بتر. [ ب َ ت َ ] ( ن تف ) مخفف بدتر. ( از آنندراج ). نکوهیده تر، و آن را بَتَّر ( با تشدیدتاء ) نیز خوانده اند. ( از ناظم الاطباء ) : یکی ترک بدنام او گرگسار گذشته برو بر بسی روزگار ز آهریمن بدکنش بد بتر بچنگ اندورن بد سلاحش تبر.دقیقی.چگونه بلائی که پیوند تو نجویی بد است و بجویی بتر.دقیقی.ولیکن کنون زین سخن چاره نیست دگر زو بتر نیز پتیاره نیست.فردوسی.چو دانی که از مرگ خود چاره نیست ز پیری بتر نیز پتیاره نیست.فردوسی.نهانی بتر زآشکارا شود دل مردمان سنگ خارا شود.فردوسی.دور بودن ز چنان روی غمی ست هرچه دشوارتر و هرچه بتر.فرخی.بر او مردمی کو کبر دارد بتر باشد هزاران ره ز کافر.فرخی.عید او فرخ و فرخنده و او فرخ روز روز عید عدوی دولت او هرچه بتر.فرخی.کار عدو و کار کیا نابنوا شد زین نیز بتر باشدشان نابنوایی.منوچهری.دشمنت را همیشه نذیرست بخت بد از بخت بد بتر نبود مرد را نذیر.منوچهری.هرکس که خویشتن نتواند شناخت... وی از شمار بهایم است بلکه بتر از بهایم. ( تاریخ بیهقی ). پنجم آنکه اندیشم که مخلوقی را چون من کار ازین بترست شکر کنم. ( تاریخ بیهقی ). حال غازی بدانجای رسانیدند که هر روزی رأی سلطان را در باب وی بتر میکردند. ( تاریخ بیهقی ). بتر دشمن و نیکتر دوست کیست سر هر درستی و هر درد چیست.اسدی.بنزد پدر دختر ار چند دوست بتر دشمن و مهترین ننگش اوست.اسدی.تو از بردباران به دل ترس دار که از تندِ در کین بتر بردبار.اسدی.هرچند هست بد ما را ز مرد بد بتر نیست با فعل بد منافق جز مار کور و کر نیست.ناصرخسرو.و هر هفته فتنه ای... و قتل و غارت و سوختن بتر از آنک ببغداد... ( از مجمل التواریخ و القصص ). خوگری از عاشقی بتر بود. ( کلیله و دمنه ). به آشکار بدم در نهان ز بد بترم خدای داند و من آشکار و پنهانم.سوزنی.درد عشق تو بوالعجب دردیست که چو درمان کنم بتر گردد.خاقانی.با این پلنگ گوهری از سگ بتر بوم
معنی کلمه بتر در فرهنگ عمید
بدتر: به گیتی بتر زاین نباشد بدی / جفا بردن از دست همچون خودی (سعدی۱: ۱۹۶ ). ۱. از بیخ برکندن، بریدن. ۲. (ادبی ) در عروض، اجتماع ثلم و حذف است در فعولن، یعنی حرف اول را بیندازند و سبب خفیف را هم ساقط کنند چنان که عو باقی بماند و نقل به فع شود، و آن را ابتر می گویند.
معنی کلمه بتر در فرهنگ فارسی
مخفف بدتر ( صفت ) بدتر . نام کوهستانی است
معنی کلمه بتر در دانشنامه آزاد فارسی
بَتْر (در لغت به معنای بریدن دُم) اصطلاحی در عروض. از زحاف های عروضی، و آن جمع جَبّ و خَرم در مفاعیلن است که به جای «فا»ی باقی مانده «فَع» گذارند. رکن تحت زحاف بتر را ابتر نامند.
معنی کلمه بتر در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار) بریدن (قطع) اَبتر:حیوانی که دُمش بریده شده و کسی که فرزند ندارد (قاموس) راغب گوید: بتر در بریدن دم بکار رفته، فرزند نداشتن و ذکر خیر نداشتن معنای ثانوی آن است گویند: فلانی اَبتر است یعنی فرزند ندارد و یا ذکر خیر ندارد. یعنی دشمن تو همو بی دنباله است. گویند: چون عبداللّه فرزند حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله و سلم» که از حضرت خدیجه بود از دنیا رفت، کفّار گفتند اواَبتر است. و گویند: کفّار گفتند چون محمّد از دنیا رفت دین و آئین اش نیز از بین میرود و اثری از آن نمیماند، لذا آیه فوق نازل شد. نا گفته نماند: قول دوّم قریب به تحقیق است و میشود گفت که: این سوره جواب هر دو قول است و خبر میدهد که نام مبارک و ذکر خیر و فرزندان و پیروان دین آن حضرت روز افزون و همیشگی خواهند بود. بقیه کلام در «کوثر» دیده شود.
