( باکرة ) باکرة. [ ک ِ رَ ] ( ع ص ، اِ ) تأنیث باکر. دوشیزه. ( آنندراج ). دوشیزه. بالست. ماری. زن نارسیده.( ناظم الاطباء ). در متون لغت عربی از قبیل اقرب الموارد و منتهی الارب و متن اللغة و المنجد کلمه بکر بدین معنی آمده و باکرة را نیاورده اند و ابوالبقاء در کلیات نیز آورده است که : و اما الباکرة فلیست من کلام العرب والصحیح البکر. || میغ بامدادی. ج ،بواکر. ( مهذب الاسماء ). باکره. [ ک ِ رَ / رِ ] ( از ع ، ص ) دوشیزه. دختر مهرنشکافته. نابسود. ( یادداشت مؤلف ). زنی که مرد ندیده و بکارتش باقی باشد. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به باکرة شود. || بمجاز دست نخورده. پاک. پاکیزه : چون دست و پای پاک نبینمت جان و دل این هردو پاک بینم و آن هر دو باکره.ناصرخسرو.
معنی کلمه باکره در فرهنگ معین
(کِ رِ ) [ ع . باکرة ] (ص . ) دختر، دوشیزه .
معنی کلمه باکره در فرهنگ عمید
دختری که هنوز شوهر نکرده، دوشیزه.
معنی کلمه باکره در فرهنگ فارسی
دوشیزه، دختری که هنوز شوهر نکرده ( صفت ) دختری که هنوز شوهر نکرده باشد دختری که هنوز بکارت او نرفته باشد دوشیزه . دوشیزه دختر مهر نشکافته
معنی کلمه باکره در فرهنگستان زبان و ادب
[مطالعات زنان] ← دوشیزه
معنی کلمه باکره در دانشنامه عمومی
باکره (فیلم). «باکرگی» ( انگلیسی: Virgin ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به الیزابت ماس و رابین رایت اشاره کرد. باکره (فیلم ۱۹۵۳). باکره ( انگلیسی: Virgile ) یک فیلم در ژانر کمدی است که در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به روبر لامورو، جرمین چارلی و ایو روبر اشاره کرد.
معنی کلمه باکره در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] باکره، به صفت دوشیزه بودن می گویند و از آن در باب نکاح سخن رفته است. در اینکه معیار در باکره بودن زن چیست، چهار احتمال مطرح است: ۱. داشتن پرده دختری. ۲. عدم زوال پرده دختری با آمیزش؛ اعم از راه مشروع یا نامشروع. ۳. عدم زوال پرده دختری از طریق آمیزش مشروع. ۴. زن شوهر نکرده. در صدق عنوان باکره بر دختر شوهر نکرده دارای پرده بکارت شکی نیست. بنابر احتمال اوّل بر دختری که شوهر کرده لیکن قبل از زوال پرده بکارت طلاق گرفته یا شوهرش مرده عنوان باکره صادق است، برخلاف احتمال چهارم که با وجود پرده دختری چون شوهر کرده است عنوان باکره بر او صدق نمی کند. بنابر احتمال دوم بر دختری که پرده بکارت او از غیر راه آمیزش- همچون پریدن- زایل شده عنوان باکره صادق است؛ چنان که طبق احتمال سوم بر زنی که پرده بکارت ش از طریق آمیزش نامشروع یا به شبهه زایل گشته نیز عنوان بکر منطبق است. البتّه مفهوم عرفی باکره همان معنای نخست است. ولایت پدر و جد پدر در ازدواج باکره پدر و جدّ پدری در امر ازدواج بر زن بیوه ولایت ندارند، لیکن در ولایت داشتن آن دو نسبت به باکره اختلاف شدید و اقوال گوناگونی وجود دارد: ۱. استقلال ولی در تزویج باکره بدون نیاز به اجازه وی. ۲. استقلال باکره در امر ازدواج خود بدون نیاز به اذن ولیّ. ۳. تفصیل بین عقد دائم و موقت و استقلال باکره در اوّل. ۴. عکس صورت سوم. ۵. شراکت ولیّ و باکره و اعتبار اذن هر دو. ۶. استقلال هر دو و اینکه هم ولیّ و هم دختر می توانند بدون اجازه