بحرانی

معنی کلمه بحرانی در لغت نامه دهخدا

بحرانی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) منسوب به بحران. ( ناظم الاطباء ). منسوب به بحرین. ( از المنجد ). انتساب به بحر. ( از انساب سمعانی ). || آنچه منسوب باشد به شهر بحرین. ( آنندراج ). || ( اِخ ) شیخ احمد و شیخ جعفر و شیخ حسین و شیخ سلیمان و شیخ عبدالعلی و سید ماجد و شیخ محمد از رجال فقه و علمای اسلامی. و رجوع به ریحانة الادب زیر همین نامها شود.
بحرانی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) منسوب به بحر که قعر رحم باشد. خون زهدان. خون سرخ خالص. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ):
باش درین خانه زندانیان
روزن و در بسته چو بحرانیان.نظامی.- دم بحرانی ؛ خونی سخت سرخ و غلیظ و بسیار، منسوب به بحر و آن قعر رحم باشد و آن پیش از یاء نسبت برای مبالغه است. ( یادداشت مؤلف ).
بحرانی. [ ب َ ] ( اِخ ) احمدبن محمد محدث بود. رجوع به اعلام زرکلی ج 1 شود.
بحرانی. [ ب َ ] ( اِخ )محمد بحرانی فرزند معتمر محدث بود. ( منتهی الارب ).
بحرانی. [ ب َ ] ( اِخ ) عباس بحرانی بن یزید. محدث بود. ( از منتهی الارب ).
بحرانی. [ ب َ ] ( اِخ ) یوسف بن احمد از فقهای امامیه بود. او راست : کشکول البحرانی. لؤلوءة البحرین. ( از معجم المطبوعات ).
بحرانی. [ ب َ ] ( اِخ ) شیخ هاشم بن سلیمان ، او راست : مدینةالمفاخر فی فضائل الامام علی بن ابی طالب و کراماته. ( از معجم المطبوعات ).

معنی کلمه بحرانی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) منسوب به بحران . ۱ - تغییر حالت و آشفتگی مریض . ۲ - وضع غیرعادی در امری از امور مملکتی .

معنی کلمه بحرانی در فرهنگ عمید

ویژگی اوضاع و احوال آشفته در هر چیزی.

معنی کلمه بحرانی در فرهنگ فارسی

منسوب به بحران، انقلاب و آشفتگی و تغییر، حالت در بیمار یا در اوضاع و احوال مملکت
( صفت ) منسوب به بحران ۱ - تغییر حالت و آشفتگی مریض . ۲ - وضع غیر عادی در امری از امور مملکتی
شیخ هاشم ابن سلیمان .

معنی کلمه بحرانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بحرانی (ابهام زدایی). بحرانی ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • سید هاشم بحرانی، مفسّر و محدّث و مؤلّف شیعی قرن یازدهم• احمد بن محمد بحرانی، از مشاهیر فقهای امامی بحرین در قرن یازدهم• سلیمان بن عبدالله بحرانی، فقیه و محدّثِ قرون یازدهم و دوازدهم• علی بن عبدالله بحرانی، از فقها و مراجع تقلید امامی بحرین و شبه جزیره عربستان در قرن سیزدهم و چهاردهم• جعفر بن کمال الدین بحرانی، عالم و شاعر امامی مذهب قرن یازدهم• احمد بن علی بحرانی، محقق و متکلم شیعی قرن هفتم• علی بن سلیمان ستراوی بحرانی، عالم و فیلسوف امامی نیمه نخست قرن هفتم• علی بن سلیمان بحرانی، محدّث و فقیه شیعیِ قرن یازدهم• ماجد بن هاشم بحرانی، ادیب، شاعر، فقیه و محدث شیعی قرون دهم و یازدهم• یوسف بن احمد درازی بحرانی، فقیه و محدّث اخباری معتدل و متتبّع پر اثرِ قرن دوازدهم• سلیمان ماحوزی بحرانی، از مفاخر جهان علم و از نوابغ روزگار• سیّد ماجد حسینی بحرانی، معروف به سید ماجد حسینی بحرانی کاشانی از حکیمان و فقیهان بزرگ قرن دوازدهم هجری
...
[ویکی شیعه] بحرانی (ابهام زدایی). بَحرانی صفتی است که غیر شیعیان در مورد شیعیان ساکن منطقه بحرین قدیم (شامل بحرین امروزی، احساء، قطیف، قطر و کویت) به کار برده اند. جمع آن بحارنه است. بحرانی ممکن است به یکی از این موارد اشاره کند:

معنی کلمه بحرانی در ویکی واژه

منسوب به بحران.
تغییر حالت و آشفتگی مریض.
وضع غیرعادی در امری از امور مملکتی.

