بایر
معنی کلمه بایر در لغت نامه دهخدا

بایر

معنی کلمه بایر در لغت نامه دهخدا

بایر. [ ی ِ ] ( ع ، ص ) زمین خراب نامزروع. ( از منتهی الارب ). بائرة یا بائر.مقابل آباد. مقابل دایر. لم یزرع. غیر مزروع. نامزروع و تأنیث آن بائرة است. ( آنندراج ). زمین خراب. ( مهذب الاسماء ) ( ناظم الاطباء ). ویران. بی بنا. بی زرع و کشت. خاک مرده. ناآباد. غیر ذی زرع. زمین ناکشته که به زرع و درختکاری آباد نشده باشد. ج ، بور. ( از اقرب الموارد ). زمین ویران : طاهر نصرآبادی در احوال میرزا ابوالحسن نواده میرابولمعالی نوشته که میرابوالمعالی در خدمت شاه عباس ماضی کمال اعتبار داشت ،رقمی به او عنایت کرده بود که هر زمین بایری که در آن ولایت باشد آبادان کند جهت خود، چنانچه شصت ودو تومان از مال او به سیورغال مقرر بوده. ( از آنندراج ).
لگد کنند و چرند آنچه گندم و سبزه است
چنانکه دایر و بایر شود همه یکسان.ظهیرالدوله صفا. || هلاک شده. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ).
- رجل حائر و بائر ؛ مرد سرگشته و خودرأی. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مرد گمراه سرگشته که به هیچ چیز توجه نکند و از راه راست پیروی نکند و مطیع راهنمایی نشود. و کلمه بائر اتباع حائر است. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه بایر در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . بائر ] (ص . ) خراب ، لم یزرع .

معنی کلمه بایر در فرهنگ عمید

۱. ویران، خراب.
۲. فاسد.
۳. زمینی که در آن زراعت نکنند.

معنی کلمه بایر در فرهنگ فارسی

بایر، ویران، خراب ، فاسد، زمینی که در، آن زراعت نکنند، مقابل دائر، بائر
( اسم صفت ) خراب لم یزرع ( زمین ) مقابل دایر .

معنی کلمه بایر در دانشنامه عمومی

بایر (دهانه). بایر یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۲۳ دهانه اقماری دارد.

معنی کلمه بایر در دانشنامه آزاد فارسی

--Aeen (بحث) ‏۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ساعت ۱۰:۲۷ (UTC)بایِر
شرکت آلمانی تولید کنندۀ محصولات شیمیایی، سازندۀ آسپیرین، لاستیک مصنوعی، حشره کش و محصولات دیگر. بایر در ۱۸۶۳ در شهر بارمن(ووپرتالکنونی) بنیان گذارده شد، ولی از ۱۸۹۶ مقرّ آن ویسدورف (لورکوزنکنونی) بود. این شرکت، با تولید آسپیرین که کاشف آن فلیکس هافمن بود و با به بازار آوردن لاستیک مصنوعی در ۱۹۱۰ شهرت بسیار پیدا کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحد کلّ دارایی های بایر در امریکا ازجمله نام های «بایر» و «آسپیرین» را مصادره کرد و به مزایده گذاشت. آلمانی ها سرانجام در ۱۹۹۴ با بازخرید شرکت از اسمیت کلاین بیچم کنترل شرکت را به دست آوردند. در دوران نازی ها، بایر کنترل شرکت های شیمیایی سرزمین های اشغالی آلمان را در دست گرفت و با بهره گیری از کارگران اسیر و برده، به تولید گاز زیکلون ـ بدست زد که توسط نازی ها به کار گرفته شد. در ۱۹۴۷، تعدادی از مدیران و کارکنان به جرم ارتکاب جنایات جنگی محکوم شدند؛ درنتیجه، بایر تا ۱۹۵۲ در کنترل نیروهای اشغال گر متفقین باقی ماند. بایر در همین سال با نام فاربن فابریکن بایردوباره شروع به کار کرد و نام جدید را از ۱۹۷۲ به کار گرفت. این شرکت، در حال حاضر شعبات و واحدهایی در بسیاری کشورها ایجاد کرده است. شرکت آگفا ـ گورتاز شعبات بایر، تولید کنندۀ فیلم های رنگی و مونوکروم است.

معنی کلمه بایر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بایر زمین خراب و غیر آباد را گویند.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۲، ص۶۳.
...

