بخشدار

معنی کلمه بخشدار در لغت نامه دهخدا

بخشدار. [ ب َ ] ( نف مرکب ) دارنده بخش. || ( اصطلاح اداری و سیاسی ) کسی که امور یک بخش را تحت نظر فرماندار اداره می کند.

معنی کلمه بخشدار در فرهنگ معین

(بَ ) (ص فا. اِ. ) کسی که از جانب وزارت کشور امور یک بخش را تحت نظر فرماندار ادراه کند.

معنی کلمه بخشدار در فرهنگ عمید

کارمند وزارت کشور که چند دهستان را اداره می کند و تحت نظر فرماندار یا استاندار است.

معنی کلمه بخشدار در فرهنگ فارسی

کارمند وزارت کشور که برچند دهستان حکومت، میکند و تحت نظر فرماندار یا استانداراست
( اسم ) کسی که از جانب وزارت کشور امور یک بخش را تحت نظر فرماندار اداره کند.

معنی کلمه بخشدار در ویکی واژه

کسی که از جانب وزارت کشور امور یک بخش را تحت نظر فرماندار ادراه کند.

جملاتی از کاربرد کلمه بخشدار

استان خراسان جنوبی دارای ۱۱ فرمانداری و ۲۹ بخشداری می‌باشد. با تصویب هیئت وزیران در زمستان ۱۳۹۱، فرمانداری طبس به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.
مهندس احمد نوروزی متولد سال ۱۳۳۶ فریمان، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی، وی از سال ۱۳۵۸ فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرده و در سمت‌های بخشدارفریمان، فرماندار بجنورد، معاون استاندار سیستان و بلوچستان، شهردار مشهد و عضو شورای اسلامی شهر مشهد (و دیگر سوابق اجرایی) خدمت کرده‌است.
در حال حاضر استاندار از سوی وزیر کشور انتخاب می‌شود و فرمانداران و بخشداران استان خود را انتخاب می‌کند، همچنین دهستان از این واحدها حذف گردیده و تعداد استان‌های کشور به ۳۱ استان رسیده‌است.
ماده ۶ـ نصب و عزل بخشداران با پیشنهاد فرماندار و تأیید استاندار و حکم وزیر کشور خواهد بود. اختیارات وزیر کشور موضوع این ماده قابل تفویض به استانداران می‌باشد.
چهارشنبه ۱۱ خرداد، شماری از کشاورزان بخش بیرانشهر خرم‌آباد واقع در استان لرستان، در اعتراض به عدم رها نشدن آب سد ایوشان، در مقابل ساختمان بخشداری دست به تجمع زدند.
در سوم خرداد ۹۹ مردم این بخش در اعتراض به وضعیت بد آب آشامیدنی و انجام نشدن طرح آبرسانی و بی‌مسئولیتی بخشداری و مدیران آبفا روستایی اهواز و عملی‌نشدن وعده‌های استاندار، اقدام به بستن جاده ترانزیتی اهواز به رامهرمز کردند که با حضور نیروهای پلیس و شلیک «گلوله‌های ساچمه‌ای» و گاز اشک‌آور منجر به مجروح شدن عده‌ای گشت. به گفته محمد غرابی عضو شورای غیزانیه ۶ نفر از معترضان که یک نفر از آنها پسر بچه بوده با تیراندازی پلیس، که چهار نفر از ناحیه پا و ۲ نفر از ناحیه سر مجروح شدند، اما تعداد دیگری هم در این تیراندازی مجروح شده بودند که به دلیل ترس از بازداشت مجروحیت خود را اعلام نکرده‌اند.
گروهی از کشاورزان و تراکتورداران بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب به دلیل قطع سهمیه سوخت آنها در برابر بخشداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.
ماده ۷ـ در صورت استعفاء، عزل، فوت یا سایر مواردی که مانع انجام وظایف فرمانداران و بخشداران باشد سرپرست فرمانداری یا بخشداری از طریق استاندار تعیین می‌گردد. استاندار و فرماندار موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه نسبت به معرفی فرماندار و بخشدار جدید اقدام لازم را معمول دارند.
با انتشار ویدئوهایی توسط کمپین فعالین بلوچ از به آتش کشیدن ساختمان بخشداری آشار در شهرستان سرباز و بستن جاده پنجشیر–میرجاوه توسط معترضان ادامه درگیری‌ها در شماری از شهرهای سیستان و بلوچستان نشان داده شد.