دیگری اقدام به تزویج یا ازدواج نمایند. از میان اقوال یادشده مشهور قول دوم است؛ لیکن بسیاری از معاصران مراعات اذن هر دو را- بنابر احتیاط- لازم دانسته اند. برخی نیز بین پدر و جدّ پدری تفصیل داده، نسبت به جد پدری قائل به ولایت نشده ولی نسبت به پدر و دختر هر دو قائل به ولایت شده اند؛ بدین معنا که عقد پدر بدون اذن دختر و بالعکس، نافذ است؛ هرچند در صورت اقدام دختر پدر می تواند آن را نقض کند. با توجّه به اختلافی که در مفهوم باکره است اگر پرده بکارت دختر از غیر طریق آمیزش از بین برود بسیاری تصریح به الحاق وی به باکره کرده و حکم باکره را بر او جاری ساخته اند؛ لیکن در فرض زوال آن از راه آمیزش نامشروع یا به شبهه در اینکه چنین صورتی به باکره ملحق می شود یا به بیوه، اختلاف است. بسیاری در مسئله راه احتیاط را در پیش گرفته اند. این اختلاف و تردید در الحاق دختری که شوهر کرده ولی قبل از زوال پرده بکارت، شوهرش مرده یا از او طلاق گرفته به باکره یا بیوه نیز وجود دارد. بنابر مشهور سکوت دوشیزه در برابر پیشنهاد ازدواج با وی، نشانه رضایت او به این امر تلقّی شده و کفایت می کند. مردی که قصد ازدواج دارد مستحب است زن باکره برگزیند. تبین عدم بکارت بعد از ازدواج مردی که با زنی به عنوان باکره بودن او ازدواج کرده و سپس خلاف آن ثابت شده است دو صورت دارد: ۱. در عقد، بکارت، شرط یا توصیف شده و یا پیش از عقد از آن صحبت شده و عقد بر مبنای آن صورت گرفته است. ۲. مرد بدون ویژگیهای یاد شده به صرف اعتقاد باکره بودن زن اقدام به ازدواج با وی کرده است. در فرض دوم، مرد نه حقّ فسخ عقد دارد و نه کم کردن مهر زن؛ لیکن در فرض اوّل، مسئله از هر دو جهت- حقّ فسخ عقد و حکم مهر- مورد بحث قرار گرفته است. امّا از جهت حقّ فسخ، در فرض ثبوت باکره نبودن زن قبل از عقد به اقرار ، بینه یا دیگر قرائن مفید علم، بسیاری به ثبوت حقّ فسخ تصریح کرده اند؛ لیکن ظاهر کلام گروهی از قدما و نیز اطلاق کلام جمعی از معاصران، عدم ثبوت حقّ فسخ است. البتّه برخی، احتمال داده اند که مراد قدما صورت عدم شرط یا توصیف بکارت در عقد است. امّا از جهت مهر، با فسخ عقد توسط مرد قبل از دخول، مهر به زن تعلّق نمی گیرد ولی بعد از دخول، اگر زن تدلیس نکرده باشد همه مهر به او تعلّق می گیرد و با تدلیس، مستحقّ مهر نخواهد بود. البتّه برخی گفته اند: در این صورت مرد باید کمترین مقداری را که ممکن است مهر قرار داده شود به زن بپردازد. اگر تدلیس کننده کسی دیگر باشد مرد می تواند پس از پرداخت مهر به زن به او رجوع و غرامت آن را دریافت نماید. در صورتی که مرد عقد را فسخ نکند یا به دلیل عدم ثبوت بیوه بودن زن یا عدم جواز فسخ، فسخ ممکن نباشد، آیا باکره نبودن موجب نقصان مهر می شود یا نه اختلاف است. قول مشهور، نقصان است. هرچند در مقدار کاهش، اقوال مختلفی ذکر شده است: ۱. مقداری (نامعین). ۲. یک ششم. ۳. مقدار تفاوت میان مهر باکره و بیوه در مقایسه با یکدیگر، به عنوان مثال اگر مهر باکره صد هزار تومان و مهر بیوه هشتاد هزار تومان باشد به اندازه یک پنجم از مهر المسمّی- که به فرض پنجاه هزار تومان است و یک پنجم آن می شود ده هزار تومان- کسر می شود. ۴. هر مقدار که حاکم شرع نظر دهد. حق همخوابگی باکره تا هفت شب پس از عروسی ...
