بایگان

بایگان

معنی کلمه بایگان در لغت نامه دهخدا

بایگان. ( ص ، اِ ) حافظ. نگاهدارنده. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ).
- آذربایگان ؛ نگاه دارنده و حافظ آتشخانه. ( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ). در کلمه آذربایجان یاقوت می گوید مرکب است از آذر بمعنی آتش و بایگان بمعنی حارس. ( یادداشت مؤلف به ترجمه از تاج العروس در کلمه ذرب ). اما ظاهراً صحیح آن است که کلمه آذربایجان از نام آترپانوس یکی از سرداران پیش از اسلام و پسوند «گان » مرکب است. و رجوع به آذربایجان شود. || ضباط. کسی که نامه ها و نوشته های اداری را در محلی نگاه میدارد تا هنگام نیازمندی بتوان به آسانی از آنها استفاده کرد. ( لغات مصوبه فرهنگستان ). متصدی بایگانی. متصدی آرشیو . || خزانه دار. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ). خزینه دار. ( فرهنگ ضیاء ). خازن. گنجور.
بایگان. ( اِخ ) دهی از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد در 13 هزارگزی باختر فیروزآباد. سکنه آن 300 تن. آب از چشمه. محصول آن غلات است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7 ).

معنی کلمه بایگان در فرهنگ معین

(ص مر. ) کسی که نامه ها و سندهای اداری را در محلی ضبط کند.

معنی کلمه بایگان در فرهنگ عمید

کسی که نامه ها و اسناد اداری را در جای مخصوص آن ها ضبط می کند، نگهدارنده، ضَبّاط، آرشیویست.

معنی کلمه بایگان در فرهنگ فارسی

نگاهدارنده، کسی که نامه ها و اسناد اداری، را در جای مخصوص آنها نگهداری میکند
( صفت ) ۱ - نگاهدارنده حافظ نگهبان ۲- خزانه دار. ۳ - کسی که نامه ها و سندهای اداری را در محلی ضبط کند ضباط .
نام دهی از شهرستان فیروز آباد است

معنی کلمه بایگان در دانشنامه عمومی

بایگان نام روستایی است واقع در استان فارس و در غرب شهر فیروزآباد. این روستا در بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد قرار دارد. بایگان در پانزده کیلومتری غرب شهر فیروزآباد قرار دارد.
عموم مردم این روستا از طوایف فارس زبان ایل کهکی هستند که از دیرباز در این منطقه سکونت داشته اند. مردمان این روستا کوهمره ای و از ایل کوهکی می باشند که از یک فرهنگ مشترک استفاده می کنند. زبان و گویش مردم این روستا همانند سایر مناطق کوهمره است که می توان گفت قدیمی ترین زبان منطقه فارس است.
جاذبه گردشگری این روستا خرقه، دشت کل، امامزاده داوود، پارک جنگلی و. . .
از صنایع دستی این روستا می توان به گلیم، جاجیم، گبه و قالی اشاره کرد.
روستای بایگان در غرب فیروزآباد واقع شده و از طرف شرق به روستای مورج شهرک از طرف غرب به شهرک بایگان و شهرک باباکمال و از طرف جنوب و شمال به کوه منتهی می شود. زمستانی نیمه سرد و تابستانی نیمه گرم را دارد.
اقتصاد این روستا بر زراعت، دامداری، باغداری و قالی بافی است.

معنی کلمه بایگان در ویکی واژه

کسی که نامه‌ها و سندهای اداری را در محلی ضبط کند.

