربرد کلمه بداهه

نیکولاس کوردز[ی ۲] — نوازندهٔ ویولای آلبوم — در مصاحبه با نیویورک تایمز آغاز قطعهٔ «شهر خاموش» را بر پایهٔ بداهه‌نوازی دانسته و گفته‌است که در سفر سال ۲۰۰۴ خود به همراه کالین جاکوبسون[ی ۳] به ایران، تحت آموزش بداهه‌نوازی قرار گرفتند. وی موفقیت گروه در همسان ساختن نوای کوارتت با اسلوب‌های موسیقی خاورمیانه را به دلیل تبحر کلهر در گروه‌نوازی موسیقی‌های میان فرهنگی دانسته‌است. تمام قطعات آلبوم در ژانویه ۲۰۰۷، در استودیو ضبط نوپ، واقع در ریور اج، نیوجرسی ضبط شده‌اند.
صفوی‌زاده به واسطهٔ مادرش وارد صدا و سیما شد و کارش را با تحقیق برنامه‌های اقتصادی، در راستای رشتهٔ تحصیلی‌اش آغاز کرد. وی را به علت بداهه‌گویی‌هایش در زمان اجرا بیشتر به عنوان مجری می‌شناسند تا گوینده. او با اجرای برنامهٔ «به خانه برمی‌گردیم» در تلویزیون شناخته شد و سپس اجرا را در رادیو نیز ادامه داد. مدتی نیز مجری برنامهٔ تصویر زندگی بوده‌است. او مجری برنامهٔ خانهٔ ما در شبکهٔ جام جم بوده‌است.
بداهه‌نوازی، هنر ساخت موسیقی در حین اجراست.
کارایندرو وقتی هشت سال داشت همراه با خانواده‌اش به آتن آمد، و در مدرسهٔ هنری هلنی پیانو و تئوری موسیقی را آموخت. او همچنین در این دانشگاه در کلاس‌های تاریخ و باستان‌شناسی نیز شرکت کرد. او در مدت زمان جنگ نظامی یونان در سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ در پاریس زندگی می‌کرد و در آن جا به تحصیل موسیقی‌شناسی قومی و ارکستراسیون پرداخت، و مشغول به بداهه‌نوازی همراه با موسیقی‌دان‌های جاز بود. سپس شروع آهنگسازی آهنگ‌های محبوب کرد.
بدیع‌زاده ادامهٔ ماجرا را این‌گونه روایت کرده که پس از اجرای ساز و آواز همگی سوار اتوبوس می‌شوند. او در کنار صبا می‌نشیند و در مورد چهارمضرابی که صبا در صحرا اجرا کرده می‌پرسد که آن قطعه را به صورت بداهه نواخته یا پیش از آن ساخته بوده‌است؟ صبا پاسخ می‌دهد که مقداری از ملودی را در ذهن داشته و چندان بداهه نبوده و نام آن اثر را «زنگ شتر» گذاشته‌است. به توصیهٔ بدیع‌زاده برای فراموش نشدن آن ملودی، صبا نُت آن را روی جعبهٔ سیگار خود می‌نویسد و در همین سفر «زنگ شتر» را ضبط می‌کند و روی صفحهٔ آن می‌نویسد: «به یاد غزاله» (غزاله نام نخستین فرزند صبا است).
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به تاجر ونیزی، روز شغال، بداهه و پسر پلنگ صورتی اشاره کرد.
این آلبوم، در آواز داد و بیداد اجرا شده که از طرح‌ها و ابداعات حسین علیزاده است. در ابتدای آلبوم، رنگ اصول در داد و بیداد نواخته می‌شود و سپس آواز بر شعر زمستان مهدی اخوان ثالث آغاز می‌گردد که تا پایان برنامه ادامه می‌یابد و ضربی‌هایی در لابلای آواز به صورت بداهه نواخته می‌شود. گروه کامکارها نیز این شعر را به همراه موسیقی اجرا کرده‌است.
از میان ریگ‌ها و الماس‌ها نام یک اثر هنری در قالب نوار کاست بود که حاصل همکاری محمدرضا لطفی و احسان طبری است. در این اثر لطفی در کنار شعرخوانی طبری به بداهه‌نوازی تار پرداخته است.
قبل از پیوستن به دیلی شو در سال ۲۰۰۲ میلادی، بودو روزنامه‌نگار مجله ماهانه وایرد، مجله نیویورک، مجله سلان و هفته نامهٔ نیویورک تایمز بود. او در محله رای، نیویورک بزرگ شد و از دبیرستان رای، دانشگاه ییل و برنامه ارتباطات از راه دور دانشگاه نیویورک فارغ‌التحصیل شد. زمانی که بودو در دانشگاه ییل بود، گروه بداهه‌سازی فقط آب اضافه کن را تأسیس کرد.
ابتدا قطعه «بگذار سر به سینه من» با طراحی آواز همایون شجریان اجرا شد که این قطعه سال ۱۳۸۳ در قالب آلبوم موسیقی «اشتیاق» با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی و خوانندگی علیرضا قربانی و شعر فریدون مشیری اجرا و منتشر شده بود. همایون این تصنیف را پیش از تعطیلات نوروز به آهنگسازی سعید فرج پوری و تنظیمی از غلامرضا صادقی منتشر کرده بود. قطعه دوم؛ بداهه‌نوازی سازهای کوبه‌ای توسط حسین رضایی‌نیا و آیین مشکاتیان به مدت زمان پنج دقیقه اجرا شد که با تشویق بسیار مخاطبان همراه بود.