باکی
معنی کلمه باکی در لغت نامه دهخدا

باکی

معنی کلمه باکی در لغت نامه دهخدا

باکی. ( ع ص ) باک. نعت فاعلی از بکی و بُکاء. گرینده از اندوه چنانکه اشک جاری شود. ج ، بُکاة. ( از تاج العروس ) ( از اقرب الموارد ). گریه کننده. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). گرینده. ( مهذب الاسماء ). آنکه بر کسی ستایش گویان گریه کند. ( ناظم الاطباء ). گریان باآواز. ( یادداشت مؤلف ). ج ، بُکَّی. ( ناظم الاطباء ). و نیز رجوع به بُکا و باک شود.

معنی کلمه باکی در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) گریه کننده ، ج . بکاة .

معنی کلمه باکی در فرهنگ عمید

گریه کننده.

معنی کلمه باکی در فرهنگ فارسی

یکی از دریا های هفتگانه قدما که باب المندب باب البکائ و عویل منتهی می شود . آنرا باختلاف [ بحر سوف ] [ بحر آساف ] [ بحر قلزم ] و [ بحر احمر ] پنداشته اند .امروزه غالبا همین اخیر را صحیح میدانند ولی عرب قدیم آنرا نمی شناخت بلکه بحر قلزم و بحر سوف یا بحر آساف را شناخته بود .
گریه کننده، بکاه جمع
( اسم ) گریه کننده جمع : بکاه

معنی کلمه باکی در دانشنامه عمومی

باکی (استان اوپوله). باکی ( به لهستانی: Bąki ) یک منطقهٔ مسکونی در لهستان است که در گمینا دوبروجنگ واقع شده است.
باکی (شاعر). باکی ( باقی ) ( ۱۵۲۶ - ۱۶۰۰ ) تخلص شاعر ترک عثمانی محمود عبدالباکی ( محمود عبدالباقی ) بود. باکی یکی از بزرگترین مشارکت کنندگان ادبیات ترکیه محسوب می شود و به عنوان Sultânüş - şuarâ ( سلطان شاعران ) در ترکیه شناخته می شود.
باکی در خانواده ای فقیر در قسطنطنیه متولد شد، پدرش در مسجد فاتح، اذان گو بود. پدر و مادر باکی او را برای شاگردی به کارگاه افسار و دهنه سازی فرستاده بودند اما او عموماً از کار در می رفت و به کلاس های مدرسه اسلامی که در آن نزدیکی بود می رفت. به همین دلیل، در نهایت خانواده به او اجازه داد که وارد این کلاس ها شود. باکی دانش آموز خوبی بود و سر کلاس بسیاری از مدرسان معروف زمان شرکت کرد. در همین دوران مدرسه بود که استعداد او در شعر شروع به رشد و شکوفایی کرد. بعد از دوران مدرسه او مدتی به تدریس پرداخت و تعدادی نیز منصب از جمله قضاوت را عهده دار شد. باکی در سال ۱۶۰۰ در استانبول مرد.
باکی همواره به دربار عثمانی، به ویژه در زمان سلطنت سلیمان اول که روابط نزدیکی با او داشت، بسیار نزدیک بود. در دوره سلطنت های بعدی یعنی سلیم دوم و مراد سوم، نیز وی نزدیکی خود به دربار را حفظ کرد و بعضی امور ایالتی را برعهده داشت. او در این دوران توجه و علاقه زیادی هم از طرف عموم و هم از دربار به دست آورد.
باکی در دوران صدر عثمانی زندگی می کرد و همین امر نیز بر روی شعر او تاثیر به سزایی گذاشت. موضوع اصلی اشعار او عشق، شور زندگی و طبیعت بودند. با اینکه هیچ تاثیری از صوفی گری ( به مانند دیگر شعرای عثمانی ) در اشعار وی دیده نمی شود اما مفهوم عشق در شعرهای او از مفهوم صوفیانه آن کاملاً مجزا نیست.
باکی در طول حیات خود تعداد نسبتاً اندکی اثر از خود به جای گذاشت. یکی از مشهورترین آثار او مرثیه ﺣﻀرت سلیمان خان است که از مشهورترین سوگواره های ادبیات ترکیه است.

معنی کلمه باکی در ویکی واژه

گریه کننده ؛
بکاة.

