بحرین

معنی کلمه بحرین در لغت نامه دهخدا

بحرین. [ ب َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان ژان بخش درود شهرستان بروجرد در یکهزار گزی جنوب ایستگاه راه آهن. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
بحرین. [ ب َ رَ ] ( اِخ ) هر دو دریای روم و فارس که با هم جمع شده است. ( آنندراج ) ( از غیاث اللغات ) ( منتهی الارب ). || دو دریای اسود و ابیض. ( ناظم الاطباء ) :
اشک فشاند آن گهر بی بها
غیرت بحرین شدش دیده ها.یحیی کاشی.|| مراد از بحرین در قرآن مجید دوآب است یکی شور و دیگری شیرین. ( ناظم الاطباء ).
بحرین. [ ب َ رَ ] ( اِخ ) سرزمینی واقع در طول ساحل غربی خلیج فارس که از قبل از ظهور اسلام مسکن قبائل ایرانی و قلیلی عرب و جزء قلمرو ایران بوده است و در آن اوان و بعد از آن حاکمی ایرانی به لقب سبخت در هجر کرسی آن مملکت مقر داشت و سبخت بمعنی رهانیده سه باشد و مراد از سه «پنداشت نیک و گفتار نیک و رفتار نیک » است. ( یادداشت مؤلف ). نام جغرافیایی بحرین تا قرن ششم هجری بر ناحیه ای اطلاق می شده که در مغرب خلیج فارس از طرف جنوب بصره تاحدود عمان کشیده میشد و در زمان ساسانیان چون پایگاه ارتباط میان پایتخت ایران و مرزبانی یمن شده بود اهمیتی خاص داشت. بندر تجارتی قدیمی هجر که صورت معرب گرا یا گرهای نویسندگان قدیم روم و یونان است و به صورتهای جرعا و جرها نیز درآمده است در دوره ساسانی اهمیت فوق العاده داشت... هگر در جغرافیای موسی خورن کرسی ناحیه ساحلی بحرین شناخته شده و تا زمان استیلای قرامطه به همین نام معروف بود. در دوره ابوطاهر حسن بن سعید گناوه ای پیشوای قرمطیان خلیج نام احساء والاحساء و لحساء جای هجر را گرفت همانطور که قطیف هم بجای خط یا «بنیاد اردشیر» دوره ساسانی نشست... ( از مقالات محیط طباطبائی و هم چنین کتاب خلیج پارس ).
بحرین. [ ب َ رَ ] ( اِخ ) مجمع الجزایر ایران در خلیج فارس بین شبه جزیره قطر و خاک عربستان سعودی. کرسی وبندر عمده آن منامه است. ( از دائرة المعارف فارسی ). جزیره ای واقع در خلیج پارس. ( از نزهةالقلوب ). جزائری که امروز بنام مجمعالجزائر بحرین ذکر میشود در قدیم هر کدام نام جداگانه ای داشته است. اسامی «اوال » و«مسماهیج » یا میش ماهیک و دارین یا دیرین و ستره ، حافظ سوابق خاص تاریخی این حدود می باشد. گویا در سده ٔهفتم هجری باشد که بحرین جای اوال را گرفته است.
ابن مجاور گوید: بحرین جزیره ای در دل دریای فارس است ، همچون قلزم که در دل دریای حبشه قرار دارد. صاحب وصاف الحضرة گوید: [ ابوبکرسعد ] همت بر استملاک دیگر جزایر مقصور گردانید و بدستیاری دولت و اقبال... جزیره اوال را که بحرین خوانند ضمیمه فتح... ساخت ». یاقوت گوید: بحرین در حال رفع و نصب جز به همین صورت تلفظ نمی شود و از هیچکس بصورت لفظ مرفوع یعنی بحران شنیده نشده مگر زمخشری که آن را لفظ تثنیه آورده گوید بحران در حال رفع و بحرین در حال نصب و جر است... یاقوت برای توضیح وجه تسمیه جزیره به اوال گفته که اوال نام بتی بود که قبیله بکربن وایل آن را می پرستیده اند... برخی دیگر پنداشته اند که جزیره اوال نام خود را از نهنگ وال یا بال گرفته که در خلیج وجود داشته است... ( خلاصه از مقاله محیط طباطبائی در نشریه وزارت امور خارجه و از کتاب خلیج پارس از انتشارات وزارت اطلاعات ).

