باین
معنی کلمه باین در لغت نامه دهخدا

باین

معنی کلمه باین در لغت نامه دهخدا

باین. [ ی ِ ] ( اِخ ) دهی در نیم فرسنگی میانه جنوب و مغرب شهر لار است. ( فارسنامه ناصری ).
باین. [ ی ِ ] ( ع ص ) بائن. آنکه از چپ درآید به دوشیدن شتر، مقابل معلی آنکه ازراست درآید. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). آنکه از دست راست شتر دوشد. ( مهذب الاسماء ). || چاه فراخ دورتک. ج ، بوائن. ( منتهی الارب ). || کمان نرم که زه آن نهایت دور باشد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). و تأنیث آن بائنه است. ( آنندراج ). || زنی که از شوهر به طلاق جدا گردیده باشد. ( آنندراج ). جداشده. جداشونده. ( مهذب الاسماء ). تأنیث آن بائنه است : تطلیقة بائنه ؛ طلاقی که رجعت در آن درست نباشد و این فاعله است که بمعنای مفعوله است. ( منتهی الارب ).
- طلاق باین ؛ ابتات طلاق. طلاق بتی دادن. طلاق بتانی که رجعت آن جایز نیست. سه طلاقه. ( یادداشت مؤلف ). طلاقی که برای مطلق حق رجوع از آن در ایام عدة ابتدا موجود نیست. طلاق زوجه ای که زوج با او نزدیکی ننموده وطلاق زوجه یائسه و صغیره از جمله طلاقهای باین بشمارمیرود. و رجوع به ترجمه تبصره علامه ص 293 و لغت نامه ذیل طلاق شود.

معنی کلمه باین در فرهنگ فارسی

دهی در نیم فرسنگی شهر لار است

معنی کلمه باین در دانشنامه عمومی

باین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱٬۳۳۶ نفر ( ۳۷۶ خانوار ) بوده است.
باین (صربستان). باین ( به صربی: Baljen ) یک روستا در صربستان است که در توتین، صربستان واقع شده است. باین ۷۲ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه باین

باین خوشم که پس از قتل خویشتن مشتاق که خون ما پی آن ترک لشگری برداشت
کتیبه موجود در دروازه ورودی شمالی آرامگاه نشان از آن دارد که این بنا را اوزون حسن برای پسرش، زینل بیگ بایندور ساخته است که در زمان سلطنت اوزون حسن درگذشت. اگرچه سال ساخت آرامگاه ذکر نشده است، اما شواهدی وجود دارد که وی در حمله ناگهانی در نبرد اوتلوق بئلی (۱۴۷۳ قمری) کشته شد، وی در حمله علیه ارتش عثمانی به شدت زخمی شد و بعداً درگذشت.
شیشه پیچ دل از مستی من خود نشکست من باین دل شکنان از چه گرفتار شدم
دل میربایند جان میستانند شو خان به بازی، شیران به بازو
برای استفاده از کد آبجکت، باید آن را در یک فایل اجرایی، فایل کتابخانه، یا یک آبجکت فایل قرار داد. برای تبدیل فایل آبجکت به فایل قابل اجرا یا فایل باینری از پیوندده استفاده می‌شود.
پس از برافتادن حکومت ایلخانان و به‌مدت حدود دو قرن، در ایران از بلخ تا دیاربکر وضعیت ارباب‌رعیتی حاکم بود. حسن‌بیگ روملو در خصوص سال ۸۸۰ خورشیدی (۱۵۰۱ م/۹۰۷ ق) مجموعه‌ای از حکام محلی را نام می‌برد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از: سلطان حسین بایقرا آخرین شاه تیموریان در خراسان، بدیع‌الزمان میرزا در بلخ، سلطان مراد در عراق عجم، حسین کیای چلاوی در سمنان، مراد بیک بایندر در یزد و شاه اسماعیل در آذربایجان.
چو نان اینست بنگر نانخورش چیست باین برگ و نوا خوش می توان زیست
داده‌ها می‌تواند خوانده ویابرروی دیسک به صورت فایل‌های پی در پی ذخیره شوند ویا به‌طور ثابت طول رکورد فایل‌های با دسترسی تصادفی، که، می‌به اندازه کافی به یک برنامه‌نویس داده می‌شود می‌تواند در پایگاه داده مورد استفاده قرار گیرد. مایکروسافت فرمت دودویی برای اعداد با ممیز شناور انحصاری بودند به این معنا که داده تنها می‌تواند با دیگر برنامه‌ها با استفاده ازنمایندگی متن اسکی یا دیگر برنامه گسترده به فرمت باینری تبدیل شود.
باین غرض که شود حسرتم فزون دایم زمانه یوسف عیشم نماید از ته چاه
رگرسیون لجستیک تحلیل رگرسیونی مناسب برای زمانی است که متغیر وابسته دوگانه است (باینری). مانند تمام تحلیل‌های رگرسیون، رگرسیون لجستیک یک تحلیل پیش‌بینی‌کننده است. رگرسیون لجستیک برای توصیف داده‌ها و توضیح رابطه بین یک متغیر باینری وابسته و یک یا چند متغیر مستقل اسمی، ترتیبی، بازه ای یا نسبتی استفاده می‌شود.
الکس رایدر بازمی‌گردد و این بار بدون محدودیت. الکس هنگام بستری شدن در بیمارستان مصمم است تا پیشه جاسوسی‌اش را برای همیشه کنار بگذارد اما او را به اشتباه می‌ربایند…
هر دو میباینده یک ذات آمده بی دو بودن در ملاقات آمده
می‌ربایند از دهانِ مور صائب دانه را گر بود زیر نگین مُلکِ سلیمان خلق را
عادتم تا نشود شکوه ارباب کرم سایه از ابر باین بخت تمنا نکنم
باینمعنی کز او شد گر که دانی مگر ظاهر صورهای معانی
دونووان در سال ۱۹۸۱ در لیورپول، حومه سیدنی به دنیا آمد. پدرش، مشاور نویل، اهل جرالدتون در استرالیای غربی است، مادرش، اگنس دونوان، یک زن گومباینگگیر / دانگلی از دره نامبوکا در ساحل شمالی نیو ساوت ولز است، که اما در آنجا بزرگ شد.
از محمد باقر نقل شده‌است: چون مشیت الهی تعلق گرفت باینکه آدم را ایجاد نماید، برداشت از طرف یمین یک غرفه آب گوارا و با خاک مخلوط ساخت و گل خشک شد و از جانب چپ یک قبضه آب شور ناگوار برداشت و گل ساخت بعداً هر دو گل‌ها را مخلوط و از ممزوج طینتین آدم را آفرید.
همچنین صدای ضبط شده او افزون بر یک فایل دودویی (باینری) با یکی از فرستنده‌های فضایی اسپانیا به سمت یک سیاه‌چاله رفت.
قاصدی دیدن آن هوش رباینده ز سر قاصدی طلعت آن روح فزاینده به تن
گروهی از تروریست‌ها هواپیمای رئیس‌جمهور ایالات متحده، و خانواده اش را می‌ربایند و خانواده او را گروگان می‌گیرند. اما او که سابقاً یک سرباز میدان جنگ بوده، تصمیم می‌گیرد با آن‌ها مقابله کند… َ