جملاتی از کاربرد کلمه بتر
. روسها در تلاش برای صرفنظر کردن ایران از درخواست غرامت، سیستم تور ام-۱ را به جای آن پیشنهاد دادند که گفته میشود ایران رد کردهاست. آنتی ۲۵۰۰ نیز پیشنهاد دیگری است که میتواند برای نیازهای ایران مناسبتر باشد. اس-۳۰۰ پیامیو مطابق با نیازهای نیروهای دفاع موشکی توسعه یافته اما آنتی-۲۵۰۰ برای نیروی زمینی ساخته شدهاست و میتواند برای نیروی زمینی بزرگ ایران سودمند باشد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در سفری که به مسکو داشت گفته بود که تهران تمایلی ندارد به جای سامانه اس ۳۰۰ از روسیه سامانه آنتی-۲۵۰۰ دریافت کند اما در دیماه ۱۳۹۳ اعلام شد که هیئتی از سوی ایران برای بررسی دریافت یک سیستم جایگزین برای اس-۳۰۰ به روسیه خواهد رفت.
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾ و شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند (تا طایفهای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند.
الگبال یکی از بهترین و عجیبترین مجموعه شعرهای به یاد ماندهٔ گئورگه است، عنوان مجموعه اشارهای است به هلیوگابال امپراتور برکنارشدهٔ روم است. گئورگه علاوه بر این مترجم مهمی نیز بود، او آثار دانته، شکسپیر و بودلر را به آلمانی برگرداند.
خنک آنکه همت بترکش گماشت براین آتش از دور دستی بداشت!
پسر داشت مبتر یکی شیر مرد کش از جنگیان کس نبد هم نبرد
نیست از دون همتی چیزی بتر کو ز بی همت کسی محرومتر
آسیاب آبی چال کل مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان پلدختر، بخش مرکزی، دهستان جایدر، ۱۰۰ متری جنوب روستای چال کل چوبتراش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۴۶۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در میان ایستگاههای مورد مطالعه استان خراسان رضوی، شهرستان قوچان با میانگین رطوبت نسبی سالانه ۵۵ درصد مرطوبترین شهر و شهرستانهای کاشمر و گناباد با ۳۹ درصد خشکترین شهر استان میباشد. بهطور کلی میانگین سالانه رطوبت نسبی استان ۴۶ درصد محاسبه گردیدهاست. و بهطور کلی مقدار آن از شمال به جنوب استان کاهش مییابد.
بترسید و آمد به مشکوی خود بسی بد پشیمان زکردار بد
و هیچکسی نیست که بترسد از همسایه خود
تا کی گوئی چو گل دارم یاقوت و زر من چو صبا بگذرم تا تو چو گل بترکی
جیحون و نیل نیست دل ست از خدا بترس گر نیست خون دیده به دامن درین چه بحث؟
حلوا نمیدهی تو به رنجور ز احتما ؟ رنجور خویش را تو بتر میکنی مکن
کشیشان رومی پذیرش ادبی و تمثیلی اساطیر را مضحک میدانند، و معتقدند اساطیر هیچ جایگاهی در فلسفه ندارند. سیسرون نیز به اسطوره توهین کرده، اما، مانند وارو، از حمایت از مذهب ملی حمایت نمودهاست. به سختی میتوان دریافت این خردگرایی تا چه میزان به داخل جامعه رخنه کردهاست. سیسرون ادعا میکند هیچکس (حتی پیرزنان و پسران) آنقدر نادان نیست که از حملات هادس یا وجود سکولا، قنطروس یا سایر موجودات مرکب بترسد، اما از طرق دیگر، این خطیب، از شخصیت خرافی و زودباور مردم شکایت و گلایه میکند. «خدایان طبیعت»، مفهومیترین خلاصه تفکرات سیسرون است.
دانشپژوهان نباید در میان تلاش و کوششهای خود از سرزنش و تحریم بترسند و با توجه به این بیت شعر حافظ که میفرماید «در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم، سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور»، باید با بیتوجهی به مشکلات به کار خود ادامه دهند تا به موفقیت دست یابند.
هارون الرشید سه فرزند خود امین و مأمون و قاسم را بترتیب ولیعهد خویش قرار داد و حکومت خویش را میان آنها تقسیم کرد، او در این تقسیم خراسان را بهطور کامل در اختیار مأمون قرار داده و شبه جزیره را در اختیار قاسم و عراق را برای امین قرار داد.
تو که امروز از غریبی بینصیبی بترس از محنت روز غریبی
پایمردی که بگیرد دستم چون کنم زینش بتر می باید
میگوید: «اهل علم اجماع دارند که بزرگترین شمشیرهایی که بر اهل قبله کشیده شد و بزرگترین فسادی که بر آنان وارد شد از طرف کسانی بودد که به اهل قبله وابسته اند "و گفت قتل آنها از قتل خوارج واجبتر است.
در ره شکنجه ای بتر از کفش تنگ نیست با خوی بد هوای سفر می کنی مکن