معنی کلمه بحرین در فرهنگ فارسی

مجموعه جزایر یست با مساحتی برابر ۶۶۲ کیلو متر مربع در کرانه جنوبی خلیج فارس و بزرگترین جزیره آن بحرین است که طول آن ۵٠ و عرض آن ۱۷ کیلو متر می باشد و بندر آن [ منامه ] است . بحرین بیش از ۲۲۲/٠٠٠ تن جمعین دارد و مرکز صید مروارید است . منابع نفتی آن بسیار مهم است و استخراج آن به شرکتهای آمریکایی داده شده و یکی از پر ثروتمند ترین کانهای نفت دنیا در آن قرار دارد . باید دانست که بحرین متعلق به ایران بوده ولی در سال ۱۳۴۹ شمسی ( ۱۹۷۱ میلادی ) پس از یک همه پرسی رسما مستقل شد و دولت ایران حکومت آن را به رسمیت شناخت .
هر دو دیاس روم و فارس که با هم جمع شده است یا دو دریای اسود و ابیض .

معنی کلمه بحرین در دانشنامه آزاد فارسی

بَحرِین
بَحرِین
موقعیت. کشور پادشاهی بحرین مجمع الجزایری است مشتمل بر ۳۶ جزیره و جزیرک در خلیج بحرین، (شاخابۀ جنوبی خلیج فارس) و بین شبه جزیرۀ قطر و سرزمین اصلی عربستان سعودی جای دارد. مساحت این کشور ۷۲۰ کیلومتر مربع و پایتخت آن بندرشهر منامه است.سیمای طبیعی. بزرگ ترین جزیرۀ این مجموعه یعنی، بحرین، ۴۳ کیلومتر درازا و ۱۶ کیلومتر پهنا دارد و مساحت آن به ۵۸۳ کیلومتر مربع می رسد. این جزیره به وسیلۀ پل ها و آزادراه هایی با جزیره های مُحرَّق، در دوراب های شمال شرقی، و ستره، در دوراب های ساحل شرقی، مرتبط است و از طریق جزیرۀ ام نعسان، در دوراب های غربی، و آزادراه فهد به طول ۲۵ کیلومتر با کشور عربستان سعودی در ارتباط است. جزایر بحرین پست و کم ارتفاع اند و از شنزارها و شوره زارهایی چند تشکیل یافته اند. بلندترین نقطۀ این کشور، تپۀ دوخان، در جزیرۀ بزرگ بحرین قرار دارد که ارتفاع آن به ۱۳۵ متر می رسد. تابستان های بحرین بسیار گرم و مرطوب است و بارندگی های آن غالباً به زمستان های نسبتاً معتدل و کوتاه منحصر می شود. بیابان های خشک و سوزان و گیاهان خاص و باتلاق های نمکی از دیگر ویژگی های این سرزمین است.
