بحال

معنی کلمه بحال در لغت نامه دهخدا

بحال. [ ب ِ ] ( ص مرکب ، ق مرکب ) در حالت مناسب. مناسب الحال. خوشحال. تندرست. بابشاشت. سعادتمند. بختیار. ( ناظم الاطباء ). در اصطلاح دهات کرمان بمعنی سرخوش و سرحال و سالم و چاق و فربه بکار رود.
- گوسفند بحال ، گاو بحال ؛ آن گوسفند و گاو که فربه و چاق باشد. و رجوع به حال و ترکیبات آن شود.

معنی کلمه بحال در فرهنگ فارسی

تندرست سعادتمند .

جملاتی از کاربرد کلمه بحال

برای بردن نامش دهان بعنبر شوی بحال گفتن مدحش زبان بزر اندای
در آخر قسمت ساخته شده مادر امیر با صنم خانم بحث می کند و سیلی به صنم می‌زند صنم خانم قطع نخاع می شود و فلج می شود و یاووز او را بحال خودش رها می کند.
جزو جزو خم برقصست و بحال عقل جزوی را نموده این محال
تابحال شیمی درمانی فقط برای درمان انواع سرطان مورد استفاده قرار گرفته‌است؛ ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد روش تهاجمی شیمی درمانی، علاوه بر نابود کردن سلول‌های سرطانی، در درمان ام اس نیز مؤثر است. در روش جدید، در ابتدا سیستم ایمنی با شیمی درمانی تخریب می‌شود، سپس با استفاده از سلول‌های بنیادی بیمار که قبل از شیمی درمانی جمع‌آوری شده، مجدداً ترمیم می‌شود.
در سال ۲۰۱۵ رامش در گفتگویی با مجله جوانان لس آنجلس در پاسخ این پرسش که "آیا تابحال ازدواج کرده‌ای؟" گفته بود که پس از انقلاب در هنگام سفرش به بریتانیا در لندن با یک غیرایرانی ازدواج کرده‌است.
بود اندر ازل بروجه معلوم بحال خویش اعیان جمله معدوم
چشمت بحال ما نظر مرحمت فکند و آن عشوه ها که داشت بیکسو نهاد باز
ارول اوگین از سال ۱۹۹۲ تابحال تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی بسیاری را بر عهده داشته‌است.
با وجود اختلافات بین استفن و دیمن، او تابحال بارها برای نجات جان برادرش دست به هر کاری زده و هرگز عقب‌نشینی نکرده‌است. استفن پس از مسموم شدن دیمن با گاز گرگینه، برای نجات او و با اجبار کلاوس دوباره بخش «درنده خویی» وجودش بیدار و تبدیل به دست راست کلاوس می‌شود. همچنین هنگام حملهٔ راینا کروز استفن به جای دیمن زخمی می‌شود.
استفانی از سال ۲۰۰۴ و در کنار فعالیت‌اش در نو داوت، به انتشار آلبوم‌های تکی روی آورده‌است. اولین آلبوم تکی او که با نام عشق، فرشته، موسیقی، بچه در نوامبر ۲۰۰۴ منتشر شد با استقبال گسترده روبرو شد و بیش از ۷ میلیون نسخه در تمام دنیا فروش داشت. او تابحال برندهٔ ۳ جایزه گرمی شده‌است.
جرارد در تیم ملی انگلستان شمارهٔ ۴ را به تن می‌کرد. او از سال ۲۰۰۰ در این تیم بازی می‌ کرد و تا بحال در ۱۱۴ بازی ملی حاضر بوده و ۲۱ گل به ثمر رسانده‌است.
کی بحال تو بسوزد دل دلدار صغیر شمع از سوزش پروانه چه پروا دارد
وی از سن هفده سالگی در عرصه کمیک فعالیت داشت، اما تا چهل سالگی شهرتی کسب نکرد، در سال ۱۹۶۱ در دوره ای موسم به سن چهل سالگی توانست به همراه همکار خود جک کربی اولین مخلوق معروف خود یعنی چهار شگفت‌انگیز را خلق کند و پس از آن توانست به سرشناس‌ترین چهره عرصه کمیک بوک تبدیل شود. او در تمام فیلم‌های دنیای سینمایی مارول تابحال کمئو یا همان حضور افتخاری داشته‌است. از وی به عنوان پدر مارول یاد می‌شود.
زان باده که گر بحال توبه ساقی چو توئی چه جای پرهیز
مفصل نام هر یک گر بخوانی یکایک را بحال خود بدانی
از بسکه خون بحال دل خود گریستم آگه نمی شوم که سفید و سیاه چیست
بحال اوحدی هرگز نکری التفات اکنون چو می‌گویی، غلام ماست، یاری نیک دار او را
بحال فقر و اعمال تصوف نباشد جز بوفق حق توقف
تو خدای من، حیات من و سرور قدسی منی، اما آیا در وصف تو به همین می‌توان بسنده کرد؟ آیا هیچ‌کس توان آن را دارد که به حد کفایت تو را وصف کند؟ بدا بحال کسانی که در مورد تو سکوت می‌کنند زیرا حتی آنانکه در فصاحت و بلاغت از همه گوی سبقت را ربوده‌اند، قادر نیستند در وصف تو لفظ و تعبیری بیابند.