بجس

معنی کلمه بجس در لغت نامه دهخدا

بجس. [ ب َ ج َ ] ( ص ) نرمی. سستی. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || نرمه بینی و آن پره بینی است. ( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( برهان ).
بجس. [ب َ ] ( ع مص ) آب راندن و رفتن آن ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ). راندن آب را. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). برآمدن و روان گردیدن آب . || شکافتن ریش را. ( ناظم الاطباء ).
بجس. [ ب َ ] ( ع ص ) آب روان و جاری. ( ناظم الاطباء ).
بجس. [ ب ُج ْ ج َ / ب ُ ] ( ع ص ) ابرهای ریزان. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بجس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار)
شکافته شدن. شکافتن. از آن سنگ، دوازده چشمه بشکافت. راغب گوید: بجس اکثراً در چیزی که از محلّی تنگ بیرون آید، به کار می‏رود و انفجار از آن اعمّ است. بجس لازم و متعدی هر دو آمده است. در اقرب الموارد گفته «بَجَسَ الماء:فَجَرَه - بجس الماء: انفجر».

جملاتی از کاربرد کلمه بجس

سواران بجستن نهادند روی همه زرق ازو شد پر از گفت‌وگوی
بجست ذره زین و چکید قطره زان شد این فروزان آتش شد آن گوارا آب
دلش بدادم و گفتم: شمار کن بوسه بجست ورنه منش بی‌شمار بستدمی
به چاره دگر باره از من بجست چو دیدش که گشتم برو چیره دست
او در مسابقات قهرمانی تکواندو جهان ۱۹۸۹ در سئول، با شکست آیزه آلکایا در بازی نیمه نهایی و آنه- میکه بجس در بازی نهایی، یک مدال طلا در دسته سبک‌وزن کسب کرد.
تا تو بجستی شمال وار ز بدخواه بر دل بدخواه چون سموم وزیدی
بدانک وصول بحضرت خداوندی نه از قبیل وصول جسم است بجسم یا عرض بجسم یا علم بمعلوم یا عقل بمعقول یا شی بشی تعالی الله عن ذلک علوا کبیرا.
بجستند از آن انجمن هردوان یکی پاک دل مرد چیره‌زبان
ابراهیم‌آباد، روستایی از توابع بخش یونسی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی ایران است.
آب‌انبار حاج قربان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بجستان، شهر بجستان - حاشیه خیابان امام خمینی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
هست خاموشی نظام ملک من این معانی ها بجست ازکلک من
بار دیگر سوخت هم واپس بجست باز کردش حرص دل ناسی و مست
احمدآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی ایران است.
این روستا در دهستان بجستان قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۴ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.
آب‌انبار فخرآباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بجستان، روستای فخرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
افکان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی ایران است.
آب‌انبار حاج میرزا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بجستان، شهر بجستان - خیابان ۱۲ فروردین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
مارگیری را ماری ز سر سله بجست گفت هل تا برود هرکه بگیرد او را
مقبره زین‌آباد مربوط به اواخر دوره صفوی است و در شهرستان بجستان، روستای زین‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۲۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
راه‌های دسترسی به استان خراسان رضوی عموماً از مسیر مشهد - ساری سبزوار - شاهرود و قائن - گناباد صورت می‌گیرد. این جاده‌ها در روزهای تعطیل جزو شلوغ‌ترین جاده‌های کشور هستند. علاوه بر این جاده‌ها جاده فردوس - بجستان زابل - سرخس بیارجمند - کاشمر (بردسکن) طبس بشرویه - درونه و راه فرعی جاجرم - حکم آباد مورد استفاده هستند.