اقتصاد. منابع وسیع نفت و گاز، بحرین را به یکی از ثروتمندترین نواحی خاورمیانه مبدل کرده است و کشاورزی آن به تولید خرما، انگور، انجیر، و سبزیجات منحصر است. شبکۀ ارتباطات و مخابرات این کشور بسیار پیشرفته و مدرن است و بندر اصلی داد و ستد آن منامه است که از طریق فرودگاه بین المللی بحرین، در جزیرۀ محرق، با سراسر جهان در ارتباط است. درآمد سرشار نفت، این کشور را از نظر بهداشت و مراقبت های پزشکی و آموزشی و برقراری شبکه های ارتباطی و توسعۀ راه های زمینی در موقعیت ممتازی قرار داده است.
حکومت و سیاست. خاندان آل خلیفه که از ۱۷۸۳ در بحرین فرمانروایی دارند، در ۱۴ فوریۀ سال ۲۰۰۲ نظام حکومتی این کشور را از امارات به سلطنت بدل کردند. به موجب قانون اساسی مصوب همان سال، سلطنت در خاندان آل خلیفه موروثی شد و دو مجلس قانون گذاری در کنار آن تشکیل شد. ۴۰ عضو اعضای مجلس شورا را شاه بحرین برای چهار سال منصوب می کند و ۴۰ عضو مجلس نمایندگان این کشور را مردم برمی گزینند. نخست وزیر را شاه منصوب می کند و سمت اجرایی کشور را به وی محول می سازد.
مردم و تاریخ. جمعیت بحرین۱,۲۶۲,۰۰۰ نفر است (۲۰۱۰)و تراکم نسبی آن به۱۷۵۲.۸ نفر در کیلومتر مربع می رسد. ۶۳ درصدشان بحرینی، سیزده درصد آسیایی، دَه درصد عرب غیربحرینی، هشت درصد ایرانی، و شش درصد از اقوام دیگرند. زبان رسمی آنان عربی است و آیین رسمی آن اسلام است. ۷۰ درصد از مردم بحرین پیرو مذهب شیعه و ۳۰ درصد سنّی اند. قدمت این کشور کهن به زمان سومری ها می رسد و نام آن در اسناد و مدارکی که از ایران باستان، یونان، و روم به جا مانده، ذکر شده است. این سرزمین تا ظهور اسلام، جزیی از امپراتوری ایران بود و در قرون اولیه اسلامی خوارج و قرامطه بر آن حکم می راندند. مدتی نیز بخشی از قلمرو سلجوقیان عراق بود و در ۱۵۰۷م/۹۱۳ق به تصرّف پرتغالی ها درآمد. شاه عبّاس اوّل صفوی (۹۹۶ـ۱۰۳۸ق)، پرتغالی ها را در ۱۶۰۲م/۱۰۱۱ق از بحرین بیرون راند و بار دیگر آن جا را ضمیمۀ ایران کرد. در ۱۷۸۳ شیخ احمد ابن خلیفه بر آن مستولی شد، در ۱۹۱۴ تحت الحمایۀ انگلستان قرار گرفت و به یکی از پایگاه های نظامی این کشور در خاورمیانه مبدل شد. انگلیسی ها در ۱۹۷۰ نیروهای خود را از بحرین خارج کردند و به موجب همه پرسی اوت ۱۹۷۱ بحرین به استقلال رسید و امیر بحرین در رأس دولت قرار گرفت. براساس قانون اساسی سال ۲۰۰۲، مقام امارت به سلطنت تغییر یافت و شیخ حمدبن عیسی آل خلیفه با عنوان نخستین شاه بحرین، زمام امور کشور را دست گرفت.

