بخشوده

بخشوده

معنی کلمه بخشوده در لغت نامه دهخدا

بخشوده. [ ب َ دَ / دِ ] ( ن مف ) شفقت کرده شده و بخشیده و آمرزیده شده. ( ناظم الاطباء ). معفو. ( یادداشت مؤلف ). عفوکرده. || کسی که از مالیات و عوارض معاف است. معاف. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بخشوده در فرهنگ عمید

۱. عفو شده.
۲. معاف از پرداخت مالیات و عوارض.

معنی کلمه بخشوده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - عفو کرده. ۲ - کسی که از مالیات و عوارض معاف است معاف .

معنی کلمه بخشوده در دانشنامه عمومی

بخشوده ( به انگلیسی: The Forgiven ) فیلمی در ژانر درام و محصول ۲۰۱۷ بریتانیا است. این فیلم را رولند جافه کارگردانی کرده و هنرپیشگانی مانند فارست ویتاکر، دومینیکا یابلونسکا و اریک بانا در آن به ایفای نقش پرداخته اند. بخشوده براساس نمایشنامهٔ مطران و ضدمسیح ( به انگلیسی: The Archbishop and the Antichrist ) نوشتهٔ مایکل اشتن ساخته شده است.
در آفریقای جنوبی پس از آپارتاید، اسقف اعظم دزموند توتو در جریان کمیسیون راستی و آشتی در زندانی در کیپ تاون با زندانی ای که قبلاً عضو پلیس ویژه بوده به نام پیت بلومفلد ملاقات می کند. بلومفلد شاهد جنایاتی در زمان آپارتاید بوده است. مقامات که نگران شده اند یک باند سیاه پوست را در زندان مأمور ترور بلومفلد می کنند، ولی بلومفلد نجات پیدا می کند و به سیاه پوستی که برای قتلش اجیر شده نیز در زندان کمک می کند. سرانجام پس از تحقیقاتی که دزموند توتو دربارهٔ کودکی بلومفلد انجام می دهد و مکالمات این دو، بلومفلد نزد او شهادت می دهد. ولی به تلافی گارد امنیتی او را در زندان به قتل می رسانند.

جملاتی از کاربرد کلمه بخشوده

مرغان و ماهی در وطن آسوده‌اند الا که من بر من جهانی مرد و زن بخشوده‌اند الا که تو
در کلیساهای ارتدکس شرقی اگر زن یک کشیش فوت شود، آن کشیش اجازهٔ ازدواج دوباره را ندارد. این کلیساها به پیروان خود اجازهٔ طلاق و ازدواج دوباره را تا حداکثر دو بار می‌دهند (مشروط به اینکه در مراسم ازدواج دوباره شخص دعایی برای بخشوده شدن خود بخواند)؛ این در حالی است که کلیساهای کاتولیک لاتین هرگز اجازهٔ مجدد ازدواج را به پیروانشان نمی‌دهند مگر اینکه همسر شخص فوت کرده باشد.
کشتی مرا و نیستم غم جز غم نادیدنت گر می توانی باز بخش این جان نابخشوده را
مرا آورده و بنمودهٔ تو خودی خود بمن بخشودهٔ تو
زنهار نجسته ز خصم‌، لیکن بخشوده به خصمان زینهاری
الکساندر هرساله در این روز برای ادای احترام به پدر ترور شده‌اش به کلیسا می‌رفت. در پیگیری اولیانوف که هم ایدئولوگ گروه و هم شیمی‌دان تهیه‌کننده بمب بود دستگیر شد. در دادگاه اولیانوف به دفاع سیاسی از خود پرداخت. در دادگاه کلیه دست‌اندرکاران ترور به مرگ محکوم شدند و پنج نفر از محکومین بوسیله الکساندر سوم بخشوده نشدند که یکی از آن‌ها اولیانوف بود و او همراه ۴ نفر دیگر از رفقایش در ۸ مارس در شلیسلبورگ به دار آویخته شدند. یکی از آنهایی که بخشوده شد برونیسلاو پیلسودسکی برادر ژوزف پیلسودیکی بود.
منت بخشیدن تو بهر چیست؟ بر دل خسرو که نبخشوده ای
رفتند جهان داران خون خواره و عیاران بر خلق نبخشوده رو کم ترکوا برخوان
پلیس دولت اقلیت سفیدپوستان فدراسیون آفریقای جنوبی ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۷۷ اعلام کرد که استیون بیکو رهبر جنبش دانشجویان سیاه‌پوست بر اثر اعتصاب غذا در زندان درگذشته است. وی یک هفته پیش از آن بازداشت شده بود. در آن زمان کمتر کسی بود که ادعای پلیس سفید پوستان را باور کند و مرگ استیو خشم مردم را برانگیخت و منجر به تظاهرات متعدد و چند شورش شد. در دهه ۱۹۹۰ پس از سقوط حکومت سفیدپوستان مهاجر (هلندی‌ها)، در جریان برنامه «اعتراف کن، عفو بخواه و بخشوده شو»، پلیس اعتراف به قتل «استیو» کرد و قاتل او را که یک سرپاسبان بود به دست حکومت وقت داد.
کسی توقع بخشایش ازتوچون دارد بعمرخوش توبرخویشتن نبخشوده؟
فرشته احمدی در نقد رمان سالمرگی اصغر الهی می‌نویسد: «همه آدم‌های داستان با وجود تفاوت بسیارشان با یکدیگر، در ارتباط داشتنشان با ماندن و رفتن به هم شبیه می‌شوند… سرگشتگی سالمرگی‌ها هنوز با اسطوره‌ها پیوند دارد و با گناهانشان. امیدشان به بخشوده شدن آن‌ها را زنده نگه می‌دارد.»
جان بهانه جوی و می بینم رخت بین که من بر خود چه نابخشوده ام!
دشمنان چون بر غمم بخشوده‌اند بر سر دشمن روان خواهم فشاند
بر اساس باورهای اسلامی، جهنم هفت طبقه دارد و هرچه پایین‌تر برود، جای افراد بدتر است. عذاب‌های دوزخ هم روحی هستند هم جسمی. برخی جهنمیان همیشه در آنجا می‌مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می‌شوند و به بهشت می‌روند. تنها راه خلاصی از جهنم یا پایان کیفر مقرر است یا شفاعت شفیعان. گناهان برخی کسان چنان سنگین است که در آن جاودانه می‌شوند. جهنم جای عمل نیست و بنابراین نمی‌توان در آنجا با عمل صالح خویش را از عذاب رهانید.
گرچه جابان دشمن ما بوده است مسلمی او را امان بخشوده است