بت پرست

معنی کلمه بت پرست در لغت نامه دهخدا

بت پرست. [ ب ُ پ َ رَ ] ( نف مرکب ) که بت پرستد. وثنی. ( دهار ). شمن. نگارپرست. صنم پرست. ( آنندراج ). عابد اصنام. عابد صنم. که به عبادت اصنام پردازد. کسی که بت را ستایش کند. ( ناظم الاطباء ). وثنی : اندر وی اندکی مسلمانانند و ایشان را سالهاری خوانند و دیگر همه بت پرستند. ( حدود العالم ). و این ناحیتی است ( تبت ) آبادان و بسیارمردم و کم خواسته و همه بت پرستند. ( از حدود العالم ).
من آن دیدم از گیو کز پیل مست
نبیند بهندوستان بت پرست.فردوسی.چه دینی چه آهرمن بت پرست
ز مرگند بر سر نهاده دو دست.فردوسی.جهان بستد از مردم بت پرست
ز دیبای دین بر دل آذین ببست.فردوسی.بتان شکست فراوان و بت پرستان کشت
وز آنچه کرد نجسته است جز رضای اله.فرخی.راست گفتی به بتکده است درون
بتی و بت پرستی اندر بر.فرخی.سند و هند از بت پرستان کرد پاک
رفت ازین سو تابه دریای روان.فرخی.واجب گشت به ما که بر غزو بت پرستان رویم به سند و هند و چین و ما چین و ترک و روم. ( تاریخ سیستان ).
شما بت پرستید و خورشید و ماه
در ایران به یزدان شناسند راه.اسدی.گرمن ز می مغانه مستم هستم
ور کافر و گبر و بت پرستم هستم.خیام.یونس نومید شد و تنگدل گشت و قومش بت پرست بودند. ( قصص الانبیاء ص 133 ).
خویشتن بین و بت پرست یکیست
بی خبر زانجهان و مست یکیست.سنائی.من به سودای بتان در بسته ام
بت پرستی را میان دربسته ام.خاقانی.آوازه شد به شهری و آگاه گشت شاهی
کو عشق دان من شد من بت پرست اویم.خاقانی.نماز عاشقان بی بت روا نیست
سجود بت پرستان تازه گردان.خاقانی.ور بت پرستان را بجان ندهند در کعبه امان
کوی بتان را کعبه دان زمزم خمستان بین در او.خاقانی.مشو در خون چون من زیردستی
چه نقصان کعبه را از بت پرستی.نظامی.اگر دین دارم و گر بت پرستم
بیامرزم به هر نوعی که هستم.نظامی.وز آنسو آفتاب بت پرستان
نشسته گرد او ده نارپستان.نظامی.هرگز، اگر راه بمعنی برد

معنی کلمه بت پرست در فرهنگ عمید

کسی که بت را پرستش کند.

معنی کلمه بت پرست در فرهنگ فارسی

پرستش اصنام بت پرستیدن

معنی کلمه بت پرست در ویکی واژه

کسی که بت می‌پرستد.
کسی که بت می‌پرستد.

