بخور

معنی کلمه بخور در لغت نامه دهخدا

بخور. [ب َ ] ( ع اِ ) آنچه بدان بوی دهند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). آنچه بدان بوی دهند و بوی خوش پراکنده کند. ( ناظم الاطباء ). هرچه بوی دود آن گرفته شود از صمغها و چیزهای خوشبو. ( از اقرب الموارد ). آنچه از آن بو دهند. خوشبویی که از سوختن بعض ادویه حاصل شود مانند عود و لوبان و غیره. عطریات سوختنی. ( از غیاث اللغات ). هرچه بدان بوی کنند. ( مهذب الاسماء ). بوی افروخته. ( زمخشری ). چوب عود و مشک و عنبر و میعه و مصطکی و کندر و جز آن که بر روی آتش ریزند تا بوی خوش پراکنده گردد. ( ناظم الاطباء ). واحد بخورات است و آن ادویه ای است که تبخیر کنند در آب جوشان یا بر آتش ریزند معطر کردن هوا را. ( یادداشت مؤلف ). ج ، ابخرة، بخورات. ( از اقرب الموارد ). بخور ترکیبی است که از کندر و صمغ و سایر عطریات می سازند وکیفیت ساختنش مسطور است. و استعمال نمودن آن جز در بیت اﷲ در جای دیگر جایز نبود و فقط کاهنان می بایست آنرا بر مذبح طلایی بسوزانند... و برای سایر خدایان نیز بخور می سوزانیدند. ( قاموس کتاب مقدس ) :
بخور و لباس عدوی ترا
زمانه چه خواند حنوط و کفن.فرخی.بوی خوش تو باد همه ساله بخورم
رنگ رخ تو بادا بر پیرهن من.منوچهری.همی بوی مشک آمدش از دهان
چو بوی بخور آید از مجمری.منوچهری.حکمت و علم بر محال و دروغ
فضل دارد چو بر حنوط بخور.ناصرخسرو.غلامی چند را دیدم هر یکی با مجمره ای زرین و سیمین و پاره ای بخور، چند بیضه ای. ( تاریخ بخارا ).
بخور از بر عنبر آمد بمجلس
عقول از بر انفس آمد بمبدا.خاقانی.بهر بخور مجلس روحانیان عشق
سازیم سینه مجمر سوزان صبحگاه.خاقانی.نکهت کام صراحی چو دم مجمر عید
زو بخور فلک جان شکر آمیخته اند.خاقانی.آه بخور از نفس روزنش
شرح ده یوسف و پیراهنش.نظامی.گوسفندان خرد بخور و گلاب
وآنچه باید ز نقل و شمع و شراب.نظامی ( هفت پیکر ص 113 ).چون دعا را گزارشی سره کرد
دم خود را بخور مجمره کرد.نظامی ( هفت پیکر ص 183 ).بهنگام بخور عود و عنبر
خراج هند بودی خرج مجمر.نظامی.بخور مجلسش از ناله های دودآمیز

معنی کلمه بخور در فرهنگ معین

(بِ یا بُ ) [ ع . ] ( اِ. ) ۱ - هر ماده ای که در آتش ریزندو بوی خوش دهد. ۲ - صمغ درخت روم که بخور آن خوشبو است . ۳ - در فارسی ، هر دارویی که جوشانده و بخار آن استشمام گردد. ۴ - بخار آب گرم یا داروی جوشانده که برای مرطوب کردن و ضدعفونی کردن هوا مورد استفاده
(بُ خُ ) (ص . ) ۱ - رنگ خاکستری سیر. ۲ - هر چیز به رنگ خاکستر.

معنی کلمه بخور در فرهنگ عمید

دارای اشتهای زیاد برای غذا، بااشتها، پُرخور.
* بخورونمیر: [عامیانه] مقدار بسیار کم غذا یا پول که به سختی خوراک و معاش شخص را تٲمین می کند، خوراک اندک.
۱. رنگ خاکستری سیر، تیره رنگ.
۲. (صفت ) هرچیزی که به رنگ خاکستر باشد.
۱. بخار آب گرم.
۲. (پزشکی ) دارویی که آن را جوشانده و بخارش را استنشاق می کنند.
۳. [قدیمی] هر مادۀ صمغی که آن را برای ایجاد بوی خوش در آتش می ریزند.
* بخور مریم: (زیست شناسی ) = گل۱ * گل نگون سار

معنی کلمه بخور در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - هر ماد. خوشبویی که در آتش ریزند و بوی خوش دهد . جمع : ابخره بخورات. ۲ - بخار آب گرم یا داروی جوشانده که مریض آنرا استنشاق کند . ۳ - صمغ درخت روم که بخور آن خوشبو است میع. سائله عسل لبن . یا بخور شیشه . چند عطر که با آب ترکنند و بر آتش نهند تا مجلس معطر شود
بسیار خور مقابل نخور .

