ببخشید

معنی کلمه ببخشید در ویکی واژه

منسوب به بخشش؛ تقاضای بخشیده شدن، درخواست عفو از کسی یا سازمانی.
(گفتگو): اجازه بدهید.

جملاتی از کاربرد کلمه ببخشید

اکبرگ در فیلم‌های همچون جنایت‌هایی به ترتیب الفبا، جنگ و صلح (۱۹۵۶)، اینترپل (۱۹۵۷)، زندگی شیرین (۱۹۶۰)، پشت درهای بسته (۱۹۶۱)، مغول‌ها (۱۹۶۱)، بوکاچو ۷۰ (۱۹۶۲) و جنایت‌هایی به ترتیب الفبا (۱۹۶۵)، ببخشید، موافقید یا مخالف؟ (۱۹۶۶)، مرگ دوبار در می‌زند (۱۹۶۹)، بدهی زناشویی (۱۹۷۰) و مکان قرار ملاقات (۱۹۷۲) بازی کرد.
به شاه و بزرگانش هر گونه چیز ببخشید و هر بدره کآورد نیز
پس از تأیید نظریهٔ نسبیت عام در سال ۱۹۱۹، اینشتین به یکی از مشهورترین سلبریتی‌های علمی تبدیل گشت. در طول جنگ جهانی دوم، هفته‌نامه نیویورکر، در بخش گفتگو در مورد شهر، تصویری منتشر کرد که در آن اشاره می‌کرد «اینشتین آن‌قدر در آمریکا مشهور است که ممکن است در خیابان مردم جلوی او را می‌گیرند و از او درخواست می‌کنند که فلان نظریه را برایشان توضیح دهد. او نهایتاً راهی برای حل معضل پرسش‌های پیوسته دیگران یافت؛ او به فردی که از او سؤال می‌کند می‌گوید: عذر می‌خواهم، ببخشید، همیشه مرا با پروفسور اینشتین اشتباه می‌گیرند.»
ببخشید آن شب قبا و کلاه چو سرمست شد، شد سوی خوابگاه
به حارث بن ولتیده ز التفات مزید حسن ز مرحمت ام‌حبیبه ببخشیدش
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ببخشید اگر عشق صدایت می‌زنم، کلیسای بزرگ دریا، فیزیک یا شیمی، فارغ‌التحصیلی روح و «سه پله بر فراز آسمان» (۲۰۱۰) اشاره نمود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به همه‌فن‌حریف، صد سال دوم، آوای فاخته، ولشون کن بخندن، از صفر تا صد، ما را ببخشید، متواری، فساد، جشن فوتلایت، میلیون‌ها شنبه، گروه موسیقی وارد می‌شود، آنا کارنینا، شبی در اپرا، داستان لوئی پاستور، دختر شهر کوچک، جاسوسی، ستاره‌ای انتخاب کن، پرواز آزمایشی، گروه رگتایم الکساندر، برادوی بیل و وصله ناجور مهمانی آخر هفته اشاره کرد.
احسان کرمی صداپیشهٔ شخصیت عروسکی عزیزم ببخشید در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی است.
ببخشید آن بندیان را همه ببردند از مرگ جان را رمه
گرش بودی همه گیتی خزینه ببخشیدی و بنمودی هزینه
چو فتادی به چاه و گو که ببخشید جان نو به سوی او بیا مرو مکن انکار یاد کن
حضور یونانیان در شبه‌جزیره ایتالیا از آغاز دوره تاریخی بر فرهنگ روم باستان و دین اتروسک تأثیر گذاشت و برخی از اعمال مذهبی مانند فرقه دینی آپولون را معرفی کرد که اساسی شدند. دین اتروسک به‌ویژه در طالع‌بینی، که دولت روم برای جستجوی اراده خدایان از آن استفاده می‌کرد، تأثیرگذار بود. این دین باستانی همچنین پایه و اساس منش نیاکان، «راه اجداد» یا به سادگی «سنت» بود، که به عنوان پایه‌ای برای هویت رومی تلقی می‌شد. دین روم بر اساس اصل «من می‌دهم، تا شما (خدایان) به من ببخشید» (طبق واژه‌نامه دین روم باستان)، دینی عمل‌گرایانه و قراردادی بین انسان و خدایان بود. مفهوم دین بیش از ایمان یا اندیشه‌های قطعی و تغییرناپذیر به عمل صحیح دعا، مناسک و قربانی بستگی داشت.
عزیزم ببخشید فرزند لطفاً نام شخصیت عروسکی است که از نوروز ۱۳۹۳ در مجموعه کلاه قرمزی ۹۳ توسط فامیل دور به مخاطبان معرفی شد.
برای به خاک سپردنِ آرزوهای پریسایم چشم‌های ری‌رایم عازم تهرانم. در میان ما سه نفر عاشقانه‌های زیادی هست که تا مرگم پیش من خواهد ماند و آن را عریان نخواهم کرد. امیدوارم آن روز زودتر برسد. هیچ از چند و چون پرواز اوکراین نمی‌دانم و می‌روم که آن چشمان درخشان را به خاک بسپارم. توان پاسخگویی به هیچ پیغامی را ندارم و راهی هیچستانم. مرا ببخشید.
ببخشید دیگر همه بر سپاه ز چیزی که بود اندران رزمگاه
نویسندگان این مجله بود که داستان های پلیسی با شخصیتی به نام « لاوسون» می نوشت. چند تا لاوسون نوشت تا خسته شد واو را طی حادثه ای کشت. بعد به او خبر دادند چه نشستی تیراژ مجله با کشتن لاوسون پائین آمد. قاضی سعید از چند شماره بعد لاوسون دیگری نوشت وگفت :ببخشید اشتباه شده بود! به این موضوع روزنامه شرق مورخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ در گفت و گو با کاوه میر عباسی نویسنده رمان «سین مثل سودابه» نیز اندک اشاره ای دارد.
ق بدرسد همی به لیل و به یو م ببخشید همی به تحت و به فو
چو برگشت و آمد به درگاه قصر ببخشید دینار چندی به نصر
شبان را ببخشید بسیار چیز یکی دایه با او فرستاد نیز
برای ساختن یک برند پرجذبه باید ۵ اصل را رعایت کنید: ۱- متمایز شوید. ۲- همکاری کنید. ۳- نوآوری کنید. ۴- اعتبار ببخشید. ۵- فرهنگ سازی کنید. هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند: تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته‌بندی، رویدادها و حامی گری، خدمات مشتری.