جملاتی از کاربرد کلمه بت پرست

آنچنان جا بت پرستی همچو من بگذرد از می تھی ناکرده دن
پلوتارک فیلسوف یونانی در فصل رومولوس از کتاب خود با عنوان زندگی‌های موازی، اعتقاد به چنین ناپدید شدن‌هایی مورد نقد قرار می‌دهد و ادعای ناپدید شدن‌های معجزه آسای شخصیت‌های تاریخی چون کلومدس، استیپالایا و کروسس را مورد استناد قرار می‌دهد. در زمان بت پرستان گذشته شباهت‌های این کارهای به وسیله نویسندگان اولیه مسیحی چون جاستین به عنوان کار شیاطین و شیاطینی شرح داده شده که قصد گمراه کردن مسیحیان را داشته‌اند. اما در سال‌های اخیر مشابه چنین وقایعی مثلاً دربارهٔ گِسار، منجی تبتی گزارش شده که در پایان، پس از سر دادن شعار در بالای کوه لباس‌هایش خالی به زمین سقوط می‌کنند.
چون ترا گویم که لالای توام گوئی که لا جان ببازم بی سخن چون بت پرستان پیش لات
به پیش سنگ دلت ای صنم دلم به نیاز چو بت پرست به پیش رخام افتاده
به چین اندر، این بت پرستی ز کوش پدید آمد و شد زمین پر ز جوش
کتابی در بررسی عقاید فرقه های غیر اسلامی مانند خورشید پرستان، سیارات، مسیحیت، حکمای هند، بت پرستان و بسیاری دیگر و آرای مذاهب اسلامی و فرقه های آنها مانند معتزله، جهمیه، قدریه، شیعه و دیگر فرقه های اسلامی.
قانون اساسی مدینه توسط محمد در سال ۶۲۲ میلادی نوشته شد. این بیانیه به صورت رسمی روابط بین محمد و قبیل و خاندان‌های مهم یثریب (که بعدها مدینه نامیده شد)، که شامل مسلمین، یهودیان و بت پرستان می‌شد را مشخص می‌کرد. هدف اصلی این سند پایان دادن به جنگ‌های خون‌ریزی بود که بین اوس و خزرج و قبایل متحد با آن‌ها در جریان بود. جهت انجام این کار، این سند با مشخص کردن حقوق و وظایف بین مسلمین، یهودیان و بت پرستان، آن‌ها به صورت یک امت واحد تعریف می‌کرد.
من اگرچه بت پرستم تو مگو نظر بپوشان رخ خود بپوش ای دل که بلای عقل و دین است
او بسیاری از سنت‌های اسلام را نقد می‌کرد، مانند حج. وی باور داشت که مراسم حج مانند مراسم‌های بت پرستان است. او همچنین ادعاهای پیامبران مبنی بر وحی را نیز قبول نداشت. باورهای ضدمذهبی معری محدود به اسلام نبود. او نظر مشابهی دربارهٔ مسیحیان و یهودیان داشت.
زنار بت پرستی خود می برم بخاک یعنی که رشته کفنم موی او کنید
ناورد کرد خواهد رخش ملک به رزم سرهای بت پرستان پیشش نثار کن
بت پرستی آنگلوساکسون یک نظام اعتقادی چند خدایی بود که حول اعتقاد به خدایان متمرکز بود. برجسته ترین این خدایان احتمالا وودن بود. از دیگر خدایان برجسته می توان به تونور و تیو اشاره کرد. همچنین اعتقادی به موجودات ماوراء طبیعی دیگری که زندگی می کردند وجود داشت، از جمله الف ها، نیکورها و اژدهاها. آداب مذهبی عمدتاً حول محور قربانی کردن اشیاء بی جان و حیوانات، به این خدایان، به ویژه در برخی جشن های مذهبی در طول سال، می چرخید. شواهدی مبنی بر وجود معابد چوبی وجود دارد، اگرچه سایر مراسم مذهبی ممکن است در فضای باز بوده و شامل درختان مذهبی نیز باشد. اطلاعات کمی در مورد تصورات بت پرستانه از زندگی پس از مرگ وجود دارد، اگرچه چنین اعتقاداتی احتمالاً بر شیوه های تشییع جنازه تأثیر می گذارد
روی کار آمدن غوریان در غور، منطقه ای منزوی و کوچک واقع در وسعت کوه‌های بین امپراتوری غزنویان و سلجوقیان، تحولی غیرمعمول و غیرمنتظره بود. این منطقه چنان دور از دسترس بود که تا قرن یازدهم به عنوان منطقه بت پرستان توسط فرمانروایان مسلمان محاصره می‌شد. در اوایل قرن ۱۲ پس از آنکه سلطان محمود غزنوی آن را فتح کرد، به غرض ترویج اسلام وی معلمانی را به تعلیم غوریان تحت دستورات اسلام بدانجا فرستاد. حتی در این زمان نیز اعتقاد بر این است که بت‌پرستی، یعنی انواع دین‌های بودایی مانند ماهایانا تا پایان قرن یازدهم در این منطقه ادامه داشت.
مقیدم به بت خود چنان که می خواهم نه بت پرست، نه بت گر، نه بت شکن باشد
ابراهیم خلیل‌الله فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی ساختهٔ سال۱۳۸۳ است. این فیلم دوران به نبوت رسیدن ابراهیم را به نمایش می‌گذارد. بابِل مقر حکومت نمرود بن کوش است و آزر از بزرگان بابِل و عموی ابراهیم است. ابراهیم پدرش تارخ را از دست داده و آزر سرپرست اوست،ابراهیم با بت پرستی مخالف است وسرانجام به نبوت مبعوث میشود.
«او [محمد] به انجام کارهای بزرگی نائل آمده بود. برای بت پرستان غرب عربستان دینی جدید آورده بود که با یکتا پرستی و عقاید اخلاقی اش، در سطح غیر قابل مقایسه‌ای بالاتر از بت پرستی قبلی بود. او وحیی به همراه دین اسلام آورده بود که برای قرون متمادی هدایت‌کننده تفکرات میلیون‌ها مسلمان شد. ولی او بیش از این به انجام رسانیده بود: او گروه اجتماعی ای و همچنین حکومتی سازمان یافته و مسلح و مجهزی را تأسیس کرده بود که قدرت و اعتبارش آن را به نیرویی مهم در عربستان تبدیل کرد.»
معبود و عابد و بت و زنار و بت پرست ایمان و کفر و مؤمن و کافر همان تویی
از نظر فقهی، در میان عوام مسلمان در مورد این که وضعیت دین هندو چگونه‌است، از دیرباز گفتگو و کشمکش در جریان بده‌است. بسیاری از علمای مسلمان هند، هندوان را از اهل کتاب می‌شمردند، عموماً در خود هند، مسلمانان با هندوان به عنوان افرادی بی دین یا بت پرستانی شبیه به بت پرستان عربستان پیش از اسلام رفتار نمی‌کردند، بلکه به آنان به عنوان افرادی که صاحب دینی از خود هستند، احترام می‌نهادند.
زرپرستی را بتر از بت پرستی گفته است حرص را چون سگ ز صحن مسجد دل رانده ای
طرح مراقبت پرستاری در درجه اول باید باعث کاهش سطح اضطراب این بیماران شود. برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تشخیص‌های پرستاری و مشکلات بیمار است