معنی کلمه بحرین در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] بَحْرین، کشوری با مساحتی حدود ۷۶۷ کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی خلیج فارس. پایتخت این کشور شهر منامه، و اکثر ساکنان این کشور عرب هستند. جمعیت این کشور ۱.۲۳۴.۵۹۶ نفر است. بحرین در دوران گذشته بر سرزمینی وسیع اطلاق می شد که یک سوی آن بصره و سوی دیگر آن عمان بود. مذهب اکثر مردم این کشور در طول تاریخ، تشیع بوده و همواره عالمان بزرگی از این سرزمین برخاسته اند که آثار مکتوب آنان هم اکنون نیز مورد استفاده است. امروزه شیعیان اکثریت جامعه بحرین را تشکیل می دهند، ولی با این حال از سهم اندکی از قدرت و ثروت و رفاه در بحرین برخوردارند و از سوی حکومت مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. خیزش مردم بحرین در سال های اخیر نتیجه نادیده گرفتن حق اکثریت مردم است.
در دوران گذشته، بحرین بر سرزمینی وسیع اطلاق می شد که یک سوی آن بصره و سوی دیگر آن عمان بود. برخی علت نامگذاری آن به بحرین را وجود دریاچه ای در بخشی از این سرزمین دانسته اند اما امروزه این نام به مجمع الجزایری اطلاق می شود که در حاشیه جنوبی خلیج فارس و در میان شبه جزیره قطر در مشرق و جنوب، و خاک عربستان سعودی در مغرب قرار دارد. نزدیک ترین شهر ایران به بحرین، بندر بوشهر است که تا لنگرگاه بحرین ۳۶۱ کیلومتر فاصله دارد.
[ویکی اهل البیت] بحرین کشوری است جزیره ای در خلیج فارس. پایتخت آن منامه و پادشاهی است. زبان اصلی عربی و زبانهای فرعی انگلیسی، فارسی و اردو است غالب مردم آن شیعه هستند اما حکومت این کشور بدست حاکمان اهل سنت است.
در گذشته به منطقه ساحلی جنوب خلیج فارس حد فاصل بصره تا بحرین امروزی بحرین گفته می شده است که متعلق به ایران بوده است. در سالهای پایانی دولت صفوی، این منطقه مورد تاخت و تاز خوارج عمان قرار گرفت و دولت صفوی هم که در آن زمان خود حال و روز خوبی نداشت، سپاهی فرستاد که همه افراد آن در سال ۱۱۲۹ کشته شدند و نتوانستند کاری انجام دهند. سرانجام خوارج با گرفتن مبالغ هنگفتی پول حاضر به تخلیه جزیره بحرین شدند.
در دوران نادرشاه افشار، پرتغالی ها بحرین را چندین بار تصرف کردند ولی سرانجام نادرشاه توانست آنجا را بازپس گیرد. این کشور تا میانه های پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی یکی از استان های ایران بود. تا این که در زمان نخست وزیری هویدا، با طرح همه پرسی در سازمان ملل، بحرین به عنوان کشوری مستقل شناخته شد.
دارای 706 کیلومتر مربع است. از هفتصد کیلومتر مربع مساحت این کشور نزدیک به چهارصد کیلومترمربع آن بیابانی است. بحرین به «جزیره یک میلیون نخل» نیز شهرت داشته است. بحرین شامل سه شهر یا به عبارت بهتر سه جزیره اصلی منامه و محرق و ستره است و منامه یعنی بزرگترین این جزایر پایتخت آن به شمار می آید. در بحرین روستاهایی هم دارد که همه آنها در فاصله های نزدیک به یکدیگر قرار دارند.
بحرین به پنج استان بخش شده و تا ۳ ژوئیه ۲۰۰۲ دارای ۱۲ شهرستان بود. استان های بحرین عبارتند از:
حکومت بحرین در دست امیر آن است (مقامی ارثی) که نخست وزیر و کابینه وزیران را انتصاب می کند. قانون اساسی 2002 متضمن مجمع نمایندگان با 40 عضو انتخابی و مجلس شورا با 40 عضو انتسابی پادشاه به مدت 4 سال. مجمع نمایندگان با رأی عمومی انتخاب می شوند و در انتخابات پارلمانی ماه اکتبر 2002، 19 کرسی نصیب جریانات اسلامگرا و 21 کرسی نیز نصیب مستقل ها و عناصر غیرمذهبی شده است. (شناسنامه کشورهای جهان، گیتاشناسی 1382)
بیشتر جمعیت بحرین شیعه هستند. این میزان، در اطلس جهانی 75 درصد کل جمعیت برآورده شده است و آن گونه که در منابع تاریخی آمده، آنها در گذشته گرایش اسماعیلیه داشته و در طی هفت قرن گذشته، به سمت شیعه امامی متمایل شده اند. البته در کتاب های مختلف، درصد شیعیان از 50 تا 75 درصد متغیر است ولی به یقین، بیش از نیمی از ساکنان این سرزمین را شیعیان تشکیل می دهند.