جملاتی از کاربرد کلمه باکی

دین که صد پاره ز بی باکی توست نکندش خرقه صد پاره درست
اسماعیل آذری ­نژاد اخیراً کتابخانه­ای را ویژۀ کودکان در دهدشت برپا کرده است. در این کتابخانه کتاب­ های باکیفیت در دسترس کودکان قرار می­گیرد و کاربرگ­های مربوط به هر کتاب نیز به آن­ها داده می­شود. این کتابخانه با هدف پشتیبانی از فعالیت­ های روستایی راه­ اندازی شده است.
چشم او تعلیم رم کردن به آهو می دهد غمزه او تیغ بیباکی به ابرو می دهد
دوربین ضد لرزش و پایدارکنندهٔ تصویر با وضوح تصویر بالا برای عکس‌برداری هوایی باکیفیت در روز و شب.
ما را زقبول و [ردّ کس] باکی نیست چون دلبر ما همره و هم منزل ما
معلمان به دلیل مشکلات معیشتی در ۸ شهر مختلف مانند تبریز، بجنورد، زنجان، همدان، اردبیل، کرمانشاه، ملایر و ارومیه تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. معلمان معترض در برخی از شهرها مانند تبریز در مقابل اداره آموزش و پرورش مرکز استان آذربایجان شرقی برای اعتراض به وضع معیشتی فرهنگیان سفره خالی پهن کردند. آنها می‌گویند که «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست» و اجرای کامل رتبه‌بندی را حق خود و نتیجه رنج خویش می‌دانند. معلمان معترض خواهان آموزش رایگان و باکیفیت برای دانش‌آموزان و بیمه کارآمد برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته هستند.
یار اگر شبرو و عیار بود باکی نیست شوخ و بیباک و دل آزار بود باکی نیست
که گر باشد ترا هر دم هلاکی ازان حق را نباشد هیچ باکی
ادگار گئورگی الباکیان (ارمنی: Էդգար Գևորգի Էլբակյան؛ ۷ مارس ۱۹۲۷ – ۳۱ اوت ۱۹۸۸) یک بازیگر اهل ارمنستان بود. وی بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۸۸ میلادی فعالیت می‌کرد.
آنا آبراهامی الباکیان (ارمنی: Աննա Աբրահամի Էլբակյան؛ زاده ۵ سپتامبر ۱۹۶۳) یک بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ارمنستان است.
جوانی و ناباکی و بی‌خودی بود ضدّ دانایی و بخردی
ادوارد بلور (۱۳ سپتامبر ۱۷۸۷ - ۴ سپتامبر ۱۸۷۹) معمار و عتیقه‌شناس انگلیسی سده نوزدهم بود. او یکی از دو معمار کاخ باکینگهام بود.
عباس‌قلی آقا باکیخانف در کتاب «گلستان ارم» خود که در سال ۱۸۴۱ به نگارش درآورده، دربارهٔ این مسجد متزکر شده‌است: از لحاظ مختلف، باقی مانده‌های ویرانه یک روستا، و سه امامزاده در شهرهای برده، گنجه و شاماخی و همچنین امامزاده ای واقع در خیابان «بلبل» حکایت از آن دارد که این سرزمین همواره موطن پیشگامان مذهبی بوده‌است.
من بر این تهمت اگر کشته شوم باکی نیست همه سرسبزی کمتر سک دربان تو باد
از بس بی دل رفتی رسوای جهان گشتی آشفته بنه از سر قلاشی و بی باکی
دو مزیت این فرایند، نسبت به دیگر روش‌های شکل‌دهی، قابلیت بالا در تولید قطعاتی با سطح مقطع پیچیده و همچنین شکل‌دهی مواد ترد و شکننده است، زیرا ماده در این روش، تنها تحت فشار و تنش برشی قرار می‌گیرد. این روش همچنین قطعاتی، با سطح مقطع بسیار باکیفیت و صاف ایجاد می‌کند و باعث استحکام بیشتر مواد می‌شود.
درکوچهٔ بیباکی هر طبع غباری‌ست کس مصلح‌ کس نیست تو برخود عسسی کن
باشگاه ایرانی استقلال که در ابتدای فصل ۱۹–۲۰۱۸، مامه تیام، مهاجم باکیفیت خود را از دست داده بود و الحاجی گرو هم پس از نیم فصل حضور در این تیم نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند، به‌دنبال تقویت خط حمله خود به سراغ آقای گل لیگ ازبکستان، اسماعیل گنسالوس، رفت. این تیم توانست در پنجره نقل و انتقالاتی نیم‌فصل فوتبال ایران، به تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۹ با عقد قراردادی ۱۸ ماهه وی را به خدمت بگیرد تا شماره پیراهن ۲۰ این تیم تا انتهای فصل بر تن ایزما باشد.
ام‌پ ۳۴ با بهترین مواد اولیه ساخته می‌شد و از عالی‌ترین استانداردهای ممکن برخوردار بود و به همین جهت به «رولزرویس مسلسل‌های دستی» معروف شده بود. البته این کیفیت بالا به قیمتِ هزینهٔ تولیدِ بسیار گران به دست آمده بود. هزینه بالای تولید این سلاح باعث شد تا از سال ۱۹۴۰ تولید آن متوقف شده و به جای آن مسلسل دستی بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر ام‌پ ۴۰ به عنوان مسلسل دستی سازمانی ارتش آلمان نازی تولید شود. مشابه همین اتفاق برای تپانچه باکیفیت پارابلوم ۱۹۰۸ هم افتاد و تولید این پیستول محبوب نیز پیش از آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شده و به جای آن تپانچه ساده‌تر و ارزان‌تر والتر پ۳۸ در خط تولید قرار گرفت.
اگر عنایت تو با منست باکی نسیت وگر عنایت تو نیست این بها نبود