جملاتی از کاربرد کلمه بایگان

ملک آذربایگان و امر ترکستان و چین جای تو تبریز و جاه تو بعمان و عدن
در ۱۹۳۲ در خرابه نمای دژی در کوه مغ در شمال تاجیکستان ۷۴ فقره سند متعلق به بایگانی دیواشتیج، آخرین فرمانروای سغد به دست آمد. وی به دنبال حمله اعراب به قلمرو فرمانروایی خود، به آن دژ کوهستانی پناهنده شده بود. این اسناد، که روی چرم و کاغذ و پوست نوشته شده، مشتمل بر نامه‌های اداری، اسناد مالی، یادداشت‌ها و دستورهای اداری و یک قباله ازدواج است.
سوی آذربایگان خواهم شدن کز هر کسی بنده را بهتر نوازد شاه آذربایگان
به گرد آور سپاه بوم ایران از آذربایگان و ری و گیلان
«وبگاه محصول». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۱۳.
به گفته ربکا اربِلدینگ، بایگان موزه که این آلبوم را از اهدا کننده آن دریافت کرد و نخستین بار اهمیت آن را تشخیص داد، «این آلبوم به ما یادآوری می‌کند که عاملان هولوکاست انسان‌ها، مردان و زنان دارای خانواده، کودکان و حیوانات خانگی بودند که تعطیلات را جشن می‌گرفتند و به سفر می‌رفتند … این افراد انسان بودند … و این عکس‌ها به ما یادآوری می‌کند که انسان‌ها چگونه در دام یهودی‌ستیزی، نژادپرستی و نفرت می‌شوند.
این آلبوم در حدود ۱۵ ماه در بایگانی وزارت ارشاد ماند و در نهایت با اعمال تغییراتی موفق به کسب مجوز از وزارت ارشاد شد[پانویس ۴] و روانه بازار گردید.
افسانه بایگان در یازده سالگی در فیلم کوتاه بوق کاری از علی علیزاده به ایفای نقش پرداخت؛ اما کار حرفه‌ای در سینما و تلویزیون را در سال ۱۳۶۰ با بازی در مجموعه تلویزیونی پربینندهٔ سربداران آغاز کرد. یک سال بعد نخستین نقش سینمایی را در فیلم گمشده به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده در سال ۱۳۶۴ به‌دست‌آورد و به یکی از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران و سوپراستار در دههٔ ۱۳۶۰ تبدیل شد. وی اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد به علت شرایط کاری، چند سال از سینما فاصله گرفت. چون به گفته خودش حتی فراموش شدن برای او بهتر از ماندن به هر قیمتی بوده‌است.
وقتی در خدمت شیخ خود می‌رفتم اندر دیار آذربایگان، مرقعه داری دو سه دیدم که بر سر خرمن گندم استاده بودند و دامنهای مرقعه پیش کرده تا مرد برزگر گندم در آن افکند. شیخ بدان التفات کرد و برخواند: «اولئک الّذین أشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالهُدی فما رَبِحَتْ تِجارَتُهم و ما کانوا مُهْتَدین (۱۶/البقره).» گفتم: «ایها الشیخ، ایشان به چه بی حرمتی بدین بلا مبتلا گشتند و بر سر خلایق فضیحت شدند؟» فرمود که: «پیران ایشان را حرص مرید جمع کردن بوده است، و ایشان را حرص دنیا جمع کردن است و حرصی از حرصی اولی تر نیست، و دعوت بی امر کردن هوی پروردن است.»
به صد نیرنگ و دستان راه و بی‌راه به آذربایگان آورد بنگاه
در یک متن هوریانی که در بایگانی سلطنتی هیتیان در بغازکوی، از وی با عنوان «اَتَه لومَش شاهنشاه ایلام» و «شاه توکریش» یادشده‌است. با توجه به متن یاد شده زمان حکومت او باید پیش از زمان فرمانروایی منیشتوسو شاه اکد (۲۳۰۶ تا ۲۲۹۲پ. م) بوده باشد. بنابراین در آن زمان رهبری اتحادیه ایلام به‌طور موقت از اوان به توکریش (که مکان دقیق آن ناشناخته است) منتقل شده بوده‌است.
- گزیده از نامه اولجایتو به فیلیپ. بایگانی ملی فرانسه.
ز آذربایگان و ریّ و گیلان ز خوزستان و اصطرخ و سپاهان
حکایت کرد مرا دوستی که شمع شب‌های غربت بود و تعویذ تب‌های کربت‌؛ که وقتی از اوقات با جمعی آزادگان در بلاد آذربایگان می‌گشتیم و بر حمرای هر چمن و خضرای هر دمن می‌گذشتیم‌، عالم در کله ربیعی بود و جهان در حله طبیعی‌، خاک بساتین پر نقش آزری بود و فرش زمین پر دیبَه‌ِ رومی و ششتری و برگ‌های چمن پر زهره و مشتری‌.
گُزیده هر چه در «ایران» بُزرگان؛ از «آذربایگان» وَز «رِیّ» و «گُرگان»،
رادزینسکی، سال‌ها در پژوهش گاه بایگانی تاریخ درس خوانده‌است؛ در میان اسناد روزگار گذرانده و بر این باور است که شبهه‌برانگیزترین اسناد تاریخی روسیه آن سندهایی هستند که از روزگار حکومت استالین باقی مانده‌اند.
شود قارن تیغ زن کینه خواه سوی آذرآبایگان با سپاه
مرا فرخ برادر مرزبانست که آذربایگان را پهلوانست
طبق تخمین‌ها، اندازهٔ بایگانی اسناد توزیع غذا در منطقهٔ تحت حکومت داریوش بزرگ از ۵۲۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد، به تنهایی بیش از ۲۰۰۰۰۰ لوح بوده‌است.
رساله استن استرندز در مورد صبح ازل ملاحظه شد و تصمیم گرفته شد به آن توجهی نکنیم. یک نسخه از رساله بایگانی موجود است.