[ویکی حج] بحرین کشوری مسلمان و حج گزار با اکثریت شیعه در کرانه جنوبی خلیج فارس می باشد. قبل از اسلام بحرین جزء قلمرو ایرانیان بود. پیش از فتح مکه پیامبر اسلام(ص) نامه ای به حاکم بحرین فرستاد و آنان را به دین اسلام دعوت کرد و اکثریت مردم به اسلام گرویدند، حکومت های مختلفی بر بحرین حکم رانی کردند امویان، عباسیان، قرامطه، و چند دولت شیعی و در آخر با روی کار آمدن قاجاریه در ایران، انگلیسی ها با بهانه های مختلف از اعمال حاکمیت ایران بر بحرین جلوگیری کردند، و آل خلیفه را که زیر پرچم ایران حکومت می کردند، با خود همراه نمودند، و سرانجام به سال 1349ش. بحرین اعلان استقلال کرد و در 1350ش. رسماً از ایران جدا و کشور مستقل شد. باتوجه به جمعیت کم بحرین عربستان سهمی ویژه برای حاجیان این کشور مشخص نکرده و مراکز فرهنگی سفر حج را جایزه قرار می دهند. سفر برای انجام اعمال حج به دوگونه هوایی و دریایی صورت می گیرد و چنین برمی آید که در آینده نزدیک، سفر ریلی به حرمین شریفین از بحرین، ایجاد شود. حاجیان بحرینی ارتباط خوبی با ایرانیان در حرمین شریفین دارند و مانند دیگر شیعیان در مراسمات و سمینارهای بعثه جمهوری اسلامی، شرکت می کنند.
امروز بحرین به کشور و جزیره ای کوچک در جنوب خلیج فارس گفته می شود. اما در دوران ظهور اسلام، به سرزمینی پهناور در کناره شرقی جزیرة العرب گفته می شد که از یک سو به بصره در شمال غربی خلیج فارس و از سوی دیگر به عمان در سواحل جنوبی آن و از غرب و جنوب غربی به سرزمین‏ های نجد و یمامه منتهی می شد و کویت، قطیف، احساء و هَجَر را در برمی گرفت.در تقسیم بندی مشهور جزیرة العرب به پنج بخش، بحرین در بخش عروض قرار گرفته است.بزرگ ترین شهر این سرزمین، هجر بود که گاه به همه بحرین بزرگ نیز اطلاق می شد.بخشی از این سرزمین پهناور که امروزه کشور بحرین نامیده می شود، اَوال/ اُوال خوانده می شد.از دیگر جای های پرجمعیت بحرین می توان به احساء، عقیر، قلیعه، و ساح/ ثاج اشاره کرد.
پیش از اسلام، بحرین جزئی از قلمرو امپراتوری ایران (فارس) بودو رئیس عرب این منطقه را ایرانیان انتخاب می کردند.جمعیت بحرین ترکیبی از عرب مانند قبایل عبدالقیس، بکر بن وائل و تمیم از زیر مجموعه های عرب شمالی و ایرانیان بود و در میان ایشان افزون بر آیین پرستش اسب، دین ‏های یهود، مجوس (زرتشتی) و مسیحیت رواج داشت.
[ویکی فقه] بحرین (ابهام زدایی). بحرین ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • کشور بحرین، یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس• بحرین (دودریا)، مفهومی در قرآن به معنای دو دریا
...
[ویکی فقه] بحرین (دودریا). بحرین (دو دریا)، مفهومی است که پنج بار در قرآن (یک بار در حالت رفع، فاطر، ۱۲) آمده است.
دو دریا یکی به خوشگواری و شیرینی، و دیگری به شوری و تلخی وصف شده است. از هر دو گوشت تازه و زینت آلات («حِلْیَه») به دست می آید، و کشتی هایی در آن ها دیده می شود.
طبری می گوید، صفات خوشگوار و شیرین به آب رودخانه ها و باران، و شور و تلخ به آب دریاها اشاره دارد.
مانع و جدا کننده بحرین
مانعی که « برزخ » و «حاجز» نامیده شده است، این دو دریا را از یکدیگر جدا می کند.
تفسیر بحرین نزد دانشمندان مسلمان
دانشمندان مسلمان این مفهوم را به چندین وجه تفسیر کرده اند، از جمله این که در آسمان و بر روی زمین دریایی است که با برزخی از هم جدا شده اند. اغلب آراء بیش تر جنبه جغرافیایی دارد و غالباً چنین می انگارند که منظور از دو دریا بحر روم (مدیترانه) و اقیانوس هند مشتمل بر بحر احمر است، ولی قرآن از هفت دریا یاد می کند.
مراد مفسران از مجمع البحرین
...