معنی کلمه بخور در دانشنامه آزاد فارسی

بُخور (incense)
هر رِزین، صمغ، بَلَسان یا ماده ای دیگر که هنگام سوختن، دود شامه نوازی متصاعد می کند. در آیین های مذهبی نیز برای خوش بو کردن هوا و دفع حشرات به کار می رود. در معبد یهودی باستان، بخور را به خدا پیشکش می کردند و چگونگی کاربرد آن به تفصیل در تورات۱ آمده است؛ ولی امروزه یهودیان۲ از آن استفاه نمی کنند. در ادیان هندو، بودا، و تائو۳، از بخور هنگام عبادت۴ یا مراقبه۵ استفاده می شود. بخور نماد بوی خوشی است که به آسمان می رود. به روایت کتاب مقدس۶، مجوسان۷ به عیسای کودک بخور هدیه کردند و در کتاب مکاشفۀ یوحنا۸، بخور مظهر «دعاهای مقدسین» است؛ با این همه، استفاده از آن تا قرن ۶م در کلیسای مسیحی رواج نداشت. گمان می رود که بخور خاصیت حفظ کننده از فساد داشته باشد که برای کلیساهای دارای سقف چوبین باارزش است.
TorahJudaismTaoismprayermeditationBiblemagiBook of Revelation

معنی کلمه بخور در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بخور، بخار حاصل از تبخیر، یا دود ناشی از سوزاندن موادّ خوش بو است و در باب طهارت و حج از آن سخن رفته است.
بخور دادن لباس و نیز مساجد، یک بار در هفته ، به موادّ خوش بو مستحب است.
بخور دادن میّت
سوزاندن موادّ خوش بو هنگام غسل میت و نیز در پی جنازه، همچنین بخور دادن کفن، کراهت دارد. برخی قدما قائل به عدم کراهت مورد آخر(بخور دادن کفن) شده اند.
بخور دادن برای محرم
استفاده از بخور خوش بو بر محرم حرام است.

معنی کلمه بخور در ویکی واژه

inalazione
هر ماده‌ای که در آتش ریزندو بوی خوش دهد.
صمغ درخت روم که بخور آن خوشبو
در فارسی، هر دارویی که جوشانده و بخار آن استشمام گردد.
بخار آب گرم یا داروی جوشانده که برای مرطوب کردن و ضدعفونی کردن هوا مورد استفاده قرار گیرد.
رنگ خاکستری سیر.
هر چیز به رنگ خاکس

