ببو

معنی کلمه ببو در لغت نامه دهخدا

ببو. [ ب َ ] ( ص ) بی تجربه. جاهل. ابله. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه ببو در فرهنگ فارسی

بی تجربه جاهل

جملاتی از کاربرد کلمه ببو

همیشه تاز دم باد همچو چشم و چراغ برون دمد گل و نرگس ببوستان روشن
زمین را ببوسید و بردش نماز ستودش مر او را زمانی دراز
هوسم کشد نگارا ز حلاوت عتیبت که به ذوق دل ببوسم ز دهان دلفریبت
من ببوی خال مشکین تو گشتم پای بند مرغ وحشی از هوای دانه می افتد بدام
در سال ۲۰۰۰ تک‌آهنگ «این را ببوس» را عرضه کرد و یکسال بعد در ۲۰۰۱ به خاطر حوادث یازدهم سپتامبر آمریکا، ترانه ملی و وطن پرستانه خودش «جایی که پرچم امریکا و عقاب پرواز می‌کنند» را روانهٔ بازار کرد.
مرغ وحشی گر ببوی دانه در دام اوفتد تا چه مرغم زانک دامی در هم جز دانه نیست
کسی پای مردی بننهاد پیش ببودند ترسنده برجای خویش
در این فیلم ژاله علو نقش زنی را دارد که سزای خیانت شوهر سابقش را داده و پس از کش و قوس داستانی، سرانجام خود را به پلیس معرفی می‌کند. او در صحنه‌ای که با دختر کوچکش وداع می‌کند و به سوی زندان و مجازات روانه می‌شود، ترانه مرا ببوس را می‌خواند.
چهره بر خاک پای دربان سای به اجازت زمین ببوس و درآی
وی چندی پیش از خانواده خود جدا شد علت این امر را آمیشا این گونه بیان می‌کند: حالا من مستقل شدم و دیگه برای هر فیلمی جوابی پس نمی‌دهم. گفته می‌شود آمیشا با خانواده خود بر سر بوسیدن درفیلم مشکل داشته خانواده شدیداً با این موضوع برخورد می‌کردند اما آمیشا بالاخره جدا شد تا راحتر ببوسد. اولین بوسه وی در فیلم قیام از توبی استقانز بود.
تأثیر اسپیرز در دنیای موسیقی به قدری زیاد بوده که بسیاری از خواننده‌ها حتی در ترانه‌های خود از بریتنی نام می‌برند. ببو نورمن ترانه‌ای دربارهٔ بریتنی اسپیرز به نام «بریتنی» نوشته‌است. گروه انگلیسی «باستد» نیز ترانه‌ای در مورد بریتنی اسپیرز و با نام بریتنی خواندند و آن را در سومین آلبوم خود قرار دادند. مایلی سایرس در ترانهٔ معروف خود یعنی «جشن در ایالات متحده آمریکا» از بریتنی به عنوان یکی از الگوهایش و کسی که از او الهام گرفته نام می‌برد. همچنین پینک در ترانهٔ «به من اجازه نده، منو بگیر» از اسپیرز یاد می‌کند.
غم هجران توام جان به لب آورد و هنوز لب امید ببوسیدن پائی نرسید
ابوالحسن خرقانی گفت: یک ذره عشق از عالم غیب بیامد و همه سینه‌های محبّان ببویید، هیچ‌کس را محرم نیافت، هم با غیب شد. (عطار، تذکرةالاولیا)
در فروردین ۱۴۰۱، سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان، اتهامی علیه فرهاد اصلانی، بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران مطرح کرد. او در رشته در توییت خود مجموعه اتفاق‌های پشت صحنه یک فیلم را توضیح داد و نوشت بعد از قلدری و آزار کلامی، اصلانی دستش را گرفته و خواسته که میرشمسی صورتش را ببوسد. آوازه شهناز، فیلمساز و کارگردان نیز گفت است که تجربه مشابهی با اصلانی داشته‌است.
شایعه ای در پست‌های رسانه‌های اجتماعی در وببو، فیس بوک و توییتر منتشر شد که ادعا می‌کرد که کارشناسان چینی می‌گویند محلول‌های نمک دار می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. هیچ مدرکی دال بر اینکه این محلول‌های نمکی چنین تأثیراتی دارند در دست نیست.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به مرا ببوس هیولا اشاره نمود.
دیبی هنوز کودک است و بسیار ماچی به‌طوری‌که ملتمسانه از دیگران می‌خواهد که ببوسندش. او که همه‌چیز را وارونه می‌فهمد، وارونه نیز عمل می‌کند، به عنوان مثال اگر بگویی بنشین می‌ایستد و اگر بگویی بایست، می‌نشیند. همین‌طور هر کاری که بگویی نکند را می‌کند و بالعکس. یکی از مشهورترین جمله‌های او «ازت متنفرم» است که با احساسی عمیق می‌گوید و منظورش این است که «دوستت دارم».
ببوسید نوشاد پیشش زمین بسی خواند بر پهلوان آفرین
در همان روز یک فیلم ضبط شده از سال ۲۰۰۵ مربوط به نامزد حزب جمهوریخواه دونالد ترامپ منتشر کرد که در آن او از گفتار جنسی استفاده کرده و مدعی شده بود او می‌تواند هر زنی را که بخواهد ببوسد و دستمالی کند چرا که او یک «ستاره» است. سیاستمداران متعددی از هر دو حزب خواستار عذرخواهی او شدند و ترامپ گفت این فیلم‌ها نشان‌دهندهٔ شخصیت او نیستند.
در به در کو به کو بجوی او را هر کجا یافتی ببوی او را