معنی کلمه باکره در ویکی واژه
vergine باکرة دختر، دوشیزه. دست نخورده
جملاتی از کاربرد کلمه باکره
در حرکت صولجان کلک تو دارد باکرهٔ لاجورد گوی زرین را
علاوه بر این، وی یکی از الهههای باکره و دختر زئوس بود. او قابل قیاس با مینروا در اساطیر روم باستان است. او ایزدی بود که به پرومته تایتان نسل پیشین عشق میورزید. این عشق دو طرفه بود. یونانیان این دو را نشان عشق بدون رابطه میدانستند. چون آتنا بنابر شرط زئوس هرگز نباید آمیزش میکرد. آتنا بدون این که این قانون را بشکند، عاشق پرومته شد (نوعی عشق ذهنی و فکری که به نوعی برترین نوع عشق محسوب میشود). میگویند آتنا در آزادی پرومته پس از پیشگوییاش نقشی اساسی داشت.
گرمی نمای باکره آتش از غضب آتش چو تیز گشت تو میلی بآب کن
او در این ویدئوها توضیح میدهد که با این که بیست و دو سال دارد هنوز باکره است و دختران بلوندی که در دانشکده با آنها همکلاسی است به او توجه نمیکنند.
مادر، پدر، کودک، دختر باکره، فرمانروا، کاهن، درمانگر، آموزگار، چهار صورت نوعی اساسی نرینه و مادینه - مرد یا زنی که جذابیت جسمی یا جنسی دارد، زن عاشقکش و مرد عاشقپیشه - مرد پرتکاپو در جهان، پیرمرد و پیرزن خردمند.
نه! من و پدرت هر دو باکره بودهایم که بهم رسیدیم تا تو بهم رسیدى.
باکره و حامله این خوش دعوی بود نی نی اشعار من مادر عیسی بود
اما در مورد ولایت پدر (و جد پدری) بر نکاح دختر بالغ (بنا به نظر مشهور نُه سالهٔ قمری) باکرهٔ رشیده (غیر سفیه) اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی ولایت پدر بر دختر رشید را نپذیرفته و ازدواج را بر عهدهٔ خود دختر میدانند، گروهی دیگر به ولایت مشترک پدر و دختر معتقدند یعنی برای ازدواج هم ارادهٔ دختر و هم اجازهٔ پدر را لازم میدانند و هیچیک از آنها بهطور مستقل نمیتواند عقد ازدواج را جاری کند، برخی هم بین نکاح دائم و موقت تفاوت نهاده و در نکاح دائم دختر را مستقل و در نکاح منقطع، غیرمستقل میدانند، یا برعکس در نکاح دائم غیرمستقل و در نکاح منقطع مستقل میدانند و دستهای دیگر هم ولایت را بهطور کامل بر عهدهٔ پدر میدانند و حقی برای دختر در ازدواج قائل نیستند.