معنی کلمه بایر در ویکی واژه

selvaggio
بائر
خراب، لم یزرع

جملاتی از کاربرد کلمه بایر

چگونه است خود حال شاه و وطن بایران چه گویند از من سخن
در فصل ۲۰۱۹–۲۰ و بعد از شکست سنگین ۵–۱ مقابل اینتراخت فرانکفورت در هفته دهم بوندسلیگا، با رضایت طرفین نیکو کواچ از بایرن جدا شد و پس از آن هانس دیتر فلیک که پیش از آن دستیار کواچ بود به عنوان جانشین موقت او انتخاب شد اما وی توانست تا پایان فصل مقتدرانه سه‌گانه را به دست آورد و قراردادش را تا سال ۲۰۲۳ تمدید کند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لاسک، باشگاه فوتبال بایرن مونیخ، باشگاه فوتبال ردبول زالتسبورگ، باشگاه فوتبال بایرن مونیخ ۲، و باشگاه فوتبال دینامو درسدن اشاره کرد.
و گفت: ایمن بودن مرید از مکر از کبایر بود و ایمن بودن و اصل از مکر کفر بود.
در قوانین اصلی باشگاه بایرن مونیخ رنگ‌های سفید و آبی به عنوان رنگ اصلی باشگاه ذکر شده است. با این حال باشگاه تا سال ۱۹۰۵ با لباس‌های سفید و شلوارک‌های مشکی در مسابقات حاضر شد. بعدها بر اساس قوانین باشگاه‌ها موظف به استفاده از رنگ قرمز در لباس‌های خود شدند. از آن مدت بایرن در بیشتر مسابقات بایرن با لباس‌های قرمز و سفید بازی کرده است هر چند که در بعضی ادوار از لباس‌های آبی و مشکی نیز استفاده شده است. لباس خارج از خانهٔ بایرن همواره روند مشخصی نداشته و رنگ‌های سفید، سیاه، آبی و، سبز–طلایی استفاده شده‌اند.
بایران سزاوار کیخسروست که او در جهان شهریار نوست
بایران گذاریم ز ایدر سپاه نمانیم تخت و نه تاج و نه شاه
نیامد بایران ز بیژن خبر نیایش نخواهد بدن چاره‌گر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بایرن مونیخ ۲، باشگاه فوتبال آگسبورگ، باشگاه فوتبال گروتر فورث، باشگاه فوتبال اس‌سی فورتونا کلن، و باشگاه فوتبال بایرن مونیخ اشاره کرد.
در مجموع ۲۰۰٬۰۰۰ تبعه بایرن در جریان درگیری کشته شدند.
در فصل ۰۲–۲۰۰۱ بایرن برای اولین بار پس از سه سال در فتح بوندس‌لیگا ناکام ماند و در لیگ قهرمانان نیز در مرحله نیمه نهایی حذف شد اما بایرنی‌ها در فصل ۰۳–۲۰۰۲ موفق شدند ناکامی در بوندس‌لیگای قبلی را جبران کنند و قهرمانی لیگ را کسب کنند. پس از آن، بایرن یک فصل را با ناکامی بدون جام سپری کرد و وردر برمن فاتح بوندس‌لیگای ۰۴–۲۰۰۳ شد. هیتسفلد پس از شش فصل و ۱۱ قهرمانی بایرن را ترک کرد. سپس فیلیکس ماگات سرمربی بایرن مونیخ شد و او نیز در هدایت این تیم موفق بود. ماگات در هر دو فصل اول حضورش در بایرن دوگانه بوندس‌لیگا و جام حذفی را به دست آورد.
دی سالوو پس از دوران بازی خود، دوره‌های مربیگری را آغاز کرد و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به عنوان دستیار سرمربی به تیم زیر ۱۷ سال بایرن مونیخ پیوست. او مدت کوتاهی پس از آن در سال ۲۰۱۳ به عنوان دستیار تیم زیر ۱۹ سال آلمان انتخاب شد. در سال ۲۰۱۶، او به عنوان دستیار سرمربی تیم زیر ۲۱ سال تیم زیر ۲۱ سال آلمان تحت هدایت اشتفان کونتس انتخاب شد و به مدت پنج سال در این سمت بود. او به‌طور رسمی، مدرک حرفه‌ای خود را در سال ۲۰۱۸ با مجوز مربیگری فدراسیون فوتبال آلمان دریافت کرد. در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱، دی سالوو به عنوان سرمربی تیم زیر ۲۱ سال آلمان انتخاب شد، به دلیل اینکه اشتفان کونتس برای هدایت تیم ملی ترکیه از تیم زیر ۲۱ سال آلمان جدا شده بود.
بایران نمانیم برگ درخت نه گاه و نه شاه و نه تاج و نه تخت
لطف قیل صهبای روشن ایله ای ماهِ تمام بایرام آیی ایله گیل غمدن بوکولموش کونلومی
بایران نمانم بر و بوم و جای نه کاخ و نه ایوان و نه چارپای
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بایرن مونیخ، باشگاه فوتبال بایر ۰۴ لورکوزن، و باشگاه فوتبال نورنبرگ اشاره کرد.
چنین گفت زان پس بایرانیان که برخاست پرخاش و کین از میان
بر اساس تحقیقات پیشین که توسط شرکت مونسانتو و بایر، فیبر فرا آرامیدا با سرسختی بسیار بالاتر و مقاومت کششی نهایی بالاتری نیز در ۱۹۶۰–۱۹۷۰ توسط دوپونت و آکزونوبل توسعه داده شده بود.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال زنان بایرن مونیخ و باشگاه فوتبال ۱.اف‌اف‌سی توربین پوتسدام اشاره کرد.
بایران کشیدند بر پشت پیل زمین پر ز خون بود تا چند میل