بخیر

معنی کلمه بخیر در لغت نامه دهخدا

بخیر. [ ب َ ] ( اِ ) گیاهی است دوایی که آن را بیدگیا خوانند و آن نوعی از کنگر باشد. ( برهان قاطع ). نوعی از کنگر. بیدگیا. حرشف. بخیل. ( از فرهنگ فارسی معین ). بخمه. و رجوع به کنگر و حرشف شود.
بخیر. [ ب ِ خ َ/ خ ِ ] ( ق مرکب ) بخوشی وخوبی. بعافیت و رستگاری. بسلامتی و تندرستی. بعاقبت و سرانجام نیک. بقصد و اراده نیک. ( ناظم الاطباء ).
- بخیر و خوبی ؛ صحیح و سالم و بسلامتی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بخیر در فرهنگ فارسی

( اسم ) نوعی از کنگر بیدگیا حرشف .
بخوشی و بخوبی بعافیت و رستگاری بسمتی و تندرستی .

معنی کلمه بخیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یُوَجِّههُّ: او را روانه می کند (عبارت "أَیْنَمَا یُوَجِّههُّ لَا یَأْتِ بِخَیْرٍ " یعنی : او را هر کجا روانه میکند، منفعت و سودی نمیآورد. به عبارت دیگر او را پی هر کاری می فرستند دست خالی بر می گردد)
ریشه کلمه:
ب (۲۶۴۹ بار)خیر (۱۹۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه بخیر

از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به عصر بخیر، آقای والنبری اشاره نمود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مخصوصاً یکشنبه، یوسف نجار، فصلی از زندگی بزرگان و صبح بخیر، بابل اشاره کرد.
باید حرارت آن را در یک اوپراتور برای تبخیر سیالی آلی مثلاً فرتون استفاده کنند
فَأَثابَکُمْ ای: جازاکم. و الثواب یکون خیرا و یکون شرا، کالبشارة تکون بخیر و بشرّ.
الکترواسپری ممکن است در فناوری نانو استفاده شود، به عنوان مثال برای رسوب ذرات منفرد بر روی سطوح. این کار با اسپری کردن کلوئیدها به‌طور متوسط که حاوی فقط یک ذره در هر قطره است انجام می‌شود. حلال تبخیر می‌شود و یک جریان ذرات معلق در هوا از ذرات منفرد از نوع مورد نظر باقی می‌ماند. خاصیت یونیزه کننده فرایند برای کاربرد بسیار مهم نیست اما ممکن است در رسوب الکترواستاتیک ذرات مورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر ۲۷ درصد خاک‌های ایران برای کشاورزی شور است. کاهش بارش، افزایش دما و به واسطه آن افزایش تبخیر رطوبت خاک باعث افزایش میزان زمین‌های شور در سطح کشور خواهد شد و عملکرد زمین‌های دیم را به شدت کاهش خواهد داد. علاوه بر این کاهش کیفیت و کمیت مراتع به دلیل افزایش دما و کاهش بارش در اکثر نقاط کشور باعث کاهش درآمد عشایر از دامداری شده و از سویی دیگر فشار مضاعفی برای چرای دام در مناطق ممنوعه وارد خواهد ساخت و نهایتاً سبب تضعیف پوشش گیاهی منطقه و افزایش فرسایش خاک می‌شود.
در برنامه صبح بخیر آمریکا در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳ (صدمین سالگرد رسمی استودیوی دیزنی)، اعلام شد که آهنگ‌های موسیقی متن فیلم هر چهارشنبه از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ با «این آرزو» منتشر می‌شود. موسیقی متن در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ توسط والت دیزنی رکوردز منتشر شد.
احمد توکلی (زادهٔ ۱۳۳۹، اردستان، اصفهان) مجری تلویزیون، گوینده رادیو و بازیگر اهل کشور ایران است. و دارای مدرک تحصیلی لیسانس ادبیات فارسی می‌باشد. وی از سال ۱۳۶۳ کارش را در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و همزمان در مطبوعات نیز فعالیت داشته‌است. عمده شهرت وی به خاطر اجرای برنامهٔ صبح‌بخیر ایران به مدت ۲۰ سال است.
و الیه الاشارة بقول النبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلم «أ لا ادلّکم بخیر اخلاق اهل الدنیا و الآخرة؟ من وصل من قطعه و عفا عمّن ظلمه و اعطی من حرمه».
بدو گفت رو پارسی را بگوی که ایدر بخیره مریز آب روی
مرا زفرت امانی بخیر محصولست ترا زچرخ مقاصد بنجح مقرون باد
بسی دویدم و هرگز وفا ندیده ز یار بخیره چند خورم از جفای دلبر سنگ
مملکت جمله پر از منکر و معروفی نه که بخیر امر کند یا بود از شر ناهی
طلیق نی چو مهاجر کحیق نی چو لصیق بخیره خود را از مردم قریش مخوان
میانگین سالانه تبخیر استان خراسان رضوی در دوره آماری ۲۲۲۵٫۷ میلی‌متر محاسبه شده‌است که بیشترین مقدار ۳۲۵۱٫۵ میلی‌متر در شهرستان خواف و کمترین مقدار ۱۵۰۰٫۲ میلی‌متر در شهرستان قوچان است.
دین به دنیا بخیره بفروشد نکند نیک و در بدی کوشد
در دوران باستان در کنارهٔ رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آن‌ها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب می‌کرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از این‌که در اثر تابش خورشید، آب آن‌ها تبخیر می‌شد ترک‌هایی به صورت مکعب‌های نامنظم درمی‌آمد. از این رسوبات، به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینه‌ای در آن روزگار مصرف می‌شد.
اگر نیستتان جنگ را زور و دست دل من بخیره نباید شکست
لذا وقتی یک مورچه مسیر کوتاهی (خوبی) را از خانه تا غذا بیابد بقیهٔ مورچه‌ها به احتمال زیادی همان مسیر را دنبال می‌کنند و با تقویت مداوم آن مسیر و تبخیر ردهای دیگر، به مرور همهٔ مورچه‌ها هم مسیر می‌شوند. هدف الگوریتم مورچه‌ها تقلید این رفتار توسط مورچه‌هایی مصنوعی ست که روی نمودار در حال حرکت اند. مسئله یافتن کوتاه‌ترین مسیر است و حلالش این مورچه‌های مصنوعی اند.
کردار تو بخیر مشهر شدست و باز گفتار تو بصدق مؤید بود همی