از سال ۳۶۱ تا ۳۷۵، پاگانها نسبتاً تحمل میشدند، تا اینکه سه امپراتور، گراتیان، والنتینین دوم و تئودوسیوس یکم، تحت نفوذ عمده اسقف میلان سنت امبروس، دوباره آزار و اذیت را تشدید کردند. تحت فشار آمبروز، تئودوسیوس یکم در سال ۳۹۱ «فرمان تئودوسی»، اعلامیه جنگ علیه پاگانها را صادر کرد، محراب پیروزی دوباره توسط گراتیان برداشته شد، باکرههای وستال منحل شد، دسترسی به معابد پاگانها ممنوع شد.
بفسرد طبع من ار چون تو نبیند ممدوح خون خورد باکره گر فحل نیابد شوهر
صاحب جواهر در این باره مینویسد: «بارزترین روایاتی که در مورد ولایت پدر موجود است بر سقوط آن تصریح دارد و اینکه دختر باکره در ازدواج دائم و موقت بر خودش ولایت دارد و روایت مثبت ولایت دارای ضعف سند میباشند». محقق کرکی در جامع المقاصد نوشته که «مستحب است دختر بدون اجازه پدر و مادر اقدام به نکاح نکند» محقق حلی در کتاب شرائعالاسلام (قرن هفتم هجری) نظر مشهور و دیدگاه خود را عدم ولایت پدر بر دختر رشیده باکره ذکر میکند. شهید اول در لمعه (قرن هشتم) و شهید ثانی در شرح لمعه (قرن دهم) نظر صحیحتر را عدم ولایت پدر بر دوشیزهٔ بالغ و رشیده و عدم لزوم حضور ولی در هنگام ازدواج نوشتهاند.
به عقیده مایکل رز، در فرهنگ اروپای غربی اعتقادی مبنی بر اینکه انجام آمیزش جنسی عواقب بدی دارد، وجود دارد. او به عنوان مثال به فیلمهای وحشتناک غربی اشاره میکند که در این فیلمها معمولًا دخترانی که زودتر از بقیه رابطه جنسی دارند زودتر میمیرند، و کسانی که باکره هستند برخلاف بقیه قطعه قطعه نمیشوند. همچنین در سنت مسیحی امتناع از آمیزش جنسی مثبت به حساب میآمد و بهطور خاص کشیشان کاتولیک از داشتن روابط جنسی منع شدهاند؛ اگر چه در عمل مواردی عدم اطاعت از این دستورها گزارش شده است.
و در حدیث است که «شتاب در هر کاری از شیطان است مگر در پنج چیز که شتاب در آنها طریقه پیغمبر خداست: طعام آوردن از برای مهمان و برداشتن میت و شوهر دادن دختر باکره و ادا نمودن قرض و توبه از گناه» و نیز سنت است که «طعام را به قدر کفایت حاضر کند نه کمتر باشد که موجب نقص آبرو و مروت است و نه زیادتر که تضییع مال و اسراف است و با مهمان گشاده روئی و خوش کلامی نماید و در وقت رفتن، تا در خانه، او را مشایعت کند» و در خدمت کردن، از میهمان تقاضای کار نکند.
بعضی از زوجها تا مدتها بعد از ازدواج، موفق به انجام ارتباط زناشویی نمیشوند؛ به طوری که زن و مرد همچنان باکره باقی میمانند. این زوجها به دلیل شرم یا ترس، مشکل خود را بازگو نمیکنند. رواندرمانی، مشاوره و آموزش جنسی توسط روانپزشک و در صورت صلاحدید او مصرف داروهای ضداضطراب میتوانند مشکل بیمار را حل کنند تا آمیزش بین زوجها صورت گیرد.
از فیلمهای او میتوان به آن دوران که به زنها باکره میگفتند اشاره کرد.
از فیلمها یا برنامههای تلویزیونی که وی در آن نقش داشتهاست میتوان به فانی و الکساندر، چشمه باکره، چهره، تیر و کمان سنگی، تابو، به خودت بیا، عزیزم! و بمبی بیت و من اشاره کرد.