بداغ
معنی کلمه بداغ در لغت نامه دهخدا

بداغ

معنی کلمه بداغ در لغت نامه دهخدا

بداغ. [ ب ُ ] ( اِ ) گیاهی است از تیره بداغها که برگهایش پنچه ای و گلهایش سفیدرنگند. آرایش گل آنها خوشه ای است و بنحوی است که یک گلوله درشت سفیدرنگ از گلها بوجود می آورند. افلوع. بوداغ. ( فرهنگ فارسی معین ذیل گل ). یکی از انواع زیندار و درختچه ای است زینتی و زیبا در راه میان آستارا به اردبیل موجود است. ( از جنگل شناسی ساعی ج 1 ص 269 ). گل دنبه. دنبه. تاغ. غَضاة. ( یادداشت مؤلف ). || در ترکی بمعنی شاخ درخت است. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). || شمشیر. ( از فردوس اللغات از غیاث اللغات و آنندراج ).
بداغ. [ ب ُ ] ( اِخ ) دهی از بخش مرکزی شهرستان طوالش است که 500 تن سکنه دارد. ( از فرهنگجغرافیایی ایران ج 2 ).
بداغ. [ ب ُ ] ( اِخ ) دهی از بخش خمام شهرستان رشت است که 132 تن سکنه دارد. ( از فرهنگجغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه بداغ در فرهنگ عمید

بوته یا درختچه ای زینتی با گل های سفید خوشه ای که ساقه آن مصرف دارویی دارد، گل دنبه، غضاة.

معنی کلمه بداغ در فرهنگ فارسی

( اسم ) گل دنبه
دهی از بخش خمام شهرستان رشت است .

معنی کلمه بداغ در دانشنامه عمومی

بداغ، هفت کول ( نام علمی: Viburnum lentago ) نام یک گونه از سرده گوله برفیان است.
کمتر دیده شده که در آپارتمان نگهداری شوند. اما اگر بخواهیم گیاهی داشته باشیم که در زمستان گل دهد و همیشه سبز باشد می توانیم یکی از انواع آن را در گلدان بکاریم و در اتاق نگهداری کنیم. انواعی از این گیاه در تابستان گل می دهند و انواعی هم از اوایل زمستان تا بهار گل می دهند.
این گیاه به گرمای متوسط نیاز دارد و باید در نور زیاد یا سایه روشن نگهداری شود. در فصل رشد به آب زیاد و در زمستان به آب کم نیاز دارد. گاهی برگها را مرطوب کنید.
بداغ (سرده). بداغ یا هفت کول ( نام علمی: Viburnum ) نام سردهای است که شامل ۱۵۰ تا ۱۷۵ گونه از درختچه ها و گونه های اندکی از درختان کوچک می شود. این سرده از خانوادهٔ هفت کولان است. طبقه بندی کنونی این سرده بر پایهٔ فیلوژنتیک ملکولی است. این سرده قبلاً در خانوادهٔ آقطیان طبقه بندی می شد.
گونه های این سرده بومی نواحی معتدل نیمکرهٔ شمالی هستند. البته تعداد اندکی از گونه های این سرده در روسیه، جنوب شرقی آسیا و مناطق کوهستانی نقاط گرمسیر در آمریکای جنوبی می رویند. در آفریقا گونه های این سرده محدود به مناطق کوه های اطلس می شود.
برگ های گونه های آن رو به روی هم، ساده، دندانه تر یا لبه دار است. گونه هایی که در مناطق معتدل خنک می رویند خزان پذیر هستند، ولی بیشتر گونه های معتدل گرم همیشه سبز هستند. برگ ها و جوانه های برخی از گونه ها مخملی است.
معنی کلمه بداغ در فرهنگ عمید

معنی کلمه بداغ در دانشنامه آزاد فارسی

بُداغ (laurustinus)درختچه ای همیشه سبز، با نام علمی Viburnum tinus، از خانوادۀ پیچ امین الدوله، در منطقه مدیترانه. این درختچه در زمستان دارای خوشه هایی از گل های سفید است. این گونه در نواحی شمال و شمال غرب ایران یافت می شود.

معنی کلمه بداغ در ویکی واژه

از ترکی، از اصل ایرانی. احتمالاً از ایرانی میانه bōtag* (> بوته، بته).
بوته یا درختچه‌ای زینتی با گل‌های سفید خوشه‌ای که ساقه آن مصرف دارویی دارد؛ گل دنبه؛ غضاة.