جملاتی از کاربرد کلمه بحرانی

به بحرانی که کردم آتشم شد از عرق خاموش خوشا آن آتشین‌تب‌ها که دلکش بود هذیانم
ضخامت لایه واسط، اثر زیادی روی زمان و کیفیت اتصال دارد. اولین ملاحظه‌ای که در این رابطه باید صورت بگیرد این است که ضخامت لایه واسط بیشتر از ضخامت بحرانی باشد.
بنیاد برومند در یک گزارش مفصل دربارهٔ زندان‌های ایران، وضعیت شیوع ویروس کرونا را «بحرانی» توصیف کرده و می‌گوید که حکومت جمهوری اسلامی با زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی دربارهٔ حق حیات و برخورداری از سلامت زندانیان، کاملاً غیرمسئولانه رفتار می‌کند.
افزایش ضخامت جدار در بعضی مواد می‌تواند باعث شود که انعطاف قطعه از بین رفته و قابلیت جذب انرژی ضربه آن از بین رود. در بعضی مواد مانند پلی کربنات افزایش ضخامت جدار از حد معین به نام ضخامت بحرانی استحکام ضربه از بین می‌رود.
حسن روحانی طبق ماده ۱۷۶ قانون اساسی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و زیر مجموعه آن شورای امنیت کشور است، این دو نهاد حکومتی بر اساس قانون، وظیفهٔ مقابله با اعتراضات ضد حکومتی در وضعیت بحرانی را به‌عهده دارند و تصمیم می‌گیرند در مقابله با اعتراضات، از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و … و با چه سلاح‌ها و تجهیزاتی برای سرکوب استفاده کنند. از این رو در اعتراضات اخیر تصمیم قطع اینترنت را شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور گرفت.
زمانی که نیروی دافعه الکتروستاتیک در یک مقدار بحرانی از میدان الکتریکی بر کشش سطحی غلبه کند یک جت باردار شده از مایع از رأس مخروط تیلور خارج می‌شود. خاصیتی پیچشی از جت پلیمری باردار شده در طول فرایند ریسندگی مشاهده می‌شود.
محقق تفتازانی به سال هفتصد و نود و دو، علامه ی حلی به سال هفتصد و بیست و شش، میثم بحرانی به سال ششصد و هفتاد و نه، شاطبی به سال پانصد و نود، ابن جوزی به سال پانصد و نود و هفت
باش درین خانهٔ زندانیان روزن و دربسته چو بحرانیان
تعدادی از مطالعات نشانه‌های عصبی اعتیاد را در کاربران پورنوگرافی اینترنتی یافته‌اند، که با بدنه وسیعی از تحقیقات که نشانه‌های مشابه را در دیگر انواع کاربران مشکل‌دار اینترنتی یافته‌اند سازگار است. با این حال، مطالعات دیگر نشان دادند که نشانه‌های بحرانی اعتیاد وجود ندارد، و اکثر نشانه‌های اعتیاد برای پورنوگرافی هرگز اثبات نشده‌اند.
برای گامای بیشتر از ۳، آستانه بحرانی فقط به گاما و کمترین درجه بستگی دارد، و در این رژیم شبکه مانند یک شبکه تصادفی عمل می‌کند که وقتی بخش محدودی از گره‌ها آن حذف می‌شود، ناهمبند می‌شود. برای گامای کمتر از ۳،
یک نتیجه مهم این رابطه این است که آستانه بحرانی تنها به گشتاور اول و دوم توزیع درجه وابسته است و برای هر توزیع درجه‌ای معتبر است.
موضوع اختلاف سنی میان عروس و داماد، در ازدواج ایرانی موضوعی مناقشه‌برانگیز است. امروزه در برخی از ازدواج‌های مدرن ایرانی، اختلاف‌های سنی معنی‌دار مشاهده می‌شود. کارشناسان دلیل چنین انتخاب‌هایی را مسائل مالی و کاهش نقش نظارتی خانواده در ازدواج می‌دانند. برخی آسیب‌شناسان اجتماعی، وضعیت کنونی جامعه ایران را در این خصوص، بحرانی و در حد هشدار می‌دانند. علاوه بر آسیب‌شناسان، کارشناسان مسائل حقوقی نیز نسبت به افزایش اختلاف سنی واکنش نشان داده‌اند.
نیست بحرانی از اولیک نسب گردانی هست بحرانی اورا پدر ومادرکا
دل اینجا علتی دارد که نضجی نیست دردش را هنوز آن روزنش بسته است و او بیمار بحرانی
شیخ الاسلام گفت: کی عبدالعزیز بحرانی، بکران مجلس بوالعباس سریج شد گفت: ایها القاضی!کی شوان گو سپندان به بگوشد بعصا؟ گفت آنگه کی داند کی بر وی کی شوان است؟ وی بانگ وی بانگ بکرد و از هوش بشد، چون باهوش آمد بوالعباس گفت: کی بروز گار.
چندین دلیل احتمالی برای این افزایش ناگهانی درجهٔ حرارت ذکر شده اما هیچ‌یک سرعت بالایی که این افزایش دما داشته را توضیح نمی‌دهد. با این حال، گمان بر این است که گرم شدن تدریجی هوا در طول پالئوسن پسین، دمای آب دریا را بیش از یک مقدار بحرانی معین گرم کرده و با این کار هیدرات‌های گاز در کف اقیانوس به صورت انبوه حل شده و باعث ورود مقدار زیادی گاز متان به جو شده‌است.