معنی کلمه بحرین در ویکی واژه

بَ رِ
(جغرافی)

جملاتی از کاربرد کلمه بحرین

برخاست از دل شط بغداد، آه سرد بحرین سوخت با در مکنون درین عزا
آفاق را زیب افلاک را زین سلطان برین خاقان بحرین
دادگاه بحرین در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ طی حکمی شیخ عیسی قاسم و دو تن از مسئولان دفتر وی «حسین القصاب» و «میرزا الدرازی» را به یک سال حبس و مصادره اموال به میزان ۳ میلیون دینار و پرداخت هزار دینار غرامت محکوم کرد. در پی اعلام این حکم، مردم بحرین در محکومیت آن در اطراف منزل ایشان در منطقه تحت محاصره الدراز واقع در غرب منامه تظاهرات کردند.
دولت شیخ احمد در مذاکراتی که برای ایجاد کنفدراسیون شامل ۹ امارات خلیج فارس انجام شد شرکت کرد (به ترتیب: ۷ امارت نشین امارات متحده عربی کنونی به همرا یک امارت قطر و بحرین جمعاً ۹ امارات) اما پس از شکست مذاکرات، قطر به سمت استقلال پیش رفت.
نخستین بازداشت نمر در مهٔ ۲۰۰۶ رخ داد. وی در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی دربارهٔ قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
ده کشور عرب، عربستان سعودی، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، امان، قطر و امارات متحده عربی در این نشست حضور داشتند. این کشورها برای همکاری با آمریکا علیه گروه دولت اسلامی (داعش) اعلام آمادگی کرده‌اند. این کشورها متعهد شده‌اند که مانع از جریان تأمین مالی و پیوستن پیکارجویان به دولت اسلامی‌شوند. آمریکا ممکن است علاوه بر حملات هوایی علیه پیکارجویان در عراق، به اقدام علیه آنان در خاک سوریه نیز بپردازد. روسیه هشدار داده‌است که چنین اقدامی بدون مجوز سازمان ملل به منزله تجاوز به قلمرو سوریه و نقض فاحش حقوق بین‌الملل است.
لؤلؤ بحرین گوهرزاست این کز نژاد حیدر و زهراست این
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۳ خود که روز ۳ مه (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) منتشر شد، وضعیت آزادی رسانه‌های ۱۸۰ کشور جهان را مورد ارزیابی قرار داد، بر پایه این گزارش حکومت جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۱۷۷ از ۱۸۰ کشور پس از کره‌شمالی، چین و ویتنام قرار گرفته است، و همچنین به‌عنوان یکی از مخوف‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران نامیده شده است. بر پایه این گزارش برخی کشورهای خاورمیانه از جمله مصر، عراق، یمن، عربستان سعودی، بحرین و سوریه در مقایسه با جمهوری اسلامی، وضعیت نسبتاً بهتری دارند.
و گفته‌اند بحرین اینجا خوف و رجاست عامه مسلمانان را، و بحر قبض و بسط خواص مؤمنان را، و بحر هیبت و انس انبیا را و صدّیقان را.
آرزوی خاطر از بحرین چشم و دل بجوی گر تو جویا طالبی آن گوهر نایاب را
ای لؤلؤ بحرین دل بی‌جا چه ریزی از بصر گر مانده بودی در صدف تو در مکنون می‌شدی
این جزیره ملک خصوصی محمد بن سلمان آل خلیفه عموی حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و برادر خلیفه بن سلمان آل خلیفه است. شیخ محمد نام این جزیره را به نام خود به المحمدیة‎ تغییر داد.
کمی پس از برکناری عیسی بن علی انگلیس پایگاه نظامی خود را از بندر باسعیدو در قشم به بحرین آورد و نمایندگی سیاسی خود در خلیج فارس را از بوشهر به همین‌جا منتقل نمود. همان هنگام حاکمان بحرین برای تغییر بافت جمعیتی آنجا به عربِ سنی از کشورهای عرب خواستند که نیروهای سنی‌مذهب خویش را به بحرین بفرستند. این اقدام درگیری‌های مذهبی میان شیعه و سنی در پی داشت.
صنعت: ذو بحرین
سر میر بحرین و شاه عدن گسسته ز جان و بریده ز تن
ابوعبدالله محمد بن عبدالله بن محمد بن ابراهیم لَوّاتی طَنْجی (۱۷ رجب ۷۰۳ ه‍.ق – ۷۷۰ ه‍.ق) معروف به اِبْنِ بَطّوطه از نامدارترین جهانگردان مسلمان بود که در طنجه متولد شد و در سال ۷۲۵ ق. به سوی مکه رهسپار شد و مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، خراسان بزرگ افغانستان امروزی، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین‌النهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، خاور اروپا و خاور آفریقا را پیمود و سرانجام به مغرب (مراکش) نزد شاه ابوعنان فارس از شاهان بنی‌مرین برگشت. سفر او ۲۷ سال به درازا کشید (۱۳۲۵-۱۳۵۲ م) و در مراکش سال ۷۷۹ق. /۱۳۷۷ م. درگذشت.
خانواده القرمزی سابقه‌ای طولانی در اعتراض علیه حکومت پادشاهی بحرین داشته‌اند. پدر آیات، حسن یوسف القرمزی، در سال‌های دهه ۹۰ میلادی به دلیل اشعاری که در انتقاد از حکومت وقت آل خلیفة می‌سرود بازداشت شده بود و برادرانش - از جمله عبدالله یوسف القرمزی شاعر و مبارز معروف بحرینی - هم بارها تجربه زندان را داشته‌اند.
شیخ عیسی قاسم در روستای دراز نزدیکی منامه پایتخت کنونی بحرین زاده شد.