جملاتی از کاربرد کلمه بخور

ابو سفیان فرصت را مغتنم شمرد خواست از نارضائی او استفاده کند و انتقام خویش را به صورت خیر خواهی و احترام به وصیت پیغمبر به وسیله وصی پیغمبر از پیغمبر بگیرد، اما قلب علی آگاهتر از این بود که گول ابوسفیانها را بخورد، دست رد بر سینه‌اش زد و او را از خود راند. ...
بخور عطر و آنگه روی زیبا دل از شادی کجا باشد شکیبا‌؟
مهم نیست یک نفر می‌تواند چند پوند گوشت بخورد، یا چند بار در سال به ساحل برود یا حقوق فعلی‌اش کفاف خرید چه اندازه زیورآلات از کشورهای خارجی را می‌دهد. آنچه واقعاً مهم است، این است که فرد با غنای درونی و مسئولیت بسیار بیشتر، احساس کمال می‌کند
گفته می شود که الخیزران پس از این حادثه پسر بزرگش هادی را به قتل رسانده است. یکی از دلایل این است که خیزران فهمید که وی قصد دارد هارون الرشید پسر دوم‌او که برادرش بود را بکشد، دلیل دیگری نیز این‌بود که هادی قصد داشت او را مسموم کند، که پس از اینکه یک خادم به او خبر داد و او به غلامانش دستور داد سگی را بیاورند تا از ظرف غذایی که او به بهانه آشتی برایش فرستاده بود بخورد، این موضوع را کشف کرد. زمان وقوع این حوادث برای اطمینان شدن از مرگ او، هادی بعداً غلامی به خیزوران فرستاد و گفت:
پس از پخت می‌توان این غذا را منجمد کرد و چندین هفته نگهداری کرد بدون این که عطر و طعم آن تغییر کند. حتی برخی خانواده‌ها این غذا را نگهداری می‌کنند تا در اواخر ماه مه یا ژوئن سال آینده بخورند.[نیازمند منبع]
اینکه شرکت‌ها بخواهند تا چه اندازه کنترل زندگی کاربران را برعهده بگیرند به خودشان بستگی دارد. اما اینکه ما (کاربران) بخواهیم که آینده چگونه رقم بخورد، به خودمان بستگی دارد. شما می‌توانید دست‌تان را از روی فرمان ماشین بردارید تا لری پیج شما را هدایت کند؛ اما اگر مقصد ماشین را دوست نداشته باشید چه می‌شود؟
کژدم که رنج و درد دهد مر تو را، ز تو روزی همان همی بخورد بر ز کژدمی
در همان حال الکساندر که در حال خودش نیست از ساختمان نیمه کاره آنها بیرون می‌رود به بیمارستانی در آن نزدیکی می‌رود. او به نوعی خاطره مرگ مادرش را یادآور می‌شود که در آن جا بستری بود و او را می‌بوسد و می‌گوید که حالش خوب می‌شود و از او اجازه سفر برای چاپ کتاب جدیدش را می‌گیرد؛ اما وقتی که الکساندر در سفر بود مادرش می‌میرد و او در هنگام مرگ مادرش نیز کنارش نبوده است. در همان حین خاطره روز تولد دخترش را نیز یادآور می‌شود و به یاد می‌آورد که از صخره پایین آمده بود و می‌خواستند کنار دریا غذا بخورند که توفان شد و باران شدیدی نیز درگرفت. الکساندر همه را پشت صخره‌ها فرستاد ولی زنش را که نیامده بود از دریا بیرون آورد و زیر باران یکدیگر را بوسیدند.
زان کوزهٔ میْ که نیست در وی ضرری، پُر کن قَدَحی بخور، به من دِهْ دگری،
کار بوسه چو آب خوردن شور بخوری بیش، تشنه‌تر گردی
در این فرایند قالب را هم در دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد و زمان ۱٫۵ ساعت پیش گرم می‌کنند چون قطعه گرم است و اگر قالب سرد باشد این شیب دمایی بین قالب و قطعه باعت ایجاد تنش پسماند در قطعه می‌شود و قطعه ممکن است در حین کار ترک بخورد یا بشکند. در این فرایند به دلیل اینکه دمای کاری بالا است بین قالب و قطعه از روانساز گرافیت استفاده می‌کنند چون گرافیت در دمای بالا تجزیه نمی‌شود و نمی‌سوزد.
بنابر گزارش‌های شبکه اجتماعی مربوط به «شورای بازنشستگان ایران»، گروهی از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در شهرهای اهواز، کرمانشاه، اراک، اصفهان، اردبیل، سنندج، تبریز و رشت، تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع که در اعتراض به وضعیت معیشتی و رفاهی آنها صورت گرفت، بازنشستگان در رشت شعار می‌دادند «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم.»، همچنین در کرمانشاه، «۱۴ سال خیانت، مخابرات خجالت.»، در اردبیل، «به جای مرد کاری، نشسته یک سپاهی.»، در تبریز، «شرکت شده صدپاره، بخور بخور تو کاره.»، در سنندج، «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، در اهواز، «بازنشسته می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.» سر دادند.
ز جوی شیر بناگوش آبخورد من است دم مسیح گران است بر گلستانم
یکی روز بنشست کی شهریار به رامش بخورد او می خوش‌گوار
به دست آرد از آب حیوان نشان بخورزو و پس شادزی جاودان
گر نبودی شکوه یک دو بزرگ اندران فترتم بخوردی گرگ
آدم (به عبری: אדם) بر اساس دومین اسطوره آفرینش در سفر پیدایش در تورات، اولین انسان بود. یهوه او را خلق کرد تا نگهبان باغ عدن باشد اما آدم با وسوسه مار و حوا از میوه درخت معرفت خورد و بینا و آگاه شد؛ پس خدا که می‌ترسید آدم از میوه درخت حیات هم بخورد و جاودان شود، او را به زمین فرستاد. داستان آدم و حوا با یافته‌های علمی در تضاد است؛ زیرا نسل بشر به یک زن و شوهر واحد نمی‌رسد. پیروان ادیان ابراهیمی همچون یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، آدم را اولین انسان محسوب می‌کنند. داستان او در قرآن نیز روایت شده است.
مشام چرخ معطر شود ز نکهت عود بخور عطر معطر کند دماغ طیور
هله! ای دوست بیا باده بخور، غصه مخور هر که او باده نخوردست از این کوچه بدر
در این سبک از بازی‌ها، بازیکنان باید به ساخت، توسعه و مدیریت یک مکان، محدوده، منابع و پروژه‌ها مشغول شوند. هدف این بازی‌ها شکست دادن دشمنان نیست، شما باید در این سبک از بازی‌ها قدرت مدیریت خود را نشان دهید و نگذارید تا کسب و کار یا وظیفه شما شکست بخورد.