جملاتی از کاربرد کلمه بداغ

خون شفق در کنار چرخ بسوک حسین دود غشق در جگر دهر بداغ حسن
از آن بداغ جنون سرخوشم که نتواند زمانه از سرم این تاج سروری برداشت
- به سبب شیوع بیماری‌های سخت نزد کودکان کشور و مرگ و میر زیاد، با همفکری و همراهی عده‌ای از همکاران و دوستان تصمیم به مسافرت به نقات دور افتاده محروم کشور گرفت. سیستان و بلوچستان نخستین گام بود. سوء تغزیه شدید عدم دسترسی مردمان ان منطقه به وسائل اولیه بهداشتی درمانی و حتی خوراک و اب آشامیدنی موجب گردید که گروه‌های همکار دیگری برای مدتی ان وظیفه را انجام بدهند با نظر رهبر انقلاب نام این حرکت "جهاد سازندگی " گزاشته شد و مرکز آن نیز در خیابان پاستور تهران قرار داشت. اسفندیار بداغی از دکتر مصطفی خالصی خواست مسئولیت پزشکی جهاد سازندگی را به‌طور دائم عهده‌دار شود.
اسفندیار بداغی (۱۳۱۳ در بیرجند) متخصص طب اطفال و پدر نفرولوژی کودکان ایران است.
داغ بتان چراغ دل عاشقان بود روشن بود چراغ تو اهلی بداغ دل
مرو بداغ اتو ای میان دو تو در تاب دم از محبت اطلس زدی بسوز و بساز
مرا زمانه بسوزد بداغ غم تا چند که چشم روشنم از دود داغ تاریک است
کنون بلبل بباغ آمد ز بانگش دل بداغ آمد پر از شمع و چراغ آمد زمین از نرگس و نسرین
مردن بداغ دردت عیش است بی نهایت گشتن قتیل عشقت عمریست جاودانی
آبداغوئیه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان عنبرآباد در استان کرمان ایران است.
در سال چهارم پزشکی باسفارش وپیگیری عمویش (حسن بداغی) توانست در بیمارستان راه آهن دولتی ان زمان به عنوان کارورزبه کاربپردازد.
بداغ عشق بسوز و بر طبیب منال که هر که عاشق او درد عین درمانست
یکی از اقدامات احمدی‌نژاد تثبیت حضور زنان در پست‌های اجرایی در دولت دهم بود موضوعی که خشنودی جامعه زنان را به همراه داشت اما پس از گذشت مدتی، برخی از این انتصاب‌ها، حاشیه‌هایی همچون بازداشت رئیس موزه ملی یا تلاطم بازار دلار را همراه داشت. در دوره وی مرضیه وحید دستجردی به سمت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و فاطمه بداغی به سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهور منصوب شدند.
محمود شاهبداغی، با استفاده از مدلسازی کامپیوتری از آخرین نقشه‌های ناسا، ضمن اثبات محصور بودن سه دشت جازموریان، لوت و دشت کویر طرح ایجاد سه دریاچه را با استفاده از حفر ۱۲۶ کیلومتر تونل در شمال و جنوب جازموریان و پمپاژ آب در دو مرحله به ارتفاع ۵۰۰ متر به کویر لوت و ایجاد یک کانال ۲۱ کیلومتری جهت انتقال آب به دشت کویر عملاً مسئولان و مخالفان این پروژه را به چالش دعوت کرد
نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی وابسته به یک نهاد اطلاعاتی علاوه بر بازرسی محل کار و خانه کوکب بداغی، که از فعالان صنفی معلمان و دوست مادر کیان پیرفلک، ماه‌منیر مولایی‌راد می‌باشد، دانش‌آموزان وی را نیز بازرسی بدنی کردند. آنها همچنین دانش‌آموزان را تهدید کردند که در این رابطه صحبتی نکنند و تهدید کردند که در صورت مطبوعاتی شدن موضوع، با آنها برخورد شدید خواهند کرد.
هرکو بداغ غم بنهد دل ز عاشقی هرگز گل مراد نچیند ز باغ دل
بداق سلطان یا بداغ سلطان فرزند شیر خان از نوادگان صارم بگ مکری و حکمران مهاباد در دوران صفویه بوده‌است.
کدام ناله سرشتم بداغ دل کورا زمانه در کره زمهریر غوطه نداد
اسفندیاربداغی فرزند احمد علی بداغی در روز سیزدهم اسفند ۱۳۱۳ خورشیدی در شهر بیرجند به دنیا آمد. سال‌های نخست زندگی وی درنقاط مرزی وشهرهای استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان سرانجام شیراز به تندی گذشتند. درهفت سالگی در فردوس به دبستان رفت.